PDA

View Full Version : Rechts- of linkshandig, aangeleerd?



nielsnielsniels
23 maart 2009, 00:50
Ik speel nu 4 jaar gitaar, ik ben met alles links, maar zoals zowat iedereen rechts aangeleerd. Nu zat ik weer wat te lezen over Hendrix, en ik kwam op een forum terecht, waar iemand zei dat hij ook linkshandig was en rechts gitaar speelt, maar dat hij met zijn linker hand veel sneller is. Ik ging snel een aanslag-oefeningetje doen met mijn linker hand en rechter hand op een onzichtbare gitaar.

Met mijn linkerhand kon ik veel sneller op en neer gaan in een plectrum-vasthoudende-beweging dan als mijn rechter hand. En met mijn rechter hand kon ik veel sneller mijn vingers op en neer bewegen zoals je heel snel bends,hammer-ons doet etc. Nu denk ik waarschijnlijk dat er een rede is dat je met je gitaar handen juist wat langzamer wordt omdat je in een bepaalde houding zit en die gewend bent gaan raken. Maar kan het zo zijn dat omdat je alles met links of rechts doet, daardoor beter links-of rechtshandig gitaar speelt? Dat de motorische functies van een linker of rechter-hand gewoon genetisch beter zijn dan de andere?

beruk
23 maart 2009, 10:50
Is al wel eens eerder tersprake gekomen,
ik ben zelf linkshandig en heb excact hetzelfde ervaren als jij. Omdat je waarschijnlijk ook links schrijft is je fijne motoriek ook beter ontwikkeld linkshandig.
Uiteindelijk kun je gitaarspelen wel rechts aanleren als je stijf linkshandig bent. Er zijn bijvoorbeeld in de klassieke muziek geen linkshandige instrumentenalisten die links hun instrument bespelen simpelweg omdat die instrumenten niet gemaakt worden of omdat je anders ruzie met je collega's krijgt (denk aan viool). Dat is m.i heb bewijs dat het niet noodzakelijk is om als linkshandige ook een linkshandig instrument te bespelen. Gelukkig heb je als gitarist de keuze. Als het beter voelt gewoon doen zoniet dan niet!

Saf
23 maart 2009, 12:37
Ik ben linkshandig en rechtshandig kan ik niets, toen ik net begon nog wel geprobeerd maar hopeloos. Op vakantie in ierlands eens een sessie gedaan met een linkshandige violist. Ze had thuis ook een linkshandige contrabas.

nielsnielsniels
23 maart 2009, 13:30
Is al wel eens eerder tersprake gekomen,
ik ben zelf linkshandig en heb excact hetzelfde ervaren als jij. Omdat je waarschijnlijk ook links schrijft is je fijne motoriek ook beter ontwikkeld linkshandig.
Uiteindelijk kun je gitaarspelen wel rechts aanleren als je stijf linkshandig bent. Er zijn bijvoorbeeld in de klassieke muziek geen linkshandige instrumentenalisten die links hun instrument bespelen simpelweg omdat die instrumenten niet gemaakt worden of omdat je anders ruzie met je collega's krijgt (denk aan viool). Dat is m.i heb bewijs dat het niet noodzakelijk is om als linkshandige ook een linkshandig instrument te bespelen. Gelukkig heb je als gitarist de keuze. Als het beter voelt gewoon doen zoniet dan niet!

Tja, ik wil het wel proberen. Ik heb een stuk brandhout liggen ( word ook wel Stagg genoemd), maar ik kon de topkam niet eruit krijgen om hem dan om te draaien voor de snaren. Of ik zou er eens diep in moeten slijpen, maar het lijkt me opzich wel leuk om eens te proberen.

Tony L
23 maart 2009, 13:37
Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Ik ben linkshandig maar heb het rechts aangeleerd. Ik ben met mijn rechterhand veel sneller dan mijn linker (hoewel het verschil wel minder begint te worden). Het is een kwestie van vele honderen / duizenden uren extra met je linkerhand leren spelen en dan komt het vanzelf lijkt mij. Pianisten moeten ook beide handen gebruiken. Ik zit soms wel te denken "Wat als ik direct op een linkshandige gitaar was begonnen?". Geen idee of ik dan verder gevorderd zou zijn.

Saf
23 maart 2009, 16:42
Ik heb wel eens ee ndrummer mee gemaakt die al 15 tot 20 jaar rechtshandig speeld en zo bekend stond vaak net een tel te laat te zijn. Een jaar of vijf gelden moesten ze samen spelen met een band met een lefty drummert en een backline. Sinds die dag drumt hij links en altijd strak.

Ik pakte de allereerste keer een gitaar al op de kop vast zonder dat ik toen iemand anders bewust linkshandig gitaar had zien spelen. Al mijn gitaarspeelende vrienden zijn rechtshandig en wisten niet wat ze zagen. Ze hebben het mij wel geprobeert af te leren maar dat werkte voor mij in ieder geval helemaal niet.

Liquid_Metal
23 maart 2009, 17:20
Mensen zijn rechtshandig of zogenaamd 'omni'. Dat betekent dat je beide handen goed kunt gebruiken. Mensen die rechtshandig zijn kunnen vrij weinig met hun linkerhand (gitaarspelen op een linkshandige gitaar, of schrijven met links zijn echt uit den boze). Ongeveer 50% van de bevolking is rechtshandig. De andere 50% is omni. Daarvan is ongeveer de helft aangeleerd rechts en de helft aangeleerd links. Ik ben aangeleerd links maar speel rechtshandig gitaar. Toen ik begon met gitaarspelen wist ik dit rechts/omni-verhaaltje nog niet, maar ik speel prima op een rechtshandige gitaar, omdat ik dit gewend ben. Ik speel vanaf ongeveer mijn 9e jaar dus dan kun je genoeg oefenen. Schrijven kan ik overigens ook met beide handen.

Voor gitaar heb je hoe dan ook twee handen nodig. Misschien kunnen 'enkel-rechts'-mensen überhaupt minder soepel gitaar (en andere instrumenten) bespelen.
Overigens ligt 'handigheid' vast in de genen. Eén of beide van mijn ouders zijn dus ook omni (wel rechtshandig aangeleerd).

Thiez
23 maart 2009, 17:57
ik ben ook linkshandig met schrijven. maar de rest doe ik eignelijk alles rechts. denk aan darten of poolen of dergelijke dingen doe ik gewoon rechtshandig.
ook gitaarspelen doe ik rechts. en ik denk dat 'aanleg' beetje in je handen zit maar ben van mening dat alles aan te leren is. kijk michael angelo batio die kan met beide handen spelen.
ik kan nu totaal niet op linkshandige gitaar spelen. terwijl als ik vanaf het begin af aan links handig was gaan spelen ik waarschijnlijk totaal niet rechtshandig kon spelen.
het is maar net wat je jezelf aanleert denk ik

Tony L
23 maart 2009, 20:56
Je hebt denk ik toch wel een goed punt Niels. De motoriek van mijn rechterhand is beroerd (net een pen gepakt en kinder schrijf oefeningen gedaan). Qua slag mag ik absoluut niet klagen dat gaat allemaal lekker strak maar ik denk dat een hele nauwkeurige motoriek toch een must is om super strak en clean op snelheid te kunnen spelen. Ik ga de komende tijd aan de schrijf oefeningen en mocht ik wat interessants opmerken in mijn spel dan laat ik dit zeker weten :hippie: