PDA

View Full Version : Welke monitorboxen?



Braindead
22 maart 2009, 18:29
Ik zoek monitorboxen. Mijn budget is zo'n 300-500 euro. Ik weet het, niet veel dus maar mag eventueel ook 2dehands zijn. Nu lees ik op een ander forum dat er voor laten we zeggen <700 amper iets goeds te verkrijgen is. Tenminste, er wordt gezegd dat als je iets goedkoops koopt je toch snel weer iets anders wilt. Kan iemand mij iets zinnigs hierover zeggen? Mijn ruimte ervoor is niet zo groot, +/- 15 m2. Ik zit dus kort op de boxen. (1 a 2 meter) Muziekstijl is vooral pop/rock/metal.

Mijn dilemma naast het budget dus dat ik vanwege mijn ruimte kleine boxjes wil maar dat die vaak weer als minder goed worden omschreven. Ik weet dat ik uiteindelijk toch zelf in de winkel moet luisteren maar wil graag meningen/ervaringen horen m.b.t. kleine monitoren in deze prijsklasse. Het budget zou misschien nog iets opgerekt kunnen worden maar ga dan liever 2dehands denk ik.

Oh ja, ik heb ook hifi boxen als 2de paar om te switchen.

Ik dacht aan:

-KRK
-yamaha (nieuwe hs50 misschien? ze zouden het geluid kleuren.. hs80 lijken me weer te groot voor de ruimte.
-genelec?
-Mackie?
-adam zouden goede maken maar wordt wat duur en wellicht te groot?

nb: Ik heb de zokfunctie al gebruikt.
De ns10's van yamaha vallen lijkt me al af omdat ik maar 1 paar boxen wil en de ns-10's vanwege beperkingen meestal niet als enige gebruikt kunnen worden, am i right?

MjS
22 maart 2009, 18:35
Ik zoek monitorboxen. Mijn budget is zo'n 300-500 euro. Ik weet het, niet veel dus maar mag eventueel ook 2dehands zijn. Nu lees ik op een ander forum dat er voor laten we zeggen <700 amper iets goeds te verkrijgen is. Tenminste, er wordt gezegd dat als je iets goedkoops koopt je toch snel weer iets anders wilt. Kan iemand mij iets zinnigs hierover zeggen? Mijn ruimte ervoor is niet zo groot, +/- 15 m2. Ik zit dus kort op de boxen. (1 a 2 meter) Muziekstijl is vooral pop/rock/metal.

Mijn dilemma naast het budget dus dat ik vanwege mijn ruimte kleine boxjes wil maar dat die vaak weer als minder goed worden omschreven. Ik weet dat ik uiteindelijk toch zelf in de winkel moet luisteren maar wil graag meningen/ervaringen horen m.b.t. kleine monitoren in deze prijsklasse. Het budget zou misschien nog iets opgerekt kunnen worden maar ga dan liever 2dehands denk ik.

Oh ja, ik heb ook hifi boxen als 2de paar om te switchen.

Ik dacht aan:

-KRK
-yamaha (nieuwe hs50 misschien? ze zouden het geluid kleuren.. hs80 lijken me weer te groot voor de ruimte.
-genelec?
-Mackie?
-adam zouden goede maken maar wordt wat duur en wellicht te groot?

nb: Ik heb de zokfunctie al gebruikt.
De ns10's van yamaha vallen lijkt me al af omdat ik maar 1 paar boxen wil en de ns-10's vanwege beperkingen meestal niet als enige gebruikt kunnen worden, am i right?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in jouw prijsklasse staan de ADAM A5's erg goed aangeschreven. Misschien nét iets aan de dure kant, maar niet te groot.

Hou er ook rekening mee dat je voor het beste resultaat waarschijnlijk wat aan de akoestiek in je kamer zult moeten doen.

Han S
22 maart 2009, 19:21
De NS10 kun je mits met een subwoofer wel gebruiken om te mixen, maar ze zijn bedoeld als nearfields naast een paar main monitoren. Je moet ze ook goed leren kennen want de NS10 is geen groot plezier om naar te luisteren. Maar klinkt het na hard werken goed op de NS10 dan klinkt het op de meeste speakers ook prima.

Roman
22 maart 2009, 19:41
Laten we beginnen met "waar heb je ze voor nodig" ?

Braindead
22 maart 2009, 19:50
@ Roman
Waar heb ik ze voor nodig?
Ik neem gitaarpartijen op voor een project waarbij ik de mix moet kunnen veranderen, onjuistheden moet kunnen horen etc. Op mijn hifi boxen lukt dat niet goed. Soms heb je ergens gewoon een bijgeluid of iets opgenomen en hoor ik dat thuis niet. Pas als ik dan bij vrienden in de studio zit (bijv mackie hr824 )hoor ik de dingen die ik thuis had moeten horen. Ik kan dan dus thuis beter snijden maar ook voor het mixen. het klankbeeld komt op mijn hifi boxen te vertekend over. Het klinkt te goed en als ik het dan op andere monitoren hoor vallen me bepaalde dingen pas op. Soms ook het klankbeeld bijv.

Ik mag aannemen dat je weet waar monitoren voor dienen? Muziekstijl had ik al genoemd. Momenteel vooral rock gothic rock metal (gitaren met synthesizers)

@ Han S:
Tja ik vind de ns10 eigenlijk ook niet zo prettig qua geluid. Ik heb er jaren (bij een vriend in zijn studio)mee gewerkt en vond het geluid (met name gebrek aan bass en teveel mids) nogal irriteren. Ik snap dat een monitor ook niet mooi hoeft te klinken maar de ns 10 vind ik dan wel weer het andere uiterste. Met subwoofer is inderdaad een optie maar ga liever voor iets anders denk ik.

Jullie ervaring met de Adam a5's?

Han S
22 maart 2009, 19:58
Er was vorige week een draadje over met name de ADAM A7 (dacht ik) op gearslutz en dat ging over dat er nogal wat problemen mee zouden zijn. Ik heb ze gehoord en dat klinkt prima, maar ik heb er niet mee gewerkt. De A5 is een broertje toch?

Braindead
22 maart 2009, 20:08
Klopt, a5 is iets kleiner. http://www.thomann.de/nl/adam_a5_pro.htm

Ik dacht dat de a7 juist wel goed waren maar over de a5 weinig gelezen. Zelf geen ervaring mee.

MjS
22 maart 2009, 20:33
Sound on Sound heeft de A5's bekeken, en de redacteur die dat stukje schreef, heeft zelf een paartje A7's staan. Hij vond de klank zeer vergelijkbaar, alleen zou de A5 wat minder bas hebben (wat logisch is; gezien de grootte van de speakers). Technisch gezien is de A5 ook gewoon het kleine broertje van de A7.

Han S
22 maart 2009, 21:06
Kijk, dat is nou een discussiepunt. Er wordt vaak gedacht en gezegd dat een grotere speaker meer en dieper laag geeft, maar dat is in feite onzin. Een grote conus zal meer lucht verplaatsen bij een bepaalde uitslag, maar een speaker als de kleine TDL heeft een miezerig klein woofertje en daar komt een belachelijk diep laag uit waar sommige subwoofers niet aan komen. Bert en ik hebben een transmissielijn speaker met de Kef B139 woofer, een relatief kleine ovale woofer en die gaat echt beneden de 20hz.

Dus een kleine speaker als de A5 zou best heel laag kunnen gaan, dat heeft weinig met de conusdiameter te maken, volume is dan weer een heel andere kwestie.

Mr.Bluesbreaker
22 maart 2009, 21:12
Ik ben nu niet de grootste kenner op dit vlak, maar <700 euro geen goede monitoring is wel
erg grote bullshit. Heb zelf een paar Dynaudio BM15 op de kop getikt voor 500 euro en dat zijn heel-erg-fijne monitoren die je ook wel eens terugziet in veel betere omgevingen dan waar ik ze in gebruik.

Heb je er ook een versterker bij, misschien een open deur, en zo ja; wat voor een?

Braindead
22 maart 2009, 21:29
Nee, ik heb geen versterker (behalve een hifi versterker) Ik wil dus gewoon voor actieve gaan.

tja m.b.t. die <700. Misschien klopt het niet helemaal en was het <500 maar iets in die range. Hier las ik zoiets: http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26693&page=63

Roman
23 maart 2009, 08:22
Mijn vraag "waar heb je ze voor nodig" kwam voort uit de ontbrekend informatie in je openingspost en de "woordkeuze" welke niet helder was. Je wilt blijkbaar monitoren om op af te mixen. Prima. Je kunt ook boxen gebruiken om gewoon muziek te luisteren namelijk. Er zit wel een verschil in. Met name de applicatie.

Je noemt 'kleine kamer', op zich geen probleem. Een set NEARFIELDS zou in deze de oplossing zijn. Let wel dat dergelijke speakers optimaal functioneren in een kleine luisterzone, liefst reflectie vrij (een RFZ ofwel Reflection Free Zone).
quote: "k zit dus kort op de boxen. (1 a 2 meter) Muziekstijl is vooral pop/rock/metal.". Dat zal ook wel nodig zijn :) Muziekstijl is om het even, je wilt toch ALLE soorten muziek prima kunnen beoordelen neem ik aan. (hoe minder grenzen je stelt hoe flexibeler je nu en in de toekomst kunt zijn)

Plaatsing van nearfields komt nogal precies.

Adam maakt prima speakers, maar ik schat in dat je beter een paar goede budget monitoren kunt aanschaffen. Tenzij je beschikt oven een fatsoenlijk budget en je dat er ook voor over hebt.

Een paar Phonic 8A zitten in jouw prijsrange.

Braindead
23 maart 2009, 18:04
Die Adam a5 ga ik in ieder geval beluisteren. Later kan ik dan altijd nog een subwoofer erbij kopen voor eventueel gebrek aan bas. Die Phonics ken ik niet en ken ook niemand die die heeft. Dus 500 euro is geen fatsoenlijk budget?

guhlenn
23 maart 2009, 19:25
ach, 500 euro kan best genoeg zijn en, nog belangrijker, wat je budget ook is, er is altijd iemand die zegt dat je het moet verhogen. Laatst had iemand (op gearslutz, where else) commentaar dat de PMC IB2 zo goed presteerde ONDANKS de lage prijs (zo rond de 10.000). Zout toch op. ;)

gitaarmeneer
24 maart 2009, 01:43
De NS10 kun je mits met een subwoofer wel gebruiken om te mixen, maar ze zijn bedoeld als nearfields naast een paar main monitoren. Je moet ze ook goed leren kennen want de NS10 is geen groot plezier om naar te luisteren. Maar klinkt het na hard werken goed op de NS10 dan klinkt het op de meeste speakers ook prima.

Yamaha ns10 was jarenlang dé standaard. Stonden in elke studio. Vroeger werden ze niet alleen als 2e paartje gebruikt. Dat is meer anno nu. Er zijn vele super vette platen mee gemixed. In mijn ervaring heb je niet per se farfields nodig. Ik mix al jaren met alleen NS10 (+ hifi speakers voor A-B). Ze zijn niet actief. Ik heb ze aangesloten op een pioneer hi fi versterker. Wel eentje die vrij duur was toen ik hem kocht.

@ Han: het echte laag is dan wel beetje gokken, dat klopt. NS10's hebbeb zowiezo weinig laag. Ze klinken lekker fris :P Mijn strategie is meestal zowiezo om het laag onder de 40 qa 60 hz er gradueel af te schaven. Ik maak graag mixes die op alle (ook brakke) installaties beetje lekker klineken. Niet alleen op mega installaties van audiofielen. Vandaar dat ik liever vetheid creeer in het midlaag dan de subbassen uit te melken. En bij veel sporen kap ik het laag er al in de opname met een 90hz laag af filter. Zoals bijvoorbeeld bij vocalen, snaredrum, gitaar. Die hebben die frequencies toch niet. Het gaat in het laagste gebied vooral om kickdrum en bass.

Je kunt trouwens wel super vette speakers kopen, maar het accoustisch optimaliseren van je afluisterruimte is minimaal even belangrijk. Zeker als je in een klein kamertje werkt. Isofix (of schuimrubber/oude matrassen) tegen de muren, speakers eindje van de muren afzetten. Plateautjes maken van schuimrubber waar je de speakers opzet. En maak (of koop) een basstrap. Lage frequenties zijn het hardnekkigst. Daarvoor helpt beetje schuimrubber aan de wand niet. Een basstrap dooft de bassen uit zoals de naam al zegt. Een grote stoffen sofa met veel schuimrubber er in fungeert goed als basstrap. Ik heb in mijn opnameruimte een basstrap gemaakt door een 'zuil' te maken met een doorsnede van minimaal een halve meter die je niet rondom afsluit en die je vult met schuimrubber. Je kunt bijvoorbeeld van ijzerdraad een raamwerk maken dat het schuimrubber op zn plek houdt, of doeken spannen over een geraamte van houten latten. Ik heb daarin oude kussens gepropt. Kan ook met aan stukken geknipte oude matrassen (Van schuimrubber, dus zonder metalen veren).

Hier link naar thread over de DIY bouw van mn muziekhok: (http://www.audioarts.nl/forum/viewtopic.php?t=122)
(al heel lang niet upgedate, inmiddels is het studiootje up and running en in gebruik).

Han S
24 maart 2009, 11:14
De NS10 gebruik ik alleen als ik ga mixen, tijdens het 'tracken' en overdubs heb ik ze zelden aan omdat je niet vrolijk wordt van dat geluid. Eigenlijk word je ook snel luistermoe van die dingen en ik heb dan altijd een paar IMF speakertjes aan staan, een klein transmissielijn speakertje en die klinkt heel prettig en zeer gedetailleerd.

Wat je advies over geluidsisolatie met schuimrubber betreft: je krijgt binnenkort Roman op je dak schat ik, schuimrubber is zeer brandgevaarlijk, terwijl glaswol of steenwol onbrandbaar is. Stof tot nadenken.

bert k
24 maart 2009, 11:19
Stof tot nadenken.
Stof vooral, met steenwol. En na een jaartje ook met schuimrubber.

Roman
24 maart 2009, 11:52
Wat je advies over geluidsisolatie met schuimrubber betreft: je krijgt binnenkort Roman op je dak schat ik, schuimrubber is zeer brandgevaarlijk, terwijl glaswol of steenwol onbrandbaar is. Stof tot nadenken.Ik had het gelezen ja, en de foto's bekeken.. voorbeeld van hoe het (liever) niet moet.

Highway49
24 maart 2009, 14:06
Brandgevaar is 1 ding (1 heel belangrijk ding natuurlijk...) Maar is het ook niet zo dat het nauwelijks isoleert (ik zie matrassen etc.??) plus dat het mij vooral ontzettend k*t lijkt lopen? Ik zie dat het onder de vloer zit, is dat straks niet alsof je praktisch op een bed aan het lopen bent. Dat je gewoon omvalt zonder te drinken (wel goedkoop straks :) )

EDIT: Sorry ik zie dat ik (onder andere) een beetje off-topic ga...Ik hou dit topic verder wel in de gaten, ben me ook aan het oriënteren op studio monitoren. Toevallig ongeveer dezelfde eisen en prijsklasse als de TS.

Braindead
21 mei 2009, 12:50
Even een bump. Ik heb overigens nog steeds geen monitoren maar heb wel even wat dingetjes gechecked in de winkel.

De de Yamaha HS50 is echt iniminie. Heeft echt totaal geen bas, klinkt net zo iel als ie eruit ziet. Hij stond er en dus toch even beluisterd alhoewel mijn voorkeur daar toch al niet echt naar uit ging.

De KRK RP 8 vond ik erg lekker, trouwens alle KRK's hadden een prettig geluid, voldoende detail met name ook in het midden en hoog. Echter wel hoe groter hoe meer bas en hoe vollediger het eindplaatje. VXT was wel beter als de rp maar dus ook duurder. De rp8 srpong eruit vanwege het ronde maar ook het warme. Een erg prettige box waarvan ik me voor kan stellen dat je daar langer naar kunt luisteren zonder vermoeid te raken. De vraag is alleen of je mix daarvan op andere boxen ook goed stand houdt. ps: Ik had helaas geen eigen cd mee dus dat was wat suffig van me. Ik was eigenlijk ook niet in de wnikel voor monitorboxen vandaar.

Verder stonden er nog Behringer Truth monitoren. Die grote, ben type ff kwijt. Tja klonken niet bijzonder. weinig detail en nogal muffig. Niet helder of te wel rommelig vooral onderin. Geen aanrader wat mij betreft

Wat wijzer ben ik wel geworden in de zin van dat de kleinere boxjes niks voor mij zijn. Ze hebben echt te weinig bas en ik zie me daar niet op mixen. Het moet dus een gevalletje "de gulden middenweg worden", want te groot zal in mijn ruimte wellicht weer niet werken.

gitaarhaantje
21 mei 2009, 13:07
Wat wijzer ben ik wel geworden in de zin van dat de kleinere boxjes niks voor mij zijn. Ze hebben echt te weinig bas en ik zie me daar niet op mixen. Het moet dus een gevalletje "de gulden middenweg worden", want te groot zal in mijn ruimte wellicht weer niet werken.

Dat dacht ik eerst ook...maar toen ik er verder over nadacht en ook gezocht had.. Grote speakers zul je toch wat verder vanaf moeten zitten gezien de lage tonen die een langere afstand moeten afleggen( zeg ik dit goed?) daarnaast moeten ze toch wel een eindje van de muur af staan.
Aangezien mijn ruimte niet al te groot is heb ik voor de mackie MR5 gekozen. Dit zijn niet al te grote speakers maar wel met alle regionen goed vertegenwoordigd..

greetz!

dodoweirdo
10 oktober 2009, 23:03
focal cms50! superspul!

Speeddemon
12 oktober 2009, 14:17
focal cms50! superspul!

Wel (ver) boven budget van Braindead.
@Braindead; ik heb zelf ook een stel luistertests gedaan (ook tbv rock/metal), en ik vond de RP8's van KRK iets té; te veel bas en daardoor wat schreeuwerig. Type speaker dat de half-dove DJ's graag horen, zeg maar. :soinnocent:

De RP6's en RP5's vond ik een stuk gebalanceerder klinken; en voor 500 euro (bij Thomann.de) heb je ook een set Mackie MR-8's; klinken iets smoother in het hoog dan KRK's.
Je moet ook voor de grap eens wat duurdere monitors checken; en degene die je daar het beste van vindt dan gaan A/B-en met de goedkopere. Zo kwam ik uit bij de ADAM A7 als fijnste monitor (onder de 1000 euro per paar) en voor mij kwamen de KRK RP5's het dichtste in die buurt qua klank; uiteraard met wat minder openheid/detail in het mid en hoog, en het laag was minder, transient response was minder, maar het is ook geen eerlijk vergelijk qua prijs.
Overigens; A7's kosten 729 per paar bij ABT Music (gratis verzenden), dus misschien met een beetje sparen dat ze nog in je budget vallen?


Disclaimer: ik ben niet geaffilieerd met ABT Music, maar ik heb zelf veel research gedaan naar de beste prijzen voor div. monitors en die kennis deel ik graag.

harrie-beton
12 oktober 2009, 14:55
@at dodoweirdo.

Je reageert op een topic van een half jaar geleden.

Braindead
17 oktober 2009, 18:22
@ speeddemon: Die adam A7 had ik al veel goeds over gehoord. Tja, wie weet koop ik die ooit nog eens. Ben ook maar of and on met een project bezig en heb niet echt haast met aanschaf van monitoren. e moeten er nog wel komen maar kijk rusitg nog ff verder.


@ Harrie: maakt niet uit ik heb nog steeds geen monitoren maar ook ff geen budget.