PDA

View Full Version : Zal dit werken? buizen voorversterker pedaal naar FX return



tidalwave_sideburns
20 maart 2009, 20:12
Dag iedereen,


Sinds kort is mijn obsessie met een Ampeg R-50H top weer helemaal zoals vanouds, en heb nu met hangen en wurgen de centjes bij mekaar.

Wat ik er van weet:

- 2 kanalen (clean, distortion)
- buizen (voortrap 3x 12AX7, eind trap 2X EL34)
- veren galm (klinkt super surf!), schakelbaar !!!
- fx loop
- ziet er bijzonder vet uit, zelfs die blauwe jewel lamp is helemaal perfect

Goed, koper gevonden gevonden voor m'n JCM 900 Sl-X 2100. Die bijbehorende 4X12 kast kom ik ook wel vanaf, dus ik heb na deze aanschaf nog wel wat centjes te makken.
Hoe ik deze versterker wil gebruiken

Gitaar>>> Clean boost>>> Switch A/B>>

A: H&K tubeman>>> FX return
B: gitaar input

Dit alles door een 2X12 (4X12 is gewoon te groot)


Clean boost om die lekkere drive op te wekken
H&K Tubeman: supervet. Punt.
Switchable reverb: Ik speel surf, en daarna een motörhead cover. Constant verzuipen in reverb is geen optie. Soloboost hebik trouwens niet echt nodig. Ik sla gewoon wat harder aan dan, :).

Nu is alleen de vraag: hoe klinkt die tubeman door de FX loop? moet je erg op het volume passen, is het uberhaupt geschikt ervoor? Ik zag dat er een line out optie bij zit, zou dus eventueel wel moeten werken , maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die zo'n voorversterker pedaal gebruiken over hun FX loop, met goede resultaten.

Advies voor een degelijk 2X12 kan ik ook gebruiken. Qua geluid neig ik naar V30's, aangaande wat ik er over gelezen heb. Zo'n Harley Benton cab heeft van die V30's en is spotgoedkoop. Ik wil alleen niet bezuinigen op datgene dat je geluid het meest beinvloedt (voicing daargelaten).

Ik zoek :

Helder hoog (niet schel)
fijne druk in het laag
meer dan 75 cm breed
8/16 ohm

Ben benieuwd naar jullie inzichten,


Alvast bedankt,


Jan

sjaak1990
21 maart 2009, 00:23
Tja... er is hier zoveel over te vinden...
Het eerste is altijd, ga zelf testen...zelf houd ik bij een amp die wat meer vintage is ook meer van vintage speakers... Voor open scheur en mooie clean zijn de g12-65's mijn favoriete speakers, high gain zijn v30's dan natuurlijk beter... Het is maar wat je wilt. Sommige amps werken gewoon niet met bepaalde speakers, nog nooit door jouwn amp gespeeld dus heb er geen idee over. Wel over te googelen natuurlijk...
En het hangt van het budget af natuurlijk!

Advies over de cab dus...en waarom niet gewoon de booster voor de amp?

tidalwave_sideburns
21 maart 2009, 09:11
Hee Sjaak,



Bedankt voor je reactie!

Ik had al wat gezocht naar het gebruik van zo'n tubeman via de FX return, maar nog niet over het AB-en met de voortrap van de versterker zelf.
http://www.bazaar-world.com/uploads/amp/12/330150768779-2.jpg

Zoals je ziet is de FX-loop niet schakelbaar. Daar door die AB routering het signaal 0 blijft zouden de kanalen niet door elkaar moeten klinken, maar toch heb ik het voorgevoel straks voor een onaangename verrassing te komen te staan.
Één gitaar in de versterker input, en een andere in de send return zou toch moeten werken, als ik ze allebei hoor?

Wat die speakers betreft, ik heb niet zoveel kennis van verschillende speakers, hoe ze klinken, hoeveel invloed de bouw van de kast heeft op het geluid, etc. Die reviews op Harmony Central zijn ook allemaal razend positief, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Die g12-65's komen ongeveer overeen met wat ik zoek qua speakers. High gain gebruik ik niet echt, sprankelende surfklanken wel. Qua budget zit ik rond de 1200 Euro als ik de versterker heb betaald. Na nieuwe pick ups, zo'n tubeman, AB switch, blijft er dus nogal wat over, maar dat hoeft niet allemaal naar zo'n speakerkast te gaan natuurlijk. Laten we zeggen 500 Euro.

Die kast van Framus heeft de juiste afmetingen, 76 x 47 x 28 cm tegen 29.75"W x 11.25"H x 9.5"D, maar wel V30's. Maar goed, cabinet is eerst nog niet echt an de orde.

Moet er eerst weer vandoor,

Jan

even
21 maart 2009, 11:04
Dag Jan,

Leg die routing/schakeling nog eens wat duidelijker uit. Ik snap anders niet zo goed wat je bedoelt, maar de voortrap wordt buiten spel gezet wanneer je rechtstreeks in de "return" gaat met de Tubeman. Pas op het moment dat daadwerkelijk de plug er niet meer inzit kan je pas via de preamp signaal naar de eindtrap sturen.

Mzzl, Erwin.

tidalwave_sideburns
21 maart 2009, 12:33
Plaatjes zijn veel duidelijker, dus zo had ik het een beetje gedacht:


http://img21.imageshack.us/img21/3583/rigi.jpg

Dus als die FX return ingeplugd is, wordt de FX loop by-pass dus afgezet.Ik moet dus de FX-in en de tubeman kunnen schakelen, een soort reverse A/B (2 signalen schakelbaar naar 1). Lijkt me dat dit de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Lastig.

Lexvandoef
21 maart 2009, 15:04
Wat je ook kan doen aangezien je een fxloop hebt:

Je koopt ipv een A/B pedaal een (truebypass) looper met 2 loops. Dat is een pedaal dat je signaal ipv split in 2 signalen, door of loop A kan sturen of door loop B. Eigenlijk een dus een doosje met 2 schakelbare fx-loops, met daarbij nog een gitaar-in, en een amp-uit.

Dan plug je je gitaar dus in de ingang van de looper en aan de uitgang van de looper hang je een kabel naar de poweramp in/fx loop return. In loop A hang je dan de preamp van je versterker (loop A uit -> amp in/fx-loop send -> loop A in), en je tubeman hang je in loop B (loop B uit -> tubemand in/tubeman uit -> Loop B in).

Dan ken je dus kiezen of je als preamp de amp gebruikt of de tubeman.

Lehle heeft zulke pedalen bijvoorbeeld:
http://www.lehle.com/frameset.php?country=us&lang=en

Maar waarom hang je niet gewoon de tubeman voor de input van de versterker?

tidalwave_sideburns
21 maart 2009, 16:04
Ha Lex,


Ik heb op de site een pedaaltje gevonden die het zou moeten doen:

Lehle D.Loop SGoS

http://img26.imageshack.us/img26/840/lehle.jpg


Nogal prijzig trouwens, die Lehle pedaaltjes. Dat geld kan ik eigenlijk wel beter spenderen, maar is wel de perfecte oplossing natuurlijk.

Die Tubeman heeft trouwens geen bypass, en twee buizenpre-amps is niet echt een goed idee.
Misschien is het beter m'n FX loop laten modificeren om die pre-amp nog steeds naar die poweramp te sturen als er een plugje in de FX out zit?
Op m'n Marshall zit een FX loop met een FX mix pot. Dat werkt prima.

Lexvandoef
21 maart 2009, 16:10
Jep, die staat ook in die link die ik postte.

Ik zou zelf eerder gaan voor de oplossing die ik postte dan het modificeren van je amp op die manier, dat gaat je a) geld kosten, b) bij verkoop geld kosten en c) minder goed uitpakken voor je t0ne!

Die marshall met een mixpot in de fx-loop is een parallele loop, jij hebt waarschijnlijk in je ampeg een seriele zitten.

tidalwave_sideburns
21 maart 2009, 17:50
Jep, die staat ook in die link die ik postte.

Ik zou zelf eerder gaan voor de oplossing die ik postte dan het modificeren van je amp op die manier, dat gaat je a) geld kosten, b) bij verkoop geld kosten en c) minder goed uitpakken voor je t0ne!

Die marshall met een mixpot in de fx-loop is een parallele loop, jij hebt waarschijnlijk in je ampeg een seriele zitten.

Kan best dat het een seriele loop is, kan er niets over vinden.
Ik heb iemand die die R50-h heeft gevraagd even te testen hoe het zit.
Ik zag ook enkele pedaaltjes op de thomann site om 2 signalen naar 1 output te sturen. Ik zit dan wel met ontzettend veel pedalen, zit ik ook niet op te wachten.
Zo'n tubeman lijkt me so wie so een goede aanschaf. Mocht het niet lukken met die AB set up, dan kan ik altijd die ampeg pre-amp van tijd tot tijd bypassen. Verandering van spijs etc.


Edit: Goedkoper alternatief:

http://www.loop-master.com/product_info.php?cPath=21&products_id=87

Custom via MonkeyFX:

http://www.monkeyfx.co.uk/routers.html

sjaak1990
22 maart 2009, 15:00
Wat die speakers betreft, ik heb niet zoveel kennis van verschillende speakers, hoe ze klinken, hoeveel invloed de bouw van de kast heeft op het geluid, etc. Die reviews op Harmony Central zijn ook allemaal razend positief, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Die g12-65's komen ongeveer overeen met wat ik zoek qua speakers. High gain gebruik ik niet echt, sprankelende surfklanken wel. Qua budget zit ik rond de 1200 Euro als ik de versterker heb betaald. Na nieuwe pick ups, zo'n tubeman, AB switch, blijft er dus nogal wat over, maar dat hoeft niet allemaal naar zo'n speakerkast te gaan natuurlijk. Laten we zeggen 500 Euro.

Die kast van Framus heeft de juiste afmetingen, 76 x 47 x 28 cm tegen 29.75"W x 11.25"H x 9.5"D, maar wel V30's. Maar goed, cabinet is eerst nog niet echt an de orde.

Moet er eerst weer vandoor,

Jan

Cabs sowieso gewoon testen, constructie heeft heel veel invloed op de klank. Harmony central zegt niks vind ik. Of iemand geeft een 10 of een 1 er meestal geen middenweg. Het is alleen voor wat orientatie op zn hoogst, ik let altijd op de meest negatieve reviews, dan vind je vaak wat slechte eigenschappen. 500 kan je een nette 2e hands 2x12 voor hebben.

tidalwave_sideburns
22 maart 2009, 16:42
Zeker, zeker. Alleen als je er supertevreden of juist niet bent over je aankoop zet je zo'n review op het internet.
Maar goed, je wilt je voorlopige keuzes toch wel ergens op baseren.

Er zit hier een winkel in de buurt die alles toegeleverd krijgt van Thomann, dus ik kan van alles testen.

In ieder geval voor mij een nuttig draadje geweest. Die dual fx loop switch pedaaltjes zijn superhandig. Mag wat mij betreft op slot.