PDA

View Full Version : riffjes tussen akkoorden



crypticon
18 maart 2003, 23:52
k ben al een tijdje op zoek naar iets om dit toe te passen en ik vraag me af of er een theoretische oplossing voor bestaat (dat dat er een standaard regel voor is)
Het gaat erom dat ik tussen akkoorden door een rifje of een nootje ofzo wil spelen, gewoon iets extra's
het gaat vooral om de ruimtes tussen powerchords om het allemaal nét wat interessanter te laten klinken
als je bijvoorbeeld een g powerchord speelt en daarna een c powerchords welke posities klinken hierbij en is hier een vuistregel vor
hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen zo niet hoor k t wel :smile:

pimmetje
19 maart 2003, 00:08
Als 'regels' zou je kunnen kijken in welke toonsoort 't nummer staat... de precieze ladder(s) die erbij passen en daar een (of meer) tonen uit pakken.

Ik denk echter dat je in dit geval gewoon lekker moet proberen. Spelen... toontje tussenvoegen, proberen... ander toontje proberen... dan zal je zien dat ze eigenlijk allemaal wel klinken, maar vooral een andere sfeer / draai aan het geheel geven.

delphiro
19 maart 2003, 08:31
ongeinspireerd past de pentatonisch mineur altijd wel lekker :smile:

bv. G5 C5 D5 = I IV V dus G min pentatonisch klinkt altijd goed (en SAAI maar das bijzaak)

moretel
19 maart 2003, 11:14
Met powerchords kun je ook een combinatie spelen van majeur en mineur penta.

Je kan in bij G en C : G maj en G min penta spelen
Combineer beide patronen in dezelfde positie.

Anders Destium
19 maart 2003, 14:37
Of rag er een paar palmmutes doorheen!

Als je in de zelfde toonsoort blijft is er altijd wel wat te vinden...

Luca P
19 maart 2003, 21:35
Penta?? Panty, haha!
Voor mij zat er niets anders op dan luisteren naar andere gitaristen en jatten maar!

Neals
19 maart 2003, 23:42
Beter goed gejat dan slecht verzonnen zeggen ze wel eens.....

Zelf pak ik een paar noten op de toonladder van de akkoord

vb:

D -2-------5-------7--------
A -2-------5---5---7-9-10-12
E -0-2-3-5-3-5---5-5--------
* * * * * * * * *