PDA

View Full Version : Gibson The Paul, Special of Junior



FTI
24 maart 2009, 12:35
Hoi mensen,

Ik wou even jullie mening vragen over deze gitaren. Heb zelf onlangs m'n strat verkocht en ik zoek iets nieuws.

Ik speel voornamelijk rock, blues (rock). Qua prijs komen ze (2de hands) min of meer overeen.

Ik ga niet optreden en zal thuis op een kleine buizenversterkertje spelen.

Alvast bedankt voor de reactie.

euroboy
24 maart 2009, 12:41
Special of de junoir. Ik zou gaan voor de junior maar das mijn mening. MAar met de special ben je iets veelzijdiger (2 HBs..) Of bedoel je de special met 2 p 90's?

bass blom
24 maart 2009, 12:43
special rocks :cheerup:

junior vind ik iets te speelgoed.

the paul heb ik altijd een soort wannabe gevonden.

maar die blauwe studio op marktplaats is ook wel vet, met ebben toets :p

Orpheo
24 maart 2009, 12:47
ik heb een the paul, en dat is eigenlijk een special met humbuckers. ik zou er eigenlijk nog wel eens p90s of prails in willen zetten oid. ik vind de the paul eigenlijk het lekkerst, vanwege de ebben toets.

FTI
24 maart 2009, 13:08
Special of de junoir. Ik zou gaan voor de junior maar das mijn mening. MAar met de special ben je iets veelzijdiger (2 HBs..) Of bedoel je de special met 2 p 90's?

Ja die eentje op MP - De eigenaar heeft er 2 SD P90's in zitten.

FTI
24 maart 2009, 13:10
ik heb een the paul, en dat is eigenlijk een special met humbuckers. ik zou er eigenlijk nog wel eens p90s of prails in willen zetten oid. ik vind de the paul eigenlijk het lekkerst, vanwege de ebben toets.

Qua bespeelbaarheid zijn er grote verschillen tussen de neks?

Orpheo
24 maart 2009, 13:14
Qua bespeelbaarheid zijn er grote verschillen tussen de neks?

hangt heel erg van het exemplaar af. mijn the paul heeft brede, lage frets en een medium halsje, en speelt heel bijzonder (sommige snaren makkelijk, anderen lastig) maar andere the pauls kunnen weer juit heel zwaar spelen overall, of juist makkelijk, etc etc. hangt echt van het exemplaar af.

Mr_Moustache
24 maart 2009, 13:32
Ik zou voor de junior gaan, eenvoud troef!

En voor blues-rock heb je toch eigenlijk meer dan genoeg aan een p-90 in de brug, een fles bourbon en een gebroken hart? ;)

(Bij thomann is een nieuwe les paul junior net 700 euro trouwens.)

Orpheo
24 maart 2009, 13:39
Ik zou voor de junior gaan, eenvoud troef!

En voor blues-rock heb je toch eigenlijk meer dan genoeg aan een p-90 in de brug, een fles bourbon en een gebroken hart? ;)

(Bij thomann is een nieuwe les paul junior net 700 euro trouwens.)
wellicht wel, maar een junior is imho net iets te beperkend ivm die halspup he...

maar ik vind die LP junior eigenlijk niet een echte junior, en al zeker niet een te gekke gitaar. tuurlijk tis een Junior zoals t is qua specs, maar imho heeft een junior een hals zo dik als een kinderarm, en deze heeft een veel dunnere hals. echt, VEEL dunner. en dat hoor je zo erg. veel dunner geluid, krasseriger, niet die agressieve brul, die vette scheur, die knallende power...

een dikke hals is eigenlijk een garantie voor een dik geluid denk ik soms. ik merk het in mijn (bescheiden) les paul collectie ook. hoe dikker de hals, hoe meer 'dikheid' zonder modderig te worden, hoe meer power, articulatie, veelzijdiger geluid ook, meer breedte, meer 'dimensies'. een dunne hals geeft eigenlijk altijd hetzelfde soort geluid. Ik merk het bij stock gibsons ook. Door te tweaken aan pickups en frezingen in de body krijg je wel een 'vet' geluid, maar dat wordt dan vaak snel modderig (vandaar dus het idee dat een LP modderig is, de facto...)

een LP junior met een dunne hals maar wel een p90 slaat als een tang op een varken, imho. het mist de ballen van de body, en de p90 moet dat maar rechttrekken. vaak levert dat een veel te krasserig geluid. ik vind dat de beste LP juniors van dit moment, customshop gibsons zijn, OF de leslie west sig van dean. hoe ze die hebben gebouwd, geen idee. maar het voelt en klinkt wel als een junior.

FTI
24 maart 2009, 13:40
wow... dan hebben zet net de prijs verhoogt met 100 euro. Het was net geen 600 euro paar dagen geleden.

Op Musicstore staat hij nog steeds net onder 600 euro. Helaas zijn ze niet op vooraad - trouwens op geen enkel site. Verder zijn deze modellen minder afgewerkt.. of zo...

449
24 maart 2009, 13:41
Zelf heb ik slechte ervaringen met een The Paul.
De hals bleek bij de body te vlak en bij de kop iets te hol.
Altijd problemen met verlopende snaren. Vooral G snaar was zeer snel vals.
Om deze reden heb ik deze gitaar ook weer verkocht.
Oorzaak hiervan kan zijn dat ik er een tijdje 0.11 snaren op gehad heb.
Ik heb me laten vertellen dat het gebruikte hout van deze gitaar daar niet tegen kan.

Orpheo
24 maart 2009, 13:48
Zelf heb ik slechte ervaringen met een The Paul.
De hals bleek bij de body te vlak en bij de kop iets te hol.
Altijd problemen met verlopende snaren. Vooral G snaar was zeer snel vals.
Om deze reden heb ik deze gitaar ook weer verkocht.
Oorzaak hiervan kan zijn dat ik er een tijdje 0.11 snaren op gehad heb.
Ik heb me laten vertellen dat het gebruikte hout van deze gitaar daar niet tegen kan.

bullshit. echt, bullshit dat dat hout er niet tegen kan. de trussrod trekt de hals gewoon recht, geen probleem. het kan wel dat de hals 'te vlak' was, en dat de headstock hol was, omdat het slecht gefreesd is, maar een the paul is van walnoot. knetterhard. mijn the paul heeft 012 nu, en dat doet ie ook zonder problemen. jou problemen zullen waarschijnlijk dus exemplarisch zijn geweest. heel zuur, want een goeie the paul is gewoon een geweldig instrument. en goed wil dus zeggen, geen gekke problemen.

@FTI: minder afgwerkt...? neuh, lijkt me niet. het is allemaal lopende band werk. ze gaan echt niet bijvoorbeeld mindere hardware doen op die gitaar, of rotte frets erin rammen. die fretboards worden machinaal gemaakt, en in grote getalen. pas later wordt bepaald of ie op een sg faded gaat, een flying vee of deze LP.

Pepe
24 maart 2009, 14:13
special rocks :cheerup:

junior vind ik iets te speelgoed.

the paul heb ik altijd een soort wannabe gevonden.

maar die blauwe studio op marktplaats is ook wel vet, met ebben toets :p
Niet in de war met de melodymaker?
De jr. heb ik altijd een gitaar voor gevorderden gevonden, je moet met de volumeknop werken (en dat werkt beter -raar genoeg- dan bij een P90 goldtop), voor een clean haast akoestisch geluid en pissige brulboei voluit. Ook zeer geschikt voor vintage lapsteel sounds a la Gilmour. Een van de weinige Gibsons waar je weg kan komen met telecaster country bends.
De nieuwe juniors hebben wat bezuinigingen ondergaan (zover dat nog kon http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif) de modellen van voor 2004 zijn nu CS en signature.

Maar tough choice, specials zijn ook cool, de The Paul vind ik nog het minste, voornamelijk door die pickups die vooral veel mids en output geven, meer voor Marshalls dan voor Fender amps.

bass blom
24 maart 2009, 14:16
Niet in de war met de melodymaker?


ook speelgoed :D

Orpheo
24 maart 2009, 14:30
Niet in de war met de melodymaker?
De jr. heb ik altijd een gitaar voor gevorderden gevonden, je moet met de volumeknop werken (en dat werkt beter -raar genoeg- dan bij een P90 goldtop), voor een clean haast akoestisch geluid en pissige brulboei voluit. Ook zeer geschikt voor vintage lapsteel sounds a la Gilmour. Een van de weinige Gibsons waar je weg kan komen met telecaster country bends.
De nieuwe juniors hebben wat bezuinigingen ondergaan (zover dat nog kon http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif) de modellen van voor 2004 zijn nu CS en signature.

Maar tough choice, specials zijn ook cool, de The Paul vind ik nog het minste, voornamelijk door die pickups die vooral veel mids en output geven, meer voor Marshalls dan voor Fender amps.

pups zijn te vervangen. de pickups die ik in mijn the paul heb zitten zijn gewoon pafjes, en veel output hebben ze ook niet eens...


qua tone ben ik met je eens dat een junior zo hoort te klinken. maar de huidigen doen dat niet, omdat ze gewoon niet gebouwd zijn zoals 't hoort. body is net iets dunner, neck is te dun en loopt niet ver genoeg het body in...

Agent_Smith
24 maart 2009, 17:26
ook speelgoed :D

Sorry, wat een flauwekul! :)
Junior en/of Special (p90's dus) all the way!! p90's zijn ongeloofelijk puur. Dikke spoel, dik geluid!

:)

keef
25 maart 2009, 00:51
+1.

Wie dit speelgoed noemt heeft nog nooit een goede Junior in zn handen gehad. Voor deze doe ik graag bijna alle 2 en meer pickup bakkies weg.

http://images.lilypix.com/albums/olddata/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1830_p51914.jpg

bass blom
25 maart 2009, 00:54
I love P90's :cheerup:

maar een junior.. 1 element, niet te intoneren..
instap bakkie ;)

449
25 maart 2009, 13:52
mijn the paul heeft 012 nu, en dat doet ie ook zonder problemen. jou problemen zullen waarschijnlijk dus exemplarisch zijn geweest. heel zuur, want een goeie the paul is gewoon een geweldig instrument. en goed wil dus zeggen, geen gekke problemen.

@FTI: minder afgwerkt...? neuh, lijkt me niet. het is allemaal lopende band werk. ze gaan echt niet bijvoorbeeld mindere hardware doen op die gitaar, of rotte frets erin rammen. die fretboards worden machinaal gemaakt, en in grote getalen. pas later wordt bepaald of ie op een sg faded gaat, een flying vee of deze LP.

O.k. waarschijnlijk exemplarisch, ik was in ieder geval niet tevreden over mijn The Paul. Hard ware en afwerking inderdaad zijn o.k. en volgens mij niet van mindere kwaliteit. Heb nog even gezocht en niets kunnen vinden over de het gebruikte hout. Algemene beoordeling is inderdaad niet slecht
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Gibson/The+Paul/10/1

Orpheo
25 maart 2009, 13:56
O.k. waarschijnlijk exemplarisch, ik was in ieder geval niet tevreden over mijn The Paul. Hard ware en afwerking inderdaad zijn o.k. en volgens mij niet van mindere kwaliteit. Heb nog even gezocht en niets kunnen vinden over de het gebruikte hout. Algemene beoordeling is inderdaad niet slecht
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Gibson/The+Paul/10/1
harmony central... tja, ik heb geen hoge pet op van die reviews. zelfs de mest nasty stagg is nog een 'gibson beater!!!!!!!1111111'.

Ibanez666
25 maart 2009, 14:03
harmony central... tja, ik heb geen hoge pet op van die reviews. zelfs de mest nasty stagg is nog een 'gibson beater!!!!!!!1111111'.

In dat topic van jou "gitaartip! (les paul)" zeg je dit:

"testpersoon in de USA?

www.harmony-central.com

daar heb ik de tip ook vandaan. "

:???:

Orpheo
25 maart 2009, 14:07
In dat topic van jou "gitaartip! (les paul)" zeg je dit:

"testpersoon in de USA?

www.harmony-central.com

daar heb ik de tip ook vandaan. "

:???:

en je punt is....? ik kreeg de TIP daar vandaan. ik ga niet af op zijn ervaringen, maar op mijn eigen ervaring met agile, en de zijn heel erg positief...

zoals ik al zovaak heb aangegeven


edit: en het kwam van het FORUM, niet het review-gedeelte.

Ibanez666
25 maart 2009, 14:09
en je punt is....? ik kreeg de TIP daar vandaan. ik ga niet af op zijn ervaringen, maar op mijn eigen ervaring met agile, en de zijn heel erg positief...

zoals ik al zovaak heb aangegeven

Je noemt Harmony C. als testpersoon in die post, maar in dit topic heb je geen hoge pet op van die reviewers. Vind ik wat tegenstrijdig. Maare voordat je weer vol op de verdediging gaat: chill man :)

Orpheo
25 maart 2009, 14:14
Je noemt Harmony C. als testpersoon in die post, maar in dit topic heb je geen hoge pet op van die reviewers. Vind ik wat tegenstrijdig. Maare voordat je weer vol op de verdediging gaat: chill man :)

ja, hij heeft 'm getest, en het was de tip 'leuke gitaar voor weinig' niets meer of minder dan dat. qua kwaliteit, ik heb agile getest, was er flink over te spreken, en ging dus uit van mijn eigen ervaring, zoals ik al aangegeven heb. snap dus niet echt wat je nu wilt....

Chris Winsemius
25 maart 2009, 14:29
+1.

Wie dit speelgoed noemt heeft nog nooit een goede Junior in zn handen gehad. Voor deze doe ik graag bijna alle 2 en meer pickup bakkies weg.

http://images.lilypix.com/albums/olddata/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1830_p51914.jpg

+11!

Goeie planken hout, simpele/directe brug, 1 "microfoon" om de klank naar de amp te brengen en...
gaan!

Zelf vind ik ze (toch) behoorlijk veelzijdig, volume-regelaar 'n beetje terug voor 'n wat warmere/rondere tone bijvoorbeeld en gewoon de sound met je manier van spelen bepalen.

FTI
27 maart 2009, 13:21
Heb net de Gibson LP Special DC faded yellow uitgeprobeerd. Echt een leuke gitaar... MAAR de afwerking.....hmmm. Hij was goed afgesteld (laag) en geen fret buzz. De nek voelde wel prettig ~ beetje dik.

De junior heb ik ook geprobeerd, maar het was niet voor mij.

Hij was nieuw (in een winkel), vinden jullie de prijs van 699 wel goed? Ik heb het er wel voor over, maar ik wil natuurlijk niet te veel betalen.

Pepe
27 maart 2009, 13:42
Hij was nieuw (in een winkel), vinden jullie de prijs van 699 wel goed? Ik heb het er wel voor over, maar ik wil natuurlijk niet te veel betalen.

Als je heel hard zoekt zal er vast, ergens nog wel eentje staan die 10 euro goedkoper is. Succes.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

449
27 maart 2009, 13:58
harmony central... tja, ik heb geen hoge pet op van die reviews. zelfs de mest nasty stagg is nog een 'gibson beater!!!!!!!1111111'.

Wat is er mis met harmony central t.o.v. ander sites?
Het zijn toch ook meningen van allerlei mensen, zelfde als op dit forum.
Ik weet ook best wel dat de mening van een willekeurig iemand niet de absolute waarheid is.
Op één of twee reacties kun je niet afgaan. En je kunt je ook bedenken wanneer iemand zijn mening op inernet geeft. Juist als hij erg tevreden of ontevreden is?
Weet jij betere/andere alternatieven?

Luke-wannabe
27 maart 2009, 14:00
Heb net de Gibson LP Special DC faded yellow uitgeprobeerd. Echt een leuke gitaar... MAAR de afwerking.....hmmm. Hij was goed afgesteld (laag) en geen fret buzz. De nek voelde wel prettig ~ beetje dik.

De junior heb ik ook geprobeerd, maar het was niet voor mij.

Hij was nieuw (in een winkel), vinden jullie de prijs van 699 wel goed? Ik heb het er wel voor over, maar ik wil natuurlijk niet te veel betalen.
Prima prijsje lijkt me zo!

Di Stefano
27 maart 2009, 14:13
Wat is er mis met harmony central t.o.v. ander sites?
Het zijn toch ook meningen van allerlei mensen, zelfde als op dit forum.
Ik weet ook best wel dat de mening van een willekeurig iemand niet de absolute waarheid is.
Op één of twee reacties kun je niet afgaan. En je kunt je ook bedenken wanneer iemand zijn mening op inernet geeft. Juist als hij erg tevreden of ontevreden is?
Weet jij betere/andere alternatieven?

Probleem is dat iedereen op het internet zijn mening kan geven, ook de kleine mannetjes van 7 jaar die een maand op hun nieuwe Squier, die zogezegd beter is dan een custom shop Fender, spelen. Je moet gewoon proberen te zien hoeveel ervaring diegene heeft die de review schrijft of zijn argumenten of iets goed of slecht is wel constructief zijn. Als iemand een pedaaltje 1/10 geeft en schrijft dat hij met een Stagg gitaar door een behringer amp speelt, dat weet je meteen hoe laat het is.

barno
27 maart 2009, 14:20
+1.

Wie dit speelgoed noemt heeft nog nooit een goede Junior in zn handen gehad. Voor deze doe ik graag bijna alle 2 en meer pickup bakkies weg.

http://images.lilypix.com/albums/olddata/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1830_p51914.jpg
Dit is nu es een gitaar met hoofdletter G! Speelgoed? integendeel. Samen met een tele de plank that seperates the boys from the men.
Geen gedoe met verschillende pickups en slimme schakelingen, gewoon the bare necessities. Teveel mensen geloven echt dat hun spel beter wordt door allerlei bijzaken (klankkleur, keuzemogelijkheden): not

Intoneerbare brug erop en ze is perfect. enneuh bloedmooi bovendien.

FTI
27 maart 2009, 16:54
Even vraagje nog...

Tussen een LP Special met p90 (non-faded) - zie bijv. op MP LP Special (Bordeaux) en de LP Special DC faded; worden ze kwalitatief als gelijk gezien?