PDA

View Full Version : Loadbox als load converter?



yhcmarc
24 maart 2009, 11:17
Hoi, ik heb even een vraag. Ik heb een oude buizen amp op het oog, daar zit echter geen 4Ohm tap op. Als ik er evt. op zou willen bassen kan dat alleen op 4Ohm aangezien mijn ampeg 8x10 4Ohm is.

Zou het mogelijk zijn om mijn Weber mass op 8 Ohm aan de top te hangen zodat die een 8Ohm weerstand krijgt en vervolgens mijn 4Ohm kast er aan hangen, of gaat het dan nog stuk?

pimmetje
24 maart 2009, 11:34
Weber heeft daarvoor ook een attenuator matcher in de maak.
https://taweber.powweb.com/store/attenmatch.htm

coming soon dus...

En het doet mij vermoeden dat een webermass daar op zichzelf niet geschikt voor is.

Je kan natuurlijk wel een webermass op 4ohm in serie hangen met je cab.
Alleen krijgt je cab dan slechts de helft van het vermogen van de versterker, dus dat zal je ook niet willen.

Of je puzzelt even hoe je die 8x10 (ik neem aan 8x8ohm) zo dicht mogelijk bij de 8ohm kan krijgen door de bedrading wat anders te leggen.
Bijvoorbeeld door die acht speakers ze in drie groepjes te verdelen (3/3/2)als ik 't goed heb, kom je dan op
- 6,86 ohm met 3 serie-groepjes parallel.
- 9,33 ohm met 3 parallel-groepjes in serie.
Je blijft dan dus wel met een mismatch zitten en daarbij komt dat het groepje met slechts 2 speakers ook nog eens meer vermogen over zich krijgt dan de groepjes van 3 speakers (door verschillende impedanties van die groepen). Dat hoeft geen probleem te geven, maar 't kan (zal) 't geluid wel beinvloeden.

yhcmarc
24 maart 2009, 12:08
Die kast ga ik niks aan veranderen. Deze amp die ik op het oog heb zou slechts als backup of recording amp kunnen dienen voor bas.