PDA

View Full Version : creme-de-la-creme hardware en hout



Cocobolo
21 maart 2009, 09:40
Hoi,

Stel dat ik een top-gitaar zou willen bouwen, dan zou ik de kans op slagen misschien willen vergroten door de "beste" (discutabel) hardware en houtsoorten. Ik snap dat het van veel meer factoren afhangt of het een top-gitaar is (niet in de minste plaats hangt het af van mijn vaardigheden :seriousf: ) en bovendien is het ook nog smaakgevoelig.

Ik weet wel iets van de vele hardware-merken maar ik zou wel willen weten welke daarvan tegenwoordig algemeen geaccepteerd zijn als top-kwaliteit : ik heb mij dik 20 jaar geleden heel actief bezig gehouden met gitaren en gitaarbouw en daarna dus een lange pauze (tot 2 jaar terug) dus mijn kennis m.b.t hardware stamt vooral uit die tijd. Destijds waren grover tuners bijvoorbeeld super. En EMG was toen net in.

Wat is jullie mening over

- tuners
- bruggen
- elementen

En als het niet om de looks van de gitaar gaat (waardoor ik voor exotischer hout zou kunnen kiezen), zou je dan toch gewoon gaan voor bijvoorbeeld het beproefde maple top+mahonie body?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik kwam gisteren bijvoorbeeld een wrap-around brug tegen van Tonepros, ik had er wel van gehoord maar het is toch een voor mij nieuw merk (best behoorlijk prijzig overigens (> $140)).

Dank!

Pepe
21 maart 2009, 11:07
De meeste namen uit "jouw" tijd (het is nog steeds jouw tijd natuurlijk http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif) gaan nog steeds op denk ik. Schaller, Grover, CTS, Switchcraft, Kluson enz.. de merken die o.a. door Fender, Guild en Gibson gebruikt worden.
Gotoh, Wilkinson en Sperzel.. all good. Tone pros is wat duurder claimen "to go the extra mile", net zoals Callaham en andere firma's met "premium upgrade kits" en dat zal zeker niet slecht zijn en als je daain gelooft, why not.

Ik zou niet snel chinees spul gebruiken van o.a. Guitarfetish, all fine on a budget misschien maar persoonlijk hou ik het liever bij de time tested and true.

Kwa pickups is er zoveel, van lowbudget chinees OEM/Stewmac tot boutique handwound voor ingewijden on a longlist. Fender, DiMarzio, Duncan, Gibson enz hangen daar een beetje tussen in. Voor Gretsch pickups is TVJones het merk. De laatste hypes zijn blackouts en P-rails (vorige maand was het GFS en daarvoor Bareknuckle's) maar dat kan morgen maar zo weer iets anders zijn.

Ik heb al mijn Fender pickups laten winden door een mannetje ergens in de USA en dat vind ik beter klinken dan ander spul dus ik heb nou een doos vol met oude fender, Fralins, Van Zandt en antiquity pickups maar mij zal je niet horen zeggen dat dat beter is dan elk ander pickupje, dat is zo persoonlijk. Er zijn hier genoeg mensen die dat soort claims maken maar het betekent helemaal niks.

niekb
21 maart 2009, 11:17
Duesenberg maakt ook fijne spulletjes. En ook ETS voor bruggen, zij maken dingen ook op wens.

140 voor die Tonepros is prijzig maar zag pas nog een PRS brug voor 250 + Beetje over the top.

Orpheo
21 maart 2009, 12:39
hypes... GFS en bareknuckle zijn geen hype, en de blackout en prails ook niet. ik ben de enige met prails voorlopig, en blackouts zijn niet dusdanig dat IEDEREEN ze heeft; het merendeel wil nog steeds EMG's. maar blackouts zij gewoon heel erg goed.

GFS pups zijn geweldig voor goedkopere gitaren of een klein budget.

hardware: gotoh. beste hardware. punt. goedkoop, maar zo ongelooflijk solide en stevig. gotoh tuners zijn imho beste die je kunt krijgen, als het gaat om niet locking. locking tuners, daarin zijn sperzels de kampioenen. qua tremolo's: hipshot, kahler, gotoh en floyd rose. qua vaste bruggen, gotoh dus.

qua hout: rosewood, purpleheart, bubinga, padouk, wenge, ebben, ziricote, walnoot... allen beter qua tone dan het standaard gedoe, mahonie en esdoorn. klinkt zo saai, vlak....

qua pickups zijn mijn toppers:
dimarzio
kent armstrong
rio grande
bareknuckle
wizard
tv jones
seymour duncan

in willekeurige volgorde

Cocobolo
21 maart 2009, 19:46
dank zover!
Ik moet bekennen dat er een aantal hele nieuwe merken voor me zijn langsgekomen. ETS bijvoorbeeld. Of TV Jones. Ik heb wat te googlen vanavond! Leuk leuk :cheerup:

Pepe
21 maart 2009, 19:52
CTS bedoel je toch? De standaard pots voor gitaar, iets duurder maar betrouwbaarder dan alpha en de rest imo.

Cocobolo
21 maart 2009, 20:22
CTS bedoel je toch? De standaard pots voor gitaar, iets duurder maar betrouwbaarder dan alpha en de rest imo.

Nee, ik bedoelde die ETS bruggen. Erg mooi, maar meest bas-bruggen.

Hendriks
22 maart 2009, 02:11
Tremelo;s en bruggen : ABM eens proberen. Pickups: Joe Barden?

frekie
22 maart 2009, 12:09
Ik denk dat het vinden van goed toonhout het moeilijkst wordt. Toevallig gisteravond een praatje gemaakt met een oud mannetje dat zijn hele leven in de houthandel heeft gezeten. Hij wist bijv. dat je berken uit Noord-Finland en -Zweden moet halen, daar groeien de bomen langzaam dus zitten de jaarringen dicht op elkaar. Hij zei ook dat goed hout steeds zeldzamer en duurder wordt. Hij zei ook dat na het omvallen van de USSR de houthakkers in Siberie hun eten, gereedschap enz. niet meer betaald kregen dus hielden ze op met hout hakken. Daar moet dus nog een hoeveelheid hout staan van heb ik jou daar.

Amsterdamsche Fijnhouthandel, hebben en weten veel maar zijn niet goeiekoop (130 euri ex VZK voor een plank Amerikaans essen!) . In Arnhem zit er ook 1. Ik heb een adresje in mijn afgelegen uithoek gevonden maar ik zeg lekker niet waar :speed:

Hardware. GFS is heel goed voor het geld. Als je echt duur hout gaat gebruiken en het levert een zeer goede gitaar op, dan zou je meer in de hardware moeten investeren. EMG is wat uit de mode, daarom misschien wel een tip!

Je kan tegenwoordig alles bestellen, kijk eens rond op de bekende sites, Vox Humana, Tone Factory, Guitarsupplies, Rockinger in Deutschland, Axesrus in de UK (goedkoop zeker met het pond op 1 euro!). USA sites als Allparts en Warmoth en Guitar Fetish zijn ook leuk, de dollar is helemaal weggevaagd door onze euro(geef toe dat ie stoer is...), maar anderzijds ligt de USA natuurlijk niet in de EEG dus mogelijk douane perikelen.

Het surfen vooraf is een noodzakelijk en lollig tijdverdrijf, surf eer gij begint :)

Pepe
22 maart 2009, 12:13
Hee, de pond is weer gezakt? Staat inderdaad weer op 1.06 :crazyhappy:

Kakihara
22 maart 2009, 12:38
Ik vind het een behoorlijk subjectieve vraag. :)
Ikzelf vraag me af waarom een gitaar volledig opgetrokken uit exotisch hout beter zou klinken als een gitaar gebouwd met inlands hout (no offence Orph).
Wat hardware betreft: de meeste zijn al genoemd dacht ik: Schaller, Gotoh, Hipshot, Duesenberg, ABM, ... Al vraag ik me af of de minieme kwaliteitsverschillen de soms erg uiteenlopende prijzen rechtvaardigen?
Qua pickups: al veel goeds gehoord van Harmonic Design (http://www.harmonicdesign.net/), Steff Peires Steffsen Pickups (http://www.steffsen.be/),
Bill Lawrences Wilde Pickups (http://wildepickups.com/),
Jason Lollar (http://www.lollarguitars.com/)...

bass blom
22 maart 2009, 12:41
ergens anders zag ik van de week de hannes brug.

erg mooi :p

http://guitar-machine-heads.com/hp105383/Hannes-Bridge.htm?ITServ=C5ae01ec3X1201f0ed3e6X73b2

kost pak m beet 110 a 120

AvU
22 maart 2009, 12:47
Ik vind het een behoorlijk subjectieve vraag. :)
Ikzelf vraag me af waarom een gitaar volledig opgetrokken uit exotisch hout beter zou klinken als een gitaar gebouwd met inlands hout (no offence Orph)

Helemaal mee eens. Verder zit er tussen essen en essen een wereld van verschil. Dus een gitaar met inlandse houtsoorten kan volgens mij net zo'n grote kans hebben om goed te klinken. En het is ook nog milieu vriendelijker want veel exotische houtsoorten voor gitaar bouw staan op zwarte lijsten die met uitsterven bedreigd worden!

Kakihara
22 maart 2009, 12:49
ergens anders zag ik van de week de hannes brug.

erg mooi :p

http://guitar-machine-heads.com/hp105383/Hannes-Bridge.htm?ITServ=C5ae01ec3X1201f0ed3e6X73b2

kost pak m beet 110 a 120

Eerste keer dat ik die zag was in Grizzly's zelfbouw topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106373)

Pepe
22 maart 2009, 12:57
Smaak is subjectief dus dan zijn goed en beter rare begrippen. Begin 80 doken er meer produktiegitaren op die afweken van de time teste and true recepten van elzen, essen, esdoorn en mahonie en dat sloeg eigenlijk alleen echt aan bij basgitaren, hetzelfde gold min of meer voor aktieve electronica.
Maar anything goes natuurlijk. De een zijn masonite is de ander zijn bubingahttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif.

Orpheo
22 maart 2009, 13:36
europees hout is ook te gek hoor. berken, populier, plataan, walnoot, sycamore. te gek, geweldig. maar exotisch is ook te gek.

ik heb gemerkt dat dat andere hout, dingen wat dus NIET van es, elzen, mahonie of esdorn is gemaakt, een veel dieper, ronder geluid geeft. ik vind dat gewoon niet echt tof klinken, zo standaard. dat andere hout heeft voor mij veel meer diepgang, meer complexiteit. het andere hout, het standaard gedoe, vind ik zo standaard...

@pepe: de reden dat 't niet aansloeg is niet dat 't slecht klonk, maar vooral dat 't niet klonk als dat men gewend was. en als het niet een vooruitgang is ten opzichte van iets anders, maar hooguit iets anders, dan moet n gitarist 't al snel niet. de floyd rose gaf 'ons' een diepe duik met goed op stemming blijven, met als downside dat je een andere tone krijgt (iets minder strakke bas, meer mid en een gillender hoog). dat nam men voor lief, omdat de voordelen veelal opwogen tegen de nadelen.

bij exotisch hout minder. een strat van wenge klinkt niet als een strat of als een flying vee of als een es335 of als een les paul. het klinkt heel anders. veel breder, dikker, ruimer, strakker, meer punch, agressie, complexer. het is niet een plug 'n' play gitaar, tis iets waar je mee moet leren omgaan en aan moet wennen. vooral wennen dat het geen strat is. en dat is een stap die de meesten niet willen maken. om maar te zwijgen over 't feit dat zulk hout niet ruim voorradig is, en bedrijven het daarom niet gebruiken; customshops wel...

Pepe
22 maart 2009, 14:24
De reden dat iets wel of niet iets aanslaat is meer een marketing ding denk ik. Als Eddie v. H. nou een cohagerie/che chin gitaar had bespeeld...

De kritieken op exotica waren indertijd strak en dus te weinig levendig voor gitaar maar den bassist hield wel van strak. Bovendien waren er bassisten met exotica zoals Mark King en Stanley Clarke met al die alembic's en Wall bassen in het kielzog.

Het grootse euvel is de schaarste en bewerking dus duur. Dat absolute, daar hou ik me verre van. Ik heb genoeg tele's gehad om te weten dat het ene essen niet het andere is.

Orpheo
22 maart 2009, 20:15
De reden dat iets wel of niet iets aanslaat is meer een marketing ding denk ik. Als Eddie v. H. nou een cohagerie/che chin gitaar had bespeeld...

De kritieken op exotica waren indertijd strak en dus te weinig levendig voor gitaar maar den bassist hield wel van strak. Bovendien waren er bassisten met exotica zoals Mark King en Stanley Clarke met al die alembic's en Wall bassen in het kielzog.

Het grootse euvel is de schaarste en bewerking dus duur. Dat absolute, daar hou ik me verre van. Ik heb genoeg tele's gehad om te weten dat het ene essen niet het andere is.

dat is wel waar, dat het schaars is, en lastiger is om te bewerken (niet alles, maar wel veel). strak en weinig levendig? kan er niet in meegaan. ik vind walnoot bijvoorbeeld super, maar wellicht heb ik geluk met walnoot gehad. net als met andere houtsoorten. maar waar trek je de grens tussen exotisch en normaal? rosewood als neckback is al redelijk ingeburgerd, wenge voor gitaar steeds meer, walnoot ook, koa ook, maar de combinatie vind men weer raar. net als purpleheart. voor een hals te gek, bij bassen zie je 't vaak, voor een gitaar niet, terwijl het gewoon precies esdoorn is. net als berken, beuken en plataan. klinkt allemaal te gek, maar je ziet het neit vaak, omdat men het niet kent.

lcvanderhelm
22 maart 2009, 20:27
Ik kan me een interview herinneren[ongeveer 25 jaar geleden in de music maker],met de eigenaar van alembic,waarin hij verklaarde,dat de keuze van de houtsoorten zuiver kosmetisch waren.De gebruikte aktieve elektronika was zo overheersend,dat de houtsoort,van met name de body,er niet zo erg toe deed.Hij deed dit alleen om een exclusief tintje aan de bas mee te geven.

stijnkenens
22 maart 2009, 20:31
Ik denk dat je vooral eens moet verdiepen in wat hout nu juist is, en wat die specificaties met klank kunnen doen.

Bij beuk heb ik zo mijn vraagtekens: volgens mij geeft dat qua sustain een dod gitaar: niet voor niets wordt beuk als blad voor een werkbank en slagersblok gebruikt: het absorbeert de kloppen die erop gegeven worden met de bijl en hamer. Dit komt omdat beuk een korte vezel heeft.
In tegenstelling tot noten, eik, kastanje, essen, die allemaal lange vezels hebben: die dragen een schok (en dus ook de klank) verder.

Misschien is de aanschaf van een houtvademecum geen slechte keuze voor je hout gaat aanschaffen, dat voor jou de sublieme gitaar gaat vormen.


s

Marcel61
22 maart 2009, 21:24
Hoi,

Stel dat ik een top-gitaar zou willen bouwen, dan zou ik de kans op slagen misschien willen vergroten door de "beste" (discutabel) hardware en houtsoorten. Ik snap dat het van veel meer factoren afhangt of het een top-gitaar is (niet in de minste plaats hangt het af van mijn vaardigheden :seriousf: ) en bovendien is het ook nog smaakgevoelig.

Ik weet wel iets van de vele hardware-merken maar ik zou wel willen weten welke daarvan tegenwoordig algemeen geaccepteerd zijn als top-kwaliteit : ik heb mij dik 20 jaar geleden heel actief bezig gehouden met gitaren en gitaarbouw en daarna dus een lange pauze (tot 2 jaar terug) dus mijn kennis m.b.t hardware stamt vooral uit die tijd. Destijds waren grover tuners bijvoorbeeld super. En EMG was toen net in.

Wat is jullie mening over

- tuners
- bruggen
- elementen

En als het niet om de looks van de gitaar gaat (waardoor ik voor exotischer hout zou kunnen kiezen), zou je dan toch gewoon gaan voor bijvoorbeeld het beproefde maple top+mahonie body?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik kwam gisteren bijvoorbeeld een wrap-around brug tegen van Tonepros, ik had er wel van gehoord maar het is toch een voor mij nieuw merk (best behoorlijk prijzig overigens (> $140)).

Dank!

Het word tijd dat je je licht gaat opsteken in Frankfurt tijdens de MusikMesse. Praat met Nik Huber, Juha Ruokangas..die gasten helpen je echt super! Anders dan die 1ne post die ik hier zie die zegt: "maar ik zeg lekker niet waar"...belachelijk. Dan hoor je niet thuis in deze familie (dit wereldje is echt HEEL klein).
Zie en praat daar ook met de diverse aanbieders van uitstekend toonhout. De beurs begint 1 April (geen grap). Google even voor alle informatie.

Pepe
22 maart 2009, 22:50
Ruokangas, die naam kom je niet vaak tegen. Net zoals collega Versoul europese bouwers die ook vaak het hout om zich heen gebruiken met geweldige resultaten.

bass blom
23 maart 2009, 01:48
Ruokangas, die naam kom je niet vaak tegen. Net zoals collega Versoul europese bouwers die ook vaak het hout om zich heen gebruiken met geweldige resultaten.

zien er mooi uit, nog niet gehoord.
mijn long time vriend hans elmers heeft er twee :crazyhappy:

http://www.lucan.nl/gitaar/gitaren/ruokangas.html

Yoshida
23 maart 2009, 01:49
Met mijn geruime ervaring (ahum, 1 Strat assemblage ergens eind vorig jaar) kan ik zeggen dat essen goed bodyhout is. Is dit het beste? Kwestie van smaak. Ik denk ook dat dit vooral opgaat bij Telecaster en Stratocaster. Nu zit er in houtkwaliteit erg veel variatie, zoals land van herkomst en hoe dicht je bij de wortel zit.
Neck: hierin zie je erg veel esdoorn voor de neck en palisander toets. Ook weer zie bovenstaand.

Kanttekening: tenzij je een supergoedkope Les Paul hebt zijn deze vaak opgebouwd uit mahonie. Body vaak met esdoorn top en hals ook weer met palisander toets. Een LP heeft naar mijn mening een superstrak geluid waar je alle kanten mee op kunt. In hoeverre dat door de houtsoorten komt weet ik niet.

Twee andere dure smaakmakers zijn de pickups en de brug. Laat me beginnen bij de pickups. Ik ben erg tevreden over Seymour Duncan. Dit is mogelijk voor veel bouwers te generiek om ergens in uit te blinken maar ik vind het gewoon strak ogend spul met een goede klank. Kan met de juiste versterkers en effectenpedalen zeker meekomen met 'den hedendaagschen muziek' en veel beroemde bands gebruik(t)en ook SD.

Dan de brug: welk type gitaar gebruik je? Bij een Strat wil je veel sustain en dan ben je mede afhankelijk van het type tremoloblok. Ik zeg dat staal het beste klinkt maar wie ben ik. Bij een Tele zou ik ook een dikke laag plaatstaal willen met zes afzonderlijk verstelbare zadels. Mijn eerste project ooit was het upgraden van mijn Tele met een dergelijke brug, en het geluid ging met sprongen vooruit.
Daarnaast zie ik zeer zeker de meerwaarde van een piezo brug. Los van dat gaat het om de staalsoort maar zeker ook om de afstelbaarheid. Ik denk dat Wilkinson dat goed heeft begrepen bij Strat bruggen. Maar er is ongetwijfeld beter verkrijgbaar; ABM en Schaller zijn vast niet voor niks zo duur.


Dan de afwerking. Over tuners en topkammen is het laatste woord vast nog niet gesproken. Ik denk dat bij betere tuners de gitaar minder snel ontstemd raakt, en dat de snaren bij een Graphtech nut minder een eigen wil hebben bij het stemmen. Als het om de snaren gaat kies ik voor Elixir. Dit is hardstaal gecoat met een roestwerende laag die er tevens voor zorgt dat je vingers er sneller overheen glijden. Klinkt als een klok, vooral de E, A en D snaren. Levensduur gaat evenredig met de prijs omhoog (€20 voor een setje).

Beleven is weten. Zelf zou ik ook het liefst een maand lang in een magazijn met álle beschikbare onderdelen worden opgesloten, en dan nog weet ik misschien nog maar de helft.

Orpheo
23 maart 2009, 10:15
Met mijn geruime ervaring (ahum, 1 Strat assemblage ergens eind vorig jaar) kan ik zeggen dat essen goed bodyhout is. Is dit het beste? Kwestie van smaak. Ik denk ook dat dit vooral opgaat bij Telecaster en Stratocaster. Nu zit er in houtkwaliteit erg veel variatie, zoals land van herkomst en hoe dicht je bij de wortel zit.
Neck: hierin zie je erg veel esdoorn voor de neck en palisander toets. Ook weer zie bovenstaand.

Kanttekening: tenzij je een supergoedkope Les Paul hebt zijn deze vaak opgebouwd uit mahonie. Body vaak met esdoorn top en hals ook weer met palisander toets. Een LP heeft naar mijn mening een superstrak geluid waar je alle kanten mee op kunt. In hoeverre dat door de houtsoorten komt weet ik niet.

Twee andere dure smaakmakers zijn de pickups en de brug. Laat me beginnen bij de pickups. Ik ben erg tevreden over Seymour Duncan. Dit is mogelijk voor veel bouwers te generiek om ergens in uit te blinken maar ik vind het gewoon strak ogend spul met een goede klank. Kan met de juiste versterkers en effectenpedalen zeker meekomen met 'den hedendaagschen muziek' en veel beroemde bands gebruik(t)en ook SD.

Dan de brug: welk type gitaar gebruik je? Bij een Strat wil je veel sustain en dan ben je mede afhankelijk van het type tremoloblok. Ik zeg dat staal het beste klinkt maar wie ben ik. Bij een Tele zou ik ook een dikke laag plaatstaal willen met zes afzonderlijk verstelbare zadels. Mijn eerste project ooit was het upgraden van mijn Tele met een dergelijke brug, en het geluid ging met sprongen vooruit.
Daarnaast zie ik zeer zeker de meerwaarde van een piezo brug. Los van dat gaat het om de staalsoort maar zeker ook om de afstelbaarheid. Ik denk dat Wilkinson dat goed heeft begrepen bij Strat bruggen. Maar er is ongetwijfeld beter verkrijgbaar; ABM en Schaller zijn vast niet voor niks zo duur.


Dan de afwerking. Over tuners en topkammen is het laatste woord vast nog niet gesproken. Ik denk dat bij betere tuners de gitaar minder snel ontstemd raakt, en dat de snaren bij een Graphtech nut minder een eigen wil hebben bij het stemmen. Als het om de snaren gaat kies ik voor Elixir. Dit is hardstaal gecoat met een roestwerende laag die er tevens voor zorgt dat je vingers er sneller overheen glijden. Klinkt als een klok, vooral de E, A en D snaren. Levensduur gaat evenredig met de prijs omhoog (€20 voor een setje).

Beleven is weten. Zelf zou ik ook het liefst een maand lang in een magazijn met álle beschikbare onderdelen worden opgesloten, en dan nog weet ik misschien nog maar de helft.

schaller is gewoon zwaar overpriced. de bruggen en tuners van gotoh zijn gewoon beter.

simpel voorbeeld.

de tremolo's van gotoh zijn van harder staal, de arm zit er op een slimmere manier in, en de gotoh floyd bijvoorbeeld, is veel ergonomischer, en past TOCH in de gewone OFR routing, terwijl de schaller een lomp apparaat is. EN 2x duurder. zelfs freakin vox humana, die beiden verkopen, zeiden tegen me, tja, ik zou de de schaller aan kunnen smeren, maar de gotoh is gewoon beter. Ook john suhr zegt dat gotoh beter is.

om te zwijgen over de tuners! locking en non-locking, gotoh wint. een set gotoh non-locking is 20, locking 40! schallers kosten al gauw 2 a 3 keer meer. belachelijk! ze locken bij lange na niet zo goed, ze zijn wiebelig, niet strak, de draairatio is niet zo hoog, niet zo precies, en ze trillen mee, intern, met de snaar.

ABM ken ik niet, om heel eerlijk te zijn, maar schaller wel. ik vind het zwaar overrated. Gotoh maakt momenteel de beste hardware die je je kunt wensen.

Yoshida
23 maart 2009, 10:48
schaller is gewoon zwaar overpriced. de bruggen en tuners van gotoh zijn gewoon beter.

simpel voorbeeld.

de tremolo's van gotoh zijn van harder staal, de arm zit er op een slimmere manier in, en de gotoh floyd bijvoorbeeld, is veel ergonomischer, en past TOCH in de gewone OFR routing, terwijl de schaller een lomp apparaat is. EN 2x duurder. zelfs freakin vox humana, die beiden verkopen, zeiden tegen me, tja, ik zou de de schaller aan kunnen smeren, maar de gotoh is gewoon beter. Ook john suhr zegt dat gotoh beter is.

om te zwijgen over de tuners! locking en non-locking, gotoh wint. een set gotoh non-locking is 20, locking 40! schallers kosten al gauw 2 a 3 keer meer. belachelijk! ze locken bij lange na niet zo goed, ze zijn wiebelig, niet strak, de draairatio is niet zo hoog, niet zo precies, en ze trillen mee, intern, met de snaar.

ABM ken ik niet, om heel eerlijk te zijn, maar schaller wel. ik vind het zwaar overrated. Gotoh maakt momenteel de beste hardware die je je kunt wensen.

Akkoord, wel erg goede value for money dan. Wat zijn jouw ervaringen met Wilkinson bruggen en tuners?

Marcel61
23 maart 2009, 13:46
schaller is gewoon zwaar overpriced. de bruggen en tuners van gotoh zijn gewoon beter.

simpel voorbeeld.

de tremolo's van gotoh zijn van harder staal, de arm zit er op een slimmere manier in, en de gotoh floyd bijvoorbeeld, is veel ergonomischer, en past TOCH in de gewone OFR routing, terwijl de schaller een lomp apparaat is. EN 2x duurder. zelfs freakin vox humana, die beiden verkopen, zeiden tegen me, tja, ik zou de de schaller aan kunnen smeren, maar de gotoh is gewoon beter. Ook john suhr zegt dat gotoh beter is.

om te zwijgen over de tuners! locking en non-locking, gotoh wint. een set gotoh non-locking is 20, locking 40! schallers kosten al gauw 2 a 3 keer meer. belachelijk! ze locken bij lange na niet zo goed, ze zijn wiebelig, niet strak, de draairatio is niet zo hoog, niet zo precies, en ze trillen mee, intern, met de snaar.

ABM ken ik niet, om heel eerlijk te zijn, maar schaller wel. ik vind het zwaar overrated. Gotoh maakt momenteel de beste hardware die je je kunt wensen.

Ik ben het helemaal met je eens, Orpheo! Gotoh is the best of the best! En ook nog veel goedkoper!!!

En ik weet het een en ander van Schaller: Ik ben vorig jaar 2 x in de fabriek te Postbauer - Heng geweest op uitnodiging van van Josef Regnet: die zij doodleuk dat de Floyd onderdelen uit hun 2e fabriek in Tjechie komen...geen grap! Ik zweer het! 140 man personeel? Klopt! 100 werken er in Tjechie. Made in Germany? Ja, maar slechts ongeveer 30 man (meeste zijn vrouwen, maar dit terzijde) doen alleen wat laaste bewerkingen en de assemblage. En de kwaliteit gaat heel duidelijk (dan bedoel ik vooral de Floyd Rose tremolos) achteruit!

Marcel61
23 maart 2009, 13:51
Akkoord, wel erg goede value for money dan. Wat zijn jouw ervaringen met Wilkinson bruggen en tuners?

De Wilkinson made by Gotoh zijn topklasse (andere zijn altijd van een mindere kwaliteit, zachtere gebruikte metalen en vaak ook goedkoper) maar ook de bruggen en tuners made by Gotoh zijn perfect.

Yoshida
23 maart 2009, 13:53
Nu we het toch over onderdelen hebben: wie kent de Pro Series P90 domino pickups? 30 of 40 Euro per stuk, kost bijna niks maar bijzonder fraai vormgegeven.
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/Prodomi.gif

G.G.
23 maart 2009, 18:54
Nu we het toch over onderdelen hebben: wie kent de Pro Series P90 domino pickups? 30 of 40 Euro per stuk, kost bijna niks maar bijzonder fraai vormgegeven.
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/Prodomi.gif

Ken ze niet, maar ze doen mij heel erg sterk denken aan deze jongens (van 30 dollar en dus nog goedkoper)

http://store.guitarfetish.com/gfsdr90blbow.html

Yoshida
24 maart 2009, 14:36
Ken ze niet, maar ze doen mij heel erg sterk denken aan deze jongens (van 30 dollar en dus nog goedkoper)

http://store.guitarfetish.com/gfsdr90blbow.html

Ik zal laten weten hoe ze bevallen, als mijn Tele/Les Paul liefdesbaby klaar is.

espike
24 maart 2009, 15:14
Om even terug in topic te komen: voor je ultieme gitaar, de ultieme hardware.
De eerste vraag die dan bij mij op komt is; wat is dan de ultieme gitaar?
Als ik een strat wil maken heb ik een heel ander idee qua hout en pickups, dan bij een les paul bijv.

Cocobolo
24 maart 2009, 21:01
Hoi,
Ik heb met grote interesse de discussie gevolgd :-) En zoals ik al verwacht had, er is niet 1 antwoord (gelukkig maar, anders zouden de gitaren allemaal maar saai worden). Ik heb een aantal nieuwe merken gehoord waarvan ik betwijfel of ik ze had gevonden als ik het met google had geprobeerd. Dus dat was superleerzaam. Ook m.b.t. houtkeuze is het leuk om te lezen wat iedereen zou doen. Ik heb het vermoeden dat de grote fabrikanten zoveel voor mahonie en maple kiezen omdat het ook goed verkrijgbaar is en (vermoedelijk) niet al te duur. En als kleine bouwers kunnen wij ons veroorloven om ook eens exotischer te kiezen (en dat mag dus ook europees hout zijn inderdaad!).

Ik had het niet aangegeven, maar het zal meer een Les Paul gitaar worden dan een Fender (oftewel : body met aparte top, set-in nek (zo'n lange tenon a la PRS), angled headstock).

Iedereen nogmaals dank zover...!

espike
24 maart 2009, 22:36
Laat ik toevallig net zelf daar ook wat mee aan t samenstellen zijn ;)

Idd. zo veel smaken, zoveel soorten hout, en dito gitaren, maar ik kan je wel aangeven wat ik zelf al gevonden heb, hopelijk heb je er wat aan.

Qua elementen.. check de sites van seaymour duncan en dimarzio beide hebben verschillende sound files, zelf vind ik de site van SD hier beter voor, die nemen t zelfde loopje voor alle elementen.

Qua brug, en stem mechanieken simpel: gotoh. goed spul, niet duur.
Goed te krijgen ook via tone factory of vox.

De top zou origineel maple horen te zijn, maar als je bij de hout handels kijkt zie je zo veel mooie tops langs komen, en qua geluid zal t, tenzij je zachtboard neemt, niet echt veel verschillen gok ik.
(aspen.de heeft plaatjes van mooie hout soorten voor gitaar.. )

Cocobolo
24 maart 2009, 22:47
(aspen.de heeft plaatjes van mooie hout soorten voor gitaar.. )

Ik heb nog wat moeite om mooie topjes te vinden die ook nog eens een flinke dikte hebben (voor een mooie carve). Een dun topje is niet zo'n probleem, maar de dikke lijken wat schaarser (de handelaren halen liever 2 dunne topjes uit een balk dan 1 denk ik). Maar ja, ik heb wat dingetjes besteld in Amerika. De dollar is gunstig, de invoer erg ongunstig. We zien wel wat er gebeurt, ik heb de laatste tijd altijd invoerrechten aan m'n broek.

grizzly
24 maart 2009, 23:04
Eerste keer dat ik die zag was in Grizzly's zelfbouw topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=106373)

yep,
Ik ben er mega tevreden mee.
De Hannes brug van Schaller is net een paar maanden op de markt en krijgt alleen maar lovende recensies.
Ik heb ze gebruikt in combinatie met Sperzel Locking tuners en Langcaster elementen. Ik heb geen beter klinkende elementen gehoord dan de Langcasters, (mijn oren zijn niet je dat meer he :seriousf: ) maar ze kosten een klein vermogen.
Deze set kwam ik op na eindeloos zoeken naar het, voor mij met mijn kennis, best haalbare. Ik heb niet echt op geld gekeken :sssh:.
Het zelfde heb ik gedaan met de houtsoorten en kwam ivm de klank eigenschappen uit op een combi van Padouk en Wenge.
Padouk ga ik zeker vaker gebruiken in mijn gitaren, want het is een heerlijke houtsoort om te bewerken en klinkt voor mij precies goed.
Zwaar ondergewaardeerde houtsoort in mijn opinie.

bass blom
24 maart 2009, 23:11
vet cool clipje grizzly!

niekb
24 maart 2009, 23:16
+ 1 voor padouk :cheerup:

Orpheo
25 maart 2009, 00:42
padouk is geweldig. het heeft de warmte van mahonie, maar de felheid en strakheid van esdoorn. voor een body dan. voor een hals is t gewoon wel esdoorn :P ik kan me er heel erg in vinden. Ik vind wenge ook te gek, maar ik hoef het niet te bewerken :D schijnt een crime te zijn.

barno
25 maart 2009, 00:49
padouk get's rave reviews hier :) zal ik ook es ooit gebruiken, alleen zal ik dan zeker dekkend lakken, ik zie het nl niet graag

niekb
25 maart 2009, 00:54
Niet gecharmeerd van de kleur?

Ik heb ooit op gitaar helemaal uit padouk gespeeld en het is net hoe Orpheo het omschrijft. Warm maar toch helder en fris.

barno
25 maart 2009, 00:57
Niet gecharmeerd van de kleur?

Ik heb ooit op gitaar helemaal uit padouk gespeeld en het is net hoe Orpheo het omschrijft. Warm maar toch helder en fris.

exactly, de kleur : hate it, maar de specs die het krijgt toegedicht hier, zijn wel mijn ding

Orpheo
25 maart 2009, 01:24
padouk get's rave reviews hier :) zal ik ook es ooit gebruiken, alleen zal ik dan zeker dekkend lakken, ik zie het nl niet graag

wellicht vind je walnoot wel mooi? dat komt in de buurt.tis iets warmer dan padouk, mar zeker niet minder.

het doet me echter pijn om te lezen 'padouk dekkend lakken'. vind ik gewoon dood en dood zonde.

barno
25 maart 2009, 08:15
wellicht vind je walnoot wel mooi? dat komt in de buurt.tis iets warmer dan padouk, mar zeker niet minder.

het doet me echter pijn om te lezen 'padouk dekkend lakken'. vind ik gewoon dood en dood zonde.

waarom had ik deze post enigszins verwacht ? :) Walnut vind ik idd mooier maar ik hou nu eenmaal niet van allerlei fancy flames en exotisch hout qua uitzicht: de gustibus et coloris non disputandum est ...

rijsberman
25 maart 2009, 08:40
wellicht vind je walnoot wel mooi? dat komt in de buurt.tis iets warmer dan padouk, mar zeker niet minder.

het doet me echter pijn om te lezen 'padouk dekkend lakken'. vind ik gewoon dood en dood zonde.

+1

zeker met Indiaas padouk, dat m.i. de mooiste tekening heeft

Van Dattum
25 maart 2009, 10:33
Om nog even terug te komen op purperhart: ik heb zelf een jaar of anderhalf geleden een Thinline Tele gebouwd met een mahonie body met purperhart top en een purperhart hals met wenge toets. Een heerlijk gitaartje (zelfs met de cheapo Wilkinson PU's)! Een echt vuig blues en Chuck Berry style rock 'n roll plankje...
Het Johnny B Goode introotje spuit er echt uit! Het geluid is idd warm maar toch met een bepaalde smerige felheid....
En de purperhart hals speelt voortreffelijk met slechts 1 dun laagje olie om de structuur van het hout wat op te halen.
Mattia wist me nog te vertellen dat purperhart ook met een flame voorkomt. Ik heb het nog niet gezien, maar het lijkt me heel mooi! De kleur is natuurlijk ook vrij spectaculair, hoewel het felle paars na verloop van tijd enigszins bijkleurt naar een ietwat bruinere tint.

Orpheo
25 maart 2009, 11:05
Om nog even terug te komen op purperhart: ik heb zelf een jaar of anderhalf geleden een Thinline Tele gebouwd met een mahonie body met purperhart top en een purperhart hals met wenge toets. Een heerlijk gitaartje (zelfs met de cheapo Wilkinson PU's)! Een echt vuig blues en Chuck Berry style rock 'n roll plankje...
Het Johnny B Goode introotje spuit er echt uit! Het geluid is idd warm maar toch met een bepaalde smerige felheid....
En de purperhart hals speelt voortreffelijk met slechts 1 dun laagje olie om de structuur van het hout wat op te halen.
Mattia wist me nog te vertellen dat purperhart ook met een flame voorkomt. Ik heb het nog niet gezien, maar het lijkt me heel mooi! De kleur is natuurlijk ook vrij spectaculair, hoewel het felle paars na verloop van tijd enigszins bijkleurt naar een ietwat bruinere tint.

en ik krijg een flamed purpleheart back op een van mijn custombuilds...

@barno: tja, ik ben gewoon fan van mooi, bijzonder hout. padouk heeft een prachtige nerf, naast de kleur. die wordt niet echt bruin, eerder 'kastanje'bruin, dus rood met een bruinige gloed erover. Ik vind het zelf prachtig, en vind het daarom zonde dat je er wat overheen gooit. walnoot is inheems, en daarom minder exotisch, ondanks dat je het ook heel weinig in de gitaarbouw ziet?

ik kan er bij mijn kop niet bij als je dit lelijk vindt:

http://i542.photobucket.com/albums/gg421/stefN4N8/93Padauk.jpg

http://www.guitar-museum.com/uploads/guitar/66/190174170347-8.jpg

het is gewoon hoe mahonie eruit hoort te zien qua kleur. vind ik dan. en dat niet alleen, het heeft ook nog eens de structuur en waxy feel van het ECHTE ouwe cubaanse mahonie. kennis van me heeft een gibson akoest met en cubaans mahonie hals, en die voelt precies zo als dit. het 'mahonie' dat je nu koopt is zo kunstmatig als de pest. heeft evenveel te maken met mahonie als liefde bedrijven met je geliefde en een vluggertje met een hoer op de wallen...

Yoshida
25 maart 2009, 11:14
heeft evenveel te maken met mahonie als liefde bedrijven met je geliefde en een vluggertje met een hoer op de wallen...

Thnx! Ik zit op mn werk en moest uitleggen waarom ik in de lach schoot... :soinnocent: gitaartje is :mmmm:

espike
25 maart 2009, 11:38
Orpheo, of eigenlijk van Dattum je hebt mij iig. overtuigd m.b.t. mijn aankomende gitaar body.
Die rode les paul btw is wel erg mooi.
ik had alleen, of, alles goud, of alles zwart/chroom gedaan

Yoshida
25 maart 2009, 11:39
Orpheo, of eigenlijk van Dattum je hebt mij iig. overtuigd m.b.t. mijn aankomende gitaar body.
Die rode les paul btw is wel erg mooi.
ik had alleen, of, alles goud, of alles zwart/chroom gedaan

Idem!
Alleen, hoe zwaar is dat spul?

EDIT: swamp ash 300 - 500 kg/m3 bij 12 % vocht.
Gewoon essen 600-830 kg/m3 bij 12 % vocht.
Mahonie sipo 550-750 kg/m3 bij 12 % vocht
Padouk 620-900 kg/m3 bij 12 % vocht.
Bron: www.af.nl

Mooi rugpijn gitaartje dus..? :p Mr. Practicality on duty crushing your dreams!

Van Dattum
25 maart 2009, 11:50
Valt mee, niet zwaarder dan esdoorn....
Ik schat dat mijn Thinline een kilootje of 2 1/2 - 3 weegt, maar een hoop van de massa is omgezet in freeskrullen.....

Yoshida
25 maart 2009, 11:58
Valt mee, niet zwaarder dan esdoorn....
Ik schat dat mijn Thinline een kilootje of 2 1/2 - 3 weegt, maar een hoop van de massa is omgezet in freeskrullen.....

Is dat de volledige gitaar of alleen de body? Een 'doorsnee' Strat weegt rond de 4 kilo.

Orpheo
25 maart 2009, 12:27
Is dat de volledige gitaar of alleen de body? Een 'doorsnee' Strat weegt rond de 4 kilo.

mijn komende crimsons worden ieder rond de 8 kilo... eat your heart out ;) ik heb nu een LP van 6, en dat is flink pittig, maar met een mooie goeie brede LEREN strap, is het absoluut geen probleem.

Yoshida
25 maart 2009, 12:52
mijn komende crimsons worden ieder rond de 8 kilo... eat your heart out ;) ik heb nu een LP van 6, en dat is flink pittig, maar met een mooie goeie brede LEREN strap, is het absoluut geen probleem.

pff 8 kilo is het halve gewicht van een krat bier!

espike
25 maart 2009, 13:27
Gitaar moet je wel een beetje voelen. en voor een goed geluid wil ik best wat tillen.

Van Dattum
25 maart 2009, 13:31
Is dat de volledige gitaar of alleen de body? Een 'doorsnee' Strat weegt rond de 4 kilo.

Complete gitaar, maar de body is op het gedeelte onder de PU's en brug na volledig uitgehold.

barno
25 maart 2009, 14:02
en ik krijg een flamed purpleheart back op een van mijn custombuilds...

@barno: tja, ik ben gewoon fan van mooi, bijzonder hout. padouk heeft een prachtige nerf, naast de kleur. die wordt niet echt bruin, eerder 'kastanje'bruin, dus rood met een bruinige gloed erover. Ik vind het zelf prachtig, en vind het daarom zonde dat je er wat overheen gooit. walnoot is inheems, en daarom minder exotisch, ondanks dat je het ook heel weinig in de gitaarbouw ziet?

ik kan er bij mijn kop niet bij als je dit lelijk vindt:

http://i542.photobucket.com/albums/gg421/stefN4N8/93Padauk.jpg

het is gewoon hoe mahonie eruit hoort te zien qua kleur. vind ik dan. en dat niet alleen, het heeft ook nog eens de structuur en waxy feel van het ECHTE ouwe cubaanse mahonie. kennis van me heeft een gibson akoest met en cubaans mahonie hals, en die voelt precies zo als dit. het 'mahonie' dat je nu koopt is zo kunstmatig als de pest. heeft evenveel te maken met mahonie als liefde bedrijven met je geliefde en een vluggertje met een hoer op de wallen...

ik zei dat ik met name padouk niet mooi vond. Mahonie ook niet vaak. Is me gewoon te oubollig meubelachtig. Dat jij dat niet begrijpt, dat begrijp ik goed vermits ik zelf ook een aantal van jouw voorkeuren volstrekt onbegrijpelijk vind. :) Zo gaat dat nu eenmaal bij persoonlijke smaak.

Yoshida
25 maart 2009, 14:16
Van 'old skool' naar space age: begint bij iemand de inspiratie te prikkelen als ik carbonfiber noem? Je weet wel, die gelamineerde doeken die sterker en lichter zijn dan vliegtuigaluminium.
Geschikt voor pickguards? Complete halzen of bodies? Voor de sier of structureel? Wie heeft inspiratie? Het is een 'hype' bij gebruik op auto's, waarom niet in gitaarbouw?

Cocobolo
25 maart 2009, 14:19
Van 'old skool' naar space age: begint bij iemand de inspiratie te prikkelen als ik carbonfiber noem? Je weet wel, die gelamineerde doeken die sterker en lichter zijn dan vliegtuigaluminium.
Geschikt voor pickguards? Complete halzen of bodies? Voor de sier of structureel? Wie heeft inspiratie? Het is een 'hype' bij gebruik op auto's, waarom niet in gitaarbouw?

Is dat niet ontzettend duur spul? Mara het is wel een interessante optie, ik heb deze week zitten denken om eens een body te maken van Corian, een composiet kunststof...wie weet hoe het zal klinken...!

Yoshida
25 maart 2009, 14:21
Is dat niet ontzettend duur spul? Mara het is wel een interessante optie, ik heb deze week zitten denken om eens een body te maken van Corian, een composiet kunststof...wie weet hoe het zal klinken...!

Ik heb 'toevallig' twee plaatjes, resp. 1 en 2mm dik, formaat 15x30cm (+/-). Ik heb een vriend die dat spul mag (af)keuren. Je wil niet geloven hoe vaak er een pen of paperclip tussen ligt... ;)

Cocobolo
25 maart 2009, 14:37
Ik heb 'toevallig' twee plaatjes, resp. 1 en 2mm dik, formaat 15x30cm (+/-). Ik heb een vriend die dat spul mag (af)keuren. Je wil niet geloven hoe vaak er een pen of paperclip tussen ligt... ;)

Wat een "vervelende" ongelukjes toch, maar wel heel goed dat jij het vrijwillig wil recyclen ;)
Ik dacht dat je massief bedoelde, de gehele body dus.... ;) Dat kost een vermogen volgens mij.

Yoshida
25 maart 2009, 16:31
Wat een "vervelende" ongelukjes toch, maar wel heel goed dat jij het vrijwillig wil recyclen ;)
Ik dacht dat je massief bedoelde, de gehele body dus.... ;) Dat kost een vermogen volgens mij.

Om maar te zwijgen van een archtopje laten vormen. Volledig massief carbonfiber kan volgens mij niet eens.
Als ik mn telepaultje een pickguard mee wil geven (of cavity cover) mag je er wel heftig op regelen dat het dit materiaal word.

Mattia
25 maart 2009, 16:41
Hardware: Gotoh, zonder slag of stoot. Voor echte 'top' moet je bij de 510 serie tuners en bruggen zijn. Prachtig gemaakt, uitstekende functie - ook de locking tuners. Beetje aan de prijs als je iets meer wil dan de 'standaard' - heb niet zo heel lang geleden wat XN finish 510 tuners en bruggen besteld, duur maar iedere cent waard.

Andere 'topnamen' die er niet voor onder doen zijn Pigtail, Hipshot en - IMO in iets mindere mate - Schaller, die ook kwaliteit leverd. Sperzel voor je locking tuners. ETS is niet altijd de snelste, maar maakt echt topkwaliteit spul (heb hier twee sets headless singel-string tuners liggen voor fanned-fret instrumenten), zeer fraaie afwerking, duitse kwaliteit van een familiebedrijf. Beter dan de toch wel redelijke ABM Mueller hardware (was ten onder gegaan, zou weer zijn opgestart).

TonePros maakt leuk (maar prijzig) spul, hebben net Kluson overgekocht. Doe mij maar Gotoh, moet ik eerlijk bekennen.

Hout: tja, da's meer smaak dan iets anders. Dat 'vollere' dat Orpheo beaamt kan ik niet onderschrijven - het heeft meer te maken met constructie, en een goed stuk hout dan met exotisch vs. inheems. Ik werk heel graag met mahonie (alle soorten; sipo, khaya, sapele, 'echte' mahonie), limba (zwart, wit, whatever), essen (swamp, liefst, ivm gewicht). Qua toetsen liever een goede palisander toets (en dan geen indisch - leuk hout, hoor, maar de zachste van de palisanders die ik ken. Liever madagascar of rio) dan Ebben voor de klank, qua feel vind ik beiden wel wat hebben. Maple, Kersen, Noten (europees, black of het mooiste, Claro) zijn allemaal tophoutsoorten.

Ik heb verder nog stapels bubinga, en setjes (voor akoestisch, zij/achterbladen) in volgens mij iets van 14 verschillende houtsoorten. Allen vrij uniek, ander visueel en klanktechnisch karakter.

Een van de mooiste houtsoorten vind ik nog steeds - niet lachen! - een goed, kwartiers stuk fichte. Europees, liefst. Prachtig gewoon. En qua klank is het ge-wel-dig.

Dus, tja. Wat was je hout vraag nou ook alweer?

grizzly
27 maart 2009, 20:23
Dus, tja. Wat was je hout vraag nou ook alweer?

:seriousf:

Ik denk er over om bij mijn akoestische project een combi te maken van Padouk achterzijde met een Fichte top. Zijkanten weet ik nog niet.
Hals.....Als ik niet zo'n hekel had aan het bewerken van Wenge, ging ik daarvoor. en inderdaad een Rio Palisander toets. (geen ebben, daar heb ik dan weer bitter weinig mee op)

Orgasmocaster
29 maart 2009, 03:26
Na veel probeersels heb ik besloten dat Korina mijn favoriete body wood is, en Wenge voor de nek!

Qua tone en sustain heb ik ook hele goede ervaring met bloodwood, wat erg dicht en zwaar is als ebony, helaas lijkt het niet echt goed met veel andere houtsoorten/kleuren.

wat betreft de fretbords zou ik gaan voor ebony of brazilian rw.

Hardware is uiteraard ook erg afhankelijk van wat je gaat bouwen. als het een strat of tele word, zou je detemple titanium bruggen moeten gaan bekijken, of uiteraard Callaham.
ik heb zelf ook goede ervaringen met gotoh en tonepros. planet waves zijn mijn fave tuners.