PDA

View Full Version : controle juiste plaats topkam



no 1 hops
23 maart 2009, 11:53
even een denk ik wel moeilijke vraag. had mijn jarock verkocht maar kreeg hem terug omdat deze niet zuiver te krijgen zou zijn.
nu had ik aan de finetuning niet veel tijd meer gezet vanwege persoonlijke omstandigheden en weet de valsheid aan de nog te hoge topkam.
maar, een grote maar.
toen ik de toets herstelde en nieuwe frets gaf had ik al gezien dat de topkam niet haaks op het einde van de toets stond |______ maar even overdreven /_____

omdat de nieuwe frets hoger waren moest ook de topkam omhoog om de snaren vrij te houden en dan kruipt volgens mij toch het verlaatpunt van de snaren op de kam richting eerste fret en word de hele fretindeling op de toets onzuiver.

klopt deze beredenering?
maar nu mijn vraag, hoe kom ik erachter wat de goede afstand zou moeten zijn? is het einde van de toets aan de onderkant de richt maat of juist de bovenkant van de toets.
zou het de bovenkant zijn dan kan ik het te lange gedeelte aan de onderkant weg steken en zo de kam weer rechtplaatsen.

ik hoop dat ik mijn probleem wat duidelijk verwoord heb

aaronstonebeat
23 maart 2009, 12:17
Neem er een stemapparaat bij. Ervan uitgaand dat de slots van de topkam voldoende diep zijn, eerst de open snaren zo zuiver mogelijk stemmen en dat vergelijken met gefrette noten in laagste 3 a 4 posities. Dat zou uitsluitsel moeten geven.

Ik heb ook wel eens gezien dat topkammetjes een beetje over de toets heen hangen. Misschien dat dat al bedoeld is ter compensatie in geval de topkam hoger wordt gezet? Dan zouden. nl. door fretten de onderste noten iets te hoog worden; en ook weer wat lager doordat het 'verlaatpunt' dichter bij de eerste fret komt.

no 1 hops
23 maart 2009, 13:32
@ASB
dus jij hebt dit fenomeen vaker gezien.
op zich zou ik dan denken dat door de verhoging van de kam ik hem ietsje weg moet vijlen van de eerste fret om dat te compenseren

zover ik nu bekijken kan is er het volgende.
de koper had iemand er een nieuwe topkam op laten zetten omdat de originele niet zo fris meer was en aan gevuld aan de onderkant met hout van een ijsco stokje (is toch hardhout of niet dan)

als ik hem stem op de GNX2 en een flageolettoon op de 12 fret controleer zijn sommige snaren niet goed geintoneerd.

dus voglens mij is de routing van dit probleem.
1 hals moet gewenste relief hebben
2 snaarhoogte topkam optimaliseren.
3 de hoogte bij de brug aanpassen
4 intoneren

aaronstonebeat
23 maart 2009, 13:47
Je hebt gelijk, ik vergis me: door het overhangen van de topkam wordt het probleem alleen maar erger als de slots minder diep zijn.

Ik ken het probleem, maar vanuit een andere oorzaak. Ik had een gitaar waarvan de frets flink gevlakt waren maar niet gecrowed. Gevolg was dat alle frettoppen zo'n millimeter verder van de topkam lagen dan de bedoeling was; knettervals in de lagere posities.

Ik zou 2 en 3 omdraaien: eerst de hoogte van de brug en dan de topkam.

Als de slot voor de topkam op de goede plaats zit, zou je normaal gesproken toch zonder extra fratsen tot een zuiver instrument moeten kunnen komen.