PDA

View Full Version : Lesgeven aan beginner.



Blend
20 maart 2009, 19:17
Het zit zo, een jongen hier in de buurt (11 jaar) wil wel gitaar gaan spelen. Zijn moeder is er een beetje huiverig voor (wie niet?) omdat ze bang is dat hij het niet ermee door wil. Dus vroeg ze aan mij of ik hem les wilde geven. Nou doe ik dat in principe niet, en dat heb ik zijn moeder uitgelegd, maar om een paar lessen te geven, om hem wat basis principes te leren, en te kijken of-tie het leuk vindt, wil ik wel. Dan zou hij volgend jaar naar een muziekschool gaan.

Goed, nu dus mijn vraag: wat kan ik zo'n jongen allemaal leren? Ik kan 'm tabs leren (zelf kan ik geen noot lezen nl op gitaar), of wat akkoorden van wat leuke liedjes .. Hoe begin ik dus met lesgeven aan iemand die verder totaal geen muzikale ervaring heeft?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Kris

lollol
20 maart 2009, 20:18
gewoon hoe jij vroeger ook begon
Dus gewoon iets van:
Paar basisakkoorden
simpele riff's en melodietjes

gitaarmeneer
20 maart 2009, 22:30
Ik leg dit uit (ongeveer in deze volgorde):

1. wat is een toonladder, aan de hand van c majeur, aan de hand van toetsebord (alle witte toetsen van piano). Dan leg ik uit dat een gitaar geen witte en zwarte toetsen heeft maar dat alle toetsen dezelfde kleur zijn, maar dat je wel dat patroon van die toonladder kan spelen. Dus ik laat leerling gitaar spelen terwijl hij/zij mag spieken op de piano: zwarte toets betekent vakje overslaan, en laat hem haar toonladder van c spelen op de a snaar (dus nog geen positie spel)
2. intervallen. Ik leg uit dat interval moeilijk woord is voor 'afstand' (tussen twee noten). Ik schrijf namen intervallen op en in een tweede colom uit hoeveel 'vakjes' verschil (halve tonen) die intervallen bestaan..
3. ik leg akkoorden uit. Ik leg uit dat akkoord in de basis 3klanken zijn en leg uit dat ze bestaan uit prime , terts, kwint. Vervolgens laat ik ze spieken op het overzicht met intervallen laat ik ze akkoordnoten op de hals van de gitaarzoeken terwijl ik tegelijk op de piano akkoord grepen laat zien.
4. dat is de basis theorie die ik uitleg. Daar zeg ik dan bij dat ze het nog niet allemaal gelij khoeven te begrijpen omdat we er nog vaker op terugkomen, maar dat het ter introductie is zodat ze ongeveer een beeld hebben van hoe het werkt.
5. dan doe ik snel wat praktijk. We nemen een simpel liedje, bijvoorbeeld knocking on heavens door. Ik leg ze uit hoe ze op google akkoordenschema s kunnen vinden en hoe ze akkoord tabs en akkoord symbolen kunnen lezen
6. 1e huiswerk is bestudeer theorie en oefen de akkoorden van knocking on heavens door
7. erg belangrijk: ze moeten zingen bij de akkoorden. Dit om het muzikale bewustzijn te ontwikkelen.
8. Zo gauw mogelijk introduceer ik het begrip 'akkoordtrappen', dus ik leg uit dat een bepaald akkoord, bijvoorbeeld C, verschillende harmonische functie/trap kan hebben, afhankelijk van de toonsoort waarin het zich bevind.

Over deze 8 punten doe ik tussen de 1 a 4 lessen/weken, soms iets langer, afhankelij kvan hoeveel een leerling heeft om te oefenen en hoe snel hij/ zij leert.

Hope this helps.

Ik vind het zelf ook wel leuk om van andere gitaristen te horen hoe ze muziekles geven.

Groetjes,

Karst

barno
20 maart 2009, 22:59
Ik leg dit uit (ongeveer in deze volgorde):

1. wat is een toonladder, aan de hand van c majeur, aan de hand van toetsebord (alle witte toetsen van piano). Dan leg ik uit dat een gitaar geen witte en zwarte toetsen heeft maar dat alle toetsen dezelfde kleur zijn, maar dat je wel dat patroon van die toonladder kan spelen. Dus ik laat leerling gitaar spelen terwijl hij/zij mag spieken op de piano: zwarte toets betekent vakje overslaan, en laat hem haar toonladder van c spelen op de a snaar (dus nog geen positie spel)
2. intervallen. Ik leg uit dat interval moeilijk woord is voor 'afstand' (tussen twee noten). Ik schrijf namen intervallen op en in een tweede colom uit hoeveel 'vakjes' verschil (halve tonen) die intervallen bestaan..
3. ik leg akkoorden uit. Ik leg uit dat akkoord in de basis 3klanken zijn en leg uit dat ze bestaan uit prime , terts, kwint. Vervolgens laat ik ze spieken op het overzicht met intervallen laat ik ze akkoordnoten op de hals van de gitaarzoeken terwijl ik tegelijk op de piano akkoord grepen laat zien.
4. dat is de basis theorie die ik uitleg. Daar zeg ik dan bij dat ze het nog niet allemaal gelij khoeven te begrijpen omdat we er nog vaker op terugkomen, maar dat het ter introductie is zodat ze ongeveer een beeld hebben van hoe het werkt.
5. dan doe ik snel wat praktijk. We nemen een simpel liedje, bijvoorbeeld knocking on heavens door. Ik leg ze uit hoe ze op google akkoordenschema s kunnen vinden en hoe ze akkoord tabs en akkoord symbolen kunnen lezen
6. 1e huiswerk is bestudeer theorie en oefen de akkoorden van knocking on heavens door
7. erg belangrijk: ze moeten zingen bij de akkoorden. Dit om het muzikale bewustzijn te ontwikkelen.
8. Zo gauw mogelijk introduceer ik het begrip 'akkoordtrappen', dus ik leg uit dat een bepaald akkoord, bijvoorbeeld C, verschillende harmonische functie/trap kan hebben, afhankelijk van de toonsoort waarin het zich bevind.

Over deze 8 punten doe ik tussen de 1 a 4 lessen/weken, soms iets langer, afhankelij kvan hoeveel een leerling heeft om te oefenen en hoe snel hij/ zij leert.

Hope this helps.

Ik vind het zelf ook wel leuk om van andere gitaristen te horen hoe ze muziekles geven.

Groetjes,

Karst

no offence hoor, maar heb jij veel elf-jarigen die dit allemaal leuk verteren in de eerste vier lessen?

Vroeger gaf ik ook wel es les aan de "occasionele buurjongen". Ik gaf steeds op een andere manier les, die manier liet ik dicteren door de voorkennis en interesse van de jongen in kwestie.
Zo zou ik never met knocking on heavens door aankomen, want het is leuk voor zo'n kid om iets te leren dat ie kent. Die song is voor jonge gasten, als ze hem al kennen, een middeleeuws gegeven :)

Dus gewoon vragen wat ze leuk vinden en daar iets proberen uit te pikken als eerste oefening. motiveert wel (hoe zou je zelf zijn....)

Verder gaf ik ook altijd tips mee over hoe ze naar muziek moesten luisteren (ifv het gitaarleren that is), begrippen als chorus, bridge enz... leren herkennen, nog niet in akkoorden ofzo, maar qua indeling en dynamiek song.

Ik zei ik ook altijd (omdat ik dat geloof) dat de slaghand belangrijker is dan de frethand: zonder rhythm, groove: geen muziek / daarom altijd oefenen met metronoom of track

lollol
21 maart 2009, 09:24
Zo zou ik never met knocking on heavens door aankomen, want het is leuk voor zo'n kid om iets te leren dat ie kent. Die song is voor jonge gasten, als ze hem al kennen, een middeleeuws gegeven :)

Nou, ik ben 13 en veel leeftijdsgenoten vinden dat een erg goed nummer (waaronder ik):strat:

terrasbeest
21 maart 2009, 09:28
Hoe leer je iemand tekenen ? Rondjes, vierkantjes, rechte lijnen, kromme lijnen, enz ? Nee toch. Huisje, boompje, enz.

Dus, melodietjes als je leert spelen lijkt me het beste. Dan weet je ' wat' je geleerd hebt, en als je het leuk vind komt stilaan de rest.
Samenspel bvb.
Dan hangt het vooralsnog af van hoeveel zin, talent, plezier men er aan beleeft.

FrankC
21 maart 2009, 10:04
Ik geef les aan mijn neefje van 10. We zijn begonnen met de open akkoorden.
Vervolgens heeft hij een liedje uitgekozen dat hij leuk vindt om te leren. In dit geval de ballad van Metallica. Die doen we nu in de eenvoudige uitvoering.

Punt is alleen dat hij te weinig oefent om verder te komen. Dit heb ik met hem besproken en afgesproken dat hij 1 keer in de week tijd vindt om 20 minuten te oefenen. Dit gebeurt dan vervolgens niet. Nu wil ik absoluut geen druk op dit jochie uitoefenen. Hebben jullie nog tips hoe dit in goede banen te leiden? Is het een idee om het initiatief bij hem te leggen? (Dus geen les afspraken meer en afwachten tot hij met een vraag komt?)

JohnLord
22 maart 2009, 12:03
Zonder motivatie bij de leerling is het als leraar, enook als ouder, onbegonnen werk. Een gemotiveerde leerling oefent gewoon elke dag en kan die akkorden allang spelen als ie op les komt.

-=JEROEN=-
23 maart 2009, 14:49
Kijk vooral naar wat hij makkelijk oppikt en bouw daar op verder. Als Am (x02210) al moeizaam gaat, maak daar dan Asus2 van en laat em wisselen tussen Asus2 en Em (022000) met een eenvoudige slag.

Leg em verschillende slagmethodes uit: neerslag met duim of met vingers, neer en op met duim, neer met vingers en op met duim, met plectrum, plukken van meerdere snaren, tokkelen, enz. En verschillende slagjes: 1 2 3 4, 1 2 e 3 4, 1 (2) e 3 4, 1 2 3, 1 2 e 3, enz

Als een melodie op 2 snaren al moeizaam gaat, dan eerst maar een melodietje op 1 snaar om te beginnen.

Soms leer ik ze eerst om alleen een baslijn te spelen met open E-snaar, via G (E fret 3), naar open A-snaar. En dan in verschillende maatverdeling (dus met kwarten, achtsten, op maat en tegenmaat, enz).

En heel soms leer ik ze eerst klappen of op de onderkant van de klankkast te trommelen, als ze echt een slecht ritme gevoel hebben.

Begin vooral niet te moeilijk en geef ze pas bij les 3 een echte uitdaging.

Ibanez666
23 maart 2009, 16:06
Ik geef les aan mijn neefje van 10. We zijn Nu wil ik absoluut geen druk op dit jochie uitoefenen. Hebben jullie nog tips hoe dit in goede banen te leiden?


Zeg hem dat hij er veel chickies mee gaat scoren!

artnaz
23 maart 2009, 17:18
Wel grappig hoe verschillend iedereen het doet. :satisfie: Ik heb maar twee meisjes van rond de 10 gehad, voor de rest heb ik allemaal "ouderen" die al een tijdje gitaar spelen/speelden of in ieder geval een muzikale voorkennis hebben.

Ik heb ook een man gehad die helemaal niets wist van muziek, maar wel graag helemaal uit niets gitaar wilde leren spelen. Voor hem heb ik hetzelfde gedaan als met die kindjes, alleen op hogere tempo en met iets andere nummers. Het onderstaande zijn richtlijnen, bij kleine kinderen zou ik er wat sneller en oppervlakkiger door heen gaan zodat ze snel kunnen pielen. Ze snappen het toch nooit in één keer, je moet alles nog wel een paar weken beetje bij beetje herhalen en dingen toevoegen. Je moet zelf aanvoelen of hij/zij het snel vat en hoe uitgebreid en/of hoe snel je moet gaan. Anyway, here it comes:

1) Laten zien en uitleggen hoe het principe van een gitaar werkt en hoe de verschillende onderdelen heten. Schematische afbeelding meegeven.
2) Uitleggen/laten horen wat voor soorten muziek je met een gitaar kan maken.
3) Noten uitleggen a.d.h.v. een piano: witte toetsen gaan van A-G, de zwarte toetsen zijn tussennoten. Benadrukken dat er tussen de E-F en B-C geen tussennoot zit. Schematische afbeelding meegeven.
4) Notenschrift met de zelfde pianotoetsen uitleggen.
5) Losse snaren van de gitaar tonen met de naam, de link maken met de "piano-noten". Eventueel ezelsbruggetje geven voor deze noten (Een Beer Geeft De Aap Eten) en ook dit allemaal op een papier netjes uittekenen/uitschrijven.
6) Simpel bekend melodietje voorspelen van een paar noten. Noten hiervan geven (*). Samen dit liedje spelen en alles weer linken naar het voorgaande zodat ze de logica snappen: "geen zwarte toetsen tussen de E-F en B-C", hoe dat op de gitaar zit, hoe dat genoteerd is, etc. Eventueel nog zo'n liedje samen spelen.
7) Nu leg je uit wat hij/zij moet doen van de technische kant. Ik leg alles "ter plekke" uit, dus afgaande van wat we tegenkomen. Ik zeg bijv. niet meteen hoe je flageoletten of een tremolo moet spelen, pas als we het in een nummer tegenkomen.
8) Als hij/zij er aan toe is uitleggen hoe een akkoord in elkaar zit en simpele nummertjes gaan spelen. Eerst gewoon 1 keer aanslaan per maat, daarna vaker, daarna verschillend ritme etc.
9) Zo verder gaan tot hij/zij je dumpt! :D

* - Tabs kan ook, maar ik vind dat als je een absolute beginner bent beter met noten kan beginnen. Daar leer je meer van, en onthoud je voor de rest van je leven. Tabs heb je zo door, maar van tabs terug naar noten gaan is heel lastig.

Harald
23 maart 2009, 18:47
Wel grappig hoe verschillend iedereen het doet. :satisfie: Ik heb maar twee meisjes van rond de 10 gehad, voor de rest heb ik allemaal "ouderen" .

:roll:

:soinnocent:

:seriousf:
___________________________

artnaz
23 maart 2009, 20:47
:roll:

:soinnocent:

:seriousf:
___________________________
Tja, hoe dichter bij de nul, des te.... :sssh:

Nee, geen leuke grapjes. Maar wel toevallig dat vandaag een leerlinge van mij gestopt is, en ze was echt een chick en bovendien superaardig. Maar ach... :(

Blend
23 maart 2009, 21:22
Om mezelf nog maar ff te kwoten:

Goed, nu dus mijn vraag: wat kan ik zo'n jongen allemaal leren? Ik kan 'm tabs leren (zelf kan ik geen noot lezen nl op gitaar), of wat akkoorden van wat leuke liedjes .. Hoe begin ik dus met lesgeven aan iemand die verder totaal geen muzikale ervaring heeft?

Noten aanleren heeft dus geen zin, omdat ik dat zelf niet kan.

Maar bedankt voor de tips mensen! Ik weet ongeveer hoe ik het ga aanpakken. Gewoon wat eenvoudige akkoorden, wat maatgevoel aanleren, wat links naar andere (pop)instrumenten laten zien, beetje z'n muzieksmaak bekijken en 'm gewoon wat simpele liedjes aanleren.

artnaz
23 maart 2009, 21:27
Noten aanleren heeft dus geen zin, omdat ik dat zelf niet kan.Jaja, ik had het voor de volledigheid ook apart gezet! ;)

taylor
24 maart 2009, 12:49
paar lessen zou ik ieder geval t stemmen leren van een gitaar een wat basisakkoorden +wat simpele liedjes waarmee je direct mee uit de voeten kan.

denk dat je vooral moet letten bij beginers dat speelplezier behouden wordt.

Harald
24 maart 2009, 15:29
9) Zo verder gaan tot hij/zij je dumpt! :D



Ach, dat is dan weer gelukt... :( Maar goed, hoort er ook bij.
Zat je maar te stangen, stond er te mooi om het te laten...



* - Tabs kan ook, maar ik vind dat als je een absolute beginner bent beter met noten kan beginnen. Daar leer je meer van, en onthoud je voor de rest van je leven. Tabs heb je zo door, maar van tabs terug naar noten gaan is heel lastig.

Op zich wel waar dat noten lezen verreweg het makkelijkste is als je begint. Alleen is noten lezen lang niet voor iedereen interressant, en het vertraagt wel in het begin. (maar dat is weer een heel andere discussie) Vandaar dat ik zelf in eerste instantie gewoon wat simpele deuntjes zoek en met tabjes werk. Net twee jonge gastjes begonnen, eerste liedje dat ik ze leer is Egyptian Reggea. Bleken ze gelijk te herkennen dankzij een reclame van een jaar (of twee?) terug, en je kunt het zowat met 1 vinger spelen. Maar ik doe er ook wat pure oefeningen bij, 1234 op alle snaren en dan een fret verder hetzelfde. Chromatische ladder, en majeur en mineurladder. Dan evt. andere combinaties.

Maar liedjes zijn wel belangrijk om te beginnen, en liefst iets wat ze kennen zogauw dat lukt. Enthousiasme is ontzettend belangrijk.

artnaz
24 maart 2009, 15:40
Ja, ik heb ook wel een paar jongens die helemaal geen zin hebben in die noten, dan doen we het natuurlijk ook niet. Helemaal als ze al een tijdje gitaar spelen. Maar als het om beginnende kinderen gaat vind ik wel dat je met noten moet beginnen.

Wat betreft enthousiasme ben ik het helemaal met je eens!

Ik heb trouwens ook (een oudere) leerling gehad die alles superprecies wilde weten en doen, terwijl hij het helemaal niet leuk vond. Zo wilde hij noten leren lezen (terwijl hij al jaren met tabs bezig was), en elke keer ging hij zeuren hoe irritant dat is. Ik heb wel tig keer gezegd dat we het prima met tabs kunnen doen, maar nee. En ik heb ook meteen afgeleerd om te zeggen "officieel moet je dit zo pakken/spelen", want de discussie "er bestaat eigenlijk geen 'officieel'" wilde hij niet horen en ging domweg en overbodig alles op de 'officiële' manier doen. :seriousf: Maargoed, hij heeft het dan ook een half jaar volgehouden (terwijl hij in het begin mega-enthousiast was). :D

Harald
24 maart 2009, 16:23
Lullige is dat je pas later kunt beoordelen of noten lezen echt essentieel is voor iemand of niet. Zolang ze gewoon een beetje liedjes willen spelen heb je het eigenlijk niet nodig. Maar als ze serieuze plannen hebben (of muziekstudie, of componeren/arrangeren voor bands) wordt het een ander verhaal. Die saxofonist waar je mee speelt heeft natuurlijk niets aan een tab.

Maar heel even wachten met de noten moet lukken. Wordt pas ellende als je echt leuke stukken al kunt spelen, voordat je begint met lezen. Moet je ineens weer allemaal mega eenvoudige deuntjes in de eerste positie gaan oefenen... Dat is dan natuurlijk niet leuk. Wat bij mij op een gegeven moment werkte was, dat ik me ineens een paar jaar op klassiek ging toeleggen. Speelde ik stukken van Paganini met een violist, zet hij vrolijk een stuk wat we niet afgesproken hadden voor mijn neus :D Dan moet je wel. Is dan ook leuk als dat gewoon nog lukt ook. (Waren trouwens jeugdwerkjes van de man, met heel basic gitaarbegeleiding)