PDA

View Full Version : Effectsloop send -> poweramp; meer headroom en volume?



Luke-wannabe
21 maart 2009, 12:07
Zoals ik al een beetje de vraag in het kort stel in de topictitel:
Kun je bij een amp met effectsloop een poweramp via de send aansluiten zodat je bijv. een 50 watt ipv 5 watt amp hebt? En dan die doorlussen naar een Cab? En is dat schadelijk voor 1 van de componenten?

Alvast dank!

bass blom
21 maart 2009, 12:13
je kunt de send naar een poweramp sturen ja.
dan gebruik je dus de preamp van de 5 watter.

future2future
21 maart 2009, 12:36
Landau deed dit een tijdje geleden ook bij James Taylor. De 18 watt badger werd doorgelust naar de poweramp van zijn OD-100

Luke-wannabe
21 maart 2009, 19:57
Okeej. Cool!
Ik ben namelijk op zoek naar een lekker klinkende setup die ik zowel thuis als on stage/in de oefenruimte kan gebruiken. De Blackstar HT-5 heb ik eens getest en vond ik een erg fijne amp. Maarja, jammer van de 5 watts.. Niet echt veel..
Hersenspinsel is dus nu om die amp te kopen en een aparte poweramp te kopen..

Luke-wannabe
22 maart 2009, 12:45
Heeft niemand nog iets zinnigs te zeggen hierover? Wat voor poweramp raden jullie dan aan? Ik denk wel dat ik buizen wil..
Ik zag iets van een Peavey Classic 60 staan op Gitaarmarkt. Is dat wat? In die prijsklasse zoek ik iets. Niet veel duurder dan 300 eu. Of heb je dan echt crap?

WillemdaGuide
22 maart 2009, 17:40
Een poweramp komt altijd van pas :)

Om eventueel dus de pre-amp van je versterker naar door te lussen, maar als je eenmaal zo'n ding hebt kun je ook makkelijker eens experimenteren met andere pre-amps, of je zet er een effectbak tussen voor wet/dry!

Ik vind die peavey's prima buizenamps voor het geld! heb zelf al een tijdje een classic60/60 en naar volle tevredenheid. Bedenk voor aanschaf wel of je een stereo of mono wil.

Pepe
22 maart 2009, 17:56
De peavey, Marshall, Engl en boogies's lowwatt poweramps zijn redelijk betaalbaar 2e hands.

Maar voor je het weet sleep je een top, een poweramp en een box mee. Voordeel is wel dat als de poweramp stuk gaat er niks aan de hand is...

Volgens mij is het zinniger en goedkoper de 15 watt versie van de top te kopen en efficiënte speakers te gebruiken

Luke-wannabe
22 maart 2009, 21:03
De 5 watt vind ik handig voor thuis en recording enzo. Ik wil dan een zwaardere poweramp voor meer druk en headroom.
Daarbij komt ook nog eens dat ik deze amp gewoon erg fijn vond klinken. Zeker op het cleane kanaal. Misschien iets meer slepen, maar then again, die HT-5 weegt ook niet zo gek veel..

Pepe
22 maart 2009, 22:57
Ja, je kan voorlopig ook de poweramp en speakers van je concert gebruiken, als je die nog hebt.
Het geluid dat uit je send komt zal anders zijn dan de via zijn poweramp en speakers, ik zou dat zeker eens testen in de winkel.

Luke-wannabe
22 maart 2009, 23:30
Door een andere eindtrap zal het allicht anders klinken ja.
Maakt de eindversterker heel veel uit voor je geluid?

Magic Bean
22 maart 2009, 23:37
Euhm, de blackstar HT-5 heeft exact dezelfde pre-amp het het HT-dual pedaal...
Ik zou zeggen, gebruik het pedaal voor op t podium en de amp voor thuis óf neem gewoon een goede microfoon en een monitor.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 09:05
Het pedaal op het podium? En dan over de pa bedoel je? Dat vind ik echt niks, sorry.
Ik moet trouwens ook een setje hebben om te oefenen, dus dan kom je met je 5 watt ook niet ver..

ACSlater
23 maart 2009, 14:40
Het pedaal op het podium? En dan over de pa bedoel je? Dat vind ik echt niks, sorry.
Ik moet trouwens ook een setje hebben om te oefenen, dus dan kom je met je 5 watt ook niet ver..

Nee Magic Bean bedoelt dat je ook dat pedaal als preamp kunt gebruiken en dus kunt aansluiten op een poweramp. Resultaat hetzelfde maar veel compactere set.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 14:43
Ooh zo ik snap het. Maar ik ga niet in een keer 2 exemplaren van in principe dezelfde amp kopen.
Ik wilde eigenlijk alleen maar weten of mijn hersenspinsel correct was. Dit lijkt mij het handigste qua setup die je zowel thuis als op het podium kunt gebruiken.

HaroldA
23 maart 2009, 14:59
Hou je er wel rekening mee dat je altijd een speaker (of loadbox) aan de uitgang van de 5-watter hangt? Anders is het zo afgelopen met die versterker.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 15:06
Hou je er wel rekening mee dat je altijd een speaker (of loadbox) aan de uitgang van de 5-watter hangt? Anders is het zo afgelopen met die versterker.
Ah, daar komt de aap uit de mouw! Even zodat ik het goed begrijp: hoe ik de setup voor ogen zie:


Blackstar HT-5 -> effects send -> externe poweramp -> speakercabinet

Je 'omzeilt' dus als het ware de poweramp van de HT-5, er komt niks meer terug in de effects return..
Maar dat kan dus niet?

WillemdaGuide
23 maart 2009, 15:18
Jawel, dat kan prima, als je maar een load op de versterker houdt, kan ook gewoon een dummyload zijn hoor

Luke-wannabe
23 maart 2009, 15:26
Okee, en wat kun je daar het best voor gebruiken?

Dick Wolkendeck
23 maart 2009, 15:27
Probeer ook eens een goede powersoak aan de HT-5 te hangen en die weer in een poweramp te pluggen. Dan pak je de mooie sound van de eindversterker van die HT-5 ook mee. Zal echt heel anders klinken!

En dan een andere preamp arbij, die A/B-en via de zelfde poweramp...

Luke-wannabe
23 maart 2009, 15:29
Probeer ook eens een goede powersoak aan de HT-5 te hangen en die weer in een poweramp te pluggen. Dan pak je de mooie sound van de eindversterker van die HT-5 ook mee. Zal echt heel anders klinken!

En dan een andere preamp arbij, die A/B-en via de zelfde poweramp...
Maar dat word me weer te moeilijk zeg maar. Ik wil het nog wel een beetje simpel houden.
Daarom spreekt het idee van een dummy load op de HT-5's eindtrap me wel aan.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 15:44
Oja, nog een klein vraagje. Maakt het dan niks uit als er geen signaal de poweramp van de HT-5 binnenkomt?
Als je die ext poweramp in de effects send hebt zitten, komt er natuurlijk niks meer terug, omdat je hem via die andere eindtrap naar je speakercabinet stuurt.
Het gaat er dus echt alleen maar om dat de poweramp en speakeruitgang een load hebben?

Rude Perception
23 maart 2009, 15:45
Dan wordt het dus een Top+Eindversterker+dummyload+Cab
Is het dan niet handiger om een HT-dual te kopen:
HT-dual + eindversterker + cab voor live/oefenen (behoorlijk compact).

en voor thuis

HT-dual + watdanook. Je kan prima opnemen met de speaker emulated out. Daar kan je met aardige monitoren oid ook thuis nog een behoorlijk geluidje mee krijgen. Anders moet je nog een klein eindversterkertje voor thuis fixen.

Lijkt mij een compactere en niet veel duurdere oplossing.

WillemdaGuide
23 maart 2009, 16:04
Okee, en wat kun je daar het best voor gebruiken?

Ik gebruik hiervoor een SE100 van Marshall. Verder zullen er ongetwijfeld genoeg andere merken zijn die iets vergelijkbaars hebben.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 16:06
Ik gebruik hiervoor een SE100 van Marshall. Verder zullen er ongetwijfeld genoeg andere merken zijn die iets vergelijkbaars hebben.
Mag ik vragen wat voor soort setup jij dan hebt? Heb je een soortgelijk iets als ik nu schets?
Bottomline is dat die speaker output dus een load moet hebben. Wat kunnen dat allemaal voor apparaatjes zijn? Een attenuator, maar zijn daar nog andere dingen voor?

Luke-wannabe
23 maart 2009, 17:35
Kun je ook vanuit de speaker output naar een ext preamp en dan de cab in? Of is dat ook vragen om moeilijkheden?

Pepe
23 maart 2009, 20:11
Volgens mij kan je gewoon de buizen uit de poweramp trekken en dan alleen de send out van de pre gebruiken, dan wordt de OT niet belast. No dummyload. Right?

Marco5150
23 maart 2009, 20:19
Volgens mij kan je gewoon de buizen uit de poweramp trekken en dan alleen de send out van de pre gebruiken, dan wordt de OT niet belast. No dummyload. Right?

Dit zou idd moeten kunnen. Maar als je dan voor thuis wel de poweramp van de HT5 wilt gebruiken, dan is het nogal lastig om steeds die eindbuis (buizen??) erweer in te stoppen.

Is het niet zo dat als je geen signaal door de eindtrap stuurt, je in principe geen load nodig hebt? Eventueel kan je voor de zekerheid een paar vermogensweerstanden gebruiken om een load op de speakeruitgang te krijgen. Dat lijkt mij een goedkopere oplossing dan zo'n powersoak/attuanator. Want die kosten waarschijnlijk meer als dat versterkertje.


Kun je ook vanuit de speaker output naar een ext preamp en dan de cab in? Of is dat ook vragen om moeilijkheden?

Nee, dat kan niet!

Pepe
23 maart 2009, 20:48
Dont try this at home kids maar ik heb wel opgenomen door aan de speakeruitgangen van een London City top een weerstand te hangen, een spoel in porselijn met een volumeknop erop, en dat een fostex 4 sporen in. No problem. Spoel wordt heet, de energie moet ergens naar toe.

Tijd geleden nog een amp laten nakijken door een heel oud mannetje "uit het vak", die zette gewoon een houtje met draad op de uitgangen om rustig op zijn scoop te kunnen kijken. "Kan geen kwaad" zei hij "zo doe ik dat al 50 jaar".

De energie moet afvloeien, zet je om in hitte of je zorgt dat er geen energie wordt afgegeven.

Luke-wannabe
23 maart 2009, 22:58
Hm veel opties maken het niet makkelijker óf het is een beetje tricky..
Misschien toch maar kijken naar een grote amp met loadbox.. Jammere is dat die dingen zo duur zijn..

future2future
23 maart 2009, 23:41
Lijkt idd niet heel makkelijk!!

Dick Wolkendeck
24 maart 2009, 09:40
Maar dat word me weer te moeilijk zeg maar. Ik wil het nog wel een beetje simpel houden.
Daarom spreekt het idee van een dummy load op de HT-5's eindtrap me wel aan.


Do! Dat zeg ik... Dummy! Maakt toch geen reet uit of je een kabeltje vanaf je dummy/powersoak naar je eindtrap stuurt of een kabeltje vanaf je send naar je eindtrap.

Same shit, different sound, even ingewikkeld, hoe dan ook.

Luke-wannabe
24 maart 2009, 11:35
Jamaar dan doe ik het wel heel moeilijk, want dan moet ik er nog een powersoak bij, en die krengen zijn duur.

Dick Wolkendeck
24 maart 2009, 11:41
Ja da's waar. Nou ja, succes in ieder geval!

Luke-wannabe
24 maart 2009, 11:44
Ja da's waar. Nou ja, succes in ieder geval!
Ja sorry hoor. Ik ben nog niet zo bekend met dit soort dingen, dus het is vragen, vragen, vragen voor mij.

Hout
24 mei 2009, 00:10
Mogge,

Ik heb er gister een tweedehands opgehaald bij redelijke techneut geloof ik, en die had hem al maanden draaien met een dummy load eraan, namelijk een 8 Ohm weerstandje aan een 6mm jack... Works like a charm!

Dat deed hij overigens voor de zekerheid, want als je een koptelefoon inplugt, hoor je gelijk niets meer over de eventuele speaker die je eraan hebt hangen, en dat is ook gewoon plug, draad, speaker.... Lijkt dus alsof hij een ingebouwde dummy load ingeval de emulator wordt gebruikt... Cool, maar ik ga het niet testen, bak is werkelijk briljant!

Gr.
Hout

Roel#1
24 mei 2009, 00:52
In het najaar komt de Blackstar Series One 45 watt met DPR voor +/- 900 euri's


(The DPR system allows you to vary the amplifier output down to 10% of its rated power without any loss in tone or valve reliability. Pure valve output distortion and compression at any volume – a dream come true.)


Als je het tot die tijd kan redden...

Maleco
3 juni 2009, 15:35
ik zit ook met hetzelfde probleem, vind het een geweldige amp maar het volume komt wat te kort. Nu ben ik niet heel technisch ingesteld dus nog maar even een vraagje.
Ik heb thuis nog een oude marshall 50 Watter met een fx loop. Als dan een kabeltje van de blackstar send naar de marshall return leg gebruik ik toch de preamp van de blackstar en de poweramp van de marshall?
Is dit allemaal mogelijk en heeft de poweramp veel invloed op je geluid?

Dick Wolkendeck
4 juni 2009, 12:44
ik zit ook met hetzelfde probleem, vind het een geweldige amp maar het volume komt wat te kort. Nu ben ik niet heel technisch ingesteld dus nog maar even een vraagje.
Ik heb thuis nog een oude marshall 50 Watter met een fx loop. Als dan een kabeltje van de blackstar send naar de marshall return leg gebruik ik toch de preamp van de blackstar en de poweramp van de marshall?
Is dit allemaal mogelijk en heeft de poweramp veel invloed op je geluid?

"Is dit allemaal mogelijk?" Ja hoor. Geen probleem. Zorg er wel voor dat je geen aardlus krijgt. Bijvoorbeeld de preamp niet aarden, de poweramp wel.


"heeft de poweramp veel invloed op je geluid?" Ja. Of dat mooi is, moet je zelf beoordelen. Een oude 50 W Marshall moet op zich mooi kunnen klinken.

qwertyuiop
24 juni 2009, 23:34
soortgelijk probleem; heb nu 2 maanden een ht5 combo, superamp, ik ben echt verliefd op het geluid, maar het volume komt te kort...
nu dacht ik; ach, voor 350 euri koop ik er gewoon nog een en dan kan ik 2 keer zo hard? zou dat dan voldoende zijn voor de gigs met een flink meppende drummer? ik twijfel een beetje omdat men altijd zegt dat bijv. 5 of 10 watt niet zo heel veel uitmaakt met buizen. maar nu zou het dan geen 10 watt zijn, maar 2 x 5 watt, zou dat harder gaan?

DarkFire
28 juni 2009, 14:26
soortgelijk probleem; heb nu 2 maanden een ht5 combo, superamp, ik ben echt verliefd op het geluid, maar het volume komt te kort...
nu dacht ik; ach, voor 350 euri koop ik er gewoon nog een en dan kan ik 2 keer zo hard? zou dat dan voldoende zijn voor de gigs met een flink meppende drummer? ik twijfel een beetje omdat men altijd zegt dat bijv. 5 of 10 watt niet zo heel veel uitmaakt met buizen. maar nu zou het dan geen 10 watt zijn, maar 2 x 5 watt, zou dat harder gaan?

Goed je natuukunde leren, dubbel het vermogen is 3 decibel meer (is de standaard regel, of je nu van 5 watt naar 10 watt gaat, of van 1000 naar 2000, sheelt altijd 3 decibel..) Scheelt dus bijna niks, is net aan hoorbaar. Het zou alleen uitmaken voor een betere spreiding van je geluid.

qwertyuiop
28 juni 2009, 22:01
Goed je natuukunde leren, dubbel het vermogen is 3 decibel meer (is de standaard regel, of je nu van 5 watt naar 10 watt gaat, of van 1000 naar 2000, sheelt altijd 3 decibel..) Scheelt dus bijna niks, is net aan hoorbaar. Het zou alleen uitmaken voor een betere spreiding van je geluid.

oke, thanx, heeft dus geen zin... jammer.