PDA

View Full Version : Speakerswitch vraag..



jutter
21 maart 2009, 09:14
Naar aanleiding van mijn vorige topic(http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120572) heb ik een vraag.
Ik heb dus van mijn Fender Twin Amp 100Watt een speaker eruit gehaald en die in mijn Fender DeLuxe '65 RI gezet. Een dag later bleek er een vervelend bijgeluid in te zitten. Ik heb de andere speaker uit de Twin gehaald en die in de DeLuxe gezet. Nu is het goed. Maar ik vertrouw het toch niet helemaal, straks gaat deze speaker ook kapot en dat zou zonde zijn. De speaker die uit mijn DeLuxe komt heb ik in de Twin gezet. Dus hier mijn vragen:

1) Kan ik de speaker die uit de Twin(100Watt) komt zonder risico's in de DeLuxe(22Watt) zetten?
2) Kan ik de speaker die uit de DeLuxe(22Watt) komt zonder risico's in de Twin (100Watt)zetten?

Alle speakers zijn 12" en 8 ohm...

jutter
21 maart 2009, 10:55
Iemand....?

bass blom
21 maart 2009, 11:00
1) Kan ik de speaker die uit de Twin(100Watt) komt zonder risico's in de DeLuxe(22Watt) zetten?

lijkt me geen probleem.

2) Kan ik de speaker die uit de DeLuxe(22Watt) komt zonder risico's in de Twin (100Watt)zetten?

lijkt me wel een probleem, de twin geeft veel meer vermogen dan de speaker warschijnlijk hebben kan.

jutter
21 maart 2009, 11:12
Dank je voor je antwoord. Er staat nergens op de speakers hoeveel Watt ze zijn. Hoe kan ik daarachter komen?

bass blom
21 maart 2009, 11:16
geen idee, maar je kunt er vanuit gaan dat een speaker in een 22 watt amp niet veel verder dan 30 of hooguit 50 watt zal gaan.

andersom slopen is mogelijk maar dan moet je die 22 wat amp wel helemaal open gehad hebben.

vermoedleijk was je ene twin speaker dus al verrot?

jutter
21 maart 2009, 11:20
Blijkbaar....alleen heb ik er nooit wat van gemerkt. De DeLuxe heb ik inderdaad voluit open gehad maar daar kan je de speaker toch niet mee verneuken?

bass blom
21 maart 2009, 11:24
Blijkbaar....alleen heb ik er nooit wat van gemerkt. De DeLuxe heb ik inderdaad voluit open gehad maar daar kan je de speaker toch niet mee verneuken?

als een versterker gaat clippen is het mogelijk dat een speaker kapot gaat, ookal kan hij het vermogen aan.
heb ik ooit eens ergens gehoord. :chicken:

jutter
21 maart 2009, 16:25
Maar wanneer merk je dat een speaker gaat clippen? Ik bedoel dat als ik met de volume boven de 3 kom dat hij begint te vervormen, dan is het clippen toch niet meer hoorbaar/merkbaar?

bass blom
21 maart 2009, 17:26
clippen (van een versterker) is iets anders.
een soort rochelen.
iemand legde het mij ooit uit met een vergelijking met een waterkraan.
als je die gweoon openzet komt er een mooie straal uit.
helemaal open komt er bij sommige kranen een soort turbulentie?
een soort rochelen.
dat schijnen versterkers ook te kunnen en als ze dat doen dan zijn speakers niet blij.

Joey Handsome
21 maart 2009, 17:29
Dat bijgeluid kan ook gewoon komen doordat je de speaker niet helemaal goed vast gedraaid had. Heb ik ook eens gehad. Zat één moertje niet helemaal goed.

jutter
21 maart 2009, 17:53
Dat bijgeluid kan ook gewoon komen doordat je de speaker niet helemaal goed vast gedraaid had. Heb ik ook eens gehad. Zat één moertje niet helemaal goed.

Nee, dat was het niet.

Chris Winsemius
21 maart 2009, 18:10
Probeer even de specs van die Deluxe-speaker te achterhalen, hoogstwaarschijnlijk is het 'n Eminence. Als je 'm in je Twin op gig-volume wilt gaan gebruiken dan is 50 Watt (RMS) 'n minimum.

jutter
21 maart 2009, 18:14
Probeer even de specs van die Deluxe-speaker te achterhalen, hoogstwaarschijnlijk is het 'n Eminence. Als je 'm in je Twin op gig-volume wilt gaan gebruiken dan is 50 Watt (RMS) 'n minimum.

Veel kaas heb ik er ook weer niet van gegeten;de speaker uit de DeLuxe is ook een Specially Designed for...maar dan met het gele label(ook 8ohm en 12 inch). Hoe kom ik er achter dat hij ook minimaal 50Watt is?

jutter
21 maart 2009, 18:46
Op www kan ik niets vinden...

Chris Winsemius
21 maart 2009, 18:55
Als er 'n Jensen® C-12K speaker in zit (DR rei. specs Fender website) dan is die speaker 8 ohm en 100 Watt (peak?), dat zou moeten kunnen.

MAAR/NB!/etc.: als je niet kunt zien welke speaker het is dan is het niet te achterhalen...

Nu ff verder solderen, moet nog uit...

jutter
21 maart 2009, 18:59
Nog een vraag: kan ik rustig een 120Watt speaker(Eminence Red White & Blues) in mijn 22Watt DeLuxe proppen?

Joey Handsome
21 maart 2009, 19:13
Ja, natuurlijk kan dat.