PDA

View Full Version : Welke Fuzz en booster?



Bernd Veenema
23 maart 2009, 23:33
Ik heb de laatste tijd al wat pedaaltjes aangeschaft, maar ik heb toch nog een aantal pedalen nodig. Ik gebruik momenteel de volgende pedalen:

Korg DT-10 (Gewoon een prima tuner)
Fulltone OCD (Gebruik ik als lichte drive en ook al boost voor de MS10)
D_H/Ibanez MS10 (Gebruik ik voor het Crunchwerk op lage volumes)
D_H/Arion SCH-1 Chorus (Lekkere chorus/vibe na de TB en vibemod door D_H)
BYOC Digital Delay (Gebruik ik om cleane sound en solo's wat aan te dikken)
Ibanez DML10 (Gebruik ik voor U2-achtig ritmewerk)

Ik speel voornamelijk over mijn Fargen Miniplex Mk1 Head (Plexi-achtig, EL34), maar ik heb ook een Valvetech VAC 22 Head (Het clean is Fender-achtig, 6v6). Mijn Vernet 2x12MK cab komt er binnenkort aan!

Vooral als ik met mijn strat over de Fargen Miniplex speel heb ik erg weinig compressie. Zowel mijn amps, de OCD in de LP-stand en de D_H modded MS10 hebben niet erg veel compressie. Dit vindt ik in de meeste gevallen perfect, omdat ik van een dynamische sound houd. Ik vind het voor solo's wel wat jammer. Ik mis gewoon wat sustain. Nu zou ik dit probleem op willen lossen door een booster aan te schaffen die voor wat compressie moet zorgen. Verder wil ik ook nog een fuzz aanschaffen.

Ik heb voor beide pedalen de volgende wensen:

- Beide pedalen moeten goed klinken op mijn Miniplex en indien mogelijk ook op de valvetech met zowel humbuckers als single coils.
- Beide pedalen moeten een 9v-aansluiting hebben (als het kan met de standaard boss-aansluiting)
- Beide pedalen moeten het karakter van de versterker enigszins intact laten; Ik wil ook niet al teveel verlies van definitie.
- Beide pedalen moet geen onmogelijke formaten hebben. Als het kan een B of BB behuizing.

Verder heb ik voor de booster de volgende wensen:
- Het pedaal moet ook het cleane kanaal van de Valvetech een randje kunnen geven. Ik vind de OCD niet zo lekker samenwerken met de Valvetech.
- Het pedaal moet genoeg volumereserve hebben om een overstuurde amp (of een distortionpedaal) nog extra op zijn flikker te geven.

Ik heb de volgende pedalen in gedachten:
- Een compressor als de Barber Tone Press of FX Engineering RAF
- BYOC Triboost
- Xotic RC Booster
- Colorsound overdriverkloon

De Fuzz moet verder aan de volgende eisen voldoen:

- Een lekkere blues/rockfuzz. GEEN over-the-top-effect als de ZVEX Fuzz Factory of de Catalinbread V8 Fuzz. Denk qua sound bijvoorbeeld aan Bonamassa, Hendrix (Axis, bold as love) en sommige Leendert Haaksma leads.
- De fuzz moet goed opschonen
- De fuzz moet niet teveel ruis toevoegen (liever ook geen radio Moskou)
- De fuzz moet goed met andere pedalen als een Wah overweg kunnen
- De fuzz moet over de hele gitaarhals goed klinken

Ik heb de afgelopen tijd vrij veel op gitaarnet gelezen en ik denk dat ik een Fuzz Face-achtige of een Octafuzz moet hebben. Ik denk niet dat ik veel zal hebben aan een Rat, een Tonebender of een Muff.

Ik heb de volgende pedalen in gedachten:
- Fulltone Octafuzz (schakeloptie Fuzz/Octafuzz is een pre)
- D_H Octafuzz
- Sweetsound Monterey Fuzz
- Analogman Sun Face
- MXR M173


Wat zeggen jullie ervan? Welk pedaal zal voor mij goed kunnen werken?

Ik heb niet een bepaald budget voor beide pedalen. Natuurlijk heb ik liever een goedkoop pedaal, maar een superpedaal mag wat mij betreft wat kosten.

Alvast bedankt!

EDIT: Het is een gigantisch verhaal geworden, maar ik probeer mijn vraag zo goed mogelijk te onderbouwen. Ik hoop dat de lap tekst niet teveel afschrikt.
EDIT 2: Een aantal suggesties aan mijn lijstje toegevoegd. Verder de tekst enigszins ingekort.

MarkV
23 maart 2009, 23:45
Qua fuzz ben ik helemaal blij met mijn Analogman Sun Face:

- Een lekkere blues/rockfuzz. Niet over de top, maar wel lekker in te stellen met de 'sun dial', daarmee kan je er meer/minder een fuzz of overdrive van maken
- Geen idee hoe ze op jouw versterkers werken
- Kan met 9v Boss aansluiting worden besteld
- Schoont erg goed op met volume knop
- Weinig echte ruis/brom behalve het gebruikelijke bij gebruik van extra gain

Fuzz is wel beetje kritisch qua signaal. Het beste kan je de fuzz voor alle andere pedalen zetten en zeker niet na een buffer. Daarnaast voor beste resultaat over overdrive (pedaal of versterker) heen draaien, niet op een cleane amp zetten.

HaroldA
24 maart 2009, 00:07
Fuzz is wel beetje kritisch qua signaal.

Ik heb een Muff Fuzz gebouwd en die gebruik ik nu als overtreffende trap na mijn OCD. Lage dempslagen worden er te vies van, maar solo-achtige dingen verderop de hals des te leuker!

bastiaanvanbeek
24 maart 2009, 07:36
ik heb goede ervaringen met de Boss CS-3 Compressor Sustainer. geeft je een mooi vol sustain geluid zonder ruis, perfect voor ritmes maar ook voor solo's.

Bernd Veenema
24 maart 2009, 09:35
Bedankt voor de reacties zover! Zijn er ook mensen die mij kunnen vertellen of de pedalen die ik in het lijstje in mijn openingspost heb staan aan mijn wensen kunnen voldoen?
Ik ben, sinds ik mijn BYOC Digital Delay heb, een beetje fan geworden van dit merk. Ze hebben ook een heleboel Fuzz-kitjes. Heeft iemand deze kitjes geprobeerd en hoe verhouden deze zich tot de 'boutique' fuzzes?

Bernardduur
24 maart 2009, 10:03
Die booster die compresst; daar zou ik een compressor voor gebruiken. De hiervoor gestelde CS-3 vond ik zelf niet lekker........ een klassieker als een Dynacomp oid kleurt je signaal aardig.

Ik heb zelf niets met compressoren maar een compulator heb ik altijd wel als leuk ervaren!

Comfortably Daniel
24 maart 2009, 10:51
Ik zou zeggen Analogman Sunface NTK 275 of BC108 en een Coloursound Powerboost.

E-J
24 maart 2009, 11:03
Een compressor is misschien geschikt als booster maar veel ervan compressen het geluid dusdanig dat het geluid wel degelijk flink kan worden gekleurd. Sowieso zal het op een clean kanaal geen oversturing geven. Een Tubescreamer is misschien wat voor je, maar tast het geluid ook aan. Voor solo's vind ik dit echter ideaal, het voegt die mids en compressie toe die je juist oh zo nodig hebt. Een treble booster kleurt je geluid minder maar is wel niet al te handig voor een randje op je clean kanaal... maar als er een gain knop op zit is het een ander verhaal. Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Colorsound Power Boost/Overdriver, dat kan wel eens dat pedaal zijn wat je zoekt. Ik heb de VintageFX Colordrive, een 1:1 kloon en een stuk goedkoper dan het origineel, kleinere behuizing en een 9V aansluiting. Precies wat je wilt!

Qua fuzz geen twijfel mogelijk: een fuzzface. Twee héle goede zijn de Analogman Sunface en de Dunlop Jimi Hendrix Fuzzface, beide met BC108 transistoren. Ze doen weinig voor elkaar onder, wel heeft de Dunlop de klassieke grote behuizing maar daar tegenover staat een beter prijskaartje, 140 tegen 200 euro. En de Analogman moet je uit Amerika halen... zie hier een filmpje van de Dunlop: http://www.youtube.com/watch?v=0EqrQPbOhDo

Succes!

EDIT: Daniel, je bent me voor! :D

Jan Buurman
24 maart 2009, 11:05
Ik zou de booster van RetroSonic eens http://www.retro-sonic.com/index2.php?v=v1
Ten eerste een erg goede booster en ten tweede heeft hij een interne switch waarmee je een licht clippingcicuit kunt aanzetten. Ik heb zo'n idde dat deze de trick wel zal doen...

Edit: als je de link aan klikt moet je bij "Pedals A" kijken en daar staat die boost. (Ik dacht dat een directe link was)

marc_o
24 maart 2009, 11:26
Er zijn bergen goede pedalen.
De laatste tijd er gecharmeerd van de Direct Drive van Barber als overdrive.

De Box of Rock van Z-Vex is erg goed te doen, zeker door de extra boostfunctie die erop zit.

Heb sinds een paar dagen ook de Fat Drive van RR-amps, die ook absoluut een goede boost kan geven, korom er zijn er genoeg.

Het vernuft zit 'm in de combinaties van pedalen. Allemaal spitsen maakt nog geen goed elftal natuurlijk en dan kom je weer op het testen, testen, testen-verhaal en wel op je eigen spullen....anders kun je bedrogen uitkomen.

Wanneer je een goed boostende compressor witl hebben, heb ik de perfecte oplossing voor je. Onbekend pedaal, lijkkt het, maar test zeker eens de EH White Finger. Sowieso 1 van de beste compressors die ik gehoord heb, maar heeft ook een boost in huis waar je helemaal ziek van wordt...probeer 'm zeker eens uit als je de kans hebt.

EuroCinema
24 maart 2009, 11:30
Qua booster zou ik de RC booster van Xotic zeker op je testlijstje zetten. Houdt je karakter zeer goed intact, true bypass, enorme stoot volume aan boord, geeft een klein beetje stiekeme compressie en kan ook nog voor een lekker randje zorgen. De dubbele toonregeling maakt 'm bovendien erg flexibel.

Bernd Veenema
24 maart 2009, 15:00
Ik las op TGP dat die nieuwe MXR Fuzz hetzelfde zou zijn als de Dunlop? Kan iemand dit bevestigen/ontkennen? De MXR heeft een mooier formaat en is ook nog TB/Buffer schakelbaar.


Een compressor is misschien geschikt als booster maar veel ervan compressen het geluid dusdanig dat het geluid wel degelijk flink kan worden gekleurd. Sowieso zal het op een clean kanaal geen oversturing geven. Een Tubescreamer is misschien wat voor je, maar tast het geluid ook aan. Voor solo's vind ik dit echter ideaal, het voegt die mids en compressie toe die je juist oh zo nodig hebt. Een treble booster kleurt je geluid minder maar is wel niet al te handig voor een randje op je clean kanaal... maar als er een gain knop op zit is het een ander verhaal. Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van de Colorsound Power Boost/Overdriver, dat kan wel eens dat pedaal zijn wat je zoekt. Ik heb de VintageFX Colordrive, een 1:1 kloon en een stuk goedkoper dan het origineel, kleinere behuizing en een 9V aansluiting. Precies wat je wilt!

Qua fuzz geen twijfel mogelijk: een fuzzface. Twee héle goede zijn de Analogman Sunface en de Dunlop Jimi Hendrix Fuzzface, beide met BC108 transistoren. Ze doen weinig voor elkaar onder, wel heeft de Dunlop de klassieke grote behuizing maar daar tegenover staat een beter prijskaartje, 140 tegen 200 euro. En de Analogman moet je uit Amerika halen... zie hier een filmpje van de Dunlop: http://www.youtube.com/watch?v=0EqrQPbOhDo

Succes!

EDIT: Daniel, je bent me voor! :D

Mitch
24 maart 2009, 21:44
Meer sustain: zou ik geloof ik eerder zoeken in óf een aparte drive, of en drive die de huidige functie vervangt voor de OCD en de OCD voor meer gain gebruiken óf twee, drie pedalen stacken. Een fuzz + drive kan ook een prima sustainende leadsound opleveren trouwens.
BYOC TriBoost is erg cool en bruikbaar, met name omdat je én een germanium boost én een cleane mosfet boost an boord hebt. De LPB kan ik niet erg warm voor lopen. Heb er nog één van liggen die weg mag trouwens.
Barber TonePress: één van mijn absolute lievelingspedalen omdat -ie altijd zo verdomd goed overal bijpast en kan worden ingetrapt zonder al teveel attack te verliezen. Maar echt een dikke sustain voor bijvoorbeeld een zingende leadsound met een gitaar met low output pickups, dat zou ik dan toch eerder in een heavy drive zoeken als de Direct Drive. De Barber drive pedals zijn totaal mijn smaak niet en ik denk, als ik jouw gear zo zie (en de overeenkomsten met die van mij ;) ) de jouwe ook niet, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Fuzz: absoluut fuzzface. Aan een BYOC kun je je geen buil vallen, met name omdat de nieuwe versies zowel germanium als silicon transistors aan boord hebben, kun je zelf combineren om te kijken wat je te gek vindt. Samenwerking met wah is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de fuzz. Er zijn ook plenty wahs met ingebouwde output stage om door een fuzz heen te prikken.

MarkV
24 maart 2009, 22:19
Een beetje tubescreamer kan het ook wel. Wat extra compressie en iets gain erbij. Zoals iemand laatst al aangaf (Ricketent dacht ik) werkt een TS heel anders op een Marshall achtige dan op een Fender of een Vox. Bij de laatste krijg je de herkenbare mid hump. Op een al overdrivende Marshall achtige trekt ie het juist lekker strak (minder korrelig door extra compressie) en krijg je een dotje gain erbij. Werkt erg goed.

Een klon (kloon) schijnt niet zo geweldig te zijn op een Marshall/plexi achtige dacht ik.

Bernd Veenema
24 maart 2009, 22:40
Meer sustain: zou ik geloof ik eerder zoeken in óf een aparte drive, of en drive die de huidige functie vervangt voor de OCD en de OCD voor meer gain gebruiken óf twee, drie pedalen stacken. Een fuzz + drive kan ook een prima sustainende leadsound opleveren trouwens.
BYOC TriBoost is erg cool en bruikbaar, met name omdat je én een germanium boost én een cleane mosfet boost an boord hebt. De LPB kan ik niet erg warm voor lopen. Heb er nog één van liggen die weg mag trouwens.
Barber TonePress: één van mijn absolute lievelingspedalen omdat -ie altijd zo verdomd goed overal bijpast en kan worden ingetrapt zonder al teveel attack te verliezen. Maar echt een dikke sustain voor bijvoorbeeld een zingende leadsound met een gitaar met low output pickups, dat zou ik dan toch eerder in een heavy drive zoeken als de Direct Drive. De Barber drive pedals zijn totaal mijn smaak niet en ik denk, als ik jouw gear zo zie (en de overeenkomsten met die van mij ;) ) de jouwe ook niet, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Fuzz: absoluut fuzzface. Aan een BYOC kun je je geen buil vallen, met name omdat de nieuwe versies zowel germanium als silicon transistors aan boord hebben, kun je zelf combineren om te kijken wat je te gek vindt. Samenwerking met wah is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de fuzz. Er zijn ook plenty wahs met ingebouwde output stage om door een fuzz heen te prikken.


Heb je nog een BYOC Triboost over die weg mag of heb je een LPB over die weg mag? In het eerste geval heb ik wel interesse. Ik vind de BYOC wel een interessante optie namelijk. De VintageFX Colordriver lijkt me ook erg leuk.

E-J
26 maart 2009, 16:40
Helemaal vergeten! Die MXR Fuzz is ook een hele goede. Ik zou die gewoon naast de Dunlop zetten en kijken welke je favoriet is. BYOC is ook een optie, maar dan moet je hem of prebuilt kopen (reken dan op 100-120 euro) of hem zelf bouwen. Maar dat laatste is echt niet moeilijk als je een beetje kunt solderen.

Enne... [spamspamaan]ik verkoop (misschien) mijn VintageFX Colordrive aangezien ik meer van de Tubescreamer ben[spampspamuit]

Bernd Veenema
26 maart 2009, 17:58
Ik ga even kijken wat ik ga doen.
Je hebt trouwens PM.

fredv
31 maart 2009, 23:03
Check ook even de pedalen van Roger Mayer.

De suggestie van een tube screamer lijkt me niet werkbaar als je fuzz zoekt: ik gebruik een tube-screamer om mijn Roger Mayer Mongoose Fuzz extra fel te krijgen.