PDA

View Full Version : Ibanez WF-10 verstevigen; Hoe pak je dat aan?



Frustastic
23 maart 2009, 14:37
Nou de Titel zegt het al een beetje,

Ik heb een Ibanez WF-10, maar omdat hij gemaakt is van plastic begint hij al een beetje te breken precies op de 'bovenzijde' aan de zijkant van de wah(van die scheurtjes). Nou wil ik hem verstevigen, maar hoe pak je dat aan?

Nu zag ik een plaatje van John Frusciante's pedaal(WH-10), maar die was helemaal naakt op een heel klein metalen strip na. (Hoe flikt die gozer dat eigenlijk; Niet zijn pedaal breken, maar wel een beetje uitsloven on stage:zz: )

(Misschien geen goed excuus, maar ik ben 14 dus hou er rekening mee dat ik niet echt aan groot gereedschap kan komen)

Samder
24 maart 2009, 08:27
John Frusciante heeft verschrikkel veel van die Wahs. Ik weet wel zeker dat ie er al minstens een heeft versleten.

Nielsje
24 maart 2009, 14:17
John Frusciante heeft verschrikkel veel van die Wahs. Ik weet wel zeker dat ie er al minstens een heeft versleten.

Bijzonder nuttig antwoord!

H.Huisjes heeft zijn Iba wah voorzien van een metalen 'kooi', maar volgens mij is hij alsnog een keer gebroken. Probleem is dat je de wah volgens mij niet 1 op 1 kan overzetten op een crybaby behuizing. Heeft te maken met de dubbele pot volgens mij. Echter, volgens mij moet het wel te doen zijn.
Met een dremel kan je het gegoten deel aan de binnenzijde verwijderen. Eventueel kan het gat grotere worden gemaakt, en van hoekstrip moet het wel mogelijk zijn om een nieuwe beugel te maken waar de pot in bevestigd kan worden. Hoe precies weet ik niet: ik heb hier geen iba wah liggen om het op te proberen.

marc_o
24 maart 2009, 14:45
Ik heb zelf de WH-10 die na jaren van getrap ook zowat doormidden was gebroken.
Een op maat gezaagd metalen plaatje erop gezet met kleine popnageltjes en hij gaat ondertussen alweer 15 jaar prima mee.
Tip: Als je denkt dat ie het beter doet wanneer je er hard op trapt...jammer....het is geen gaspedaal.

Dirk_Hendrik
24 maart 2009, 15:20
Stap nummer 1 voor het in leven houden van je WH10 is door te zorgen dat hij wat lichter schakelt. Ik heb er teveel gezien, en die van Henri Huisjes spande de kroon, waar je met zo extreem veel gewicht op moest hangen om em te laten schakelen dat het niet raar is dat je em in 2en trapt. Ik vermoed ik dat het blok schuimrubber aan de voorkant na verloop van jaren stugger ook wordt.

Lichter schakelen dus.

Verwijder de bodemplaat.
Draai met de juiste steeksleutel de ringmoer die de schakelaar vasttzet een slagje los.
draai met de tip van een klein schroevendraaiertje of pincet de ringmoer die aan de binnenzijde van de wah op de schakelaar zit een stukje meer "aan". Richting de behuizing van de schakelaar dus.
Houd de schakelaar vast met een klein tangetje (ja, ik weet het, de print zit in de weg) en draai de buitenringmoer weer vast.
Als het goed is gegaan is je schakelaar nu een klein stukje naar boven gekomen en schakelt hij lichter.

Frustastic
24 maart 2009, 15:42
Hartstikke bedankt voor het advies:). Mijn wah is nog vrij gaaf, maar de scheurtjes zie je al komen(Daarom de vraag).


Nogmaals Bedankt:)

tubeonly
25 maart 2009, 09:56
D-H. je bent een held! Ik heb ook een WH10 die wat moeilijk schakelt. Zeer veel dank voor de tip! (aaaarg, zooooo simpel!!!) ;)

marc_o
25 maart 2009, 10:33
Hartstikke bedankt voor het advies:). Mijn wah is nog vrij gaaf, maar de scheurtjes zie je al komen(Daarom de vraag).


Nogmaals Bedankt:)


Probeer dan toch e.e.a. te verstevigen voordat ie breekt, want de scheurtjes groeien niet dicht, ze worden gewoon groter.

Henri H
15 april 2009, 13:30
Ik was voor de gein aan het googelen op m'n naam en kwam dit topic tegen.
Hij was mij dus ontgaan vandaar deze late reactie.

Ik heb m'n WH10 op deze manier verstevigd.
Dirk_Hendrik heeft hem later aan de binnenkant van de voorkant nog extra verstevigd, ook met een metalen plaatje en een paar popnagels.
Om hem aan de buitenkant te verstevigen hoeft het binnenwerk er niet uit, maar als je ook een plaatje aan de voorkant wilt zetten, moet het binnenwerk er wel uit.
Vandaar dat ik hem door Dirk_Hendrik heb laten repareren.
bovendien was ie echt kapot gegaan.
Hij doet het nu weer prima. :)

Tip:

Als je gaat "popnagelen" kun je het beste van die kleine ringetjes er extra bij gebruiken omdat je anders het kunststof nog meer kapot trekt.
Ik heb dat destijds niet gedaan en het is wel goed gegaan maar ik zie duidelijk dat de popnagels het kunststof behoorlijk ingetrokken zijn.
Hier en daar zitten er ook kleine barstjes.

http://img92.imageshack.us/img92/1483/p1020522cb4.jpg