PDA

View Full Version : Op zoek naar een 1ste versterker



Exile
22 maart 2009, 16:59
Ola!

Sommigen weten het misschien, de meesten niet, deze week ga ik mijn gitaar bestellen en daar is uiteraard een versterker voor nodig.

Het is voor een elektrische gitaar om thuis te spelen, hoeft dus allemaal niet zo enorm veel wattage kunnen leveren, maar wel een zo 'clean' mogelijk geluid.

Genre: Van rock (stijl à la Nickelback) tot metal.
Budget: €150-€175, tenzij ik er met €50 opleg véél beter materiaal mee kan kopen.

Alvast bedankt!

knutselsmurf
22 maart 2009, 19:02
Roland cube 20x.

Heb je een mooie oefenversterker, klinkt clean erg goed.

Willi@m
23 maart 2009, 17:42
Vox AD 15 VT XL (buizen voorversterker)
Line 6 Spider III 15
Fender G-DEC Jr. (incl. backingtracks)
Marshall MG 15 DFX

En idd de Roland. Alleen qua mogelijkheden vind ik persoonlijk die Roland iets minder. En trouwens de Marshall ook.

Exile
23 maart 2009, 19:05
Ok,

ik heb wat rondgekeken en ik moet wel toegeven dat ik dus in de knoop zit...

De VOX AD 15 VT XL (welke ik al bij verschillende mensen bij hun gear heb zien staan) ziet er inderdaad wel geweldig uit! Kwestie van meteen wat extra effecten in huis te kunnen halen.

Nu, de Line 6 Spider III 15 ziet er ook wel heel clean uit.

Kwestie van kwaliteit, prestaties, etc.
VOX, Line 6 of Roland?
(en blijven deze binnen het budget?)

grtz

Daniel91
23 maart 2009, 19:18
Ik denk dat je het best de AD15VTXL kunt nemen. De Marshall MG series schijnt niet heel goed te zijn, en als beginnersversterker wordt meestal een VOX of een Roland aangeraden. Een Roland heeft wat weinig mogelijkheden en de VOX klinkt in mijn oren ook een stuk beter.

hugo123
23 maart 2009, 19:19
Je hebt toch ook nog een Peavey Vypyer of hoe heet dat ding..

Ferraririk
23 maart 2009, 19:42
Peavey Vypyr ja die heb je ook,
maar ik zie 1ste versterker, en ik dacht eigenlijk maar 1 ding:
Cube!

nou is het wel zo dat ik veel goede dingen over die vox hoor, maar nooit over gespeeld, was ook niet op voorraad toen ik mijn 1ste elec gitaar+versterker kocht dus, maar die cube is zeker weten een goed ding, no-nonsense, dus ik denk dat je er wel veel van leert van de Cube!

Exile
23 maart 2009, 20:04
Top ;)

Dan ga ik wijselijk toch kiezen voor de cube (€159, zeg nu zelf...) en dan koop ik mij over een jaar of wat misschien wel wat met wat 'meer' (wattage en extra effecten)

Daniel91
23 maart 2009, 20:05
Cube schreeuwt iedereen wel, maar ik heb zelf een Cube 15 en mijn broer een AD15VT, en die klinkt echt stukken beter, en heeft ook meer opties en grotere speaker

Exile
23 maart 2009, 20:12
En wat is het prijsverschil tussen deze 2 dan wel?

Ergens is het ook logisch dat een duurdere versterker net dat beetje meer kan leveren en geeft (zijnde het in kwaliteit, effecten of afwerking). Dus mits het prijsverschil minimaal is, heb ik nog zoiets van: "Ok dan".

Maar als je er elke keer €25 bijvoegt, kan je weer die kopen, en dan weer die,...

En voor je't weet zit je aan €500 aan versterker (wat mij momenteel nog te veel is ;) )

Ferraririk
23 maart 2009, 20:17
je pikt steeds meer op, ik zit ook te denken aan uitbreiden, maar dat heb je denk ik altijd wel

Exile
23 maart 2009, 20:23
Jup! klopt volledig!

Ik moet bijvoorbeeld mijn elektrische nog bestellen (morgen!!) en ik zit al te denken om dit najaar te gaan kijken voor een akoestische...

En eenmaal je die 15 of 20 watt met basic knopjes en ditjes en datjes gewend bent, speelt er het idee om uit te breiden naar die 80 of zelfs +100 watt :p en dan ben je volgens mij helemaal begonnen :D

Ferraririk
23 maart 2009, 20:31
ja ik zat pas nog naar een 120 watt te kijken, maar dan moet je eerst alle electrische dingen een beetje onder de knie hebben vind ik
maar even 2 vraagjes:

1. Waarom bestel je je gitaar en ga je niet naar een winkel, dan weet je precies wat je krijgt :D

2. Welke gitaar :D?

Exile
23 maart 2009, 20:49
Omdat ik als absolute beginner totaal geen idee heb wat voor mij een geschikte versterker is (en wat helemaal niet aan te raden is wegens kwaliteit die op niets trekt...)

Gitaar wordt een Ibanez RGR321EX (Zwart :cooler:)

Ferraririk
23 maart 2009, 20:54
ahh dies wel nice,
maar nog eens, waarom bestellen, en niet naar een winkel!

Exile
23 maart 2009, 20:58
Ik ga daarvoor zowiso naar een winkel hoor ;)

Maar ik vind het gewoon makkelijker om al op voorhand gericht te kunnen zoeken.

Stel nu dat ik hier niets had zitten zoeken, had ik totaaaal geen idee gehad van wat eventuele verschillen zijn tussen de versterkers.

Tuurlijk kan de verkoper mij erop wijzen, maar er is een verschil tussen gebruikerskennis en verkoperskennis ;) en die van de gebruikers vind ik al minstens even belangrijk als die van een verkoper :)

Ferraririk
23 maart 2009, 21:04
ja dat zoeken snap ik, maar aangezien je in een voorgaande post bestellen zei, dacht ik dat je over het internet ging bestellen, bij mij was het namelijk

Gitaar vast, spelen, nee, terugleggen, volgende, spelen, speelt heel lekker, die houden we in gedachte, terugleggen, volgende, en zo alles wat me wat leek bespelen! is wel cool, er komen soms dingen om de hoek waarvan je denkt Noujah! dusse, pak ook eens een stagg ofzo vast mischine heb je net een hele goede!

Exile
23 maart 2009, 21:06
Ja, dat zou inderdaad dé manier zijn ;)

Enkel! Ik moet nog beginnen LEREN spelen :p en om enkel wat te tokkelen, daar zal 'em het verschil ook niet in liggen vrees ik :D

Ferraririk
23 maart 2009, 21:08
doe wat, ik speelde kattengejank en deed een beetje technieken wat ik op youtube zag, het klonk nergens naar, daarom vooral open snaren en bij fretten los indrukken, je voelt/hoort het verschil echt wel!
kijk ook eens hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108302!

Exile
24 maart 2009, 20:14
Voila,

vandaag naar Groove Music Shop (Lier, Antwerpen) geweest en mijn bestelling geplaatst.

Gitaar: Ibanez RGR321EX
Versterker: Roland Cube 20x

Kheb hem eens gevraagd wat het grote verschil tussen de 15x en de 20x was (gezien het prijsverschil van €50...) En Kris heeft mij de effecten eens geshowed :punk:

Keuze was snel gemaakt :D klinkt geweldig goed, en heeft een stemapparaat (wat aardig meegenomen is) €149 voor dit leuks!

Zo, nu hopen dat Ibanez wat doorwerkt (wachttijd, +/- 2 weken!!) en dan heb ik ze bij het begin van de paasvakantie, 2 weken oefenen dus :speed:

Nogmaals bedankt aan allen die mij bij hebben gestaan met raad!

grtz

Ferraririk
24 maart 2009, 20:16
dus je hebt de ibanez niet kunnen bespelen?

Exile
24 maart 2009, 20:22
Het model zelf niet, wel wat kunnen tokkelen (7 nations army!! het bassgitaar stuk:P) op de rg350dx, klonk echt clean.

Geen ruis bij stilte of omschakelen naar een ander effect, 't ziet er goed uit en zo klinkt het ook. De 15x vond ik al gauw 'geforceerd' klinken door zijn (te) kleine speaker. Het is niet weinig, maar die extra €50 opleg voor de 20x is het echt wel waard :)

armalite
26 maart 2009, 16:37
inderdaad, interessant. heb je die line 6 Spider III nog inderdaad geprobeerd ? want die wordt mij aangeraden!
overigens zie ik die staan in de UK (guitarbitz) voor zo 80GBP. moet wel nog transport bij... die CUBE 15 klinkt echt niet lekker, dat is waar.