PDA

View Full Version : Fender Stratocaster 1971



Ibanez666
23 maart 2009, 14:27
http://link.marktplaats.nl/238735329

"De gitaar is op de slagplaat, knoppen en switchtip na volledig origineel. Ook is er rondom de brugpickup een klein stukje hout weg"

wat zal deze ongeveer waard zijn? De richtprijs van de verkoper is 7500.

Daan_B
23 maart 2009, 14:41
Grey Bottom? Zijn dat originele PU's?
Erg mooi ding trouwens, 7500 lijkt me alleen wat veel...

Ibanez666
23 maart 2009, 14:44
Grey Bottom? Zijn dat originele PU's?
Erg mooi ding trouwens, 7500 lijkt me alleen wat veel...

Ik heb er helaas niet genoeg verstand van, vandaar deze post.

Guitar GoD
23 maart 2009, 14:48
heb niet veel vanstand van de oude exemplaren van fender maar 7500:crazyhappy: ik geloof dat dat een beetje te duur is. ik dacht dat de 70's zo rond de 4000-5000 waard zijn. kan het mishebben natuurlijk...ben geen super kenner,

mikeyaxeman
23 maart 2009, 14:48
Ik heb er helaas niet genoeg verstand van, vandaar deze post.

Daar hebben we "Fender Guru" Mr. Fingers toch voor?

Ibanez666
23 maart 2009, 14:49
Daar hebben we "Fender Guru" Mr. Fingers toch voor?

Ik wacht dan ook met smart :)

marc_o
23 maart 2009, 14:51
Dat ie 'm lekker houdt voor 7500,-
Voor dat geld vind je toch al een berg 60-ies strats hoor! Weet er eentje hier in de buurt uit 62 voor datzelfde bedrag.
Maarja, hij heeft de tijd mee, over een jaar of 5 kan hij het er inderdaad voor vragen en kwijlen wij weg bij een 70-ies strat for god sakes, dat zijn gitaren waar ze 750 gulden voor vroegen toen ik begon te spelen half jaren 80, omdat geen hond ze nog wilde hebben....en dan stonden ze makkelijk een jaar te koop ...

Ibanez666
23 maart 2009, 14:54
Dat ie 'm lekker houdt voor 7500,-
Voor dat geld vind je toch al een berg 60-ies strats hoor! Weet er eentje hier in de buurt uit 62 voor datzelfde bedrag.
Maarja, hij heeft de tijd mee, over een jaar of 5 kan hij het er inderdaad voor vragen en kwijlen wij weg bij een 70-ies strat for god sakes, dat zijn gitaren waar ze 750 gulden voor vroegen toen ik begon te spelen half jaren 80, omdat geen hond ze nog wilde hebben....en dan stonden ze makkelijk een jaar te koop ...


Maar als de voorkeur nou eens uit gaat naar een 70er ipv 60er?

enne: 1971 is mijn geboortejaar :)

marc_o
23 maart 2009, 14:57
Dan issie het natuurlijk helemaal waard.......
Ik ben van 1968, dam'n, dat wordt een veels te duur jaar om een verzameling voor aan te leggen....
Ik heb nog geen 70-er gezien die ik zoveel geld waard vind, afgezien van het feit dat ik met zulke prijzen toch wat kramp in mijn darmen krijg hoor, zou je ermee gaan optreden bijvoorbeeld?

Ibanez666
23 maart 2009, 14:57
Op ebay staan ze uit 1971 voor 12.000 dollar buy it now..

Ibanez666
23 maart 2009, 14:58
Dan issie het natuurlijk helemaal waard.......
Ik ben van 1968, dam'n, dat wordt een veels te duur jaar om een verzameling voor aan te leggen....
Ik heb nog geen 70-er gezien die ik zoveel geld waard vind, afgezien van het feit dat ik met zulke prijzen toch wat kramp in mijn darmen krijg hoor, zou je ermee gaan optreden bijvoorbeeld?

Tis eigenlijk niet voor mezelf, maar ik heb een vriend attent gemaakt op de ad. Persoonlijk vind ik de 70ers wel wat fijner dan 60ers die ik tot nu toe gehoord en bespeeld heb, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 14:59
Tsja, ik vind het te veel. Vergeet niet dat ze in '71 al wel vrij ver in de CBS periode waren, en die periode word als een van de minste van Fender beschouwd. Daarbij vind ik dat oude Fenders sowieso belachelijke prijzen 'waard zijn'. Ik hou het lekker bij m'n Jappie en naar wensen gemaakte strat. Veel leuker :soul:

Ibanez666
23 maart 2009, 15:02
Tsja, ik vind het te veel. Vergeet niet dat ze in '71 al wel vrij ver in de CBS periode waren, en die periode word als een van de minste van Fender beschouwd. Daarbij vind ik dat oude Fenders sowieso belachelijke prijzen 'waard zijn'. Ik hou het lekker bij m'n Jappie en naar wensen gemaakte strat. Veel leuker :soul:

Das wel zo, maar vanuit de achterliggende gedachte waar deze misschien voor wordt aangeschaft is het wel leuk om een echte oude uit USA te hebben.

marc_o
23 maart 2009, 15:17
Tja, dan moet je het gewoon doen natuurlijk...



Overigens, mijn gitaar kun je ook kopen voor dat geld hoor! :rockon:

Ibanez666
23 maart 2009, 15:20
Tja, dan moet je het gewoon doen natuurlijk...



Overigens, mijn gitaar kun je ook kopen voor dat geld hoor! :rockon:

Gewoon doen is het ook weer niet. Daarom wil ik de prijs weten wat zon gitaar ongeveer doet.

Chris Winsemius
23 maart 2009, 15:21
Ze zijn iig. meer waard dan de modellen met 3-puntsbevestiging.

M'n Bronco gitaar en BandmasterReverbs uit '71 waren gelukkig iets goedkoper ;)

frankpaul1
23 maart 2009, 15:34
In die staat zou ik zeggen 3250-3500 euro. Je kan hele mooie '69ers kopen in die staat voor rond de 4200-4500. Wat Marck Odijk ook zegt, je vind 60's modellen voor dat geld. Dus dan moet je geboortejaar je wel heel veel waard zijn.

Hier is een mooie 100% originele weggegaan voor ongeveer 2200 euro, wel uit 1972, maar toch

http://cgi.ebay.co.uk/USA-Fender-Stratocaster-1972-100-Original_W0QQitemZ290299748763QQcmdZViewItemQQptZU K_Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item29029974 8763&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318

Ibanez666
23 maart 2009, 15:37
In die staat zou ik zeggen 3250-3500 euro. Je kan hele mooie '69ers kopen in die staat voor rond de 4200-4500. Wat Marck Odijk ook zegt, je vind 60's modellen voor dat geld. Dus dan moet je geboortejaar je wel heel veel waard zijn.

Hier is een mooie 100% originele weggegaan voor ongeveer 2200 euro, wel uit 1972, maar toch

http://cgi.ebay.co.uk/USA-Fender-Stratocaster-1972-100-Original_W0QQitemZ290299748763QQcmdZViewItemQQptZU K_Musical_Instruments_Guitars_CV?hash=item29029974 8763&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318


Sja het jaar is ook weer niet heilig. Die jij poste is wel een driepunts waar Chris naar revereerde. Wat is het verschil qua waarde, want die van marktplaats is een 4 punts

frankpaul1
23 maart 2009, 15:39
Sja het jaar is ook weer niet heilig. Die jij poste is wel een driepunts waar Chris naar revereerde. Wat is het verschil qua waarde, want die van marktplaats is een 4 punts

Ja, klopt vanaf later in 1971 zijn ze overgegaan op 3 punts, dat is jammer idd. Maar goed, dat rechtvaardigt nooit de 5000 euro die het verschilt met die op marktplaats.nl Wat het wel verschilt durf ik niet te zeggen...

Mr. Fingers??

Rinze
23 maart 2009, 15:49
De driepuntsbevestiging staat bekend als minder stabiel dan de vierpunts. Een vriend van me had een jaren 70 Strat met driepuntsbevestiging, niks mis mee. Als een vierpuntsbevestiging geen strakke neckpocket heeft kan ie ook aardig instabiel zijn.

Afgezien daarvan was de kwaliteitscontrole bij Fender in de jaren 70 niet zo geweldig, maar daarom kan dit nog wel een gewelidge Strat zijn.

Ik blijf het een belachelijke prijs vinden, sowieso voor een Fenderachtige. Let's face it: Fenders zijn juist ontworpen als goedkope, makkelijk te onderhouden gitaren. Geen fancy hout, geen moeilijke toestanden met gewelfde bodies en gelijmde halzen, gewoon twee stukken hout die met een paar schroeven aan elkaar zitten waar wat hardware op geschroefd wordt.

Voor dit geld kun je twee mooie gitaren van dit type laten bouwen, geheel naar eigen wens en met topcomponenten.

Uiteindelijk is zo'n gitaar waard wat de gek ervoor geeft.

Ibanez666
23 maart 2009, 15:57
De driepuntsbevestiging staat bekend als minder stabiel dan de vierpunts. Een vriend van me had een jaren 70 Strat met driepuntsbevestiging, niks mis mee. Als een vierpuntsbevestiging geen strakke neckpocket heeft kan ie ook aardig instabiel zijn.

Afgezien daarvan was de kwaliteitscontrole bij Fender in de jaren 70 niet zo geweldig, maar daarom kan dit nog wel een gewelidge Strat zijn.

Ik blijf het een belachelijke prijs vinden, sowieso voor een Fenderachtige. Let's face it: Fenders zijn juist ontworpen als goedkope, makkelijk te onderhouden gitaren. Geen fancy hout, geen moeilijke toestanden met gewelfde bodies en gelijmde halzen, gewoon twee stukken hout die met een paar schroeven aan elkaar zitten waar wat hardware op geschroefd wordt.

Voor dit geld kun je twee mooie gitaren van dit type laten bouwen, geheel naar eigen wens en met topcomponenten.

Uiteindelijk is zo'n gitaar waard wat de gek ervoor geeft.

Das ook zo, maar het gaat er ook om, stel je komt eens ergens en je ziet een originele Fender Strat uit 1971 staan, Dan zou ik zoiets hebben: daar wil ik wel even op spelen!
Dat zou ik minder hebben met een splinternieuwe Gibson LP uit die prijsklasse of een custom gebouwde gitaar, of zoals eerder genoemd (met alle respect) een Fender strat uit Japan. Het gaat dus ook om de gevoelswaarde. Maar teveel betalen wil niemand, gevoel of niet :)

Mr.Fingers
23 maart 2009, 16:07
Sorry, ik heb ook nog een leven! (maar laten we het daar vooral niet over hebben :D)

Voor een niet-originele 1971 strat 7500€ vragen... :seriousf:. Hij mag ze FNaRK's-gewijs in z'n achteringang steken dan hoor! Hij is toch ook al wat pokdalig, en het is maar een sunburst. Den enige 1971 die zoveel kan opbrengen is een goed spelende gitaar in nieuwstaat, met een custom-color (ik denk aan candy apple red, shoreline gold, lakeplacid blue,...).

@frankpaul: je kunt niet zeggen "vanaf dan zijn ze overgegaan van X op Y", want er bestaan 1974-strats met nog een 4-puntsbevestiging, en 1972 strats met een 3-punts... Pakweg in 1974 was de 3-punts microtilt "ingeburgerd".

arjanb01
23 maart 2009, 16:26
Ik zou een realistische prijs vinden tussen de 3000-3500 (let wel, er is gehakt in het hout en hij is vrij beschadigd aan de neck).
Nog een groot bedrag maar gezien de vintage markt is het reeel. Die gitaar kostte destijds 750 gulden en dat was duur voor die tijd. Relatief gezien zou zo'n gitaar dan ook 3000 euro nieuw kosten (omgerekend naar nu).

Ibanez666
23 maart 2009, 16:32
Sorry, ik heb ook nog een leven! (maar laten we het daar vooral niet over hebben :D)

Voor een niet-originele 1971 strat 7500€ vragen... :seriousf:. Hij mag ze FNaRK's-gewijs in z'n achteringang steken dan hoor! Hij is toch ook al wat pokdalig, en het is maar een sunburst. Den enige 1971 die zoveel kan opbrengen is een goed spelende gitaar in nieuwstaat, met een custom-color (ik denk aan candy apple red, shoreline gold, lakeplacid blue,...).

@frankpaul: je kunt niet zeggen "vanaf dan zijn ze overgegaan van X op Y", want er bestaan 1974-strats met nog een 4-puntsbevestiging, en 1972 strats met een 3-punts... Pakweg in 1974 was de 3-punts microtilt "ingeburgerd".

hey man met een leven, wat zou hij dan wel waard zijn?

blademan
23 maart 2009, 16:33
een belachelijke prijs, die 7500 euro, en dat voor een gitaar waar in gehakt is en waarvan een deel niet origineel is!! PPffff, die verkoper zal wel denken ; "... ik kan het allicht proberen..."

Mr.Fingers
23 maart 2009, 16:36
meer als 2500€ zou ik er niet voor neertellen

Saf
23 maart 2009, 16:46
dat zou mijn absolute max zijn. Kijk nog even verder je moet echt wel aan betere exemplaren moeten komen voor realistischere prijzen.

En buy it now prijzen op ebay moet je nooit als referentie aannemen die zijn erg vaak veel te hoog.

frankpaul1
23 maart 2009, 16:51
@frankpaul: je kunt niet zeggen "vanaf dan zijn ze overgegaan van X op Y", want er bestaan 1974-strats met nog een 4-puntsbevestiging, en 1972 strats met een 3-punts... Pakweg in 1974 was de 3-punts microtilt "ingeburgerd".

Ah, bedankt, ik dacht dat ze daar een bepaalde overgangsdatum voor gebruikt hadden, had namelijk toevallig laatst een Fender neck uit begin 1972 en die was al 3-punts.

Daan_B
23 maart 2009, 18:18
Zijn die Grey Bottom's nou de originele PU's?:makeup:

Brewskie
23 maart 2009, 18:51
Is het jullie niet opgevallen dat de neckpocket gescheurd is richting de neck PU-cavity ? (Excuses voor de engelse termen.) Zichtbaar op de laatste foto.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/238735329-fender-stratocaster-1971.html

Dit is overigens ook bij mijn eigen strat gebeurd.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118654

G.G.
23 maart 2009, 19:03
meer als 2500€ zou ik er niet voor neertellen

Zelfs dat is zeer ruim. In die staat, en zoals eerder gezegd, in sunburst, denk ik dat richting €1800 - max. €2000 reëel is.

arjanb01
23 maart 2009, 19:38
Zelfs dat is zeer ruim. In die staat, en zoals eerder gezegd, in sunburst, denk ik dat richting €1800 - max. €2000 reëel is.

+1 ik zag ook al de scheur richting ruimte neck pick-up. Verder vind ik hem behoorlijk afgeragd. Ik weet, relic is zwaar cool maar ik vind de beschadiging op het midden van de neck ook vrij heftig. Wat kan er gebeurd zijn ? Iemand die met een duimring speelde ?

Pepe
23 maart 2009, 21:14
Sja, onze bekende gitaarverzamelaar. Als je een gitaar aan hem wil verkopen dan is een niet originele lak "onverkoopbaar maar vooruit.. 1200 euro.."

Zijn gitaren komen op marktplaats als hij ze niet via zijn kanalen kan afzetten. Dat blokje hout weg is een no-no voor verzamelaars, die markt kan je vergeten. Ik schat 3300, misschien iets meer. Als er geen hout weg zou zijn dan 4500. Als het nou een originele witte zou zijn dan is 6000 realistisch wegens de Hendrix connectie. Een originele witte '69 ga je niet onder de 10.000 krijgen. Maar dan heb je ook een originele '65 sunburst.

edit: wat een onzin allemaal eigenlijk, die prijzen voor een ding wat in grote getale van een zaagband af is komen rollen.

bass blom
23 maart 2009, 21:51
en dat 5e gat in die neckpocket dan?
zou dat niet vragen om een neckplate met micro tilt adjustment?
of kwamen die pas later?

Pepe
23 maart 2009, 22:06
Nee, dat gaatje duikt op bij de late 4 punts, ik denk haakje voor spuitwerk.

bass blom
23 maart 2009, 22:13
Nee, dat gaatje duikt op bij de late 4 punts, ik denk haakje voor spuitwerk.

ah, ok, ja ik moet me er ook niet mee bemoeien :chicken:

heb alleen verstand van strats van voor 1900 :D

Pepe
23 maart 2009, 22:22
ah, ok, ja ik moet me er ook niet mee bemoeien :chicken:

heb alleen verstand van strats van voor 1900 :D

dat ga ik zeker nog een jaar lang horen grmpfff :sneaky:

bass blom
23 maart 2009, 22:25
dat ga ik zeker nog een jaar lang horen grmpfff :sneaky:

neehoor :grouphug:

artnaz
23 maart 2009, 23:04
Ik heb trouwens eerder gezocht naar de geschiedenis van de Strat, maar ik kan er niet zo veel over vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd). Heeft iemand een handig linkje? Of misschien kunnen we mijn lijstje aanvullen:


1954 - Introduction
1958 - 3-tone sunburst
1959 - Rosewood fingerboard
1965 - CBS
1966 - Large headstock + large "F" on neckplate
1977 - 5-way switch
1985 - CBS sells Fender back

Pepe
23 maart 2009, 23:28
Ik heb trouwens eerder gezocht naar de geschiedenis van de Strat, maar ik kan er niet zo veel over vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd). Heeft iemand een handig linkje? Of misschien kunnen we mijn lijstje aanvullen:

Wikipedia?
Je lijstje is wel heel karig. driepunts in '71, einde maple fretboard, introductie maple cap, introductie small headstock, X1 pickup, the strat, C-serie, walnut, elite, dan Smith, bowlingballs.....en natuurlijk dat alle fender strats in '85 uit Japan komen.

Michael AE
24 maart 2009, 12:27
Bij Rudy's in New York stond een '75-er met een maple neck en natural finish te koop voor $7500 en een Lake Placid blue voor ongeveer $8000. Dat vond ik al belachelijk. Natuurlijk wel beiden helemaal orgineel en in nieuwstaat inclusief koffer.

Ik heb een '73-er die er nog heel mooi uitziet en waarvan alleen de frets niet meer orgineel zijn. Die doe ik nooit meer weg, want hij klinkt echt als een klok. De hals en neckpocket zijn ook enorm stabiel. Bovendien speelt hij enorm lekker en is hij heel erg licht. (Mijn '780er is ook helemaal te gek trouwens...)

'70's strats kunnen echt super zijn, hoor, maar meer dan €2500 zijn ze niet waard.

artnaz
24 maart 2009, 15:32
Wikipedia?
Je lijstje is wel heel karig. driepunts in '71, einde maple fretboard, introductie maple cap, introductie small headstock, X1 pickup, the strat, C-serie, walnut, elite, dan Smith, bowlingballs.....en natuurlijk dat alle fender strats in '85 uit Japan komen.Normaal sla ik Wikipedia over als ik nauwkeurige resultaten wil, maar in dit geval staat er inderdaad een hoop op. En met je termen ben ik ook een hoop verder gekomen.

Ik heb maar een nieuw topic geopend: Klikkerdeklik! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121135)

Muzieknono
24 maart 2009, 16:35
Mijn pa zei altijd al, het is niet de gek die het vraagt!!!
Mvgr. Dirk Jan :metal:

heavy-metal-thunder
24 maart 2009, 21:23
Dat ie 'm lekker houdt voor 7500,-
Voor dat geld vind je toch al een berg 60-ies strats hoor! Weet er eentje hier in de buurt uit 62 voor datzelfde bedrag.
Maarja, hij heeft de tijd mee, over een jaar of 5 kan hij het er inderdaad voor vragen en kwijlen wij weg bij een 70-ies strat for god sakes, dat zijn gitaren waar ze 750 gulden voor vroegen toen ik begon te spelen half jaren 80, omdat geen hond ze nog wilde hebben....en dan stonden ze makkelijk een jaar te koop ...


jep, maar zo ging het ook met de sixties strats hoor. Waren ook niet allemaal goed. Spreek daar maar eens over met gitaristen van minstens 60 jaar.

Een jaar of 4 geleden kocht een makker van me dezelfde gitaar (ook met relic bovenaan de body) bij John Dirven voor 2200 euro. Hebben deze gitaar vergelijken met 1 '57 ri en 2 62ri's (American vintage series) en de iedereen die er bij was, vond de oude het minst van allemaal. Makker heeft hem snel terug gebracht naar Dirven.

Ik denk dat de prijzen toch een beetje gek worden. Vorig weekend was ik op de gitaarbeurs in Affligem (B) en zag daar gitaren staan die daar en op de vintage beurs in Venendael al verschillende jaren worden aangeboden, raken maar niet verkocht. Gewoon maar om te zeggen dat vraagprijs en effectieve verkoopprijs wel eens een eind uit elkaar kunnen liggen.

marc_o
24 maart 2009, 23:06
Klopt absoluut. Ik kom al jaren en jaren dezelfde sixties-strats tegen op verschillende beurzen, vooral in belgie en tja, slechte gitaren zij van alle tijden. ik denk dat ze tegenwoordig een betere productie hebben dan vroeger...
wat vroeger een k#$^tgitaar was, wordt niet opeens beter met de jaren..blijft goed zoeken dus...

Pepe
24 maart 2009, 23:09
Een jaar of 4 geleden kocht een makker van me dezelfde gitaar (ook met relic bovenaan de body) bij John Dirven voor 2200 euro. Hebben deze gitaar vergelijken met 1 '57 ri en 2 62ri's (American vintage series) en de iedereen die er bij was, vond de oude het minst van allemaal. Makker heeft hem snel terug gebracht naar Dirven..

De verkoper IS JD...

heavy-metal-thunder
25 maart 2009, 17:03
De verkoper IS JD...

héhé... hoogstwaarschijnlijk gaat het hier over dezelfde gitaar.... goeie belegging toch wel, met die ouwe stratjes.

bloeddrinker
26 maart 2009, 11:23
Beleggingen heb je alleen wat aan als je die zaken ook snel kan verkopen als je het geld echt nodig hebt.
Anders is het alleen maar een cijfertje op papier van wat een expert/verzamelaar ervoor zou geven, terwijl de maximale opbrengst in de realiteit aanzienlijk lager ligt, omdat de expert/verzamelaar de gitaar niet interessant genoeg vinden.