PDA

View Full Version : Akoestische gitaar keuze, ik wordt er gek van :O



Chocola
23 maart 2009, 14:32
Hallo mede-gitaarliefhebbers :O.

Ik ga over 1 week een nieuwe gitaar kopen... en ja... ik wordt er gek van :O. Er is zo ongelooflijk veel keus en zo veel te snappen dat ik het niet meer snap.

Mijn budget is zo een 250 euro en hij moet versterkt (output jack) goed klinken :-). Een Epiphone PR5-E met een eSonic systeem schijnt goed te zijn maar ik weet er gewoon niet genoeg van om er een te kiezen. Ik ben persoonlijk zeer tevreden over Epiphone en al mijn gitaren die ik van ze heb (electrisch) spelen geweldig. Ik heb alleen geen ervaring met Epiphone als het gaat om akoestische gitaren.

Ik vond ook nog andere typen zoals Ovation of iets dergelijks, een kunstof back, wtf? Maar zag er goede reviews over. Ik begreep dat een pre-amp beter (kan) zijn dan piezo ofzo, liefst dus wel en pre-amp erin (gewoon goed element).

dus wat ik sowieso nodig hebt:
- steelstring
- geen jumbo (ik ben klein :sssh:)
- smalle hals (geen UBER brede hals, ik heb vrij kleine handen :p. En ben eigenlijk alleen maar elektrisch gewend dus een grote hals is niet prettig)
- goed element ( echt goed klinken e.d., wil er mee opnemen e.d.)
- uiterlijk maakt me niet super veel uit, zolang het lekker speelt en goed klinkt vind ik het perfect :)
- niet te zwaar spelen, en niet te dof klinken als het kan.

Ik zal proberen alle adviezen van jullie te proberen bij muziekwinkels en zo de beste eruit kiezen rondom de 250 euro (liefst echt niet boven).

Wie o wie heeft de perfecte gitaar :p.

Guitar GoD
23 maart 2009, 15:01
heb er ook geen verstand van, maar ik ga binnenkort ook een akoestische gitaar kopen. en ik pak het aan zoals ik het altijd aanpak:

ga naar een gitaarwinkel met veel keus ;)
pak alles van de muur wat je mooi vind en wat binnen je budget is.
kies de gene die je het mooist vind klinken en die gewoon het beste bij je past.

misschien is dit een overgehaaste keuze, maar dan pak je ze gewoon allemaal lekker nog een keer. niemand die er wat van zegt desnoods blijf je 2 uur in die winkel plakken.

Succes :soul:

EDIT:

hier staan revieuws! van onze eigen gitaarnet mensen

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90958&page=2

Chocola
23 maart 2009, 17:40
Probleem is dat ik dus echt geen idee heb wat nu goed en wat slecht is. Een gitaar is niet alleen goed door de bespeelbaarheid en geluid, afwerking en continuďteit spelen ook rollen. Heeft niemand gewoon een paar concrete merken die kwalitatief goed zijn? En welke merken moet ik mijden?

Muzieknono
24 maart 2009, 06:46
Yamaha, Cort, Crafter, Lag,allemaal goed.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ruudj
24 maart 2009, 07:56
Ik vind de nieuwste serie van LAG erg goed, zowel qua klank, prijs en bespeelbaarheid :noob:

gitaarvrouwtje
24 maart 2009, 08:41
in die prijsklasse..LAG
eventueel ook richwood

Chocola
24 maart 2009, 10:26
Ik hoor nu meermaals LAG, ik ga dit merk eens opzoeken :o. Ik heb er om eerlijk te zijn niet veel van gehoord, is het een merk dat bij wat minder winkels te bespelen valt of is het net zo bekend als Epiphone, Yamaha e.d. en ben ik gewoon noob? :p

Arjan12
24 maart 2009, 12:23
Kijk ook eens naar Taylor.

Arjan12
24 maart 2009, 12:24
En bespeel niet alleen gitaren die rond je budget max. zitten, maar ook heel goedkope en dure gitaren. Dan krijg je misschien een beter idee van wat goed en slecht is.

Guitar GoD
24 maart 2009, 13:09
de goedkoopste taylor is 600 euro geloof ik.. en zn budget is 250. maar het is indd niet verkeerd om verschillende prijsklasses te proberen. zo krijg je zoals je al zei een beeld van hoe dat in elkaar zit.

Arjan12
24 maart 2009, 13:11
O sorry, ik was denk ik in de war met een ander topic. Mijn tweede opmerking blijft natuurlijk staan.

Mijn advies in die prijsklasse: Cort E70 E. Massief bovenblad met een element erin. Ik geloof dat 'ie rond de 180 euro zit, heel erg goede gitaar voor dat geld wat mij betreft.

MurphyFan
24 maart 2009, 14:57
toeval wil dat ik vanmiddag ff bij thoma okaze in Gent om een kabel geweest ben en het mij niet kon laten om ff zo'n lag vast te pakken en te bepotelen. Ik vind ze best mooi klinken én voor de prijs lang niet slecht afgewerkt zijn. Er was een preamp, maar heb ze niet ingeplugd beluisterd, dus over de versterking kan ik geen oordeel vellen. Bespeelbaarheid was ok, maar kon beter, de actie vond ik nogal hoog, maar da's ff afstellen en klaar is kees. De prijs zat wel iets hoger dan je budget, het model dat ik getest heb zat zo ergens rond de 380€, mét preamp, mét cutaway, elixirs erop, ...

Chocola
24 maart 2009, 20:55
Ik ben vandaag in Amsterdam bij een muziekwinkeltje geweest waar ze LAG gitaren hadden. Onder de 250 euro zijn deze niet te krijgen met preamp, dus LAG valt af. Ze speelde best fijn maar ik vond het jumbo model niet erg lekker spelen, alsof de frets paar millimeter te hoog waren, echt mega hoog :/. Het kleine model speelde veel beter maar was gewoon minder qua klank en ze koste ook nog eens allemaal 390 euro daar, wat wel wat aan de veel te hoge kant was lijkt me (een 200 serie).

Taylor heb ik net gekeken maar die zijn like... niet goedkoper dan 500 euro te krijgen wat dus zegmaar dubbel mijn budget is :p.

Nog meer opperingen of tips? Wat vinden jullie van de Epiphone PR5-E?

Chocola
26 maart 2009, 00:55
Iemand? Niemand ervaring? :o

Ruudj
26 maart 2009, 07:27
Ik heb zelf een LAG ( uit de spring serie ) met preamp,gekocht voor 219 euro. En dat is heel fijne gitaar :) zowel met plectrum als voor fingerstyle geschikt

Chocola
26 maart 2009, 18:50
Welk preampsysteem en waar? Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien :o

RolandT
28 maart 2009, 11:01
Ga eens naar the website van Thomann daar kan je kiezen op verschillende parameters en krijg je een goed idee wat beschikbaar is. Met die kennis kan je dan een winkel bezoeken en weet je meteen ook de prijs :)

Ik heb eens een selectie gedaan en dit is het resultaat (http://www.thomann.de/nl/search.html?gk=giwedr&bn=&pr=200a300&kf=on&oa=pra&wgfid1=7341&wgfid2=8169&wgfid3=7339&wgfid4=8170&wgfid5=8171&wgfid6=8172&wgfid7=7340&wgf7340=Yes&wgfid8=7342).