PDA

View Full Version : Multieffect aansluiten?



smartiejunk
22 maart 2009, 13:32
Hi!

Ben aan het kijken naar een multieffect pedaal zoals een boss gt-6 of gt-8. Echter zou ik willen weten hoe je zo'n apparaat het beste kan aansluiten op een versterker?

Ik hoor dingen over de gitaar in de effectenbak en die weer door prikken op de ingang van de amp, waar normaal je gitaar dus in gaat. En ik heb begrepen dat je zoiets via een effecten loop kan doen. En iets over een 4 kabel methode???

Is er iemand die mij de verschillende methodes uit de doeken kan doen, en hoe je dus zoiets aansluit?

Thanks!!!

Ferraririk
22 maart 2009, 13:50
Veereenvoudigd is de basis-opbouw meestal zo:
Gitaar - effecten - preamp - effecten - poweramp - speakers

In een normale versterker zit de preamp en de poweramp samen, daarom zit er vaak een effects loop in, zodat je ook nog effecten tussen deze preamp en poweramp kunt zetten. De preamp zorgt voor het grootste deel van het geluid (dus clean, distortion etc.) en de poweramp maakt dit alleen harder (je hebt dus wel altijd beide nodig). Sommige effecten klinken beter tussen de gitaar en preamp, sommige beter tussen preamp en poweramp, een multi-effect pedaal heeft meestal beide aan boord, vandaar dat je hem ook op beide manier apart, of alletwee aan kunt sluiten, zo dus:
Gitaar -kabel1- multieffect -kabel2- preamp - kabel3 - multieffect - kabel4 - poweramp - speakers
(vandaar de naam '4-kabel-methode').

Mitch
22 maart 2009, 14:26
Hier zijn al meerdere duidelijke topics over geweest, waaronder bijvoorbeeld ook deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92712
De zoekfunctie is zo slecht nog niet ;)

edje kadetje
22 maart 2009, 17:36
Je moet ook bedenken dat die gt6 en gt8 in principe zijn ontworpen om zonder preamp te gebruiken. Je kunt ze gewoon direct doorprikken naar een poweramp, of zelfs direct naar de mengtafel.
Maar inderdaad, als je erg gehecht bent aan de preamp van de versteker die je al hebt, dan kun je het schakelen zoals omschreven. je kunt je dan wel afvragen of de gt6 of gt8 dan de juiste keuze zijn. Wellicht ligt dan meer voor de hand om een effectbak te kopen die alleen de effecten heeft die je normaal na de preamp (die van jezelf dan) te gebruiken, zoals delay, flanger, chorus, reverb. Dan koop je geen dingen (preampsimulatie, speakersimulatie) die je toch niet gebruikt.

smartiejunk
24 maart 2009, 20:34
thanks voor de uitleg!!

@ Edjekadetje; kun je eens iets noemen wat dan beter geschikt zou zijn?? Ben een beetje noob op dit gebied... :)

edje kadetje
24 maart 2009, 21:40
thanks voor de uitleg!!

@ Edjekadetje; kun je eens iets noemen wat dan beter geschikt zou zijn?? Ben een beetje noob op dit gebied... :)


Ik ben geen specia;list maar ik hoor altijd de rocktron intelliflex en de repliflex noemen.

smartiejunk
24 maart 2009, 23:01
Ik ben geen specia;list maar ik hoor altijd de rocktron intelliflex en de repliflex noemen.

zijn er nog meer suggesties?

WillemdaGuide
25 maart 2009, 09:10
TC G-Major?

iWishmaster
25 maart 2009, 09:15
Veereenvoudigd is de basis-opbouw meestal zo:
Gitaar - effecten - preamp - effecten - poweramp - speakers

In een normale versterker zit de preamp en de poweramp samen, daarom zit er vaak een effects loop in, zodat je ook nog effecten tussen deze preamp en poweramp kunt zetten. De preamp zorgt voor het grootste deel van het geluid (dus clean, distortion etc.) en de poweramp maakt dit alleen harder (je hebt dus wel altijd beide nodig). Sommige effecten klinken beter tussen de gitaar en preamp, sommige beter tussen preamp en poweramp, een multi-effect pedaal heeft meestal beide aan boord, vandaar dat je hem ook op beide manier apart, of alletwee aan kunt sluiten, zo dus:
Gitaar -kabel1- multieffect -kabel2- preamp - kabel3 - multieffect - kabel4 - poweramp - speakers
(vandaar de naam '4-kabel-methode').

Haha, dat stukje tekst komt me wel heel bekend voor (maar ik ben iig blij dat ik duidelijk was toen :ok:)

Aan de topicstarter: Wat heb je voor een versterker en pedalen/effecten?

Shaggy
25 maart 2009, 10:45
Je hebt nu al een line6 spider. Je kan de gt op de eindtrap aansluiten, op een preamp in ofzo. Hiermee sla je de preamp over van de line6 en gebruik alleen de eindtrap en speakers.

Ik zou niet gaan voor een g-major of andere tc-electronic apparaat, tenzij je nu goede overdrive of distortion pedalen hebt.

De BOSS,VOX of ZOOM is prima voor jou, 4 cable heeft geen zin op de spider gok ik i.v.m teveel gemoduleer. Je krijgt dus een gemoduleerd signaal wat ook nog een door een multieffector wordt aangepakt. No go, lijkt me.

De 4 of 3 cable methode heeft enkel zin als je een goede preamp op de versterker hebt die je wil gebruiken.

Ik adviseer je


gitaar -> multibak met preamp en simulators -> pre/power in -> rocken :rockon:

iWishmaster
25 maart 2009, 10:49
Psst: een Spider II heeft geen fx-loop en ook geen poweramp input.

Mijn tip: gebruik alstjeblieft geen Multi-effect (zoals boss gt) samen met een line 6 (spider): geluid is eenvoudigweg slecht.

smartiejunk
25 maart 2009, 12:32
Thanks again!

De spider II gaat er uit, komt al het goed is morgen iemand voor kijken, er komt een ENGL thunder 50 crunch voor in de plaats. Echter zoek ik daar dus een leuke effecten geval bij.

Bij zo'n rack model zoals en tc-electronics , vraag ik mij af hoe je dan switcht, kun je daar ook een pedaal op aansluiten??

Ronald

Ferraririk
25 maart 2009, 16:47
Haha, dat stukje tekst komt me wel heel bekend voor (maar ik ben iig blij dat ik duidelijk was toen :ok:)

Aan de topicstarter: Wat heb je voor een versterker en pedalen/effecten?

Klopt, ff gekopieerd, het was zo duidelijk :P

kevervolks
25 maart 2009, 19:25
Thanks again!

De spider II gaat er uit, komt al het goed is morgen iemand voor kijken, er komt een ENGL thunder 50 crunch voor in de plaats. Echter zoek ik daar dus een leuke effecten geval bij.

Bij zo'n rack model zoals en tc-electronics , vraag ik mij af hoe je dan switcht, kun je daar ook een pedaal op aansluiten??

Ronald

Kijk eens naar een TC Electronic Nova System...lijkt me een mooi apparaat voor jou! Moet je alleen nog los een wah en een volume pedaal kopen...

Riky
28 maart 2009, 12:43
Psst: een Spider II heeft geen fx-loop en ook geen poweramp input.

Mijn tip: gebruik alstjeblieft geen Multi-effect (zoals boss gt) samen met een line 6 (spider): geluid is eenvoudigweg slecht.

mijn vox tonelab doet het prima op mn spider.
100x beter dan het geluid van de spider zelf.
Tuurlijk kan het beter, maar als je geen geld heb voor ene nieuwe amp en effecten is dit een goeie tussen stap. Spider heeft nog steeds klein beetje moeite door de mix heen te prikken, maar het klinkt veel minder plastic en digitaal met een tonelab ervoor.

Heb ook nog nooit iemand gehoord die zei dat ik een kut live geluid heb. Wel dat ik ana de buizenbak moet, maar de meeste verbazen zich dat het uit ene spider komt.