PDA

View Full Version : Radio ontvangst via Gitaar en Versterker



Blacksteen
22 maart 2009, 22:19
Hallo gitaarnetters,

wat ik me daarnet toch meemaak....
ik wil om 9 uur 's avonds nog ff op een
beetje flink volume gitaarspelen, en wat hoor ik
in een keer door mijn gitaarspel heen: Duitsers die
over Dolly Parton lopen te praten!! :o

hoe hoger ik m'n gitaar hang hoe duidelijker het
Duitse Gebrabbel en zang wordt!

nu heb ik laatst een nieuwe, oude versterker gekocht
(GEM venus combo) en daar heb ik mijn pod op aangesloten,
ook leggen er hier behoorlijk wat snoeren enz. en ik had gelezen
dat samen met de gitaar die ook nog eens als antenne kunnen dienen.

morgen eerst maar eens de snoeren opruimen en goed leggen,
als dat niet helpt probeer ik wel ff mijn versterker te verplaatsen..

wou dit gekke niews toch ff met jullie delen
(in hoop ik het goeie thread, want waar dit bizarre
verschinsel anders heen moet weet ik zo gauw niet)

allochthomas
22 maart 2009, 22:22
hehe, ik ontvang zo nu en dan radio 4 met mijn peavey valveking.

pannekoek
22 maart 2009, 22:32
hehe, ik ontvang zo nu en dan radio 4 met mijn peavey valveking.
ik regelmatig een franse radiozender
:chicken:

Barkeepert
22 maart 2009, 22:37
Ik ontving ooit een of andere Turkse zender op mijn gewone speakersetje. Hoe zachter ik het volume draaide, hoe harder de Turkse radio.

Rutger Molenberghs
22 maart 2009, 22:55
Het is een fenomeen dat nogal eens wil voorkomen. Ik had er vroeger ook last van met mijn oude versterker. In combinatie met een Richwood tele kon die één of andere oostblokzender ontvangen.

Tupelo
22 maart 2009, 22:58
KrrrrrrrRRRRRRRadio Moscoww krrrrr..... :nervous:

schizo910
22 maart 2009, 23:00
Jup, ik had i.d.d. een of andere Russische zender over mijn eerste versterkertje, een oude transistor amp...

sjaak1990
22 maart 2009, 23:08
Pas had ik een dikke gitaarsolo door mn versterker die ik niet zelf speelde :rockon:

Martijn-w
22 maart 2009, 23:09
Ik heb het ook vaker gehad. Vooral duits volgens mij.

Madcow
23 maart 2009, 10:44
Heb ik ook gehad, met een behringer pedaal en een hele kutte beginversterker

Randy
23 maart 2009, 10:49
Fresh FM door mijn Engl Screamer

Daan_B
23 maart 2009, 11:12
Had ik ook ja, in de oude oefen ruimte.
Was het nummer afgelopen hoorde je in eens russische radio:seriousf:!

PeterX
23 maart 2009, 11:21
Wij oefenen in het mca in rhoon (meerdere oefenruimtes met backline) en dan hoor je ook nog wel s de draadloze (zang/gitaar) sets van andere bands uit je eigen versterker komen...

macwilliams
23 maart 2009, 11:23
Kan iemand mij vertellen hoe je een zender opzoekt?
Ik heb nl enkel ruis.

Demoi-crazy
23 maart 2009, 11:28
Ik ontvang ene of andere britse zender als ik mijn dunlop crybaby inschakel. Ik speel op een Gibby Les Paul Std met een Marshall JVM 410 stack.....

Is eigenlijk wel leuk.... Misschien gebruiken we het wel eens als intro voor een of ander nummer...:cooler:

KamikazaGuitar
23 maart 2009, 11:29
Ook leuk: als ik mijn gsm (k800i) in de buurt van de elementen van m'n hohner arbor strat houdt, hoor je ook vanalles tikken etc :chicken:

Megadeth22
23 maart 2009, 13:08
Ik heb dat zelfs als ik niet eens op een versterker speel :seriousf:
Gitaar via line-in in de computer, en dan hoor ik of Duits of Turkse / Midden-oost achtige radio.

nielsnielsniels
23 maart 2009, 13:33
Het is de CIA die jullie allemaal afluistert :sssh:

Blacksteen
23 maart 2009, 13:50
het is dus niet zo'n zeldzaam fenomeen als ik dacht....

ik heb eens flink heen en weer lopen zwaaien met m'n gitaar
door het hele huis en ik heb volgens mij zelfs 2 zenders te pakken
als ik mijn best doe!:

Oefenruimte: Duitse Dolly Parton fans (van gister avond)
Slaapkamer: Franse zender (welke muziek het is kan ik niet horen)



Het is de CIA die jullie allemaal afluistert :sssh:

aha! dat is dus dat grijze busje aan de overkant van de straat! :seriousf:

mikeyaxeman
23 maart 2009, 13:58
Heb ik ook wel eens gehad op mijn ouwe JTM 60.
Kreeg ik opeens de plaatselijke zend amateur met de codenaam ''Bromsnor'' op mijn amp....
Breakie breakie Bromsnor hier. :seriousf:

Tupelo
23 maart 2009, 18:30
Of de draadloze microfoon van de zanger in het hok naast je... :stop:

GlobalWarming
23 maart 2009, 18:52
Kan iemand mij vertellen hoe je een zender opzoekt?
Ik heb nl enkel ruis.

De gitaar als antenne gebruiken en rondlopen, ronddraaien, op dak gaan zitten ?
Alles uit proberen, of koop een radio :rockon:

Stratman70
23 maart 2009, 19:02
Pas had ik een dikke gitaarsolo door mn versterker die ik niet zelf speelde :rockon:Nog sterker: Ik heb mijn gitaar nu zo afgesteld dat ik alleen nog maar hoef te playbacken. Vervelend is echter wel dat ik nu ook Nana Mouskouri en Vicky Leandros op mijn repertoire heb staan.

Ferraririk
23 maart 2009, 19:24
Ik had gister rond die tijd ook raak!

maareh, ik zou niet weten welke taal het was, maar ik gok erop dat het na polen/tsjechië kwam

joskedentweede
23 maart 2009, 20:12
Jep, heb ik ook regelmatig "last" van.
Die van Pink Floyd ook, ik heb ergens gelezen dat ze dat opnamen en gebruikten in een liedje :D

misschien een ideetje? :)

mikeyaxeman
23 maart 2009, 20:22
Ook eens ooit een docu gezien over Woodstock waarin ik geloof de bassist van de Grateful Dead aan het vertellen is dat tijdens hun gig plotseling een piloot van de U.S Air Force was te horen over de versterkers.
Tijdens Jimi's gig op Isle of Wight is trouwens ook opeens een medewerker over zijn amp te horen die aan het communiceren is met een andere medewerker via een Walkie Talkie... :D

LP_CL
23 maart 2009, 20:24
Mijn Orange heeft soms ook duitsers in zich zitten, terwijl mijn 6505 er nooit last van heeft. Ze staan pal naast elkaar. Iemand een verklaring?

Ferraririk
23 maart 2009, 20:32
Electronica verschil denk :D?

Gothra
23 maart 2009, 20:35
Een keer kreeg ik turkse verjaardags liedjes ofzo door mijn speakers heen, akelig irritant. In de oefenruimte krijgen we ook wel eens de russische radio door haha

Blacksteen
24 maart 2009, 11:27
De oorzaak is slechte afscherming van het lijnsignaal . Dat kan overal zitten : gitaar , snoer , pedaaltje(s) , tussensnoertjes .

Het signaal van je gitaar moet goed afgeschermd zijn .

Het signaal loopt door de kern van de draad , daaromheen zit de ommanteling die als afscherming dient voor het lijnsignaal . Probeer maar eens een gitaarsnoer van gewoon schemerlampdraad ( twee aderig,niet afgeschermd).Dat werkt dus niet.

De zwakke plekken zitten bij de overgangen/verbindingen . Bij de pluggen van het gitaarsnoer wordt het draad "uit elkaar gehaald" , de kern is aan de punt van de jack gesoldeerd en de ommanteling aan de aarde van de jack . Daar wordt het lijnsignaal dus minder goed of zelfs helemaal niet afgeschermd en wordt "ingestraald" door radiogolven .Het kleine stukje niet afgeschermde kerndraad is de antenne voor het radio signaal . De lengte van het niet afgeschermde stukje bepaalt welke zender je ontvangt : het is een veelvoud van de golflengte van het radio signaal .
In ieder geval metalen pluggen gebruiken , jacks met een plastic afschroefbaar omhulsel zijn af te raden.
In de pedaaltjes kunnen er ook plekken zijn waar het signaal minder goed is afgeschermd , te beginnen met de input jack .
Dat versterkers het hebben heb ik nooit gehoord , die worden over het algemeen goed ontworpen en getest, ik vraag me daarom af of het wel aan de versterkers ligt.

na gister door heel het huis rond te zijn gelopen met mijn gitaar
heb ik vanochtend ook de versterker in een ander stopcantact gestoken.
ik heb er sindsdien geen last meer van gehad..
(Ik heb wel een oud buizen versterkertje ('79) van een onbekend merk,
en waar de bedrading ook waarschijnlijk niet 100% van is)
Wel heel toevallig was dat de stereotoren in de woonkamer beneden
In een stopcantact zat die verbonden was met het stopcantact boven.
(Waar m'n versterker dus eerst in zat)
En dat we de stereo precies op de dag da ik er last van kreeg daar neer hadden gezet.

snaarplukker
24 maart 2009, 14:24
Nou heb ik wel een omgebouwde cheapo stratje met cheapo snoeren en een kwaliteitscombo van Behringer, maar ik heb nog niks anders eruit kunnen halen dan die valse klanken welke ikzelf produceer. Helaas moet ik de rest toch via mijn radio-ontvanger beluisteren.;)

terrasbeest
24 maart 2009, 15:54
( Misschien hoort ' iemand' jullie wel op zijn / haar radio....)

IK heb storingen vanwege mijn telefoon, ook op mijn laptop bvb.

SGbanez
24 maart 2009, 16:01
Ik kreeg ook ineens een paar Engelse ouwe lulle te horen toen ik m'n VOX wah voor het eerst aansloot. Ik heb er jammer genoeg maar 1x getuige van mogen zijn. Helpt het ook om je versterker te aarden? Had ik hier ooit es iets over gelezen...

Blend
24 maart 2009, 16:41
Vox = Brits, dus hoor je de Engelse radio, heel simpel.
Stagg = Chinees, dus hoor je de Chinese radio
Behringer = Koreaans (?), dus hoor je de koreaanse radio, zo simpel is het. Zo'n versterker is altijd verbonden met het land waar die vandaan kwam, en een versterker heeft een eigen wil. Zodoende hebben jullie versterkers allemaal heimwee naar het land waar het oorspronkelijk vandaan kwam. En hoe krijg je heimwee? Juist, als je slecht behandeld wordt. Ik heb een Carslbro staan, en ik ontvang geen Britse radio. Nu kan ik natuurlijk ook een stuk beter spelen dan Jimmy Hendrix, maar dat even terzijde.
Mijn tip: verzorg je amp beter! Laat hem horen dat je het op prijs stelt dat het je bezit is, geef 'n keer een complimentje, vervang de buizen, geef een schouderklopje. De hele kleine dingetjes kunnen voor een amp veel uitmaken...
:hippie:

Tim..
24 maart 2009, 20:52
Vox = Brits, dus hoor je de Engelse radio, heel simpel.
Stagg = Chinees, dus hoor je de Chinese radio
Behringer = Koreaans (?), dus hoor je de koreaanse radio, zo simpel is het. Zo'n versterker is altijd verbonden met het land waar die vandaan kwam, en een versterker heeft een eigen wil. Zodoende hebben jullie versterkers allemaal heimwee naar het land waar het oorspronkelijk vandaan kwam. En hoe krijg je heimwee? Juist, als je slecht behandeld wordt. Ik heb een Carslbro staan, en ik ontvang geen Britse radio. Nu kan ik natuurlijk ook een stuk beter spelen dan Jimmy Hendrix, maar dat even terzijde.
Mijn tip: verzorg je amp beter! Laat hem horen dat je het op prijs stelt dat het je bezit is, geef 'n keer een complimentje, vervang de buizen, geef een schouderklopje. De hele kleine dingetjes kunnen voor een amp veel uitmaken...
:hippie:

zeg meneer de psychiater, ik heb een Vox en hoorde laatst Duitse en Poolse radio, hoe verklaar je dat?:seriousf:

jerome
24 maart 2009, 21:52
De oorzaak is slechte afscherming van het lijnsignaal . Dat kan overal zitten : gitaar , snoer , pedaaltje(s) , tussensnoertjes .

Het signaal van je gitaar moet goed afgeschermd zijn .

Het signaal loopt door de kern van de draad , daaromheen zit de ommanteling die als afscherming dient voor het lijnsignaal . Probeer maar eens een gitaarsnoer van gewoon schemerlampdraad ( twee aderig,niet afgeschermd).Dat werkt dus niet.

De zwakke plekken zitten bij de overgangen/verbindingen . Bij de pluggen van het gitaarsnoer wordt het draad "uit elkaar gehaald" , de kern is aan de punt van de jack gesoldeerd en de ommanteling aan de aarde van de jack . Daar wordt het lijnsignaal dus minder goed of zelfs helemaal niet afgeschermd en wordt "ingestraald" door radiogolven .Het kleine stukje niet afgeschermde kerndraad is de antenne voor het radio signaal . De lengte van het niet afgeschermde stukje bepaalt welke zender je ontvangt : het is een veelvoud van de golflengte van het radio signaal .
In ieder geval metalen pluggen gebruiken , jacks met een plastic afschroefbaar omhulsel zijn af te raden.
In de pedaaltjes kunnen er ook plekken zijn waar het signaal minder goed is afgeschermd , te beginnen met de input jack .
Dat versterkers het hebben heb ik nooit gehoord , die worden over het algemeen goed ontworpen en getest, ik vraag me daarom af of het wel aan de versterkers ligt.

De meest voorkomende oorzaak van allerlei bijgeluiden, brommen en radiozenders op je gitaaramp is het spelen over een stopcontact zonder randaarde...
Ik bedoel hiermee; je kan de afscherming nog zo goed in orde hebben maar met stopcontacten zonder randaarde blijft het zeuren...

snaarplukker
24 maart 2009, 23:17
OK, ik vergat ook nog te melden dat mijn versterker op een niet geaard stopkontakt aangesloten is.;)

RobertoL
25 maart 2009, 15:57
Als je nou een paar pedaaltjes ervoor hebt liggen en je ontvangt radio, heeft die dan ook die effecten? Vond ik wel een goede vraag, wilde ik altijd al weten.

ER!K
25 maart 2009, 17:52
Als je nou een paar pedaaltjes ervoor hebt liggen en je ontvangt radio, heeft die dan ook die effecten? Vond ik wel een goede vraag, wilde ik altijd al weten.

ja, leuk, Skyradio met een hele hoop distortion! :cooler:

RobertoL
26 maart 2009, 11:58
Skyradio is kut.

Jasper.
26 maart 2009, 20:38
De oorzaak is slechte afscherming van het lijnsignaal . Dat kan overal zitten : gitaar , snoer , pedaaltje(s) , tussensnoertjes .

Het signaal van je gitaar moet goed afgeschermd zijn .

Het signaal loopt door de kern van de draad , daaromheen zit de ommanteling die als afscherming dient voor het lijnsignaal . Probeer maar eens een gitaarsnoer van gewoon schemerlampdraad ( twee aderig,niet afgeschermd).Dat werkt dus niet.

De zwakke plekken zitten bij de overgangen/verbindingen . Bij de pluggen van het gitaarsnoer wordt het draad "uit elkaar gehaald" , de kern is aan de punt van de jack gesoldeerd en de ommanteling aan de aarde van de jack . Daar wordt het lijnsignaal dus minder goed of zelfs helemaal niet afgeschermd en wordt "ingestraald" door radiogolven .Het kleine stukje niet afgeschermde kerndraad is de antenne voor het radio signaal . De lengte van het niet afgeschermde stukje bepaalt welke zender je ontvangt : het is een veelvoud van de golflengte van het radio signaal .
In ieder geval metalen pluggen gebruiken , jacks met een plastic afschroefbaar omhulsel zijn af te raden.
In de pedaaltjes kunnen er ook plekken zijn waar het signaal minder goed is afgeschermd , te beginnen met de input jack .
Dat versterkers het hebben heb ik nooit gehoord , die worden over het algemeen goed ontworpen en getest, ik vraag me daarom af of het wel aan de versterkers ligt.

En nu vraag ik me af, is de ''shielded end'' van mijn planet waves kabel om die signalen te houden??

Arvoitus
26 maart 2009, 23:21
zeg meneer de psychiater, ik heb een Vox en hoorde laatst Duitse en Poolse radio, hoe verklaar je dat?:seriousf:

Dat is heel simpel, je hebt een namaak vox.

ER!K
27 maart 2009, 12:42
zeg meneer de psychiater, ik heb een Vox en hoorde laatst Duitse en Poolse radio, hoe verklaar je dat?:seriousf:
Ik denk dat er illegale Polen meegereisd zijn in je versterker..