PDA

View Full Version : probleempje



govertguitar
22 maart 2009, 16:17
Ik weet niet of ik in het goede forum deel zit marja.
Ik was aan het spelen en opeens kwam er geen geluid meer uit mn versterker. Ik kabel controlleren de had gewoon signaal. Dus ik mn gitaar openschroeven en ik zie dus dat mn draadjes van de output los zitten. De vraag is kan ik dit solderen ( ik heb alleen ervarng metsolderen op school lol ). Want als ik de draadjes er tegen aan houd komt er wel weer geluid uit maar dan moet ik het echt strak houden.

en zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden.

Blacksteen
23 maart 2009, 09:58
als je het wil solderen kan het!
wel zeker weten dat je alles op de goede plaats
soldeert en dat er geen klont soldeersel opkomt van
een halve cm dik, maar dat alles zou moeten lukken denk ik.

govertguitar
23 maart 2009, 10:14
als je het wil solderen kan het!
wel zeker weten dat je alles op de goede plaats
soldeert en dat er geen klont soldeersel opkomt van
een halve cm dik, maar dat alles zou moeten lukken denk ik.

het zijn maar 2 draadjes die aan elkaar zitten een grijze en een dunnere witten. en de grijze zat nog een heel kleine beetje vast. En op de output zitte 2 metalen dingen waaraan die grijze dan vast zat en de witte moet dan aan de andere?? als ik hem er tegen aan houd komt er weer geluid uit.
en ik moet dus zon min mogelijk tin gebruike
komt goed :p

FruscianteFan
23 maart 2009, 10:15
Is heel goed te doen. Als je weet waar je alles moet aansluiten, is er eigenlijk weinig dat mis kan gaan. Ook als je teveel soldeertin gebruikt en er dus een flinke klodder op de verbinding komt, werkt het wel gewoon.

aaronstonebeat
23 maart 2009, 12:57
Eén van de trucs van goed solderen is opletten dat je het werkstuk verwarmt en niet de soldeertin. De tin smelt door aanraking met het hete metaal en vloeit er dan mooi overheen/omheen.

En dan in die 1 of 2 seconden dat de tin stolt, opletten dat je niet de gesoldeerde delen beweegt; ze moeten roerloos zijn tijdens het stollen. Als je beweegt krijgt je doffe tin (niet goed), als je niet beweegt glanzende (wel goed).

govertguitar
23 maart 2009, 12:57
Is heel goed te doen. Als je weet waar je alles moet aansluiten, is er eigenlijk weinig dat mis kan gaan. Ook als je teveel soldeertin gebruikt en er dus een flinke klodder op de verbinding komt, werkt het wel gewoon.

kheb hem gemaakt :zz: