PDA

View Full Version : Nieuwe tubes oververhitten!



EpiCenturiesAWAy
20 maart 2009, 20:38
Yoyo!

Heb zonet nieuwe tubes binnen gekregen voor in m'n peavey ultra plus te stoppen..
De oude waren namenlijk hélemaal op!
Voor de repetities heb ik de tubes die in m'n 6505 zaten (ook 6L6) gewoon in m'n ultra gestopt en dat werkte perfect.. (Heb ze er wel per paar ingestopt..)

Nu steek ik daarstraks die nieuwe matched (van Tubetown) JJ 6L6'en erin en alles is oke (wel niet gebiassed, aangezien die fixed bias is..)!
Klinkt goed..
Daarna repetitie, ik zet hem eens goed open en ineens begint het volume te verminderen en begint het signaal helemaal overstuurd te raken , ik ga kijken naar de buizen en 2 van de 4 buizen gloeien helemaal rood.. Dus snel afgezet en m'n 6505 maar gebruikt..

Daarnet hier thuis nog eventjes opgezet en nu zelfs met volume op 0,5 beginnen 2 van de 4 buizen gloeiend rood te branden. In standby is alles oké..

What's wrong ??

Chris Winsemius
20 maart 2009, 20:55
Fixed bias: manier van biasen maar niet fixed in de zin van "hoeft niet gebiased te worden".

Bij "fixed bias" amps met 'n instel-trim-potje heet het "adjustable fixed bias" bijvoorbeeld.

Biasen dus.

Puerco
20 maart 2009, 20:56
Je had je buizen moeten biassen, that's wrong!
Fixed bias betekent dat je na het wisselen van je buizen moet biassen (hiervoor is meestal een trimpot aanwezig), dit in tegenstelling tot cathode biassed amps. Deze laatste regelen (tot op zekere hoogte) zelf de bias, bij fixed bias dus niet en die kun je (en moet je) zelf afstellen.
Die buizen die oververhit geraakt zijn kun je ook beter niet meer gebruiken (gewoon weggooien dus), dus nieuwe buizen erin en (evt laten) afstellen.

EpiCenturiesAWAy
20 maart 2009, 20:57
Fixed bias: manier van biasen maar niet fixed in de zin van "hoeft niet gebiased te worden".

Bij "fixed bias" amps met 'n instel-trim-potje heet het "adjustable fixed bias" bijvoorbeeld.

Biasen dus.


Aha, okay.. Merci!

Waarom werkte ie dan wel perfect met de tubes uit m'n 6505 eigenlijk ?

EpiCenturiesAWAy
20 maart 2009, 20:59
...
Die buizen die oververhit geraakt zijn kun je ook beter niet meer gebruiken (gewoon weggooien dus), dus nieuwe buizen erin en (evt laten) afstellen.

Hoezo ? Dat is wel 28 euro gewoon weggegooid dan?? :(

Chris Winsemius
20 maart 2009, 21:02
Hoezo ? Dat is wel 28 euro gewoon weggegooid dan?? :(

Dat compenseer je wel weer met de prijs van je Champ :seriousf:

Biasen dus, dat het bij die andere amps toevallig wel lukte zal waarschijnlijk toeval en/of stock koude bias zijn....

nico verduin
20 maart 2009, 21:05
Aha, okay.. Merci!

Waarom werkte ie dan wel perfect met de tubes uit m'n 6505 eigenlijk ?
Toeval. De buizen die uit die andere amp hadden waarschijnlijk dezelfde meetwaarden. Echter het wegvallen van een kant kan ook duiden op een breuk in het BIAS circuit.
Je nieuwe buizen hebben wel op hun donder gekregen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ze einde oefening zijn. Maar zou er wel effe naar laten kijken.

EpiCenturiesAWAy
20 maart 2009, 21:38
Toeval. De buizen die uit die andere amp hadden waarschijnlijk dezelfde meetwaarden. Echter het wegvallen van een kant kan ook duiden op een breuk in het BIAS circuit.
Je nieuwe buizen hebben wel op hun donder gekregen, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ze einde oefening zijn. Maar zou er wel effe naar laten kijken.

Het is niet 1 kant die wegvalt, van de 2 paar is het telkens 1 ervan die oververhit geraakt..

Oké,ik hoop da ze nog te redden vallen dan!
Ik zal er eens naar laten kijken, bedankt allemaal!

guitarnijboer
20 maart 2009, 23:53
Ja daaaag!

Dat je met nieuwe buizen even je bais moet controleren en afstellen oke, maar eh... rood opgloeien horen ze natuurlijk beslist niet te doen! Ook niet als je de bais toevallig niet hebt gecontroleerd. Hooguit staan de buizen te warm of te koud, maar als ze gaan redplaten op een baisspanning waarop andere 6L6's goed draaien dan vallen de buisjes toch echt buiten de tollerantie.

Daarnaast heb je 4 nieuwe buizen geplaatst waarvan er maar 2 rood gloeien dus dit kan never nooit aan je instelling liggen... (of ze zijn wel heeeel slecht gematched, maar dan nog...)

Ik zou er verder geen tijd aan verdoen en de buisjes weer retour afzender sturen.

EpiCenturiesAWAy
21 maart 2009, 10:15
Ja daaaag!

Dat je met nieuwe buizen even je bais moet controleren en afstellen oke, maar eh... rood opgloeien horen ze natuurlijk beslist niet te doen! Ook niet als je de bais toevallig niet hebt gecontroleerd. Hooguit staan de buizen te warm of te koud, maar als ze gaan redplaten op een baisspanning waarop andere 6L6's goed draaien dan vallen de buisjes toch echt buiten de tollerantie.

Daarnaast heb je 4 nieuwe buizen geplaatst waarvan er maar 2 rood gloeien dus dit kan never nooit aan je instelling liggen... (of ze zijn wel heeeel slecht gematched, maar dan nog...)

Ik zou er verder geen tijd aan verdoen en de buisjes weer retour afzender sturen.

Ik had al zo'n idee, omdat er maar 2 van de 4 dit doen..
Terugsturen dan!
Bedankt!