PDA

View Full Version : Frank's Telecaster Project op school



Frenky
23 maart 2009, 17:13
Hallo, ik ben Frank, 16 jaar en woonachtig te Vlaardingen.
Ik zit in Rotterdam op school en daar heb ik houtbewerkingslessen, nu heb ik het idee gekregen om een gitaar te maken, ik ben na een hoop research begonnen met een telebody.
Mijn leraar had nog een aantal mooie stukken essenhout liggen dus die kon ik hier mooi voor gebruiken:soul:

Alvast een paar foto's (met een 0,3 megapixel camera van me telefoon, sorry:D)
http://img256.imageshack.us/img256/6305/afbeelding9.jpg
de bouwtekening, op de milimeter precies:) zeer tevreden mee

http://img297.imageshack.us/img297/602/afbeelding12.jpg
Het stukje hout, uit 3 delen essen, aan elkaar gelijmd met normale houtlijm...

http://img156.imageshack.us/img156/8396/afbeelding13.jpg
en met een decoupeerzaag uitgezaagd, alleen de draai in de cutaways kon de zaag niet maken, hier moet ik later even een andere oplossing voor vinden, verder zijn er nog wel wat onregelmatigheden maar die schuur ik er later uit.

Als de body er verder netjes uit komt ben ik van plan om er goeie kwaliteit onderdelen op te monteren, dan kwam ik ongeveer uit op totaal bedrag van 400 euro.
Dit is dan een hals van 120 euro bij Voxhumana, alleen nu vraag ik me wel af of het echt veel verschil is met de halzen van +-200 euro?

Ik ben er tot nu toe in ieder geval erg tevreden mee, ik hou jullie nog verder op de hoogte, vrijdag m'n volgende les:hippie:

Frank:punk:

jan jansen
23 maart 2009, 17:28
koop een hals bij the string voor rond de 90 euro(ze hebben ze ook voor 75 als ik me goed herinner),duurder is echt niet nodig...:blast::blast:

G.G.
23 maart 2009, 18:41
Nog beter: bouw ook de hals zelf. Een telecasterhals is goed te doen hoor. Misschien met een voorgezaagde toets van Voxhumana en een stukje esdoorn van de Westerhouthandel (ook in Rotterdam, en vanuit Vlaardingen zelfs op de fiets nog te doen.)

Zie www.westerhouthandel.nl (http://www.westerhouthandel.nl), dan ben je met halshout, toets, frets, topkam en halspen voor ongeveer 50 euro al een heel eind. Als je een body maakt met een bovenfrees, dan kan je ook een hals maken.

Frenky
23 maart 2009, 21:01
hals zelf maken begin ik nog niet aan, misschien bij latere projecten nog maar dat lijkt me nu nog even te veel van het goeie.
En die winkel thestring zit in amsterdam en voor die 30 euro meer koop ik m dan liever meteen bij de rest van de onderdelen.

Frank

G.G.
24 maart 2009, 08:02
Dan koop je toch lekker al je onderdelen bij Vox.

Scheelt ons weer een hpoop links en andressen tikken waar het allemaal veel voordeliger/beter kan.

Frenky
24 maart 2009, 15:53
sorry hoor, heb ik je nu op je staartje getrapt?:(


komop..

Yoshida
24 maart 2009, 16:01
sorry hoor, heb ik je nu op je staartje getrapt?:(


komop..

lol

Mocht je het willen weten: mijn 'hofleveranciers' zijn Guitarsupplies en Tonefactory. Ze hebben redelijke prijzen, een goed aanbod en vullen elkaar prima aan. NB die €30 die je bespaart op onderdeel A kan je prima gebruiken om onderdeel B nog nét iets luxer te voorzien.
Een halsje €90 is goedkoop! Ik zou kijken of je daar online kan bestellen en wat ze nog meer hebben.

Natuurlijk is het volledig jouw beslissing als je niet geholpen wil worden bij een jumpstart ;) maar ik kan uit ervaring zeggen dat het geen kwaad kan om mee te liften op de ervaring van anderen, én dat het sowieso al moeilijk is om alles in 1 bestelling te proppen. Als je al weet wat je nodig hebt, dan bestaat er altijd nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Succes.

frekie
24 maart 2009, 22:32
Die tekening komt me bekend voor :ok:
Te gekke PDF, staat ook een body tekening van een Ibbie RG op, helaas niet de nek/kop. Wordt ws. mijn volgende project.

Ik ben bezig met een Strat body, mijn 1e bouwprojectje. Alle begin is moeilijk dus NADENKEN voor je wat doet, lezen, surfen, plaatjes kijken, communizeuren met mensen met (wat) meer ervaring. Oefenen op stukken MDF, dat kost nix. Voordat je je dure hout te lijf gaat. Een compleet geoutilleerde houtwerkplaats met oude mannetjes erin die hun hele leven in het hout hebben gezeten is ideaal ;)

Een nek bouwen is veel moeilijker dan een body, ik zou eerst gewoon een Tele nek bestellen. De nek pocket frezen is het moeilijkste, komt het meest precies en is het belangrijkst. Een MDF frees mal maken voor JOUW nek, oefenen op een stuk MDF net zolang je een mal hebt waarmee je de nekpocket zo kan frezen dat de nek er precies in zit. Eigenlijk moet de body blijven hangen als je de nek optilt, zonder schroeven uiteraard. Dat is het verschil tussen een goede Strat of Tele en een matige.

Verder de brug, die moet beslist goed staan zowel horizontaal als verticaal. Teken de middellijn af op je body en houd die goed in de gaten. Schaallengte in de gaten houden.

Mooi stuk essen, als je dat verknalt verdien je een onvoldoende :cheerup:

G.G.
25 maart 2009, 08:35
sorry hoor, heb ik je nu op je staartje getrapt?:(


komop..

Nee hoor, helemaal niet. Het scheelt echt een hoop tik werk, en het is mijn portemonee niet, dus ga je gang. Ik denk alleen dat je veel geld kan besparen, en ook nog eens met betere spullen uit kan komen.