PDA

View Full Version : Fretdot op 9e of 10e positie



Juup
22 maart 2009, 22:42
Hallo,
ik vraag me af waarom op zgn Selmer/Maccaferri-gitaren een dot zit op de tiende positie en bij overige gitaren op de negende positie.
Heeft t met de stijl van spelen te maken of zoiets?

Wie weet t?
Groet
Juup

zoon van Piet
23 maart 2009, 09:56
Dotje op de tiende positie zie je wel ooit vaker, voornamelijk op oude Europese - en dan vooral Oosteuropese- gitaren.
Een enkele keer wil het wel eens op een Duitse gitaar voorkomen.
Ik dacht dat ik nooit op die dingen lette, maar het spelen op zo'n gitaar was erg verwarrend. ik wil er niet meer aan denken! :)

hendrix2
23 maart 2009, 14:36
Mijn mandolines hebben ook een dot op de 10de ipv op de 9de, inderdaad soms erg verwarrend.

Ik dacht het ook wel eens gezien te hebben op érg oude archtops (jaren '20). Automatisch googlede ik nu wat Gibson uit die tijd, maar daar vond ik het niet terug, dus misschien beeld ik het me in.

artnaz
23 maart 2009, 14:51
Ik heb vroeger op mijn akoestische gitaar (zonder dots) ook op de 10de een dot geplakt, vond ik logischer/handiger. Nu boeit het me niet zoveel, ik coördineer me in die positie toch a.d.h.v. VII en/of XII.

superfly
23 maart 2009, 18:17
Ik had dezelfde vraag, maar ik heb nog nergens een goed antwoord gevonden.
Hier http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?p=4835704
wel een interessante verhandeling.

Saf
23 maart 2009, 18:43
oude gitaren hebben het vaker. Heb in mij ncollectie wel eens zulke dot plaatsing gehad. Idd vooral bij duiste een oostblokkers. Daar heb je ook vaker de dubbel stip zelfs op 10. Heb zo ooit de brug van een gitaar geschroefd en op geschoven om het te intoneren om er vervolgens achter te komen dat hij helemaal niet meer te intoneren was. Pas toen geteld en jawel hoor dubbele stip op plaats 10. Eikels. Vond het al vreemd dat in 30 jaar tijd nog niemand in de gaten had gehad dat de brug zo fout zat...

LaurentB
23 maart 2009, 19:09
oude gitaren hebben het vaker. Heb in mij ncollectie wel eens zulke dot plaatsing gehad. Idd vooral bij duiste een oostblokkers. Daar heb je ook vaker de dubbel stip zelfs op 10. Heb zo ooit de brug van een gitaar geschroefd en op geschoven om het te intoneren om er vervolgens achter te komen dat hij helemaal niet meer te intoneren was. Pas toen geteld en jawel hoor dubbele stip op plaats 10. Eikels. Vond het al vreemd dat in 30 jaar tijd nog niemand in de gaten had gehad dat de brug zo fout zat...

Hahahahaha, wat moet dat irritant geweest zijn.

Saf
23 maart 2009, 20:26
lach maar, ik kan je vertellen ik lachte toen even niet meer. Tegenwoordig kan ik er wel weer hartelijk om lachen.

Juup
23 maart 2009, 20:36
Nav Superfly-link:
op de tiende positie is er idd geen flat/sharp; D-G-C-F-A-D, net zoals de vijfde positie A-D-G-C-E-A
Misschien ligt hier een antwoord....
Shine on
Juup

LaurentB
23 maart 2009, 22:43
lach maar, ik kan je vertellen ik lachte toen even niet meer. Tegenwoordig kan ik er wel weer hartelijk om lachen.

Ik ben zelf een gitaarkit in elkaar aan het zetten, dus ik kan me best voorstellen hoe je je dan voelt.