PDA

View Full Version : Akai Headrush op versterker aansluiten



Ties
24 maart 2009, 11:28
Ik heb een Akai Headrush E2 (die van KT Tunstall ;)) en een akoestische versterker (Hartke AC150 met aparte gitaaringang en mic ingang). Nu wil ik uiteraard mn E2 op m'n versterker aansluiten (zang + gitaar), maar m'n vraag is hoe ik dit het beste kan doen. Er zijn volgens mij 2 opties:

1. M'n versterker heeft een PREAMP OUT jack en AMP IN jack. In de handleiding staat het volgende:

- PREAMP OUT jack – The signal from the preamp including the equalizer and effects is sent out of this 1/4-inch jack and can be used with the AMP IN jacks as an effects loop.
- AMP IN jack- A connection directly into the power amplifier that can be used with the PREAMP OUT jack as an effects loop.
Ik kan me dus voorstellen dat ik deze met twee 1/4 jack kabels verbind met de Headrush. Voordeel daarvan is dat het signaal op m'n versterker gewoon opgepikt wordt als mic (inc aparte gain) en Piezo (inc. aparte gain).

2. Gitaar+mic in mixer, mixer naar Headrush, Headrush naar versterker. Het nadeel van deze optie lijkt me dat ik het complete signaal (dus inc. mic) dat uit de mixer komt, moet inpluggen op 'Piezo' in m'n versterker. Dat lijkt me dus niet helemaal ideaal.

Voor de duidelijkheid nog even een schetsje toegevoegd:
http://www.blauwgestreept.nl/uploads/headrush.jpg

Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring die me kan vertellen welke optie ik het best kan gebruiken! Het mixertje komt er sowiezo om evt. een tweede mic aan het geheel toe te voegen, dus de extra mixer heeft geen invloed. Ik wil de setup hoofdzakelijk thuis gebruiken, maar wil er ook zo af en toe wel mee optreden.

Negative K3 fan
24 maart 2009, 17:35
De eerste optie lijkt me voor zover ik het kan inschatten het best. Waarom probeer je het niet gewoon uit?

Ties
24 maart 2009, 18:42
A) omdat ik niet genoeg kabels heb, B) omdat ik het idee heb dat het toch allebei wel werkt, maar ik vraag me gewoon af wat er beter is. Bedankt voor je reactie iig!

telecastermaster
25 maart 2009, 16:21
Wat is overigens je bedoeling met die Rushhead? Wil je 1 delay voor 2 signalen? Of wil je de looper functie gebruiken voor 2 signalen tegelijkertijd?

peter_heijnen
25 maart 2009, 16:31
Als je de delay aansluit op de aux van de mixer kun je gitaar en stem van hun eigen delaylevel voorzien.

Op de twee manieren zoals jij ze hebt getekend krijgen stem en gitaar altijd hetzelfde delaylevel.

Ties
25 maart 2009, 22:15
Het gaat me inderdaad puur om de loop-functie voor de twee signalen tegelijk (ala KT Tunstall), delay gebruik ik niet. Dus met verschillende delay niveaus heb ik niet te maken...

Ties
27 maart 2009, 13:43
Ok, ik heb het geprobeerd. Het klinkt allebei goed. Nadeel van optie 1 is dat ik meer kabels nodig heb. Maar het voordeel is mijn ogen dat mn versterker het signaal van mn gitaar en het signaal van de microfoon apart behandelt. Heeft dat ook echt een voordeel, of is het alleen mijn gevoel. Mijn gevoel zegt ook dat het niet de bedoeling kan zijn om 2 signalen ( gitaar + mic) op 1 van de ingangen op mijn versterker (piezo of mic) in te pluggen. Ik kan het echter niet onderbouwen, kan iemand er wat zinnigs over zeggen?

telecastermaster
27 maart 2009, 14:12
Mijn gevoel zegt ook dat het niet de bedoeling kan zijn om 2 signalen ( gitaar + mic) op 1 van de ingangen op mijn versterker (piezo of mic) in te pluggen. Ik kan het echter niet onderbouwen, kan iemand er wat zinnigs over zeggen?
Kan makkelijk. De Beatles sloten vroeger 3 signalen aan op 1 Vox AC30.

Ties
27 maart 2009, 18:08
Ik snap wel dat het kán...

Laat ik het anders formuleren: Behandelt mijn versterker (Hartke AC150) de input voor gitaar ('Piezo', 1/4") anders dan de input voor zang ("Mic", XLR)?

Zo niet, dán maken optie 1 en 2 voor mij dus geen verschil, want dan klink mic+gitaar via mixer in versterker dus precies hetzelfde als mic en gitaar afzonderlijk in versterker...

paulbekkers
27 maart 2009, 18:18
In principe lijkt me optie 2 de beste. Het afregelen van de twee signalen voordat je ze door de headrush gooit is altijd handig. Bovendien heb je met dat mixertje ook nog de optie om het directe geluid uit te sturen naar een PA.

Hier ook een uitlegje van hoe KT het doet:
http://jasonhare.com/2006/09/11/kt-tunstall-and-the-secrets-of-the-wee-bastard/