PDA

View Full Version : Inside the Strat



rocker_71
22 maart 2009, 12:28
Afgelopen week wat lopen sleutelen aan mijn Stratjes. Gelijk een paar aardige foto's genomen van de binnenkanten. Is misschien wel leuk om deze hier te posten, ter lering en vermaak. Je hoort wel vaker de termen badkuip en HSH frasing, maar wordt niet altijd duidelijk wat dat nu precies is.

Ik heb specifieke foto's van het pickup gedeelte en van de tremolo blokken.

Eerst de frasing. Badkuip van de LS Spitfire, daar kunnen wel 3 hunmuckers in ;). En vervolgens een HSH frasing van de Squier. Is al weer wat beter, maar is nog steeds veel hout weg.

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/InsidetheStrat.jpg

Dan de blokken. Heb nog wat gemeten en het blok alleen van een Highway One is 230 gram. Het blok van de Squier was 212 gram, maar dan wel compleet met plaatje en zadels. Een behoorlijk verschil dus, maar dat is ook wel te zien.
Links is overigens een Wilkinson blok, die ik in mijn Squier heb gezet.
(btw: foto's maken is niet mijn sterkste kant :dontgeti:)
http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/InsidetheStratblocks.jpg

Foxey Freddie
22 maart 2009, 12:46
zozo, maar hoeveel weegt dat wilkinson blok dan, die ziet er helemaal groot uit vergeleken met dat kleine piel tremoloblok

Gothra
22 maart 2009, 12:47
Wow, wel veel verschil in die tremelo blokken.

BTW: er zit een knopje op je camera (als t goed is) waarmee je kunt scherpstellen:chicken: en anders doet ie t automatisch

rocker_71
22 maart 2009, 12:57
Wilkinson blok (compleet) weegt 290 gram. Ik had gedacht dat ie nog zwaarder was, maar de gaten voor de snaren zijn heel diep, dus dat scheelt weer veel in gewicht. Ik heb trouwens liever niet van de diepe gaten, da's weer meer gewicht en een beter resonantie.

@Gothra: deze camera is nogal cheap en stelt zichzelf scherp, maar niet altijd zoals ik het wil. :dontgeti:

edit: op guitarfetish staat nog wel een scherpe foto.

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_2044_9123578

rocker_71
22 maart 2009, 13:59
Ik heb het London City blok gemeten en deze weegt los 110 gram. Is hetzelfde als op de Squier, dus dat betekent dat het overige materiaal ongeveer 100 gram is. Het materiaal is ook inferieur, nl zink ofzo. Voelt ook heel goedkoop aan.
Dat betekent iig dat het Wilkinson blok los 190 gram is, en deze is ook van staal.
Resume:
* Zinken blokken 110 gram (Squier, LC)
* Wilkinson 190 gram (Staal, diepe gaten)
* Fender blok 230 gram (minder diepe gaten)

humbucker
22 maart 2009, 14:15
Ik heb het London City blok gemeten en deze weegt los 110 gram. Is hetzelfde als op de Squier, dus dat betekent dat het overige materiaal ongeveer 100 gram is. Het materiaal is ook inferieur, nl zink ofzo. Voelt ook heel goedkoop aan.
Dat betekent iig dat het Wilkinson blok los 190 gram is, en deze is ook van staal.
Resume:
* Zinken blokken 110 gram (Squier, LC)
* Wilkinson 190 gram (Staal, diepe gaten)
* Fender blok 230 gram (minder diepe gaten)

Is een zwaarder tremeloblok ook automatisch beter?

G.G.
22 maart 2009, 14:53
Is een zwaarder tremeloblok ook automatisch beter?

Nee, alleen anders. De Diego heeft weer een licht aluminium blok en is qua klank ook subliem, maar wel anders.

Mitch
22 maart 2009, 15:11
De verschillen in frezing zijn duidelijk en dat er verschillen zitten in kwantiteit en kwaliteit van materiaal van trem blokken lijkt me nogal voor de hand liggend, of zeg ik nou iets lelijks? Of je nou 30gram meer of minder pisbakkenstaal hebt maakt toch weinig uit?

Bram+
22 maart 2009, 16:36
Ik heb (helaas) geen foto's van strat-ingewanden hier, maar wat betreft die verschillende pickuproutings: heeft dat daadwerkelijk enige (hoorbare) invloed, die paar 'schotjes' die je mist bij een poolrouting? Ik bedoel: de pickups hangen toch in de slagplaat, maakt geen contact met het hout en netto zal het ook geen gigantisch verschil in massa geven toch?

Foxey Freddie
22 maart 2009, 18:30
maar kan je die wilkinson tremoloblok er zo in zetten zonder dat je moet boren/frezen, en hoe was het verschil?

Rutger Molenberghs
22 maart 2009, 20:29
De frezing zegt niet alles over de kwaliteit van de gitaar. Mijn Fender usa strat heeft ook een hsh frezing. Ze komt nog uit de tijd dat Fender HH strats verkocht en toen hadden wel meer usa'ers een hsh frezing. En deze gitaar vind ik nog altijd top!
Natuurlijk hoeft er ook geen zwembad in te zitten waarin je, naast drie humbuckers en een sustainer, ook nog een actieve preamp, een 9 volt blokje en een schakelsysteem waar de gemiddelde space shuttle jaloers op is in kwijt kan :d

rocker_71
23 maart 2009, 15:05
maar kan je die wilkinson tremoloblok er zo in zetten zonder dat je moet boren/frezen, en hoe was het verschil?

Je moet goed de maten opnemen. De ene Strat is zeker de andere niet!

Gelukig stond er op tonefactory een uitgebreide tekening met alle maten. Deze kwamen overeen met mijn Squier, dus dat paste er perfect in.

Qua tone. Het is geen wereld van verschil, maar heb het idee dat het wel beter klinkt, of zit dat puur tussen me oren? ;)