PDA

View Full Version : bass content beoordelen



guhlenn
23 maart 2009, 14:18
Heo det u dat? Ik merk dat ik problemen blijf houden met de bass. Ik check op de HD280 pro van sennheiser (koptelefoon, kleine bult in het laag), de IMF ALS40 alsmede mijn PMC TB1 met sub, maar in de huiskamer staat een hifi setje en dat blaast me soms een portie bass uit (rond de 100Hz), dat verkracht de hele mix. Gewoon mijn thuis hifi set (waarop refrentie cd's wel wat bassiger klinken maar zeker niet zoals mijn mixen) negeren of moet ik echt aan de bass traps en weet ik wat meer? Begint echt zwaar irritant te worden. De PMC zijn een stuk strakker, maar ik als ik daar de bass op laat pompen wor dhet blurry op andere systemen. Welke frequentires moet ik aan denken? Much appreciated!

berolios
23 maart 2009, 15:39
Waar je tegenaan loopt is dus dat de referentie-weergevers die je gebruikt om te mixen een vertekend beeld geven?

In bovenstaande beschrijving van het probleem zit dan ook de belangrijkste oplossing ;).

Ik heb wel redelijk goede monitoren (JBL LSR4326), maar echt sublaag komt er niet uit. Als je dat weet, dan ga je het er ook niet 'in-trucen'. Soms luister ik tussen het mixen door eens een CD-tje dat ik goed ken en goed vind klinken op mijn afluister-setje, puur om een goed beeld te blijven houden van het karakter van de monitoren. Nu vind ik mijn monitoren overall erg goed klinken, maar zoals gezegd komt het echte sublaag niet echt mee... als je dan steeds blijft vergelijken, kun je in ieder geval zo mixen dat het bijna helemaal goed is. Eigenlijk wil ik er op termijn nog een 2e setje naast zetten waar het laag heel goed van is (T-Line), zodat ik het hele spectrum direct goed kan beoordelen, maar voorlopig zijn er nog 1001 andere financiele prioriteiten; maar dat terzijde. Het laatste stukje kun je dan tweaken door je mix eens op een andere set (bijv auto/ hifi/ PA) terug te luisteren en vervolgens wat dingetjes aan te passen. Houd het aanpassen daarbij wel echt in de mix... het stukje totaal-mastering is pas de volgende stap. Het is natuurlijk wel zo dat het eindproduct NA mastering er alleen maar beter op zal worden wanneer het klankbeeld VOOR de mastering al heel goed is.

Ik weet ook trouwens niet wat voor HiFi setje je hebt, maar een subje met sattelietjes is nu niet echt een geweldige manier van afluisteren, ZEKER niet in het laag... dat gaat inderdaad erg snel boinken... zeker de goedkopere setjes. Luister eens op 'normale' speakers, of in de auto, of op een PA... dat geeft een veel beter beeld. Ik luister trouwens ook vrijwel alle mixen een paar keer in mono af en op een setje van de meest goedkope computer-luidsprekertjes... want ook daar moet het kloppen als je mix de ether ingaat.

Hopelijk heb je hier iets aan.

p.s. Ik heb ook een HD 280 voor live-gebruik en ben daar erg tevreden over.

Roman
23 maart 2009, 16:20
Zorg voor een transparantie mix, goed afluistering (recht / vlak). De ruimte waarin je mixt is belangrijk, deze zorgt voor de kleuring.

guhlenn
23 maart 2009, 17:30
hihihi, ik heb net zelf antwoord op m;n vraag gegeven. Dank voor de duw in de goede richting. (Hoor het niet op de HD280 of PMC set -> geen ruimte effect, hoor het niet in de auto maar vreemd genoeg wel op de no-name mp3 ear buds. hifi set is blijkbaar gevoelig in de bass regionen (referentie materiaal speelt lekker op alle sets).

Ik wil dus graag een (echt) full-range luidspreker, tijdje geleden eens gezocht en toen kwam ik op of wel de grote PMC's uit, ofwel een B&W 802 of 801 dan wel de barefoots MM27. Wat denken jullie?

berolios
23 maart 2009, 18:04
Ik heb Han en anderen hier erg enthousiast gehoord over transmissie lijn (of zoiets in ieder geval :D) speakers. Die een erg goede laagweergave zouden moeten hebben. Voor mij in ieder geval reden genoeg er tzt meer over te weten te komen. Een setje met strakke laag (en dan ook echt diep sub) weergave zou nl een perfecte aanvulling op mijn huidige monitoren zijn.

Laatst was er een soortgelijk topic waar ze een paar keer voorbij kwamen... effe zoeken en je komt het vanzelf wel tegen... misschien interessant voor jou?

bert k
23 maart 2009, 18:27
Ik ken maar 1 transmissielijn goed, en dat is de IMF TLS-80 (http://imf-electronics.com/) die ik hier thuis heb. Han heeft de studio-uitvoering van die speaker.
Echt het meest strakke en diepst doorlopende laag wat ik ooit gehoord heb. Niet hard of dreunend, maar gewoon aanwezig tot 17 Hz. Dan gaan je ook allerlei details opvallen die je nog nooit gehoord hebt. (Zoals producties uit studioos waar ze geen IMF boxen hebben, hihi:). Ongelofelijk hoeveel bagger je hoort in het sublaag.)
Ze zijn ook erg precies qua plaatsing, het stereobeeld is super exact. De rest van het spectrum klinkt ook prima, het is een vierwegsysteem, met regelbaar tophoog.
Nadeel is dat ze beachelijk groot zijn, dik een meter hoog, en dan 30 bij 30. Maar ik zou ze niet meer kwijt willen.

Geen enkele ervaring met andere transmissielijnen, ben wel benieuwd naar de ervaringen hier.

guhlenn
23 maart 2009, 19:22
Zowel mijn PMC als de IMF zijn transmissielijn systemen. Ik heb Han's IMF RSPM IV gehoord, maar waren me wat te hard in het hoog. Diep gaan ze wel ja :). Net nog even de ALS aan de tand gevoeld en ze geven erg diep weer en geen krimp, dus zal wel gewoon het hifi set zijn. Soms blijf ik malen en het blijkt moeilijk wanneer ik moet stoppen en de boel uit handen geven. :). Ik ben op dat punt aangekomen geloof ik. Die TLS 80 zijn ook wel verleidelijk, maar erg groot. Hoe groot is jou kamer Bert?

bert k
23 maart 2009, 19:30
Haha, ik heb een kamer van 3 bij 5 meter. Die boxen zijn echt bakbeesten. :)
Dat harde in het hoog herken ik niet, maar ik heb het hoog en tophoog vervangen door Vifa en Audax (Als ik het me goed herinner.) Toen ik ze kreeg was het hoog eruit geblazen. Dit waren goeie vervangingsspeakers, maar er kan uiteraard een klankverschil zijn.

MarkS
23 maart 2009, 22:33
B&W 801/802's is volstrekte larie als monitors, tenzij je George Lucas heet.
En daarbij: een mix met een flinke (over-)dosis laag kan op een fullrange set misschien nog wel aardig klinken, maar op een huiskamersetje alsnog desastreus uitpakken.

guhlenn
24 maart 2009, 09:39
Mark, misschien kan je ej statements ook onderbouwen, dat helpt bij het interpreteren. Waarom alleen George Lucas het hele spectrum zou moeten horen, word bijvoorbeeld niet geheel duidelijk.

Proef mijn eufemisme :)

MarkS
24 maart 2009, 10:16
Uiteraard is fullrange niet alleen aan Lucas voorbehouden, maar 801/802's hebben nogal wat ruimte nodig. In een te kleine ruimte wordt het dan vrij lastig om het laag te controleren.

guhlenn
24 maart 2009, 10:42
Bass is altijd lastig in kleine ruimtes, maar waarom zouden de 801 en 802 per definitie grotere ruimtes nodig hebben? JE hebt ze zelf gehad ofzo? Iets van een link of dergelijks zou fijn zijn...

Han S
24 maart 2009, 11:21
Glenn heeft wel gelijk wat het hoog betreft van de IMF RSPM en ik heb de eerste tweeter ook getemperd met een weerstand in serie en een parallel. Dat klinkt aangenamer en de TLS80 en RSPM hebben dezelfde speakerbezetting.

Maar mijn zoon heeft sinds kort een paar kleine TDL zuiltjes met transmissielijn, met een paar kleine speakertjes er in en een tweeter. Het (sub)laag dat daar uit komt is buitengewoon, ze gaan niet zo hard, maar het laag gaat heel erg diep en is retestrak. Ik denk dat ik ze maar een tijdje van hem leen, want hij is nu zelf transmissielijnen aan het bouwen van 2.75 m en als die klaar zijn heeft hij de TDL'etjes over. Nog nooit een klein speakertje zo diep horen gaan.

Jimi Hendrix
25 maart 2009, 07:00
om nog even terug te komen op het startpunt van dit topic, maar dan lichtelijk off-topic:
mijn afluisterruimte is niet ideaal (klein) en gaat flink 'meedoen' bij hogere volumes.
mijn monitors (mackie 624 oude versie) gaan niet echt diep door.

toch ben ik in elk geval de laatste tijd tevreden over mijn laag, sterker nog ik krijg het over het algemeen goed voor elkaar.

Het gaat denk ik goed doordat ik het laag (en de hele mix) beoordeel op (zeer) laag volume en indien nodig met goede referenties ernaast. De speakers heb ik nu een jaar of zeven dus die ken ik goed.
En niet misselijke preamps, eq's en ad/da-converters maken al het verschil voor strak, diep en duidelijk laag heb ik gemerkt op mijn pad van een alles in een roland vs2480 naar oa gml preamp/eq en prismsound ad/da.
Als je zorgt dat je ingangsketen in orde is/genoeg laag bevat, hoef je later ook niet te gaan rotzooien met eq's om er meer laag in te krijgen.

Nog een ding: als de bassdrum gaat bonken op kleine speakertjes is dat in mijn ervaring vaker een kwestie van level (omlaag), compressie (te weinig of verkeerd ingesteld) en/of eq rond de 150-250 hz (cutten!!) dan dat het gaat om het laag onder de 100hz. Als je daar (150-250 hz) cut lijkt het echte laag ook meer aanwezig. Kijk ook goed naar de levels van de basgitaar. Zorg dat je de uitschieters te pakken krijgt (compressie/automation) want anders hang je in de mastering/mixbusscompressie.

guhlenn
25 maart 2009, 09:11
Hai,

Ik hoef nooit bass erin te draaien, sterker nog, ik blijf maar meer en meer eruit halen. Vooral bij de bass gitaar (12 db of mee snijden in alles onder de 100 hz), bij de kick laat ik alleen ronde 50 staan voor de thump, rest (<50 Hz) ook weer snijden met rigoreuze filters. Gitaren hebben relatief weinig bass content. Blijft moeilijk. maar goed, live and learn. Iemand nog opmerkingen over full-range monitoring in kleine ruimtes? Ik hoor er nogal conflicterende dingen voer, zoals MArk al aangeeft begrijp ik ook wel dat een kleine ruimte niet ideaal is, maar dat je perse een grote ruimte nodig hebt lijkt me ook onzin, drum en bass pompt ook in mijn kleine kamertje lekker zonder overdreven te zijn. En er is een hoop internet wijsheid die ik graag ontkracht zie :)

Jimi Hendrix
25 maart 2009, 09:42
Hai,

Ik hoef nooit bass erin te draaien, sterker nog, ik blijf maar meer en meer eruit halen. Vooral bij de bass gitaar (12 db of mee snijden in alles onder de 100 hz), bij de kick laat ik alleen ronde 50 staan voor de thump, rest (<50 Hz) ook weer snijden met rigoreuze filters.

hmm

kun je niet een stukje laten horen wat volgens jou/jouw afluistering teveel laag bevat?

misschien is het een idee om eens een mix te maken zonder eq maar alleen met faders, als oefening.
als je 12 db moet snijden voor acceptabele resultaten is grofgezegd of de opname ruk of je moet hem een db of 12 lager in de mix zetten, zou ik denken. Evt kun je dan voor de presence van het laag een beetje 200-400hz indraaien ofzo.
eerlijk gezegd gebruik ik nauwelijks (meer) filters, soms op vocals of gitaren om het proximity-effect te compenseren en heb toch nauwelijks klachten.
Maar daar is wel een leerproces aan vooraf gegaan ;-)

guhlenn
25 maart 2009, 10:19
Zal een bestandje met een zonder laag-af op de bass gitaar uploaden. Duurt wle evn, maar thanks a bunch!

Han S
25 maart 2009, 12:41
In mijn opinie kun je niet vertrouwen op een enkele monitor, ik luister ook vaak even in de huiskamers, op kleine midi setjes en in de studio heb ik naast de NS10 de IMF CM2, in de wand de grote Sony G7's, in de opnameruimte de enorme IMF RSPM's, de IMF ALS40II, een paar JBL TLX2, in de booth een setje IMF Compact 2 en een paar 50er jaren Philips 9710, welke in die tijd een belangrijke en klassieke speaker was/is. En in de 'Lounge' staat dan nog en JVC setje dat ook best goed klinkt.

Dus zijn zo al negen verschillende speakers en dat is wel verdomd handig. Alle IMF speakers zijn genadeloos als het om detail gaat en het laag van een RSPM krijg je uit weinig andere speakers. De NS10 is ideaal als het om balans gaat en prut in het laagmidden. Ik gebruik de NS10 altijd samen met een 10" sub van 175 watt.

Monitoring is niet zo simpel hoor, maar wel van levensbelang voor je product.