PDA

View Full Version : bluesamp luider dan een fender 57 deluxe



a.c.
22 maart 2009, 18:40
Ik ben erg verliefd op het bijna overstuurde geluid uit mijn TAD 57 deluxe (met jensen P12Q speaker), maar merk dat ik net wat body en oompf tekort kom bij een luidere drummer en bij optredens.
Ik zoek iets wat harder kan maar wel net zo lekker klinkt, liefst met reverb.
Heb al een marble bluebird gehad maar die klonk veel te strak en te donker.
Is het mogelijk om met andere trafo's een soort 6L6 deluxe te maken of kan ik dan net zo goed een 59 LTD bassman kopen?
Ik speel op hollow en semi hollowbodies.

Chris Winsemius
22 maart 2009, 22:37
Heb je al 'n andere speaker geprobeerd (bijvoorbeeld 'n Celestion Heritage H30 of Alnico Blue)? Door het hogere rendement van die speakers krijg je meer volume zonder de amp zelf aan te passen.

a.c.
23 maart 2009, 09:56
scheelt dat zoveel? dan bouw ik een ander cabinetje voor erbij met een celestion erin.

BasHermus
23 maart 2009, 11:10
Dat scheelt inderdaad zoveel.

Die Jensen P12Q hebben een gevoeligheid van 95dB, terwijl beide Celestions een gevoeligheid hebben van 100dB.

In de praktijk betekent dit, dat jouw versterker met één van beide Celsestions luider zal klinken dan een versterker met 2 maal zoveel vermogen, maar met een Jensen P12Q.


Richtlijn: een versterker met 2xzoveel vermogen levert ongeveer 3dB extra volume op.

G12H ipv P12Q levert 5dB extra volume op...

pimmetje
23 maart 2009, 11:11
Ja, speaker-rendement kan een enorm stuk schelen.
Je kan ook kijken naar een 2x12 configuratie ipv 1x12. Dat kan ook een boel schelen.

Al is 't dan imo van (nog meer) belang om te zorgen dat je de speakers niet te groot bemeet... ze moeten in verhouding nog wel iets te doen hebben. De speaker kleurt immers ook anders bij verschillende werkladingen.
Daartegenover staat dan weer dat je bij iets minder speaker break-up ook wat meer van de gezochte oompf en body kunt verwachten.

Dosmanos
23 maart 2009, 12:56
Om dat probleem op te lossen heb ik een FAD double deluxe gekocht. Hetzelfde schema als een 5E3 maar met een "dubbele"eindtrap van 4x 6v6. Is een combo met 2x12 speakers. Levert ongeveer 30 watt en dat is meer dan hard zat..
Victoria levert ze ook, maar dan zijn ze bespottelijk duur. Wel zeer goede kwaliteit overigens!

Chris Winsemius
23 maart 2009, 13:18
Rendement en effekt op volume is al uitgelegd.

Let er wel op dat de uitgangstrafo het aan moet kunnen (met bijvoorbeeld 'n 4 ohms tap bij 2 speakers parallel geschakeld als beiden 8 ohm zijn) van je versterker.

a.c.
23 maart 2009, 13:41
tja, ik weet niet wat een standaard 5e3 trafo van TAD kan hebben. Er hangt standaard 8 ohm aan. Ik weet niet of ie 4 ohm aan kan.

Chris Winsemius
23 maart 2009, 13:47
TAD/MojoTone 5E3 OT: alleen 8 ohm