PDA

View Full Version : Lakspuit kuisen??



knarf
20 maart 2009, 16:19
Onderhoudsvraagje:

Ik heb net de Wagner 140 verfspuit gekocht om te gaan lakken met celullose. Nu vraag ik me af of je na iedere spuitbeurt de spuit zelf moet reinigen? Is dat niet wat omslachtig, vooral als je beker nog niet leeg is? Of mag de spuit gerust een paar dagen blijven staan (wel iedere dag een laag spuiten) tot de beker leeg is?

Hoe doen jullie dat ?
Alvast bedankt!

fred dons
20 maart 2009, 16:22
ik werk zelf niet met wagner maar ik spuit mijn pistool na iedere spuitbeurt (er van uitgaand dat ik hem die dag niet meer gebruik) schoon, dit om te voorkomen dat de spuitmond dicht gaat zitten. de container met verf koppel ik wel los en sluit ik af zodat ik die later nog kan gebruiken

jan jansen
20 maart 2009, 18:57
Onderhoudsvraagje:

Ik heb net de Wagner 140 verfspuit gekocht om te gaan lakken met celullose. Nu vraag ik me af of je na iedere spuitbeurt de spuit zelf moet reinigen? Is dat niet wat omslachtig, vooral als je beker nog niet leeg is? Of mag de spuit gerust een paar dagen blijven staan (wel iedere dag een laag spuiten) tot de beker leeg is?

Hoe doen jullie dat ?
Alvast bedankt!

Ik gebruik ook een wagner en cellulose en ik zou na elke spuitbeurt toch maar schoonmaken met thinner anders zit je hele spuitmond dicht en ook in de beker krijg je een laag....T trouwens zo klaar....:blast::blast:cellulose terug in de pot/blik beertje thinner,leegspuiten en voila...doe je dit niet gelijk ...merk je het ook gelijk bij de volgende souitbeurt...komt echt niets uit...:blast:

knarf
21 maart 2009, 00:20
't is toch een hele klus hoor, dat schoonmaken, als je de handleiding volgt. De spuit schroeft makkelijk uiteen maar alle deeltjes met thinner poetsen... pffff... want het is niet alleen de spuitmond waar lak aanhangt, ook binnenin zit lak.

Een tweede beker met schroefdop lijkt me wel handig, dan kan je eventuele overschot mooi in de beker laten en met de andere de spuit doorspuiten met thinner. Zijn die misschien te krijgen?

jan jansen
21 maart 2009, 06:44
't is toch een hele klus hoor, dat schoonmaken, als je de handleiding volgt. De spuit schroeft makkelijk uiteen maar alle deeltjes met thinner poetsen... pffff... want het is niet alleen de spuitmond waar lak aanhangt, ook binnenin zit lak.

Een tweede beker met schroefdop lijkt me wel handig, dan kan je eventuele overschot mooi in de beker laten en met de andere de spuit doorspuiten met thinner. Zijn die misschien te krijgen?

Je hoeft niks uit elkaar te schroeven.....beker legen thinner erin,flink schudden en leegspuiten.Daar waar lak komt komt ook de thinner.
Een 2de beker....zijn wel te krijgen bij een dealer van wagner...,

JJ:blast::cheerup::blast:

Mattia
25 maart 2009, 16:44
Meteen na het spuiten even 'doorspuiten' met thinner, en na de volledige lakbeurt (gitaarlakken klaar) uit elkaar, beetje soppen, en grondig schoonmaken.

knarf
31 maart 2009, 12:38
Meteen na het spuiten even 'doorspuiten' met thinner, en na de volledige lakbeurt (gitaarlakken klaar) uit elkaar, beetje soppen, en grondig schoonmaken.

Dit lijkt me idd de aangewezen manier. Er zit nl. hier en daar wat "overspill" tussen de onderdelen van de spuit (waar de thinner dus niet passeert). Hoop alleen maar dat het na 3 dagen niet te hard geworden is om nog te verwijderen.

JacquesLeDick
2 april 2009, 10:23
Man man man hier vliegt nogal thinner door de lucht! Ik hoop dat jullie het recht in jullie filters spuiten...En komt het niet in je longen terrecht...
Thinner is geen gezond spul gebruik er zo min mogelijk van!
Draai toch gewoon dat spuitpistool open en maak het schoon met zo min mogelijk thinner, je pistool zal langer mee gaan.

Mattia
2 april 2009, 12:07
Man man man hier vliegt nogal thinner door de lucht! Ik hoop dat jullie het recht in jullie filters spuiten...En komt het niet in je longen terrecht...
Thinner is geen gezond spul gebruik er zo min mogelijk van!
Draai toch gewoon dat spuitpistool open en maak het schoon met zo min mogelijk thinner, je pistool zal langer mee gaan.

Opendraaien is gedoe, en een grondige schoonmaakbeurt gebruikt meer thinner dan 'even' doorspuiten met iets van 5 a 10 cc thinner - meer is het echt niet. Ik gebruik het 3M 'wegwerp' systeem voor de lak zelf (voordeel dat de pistool ook bij wijzen van spreken ondersteboven gehouden kan worden, en schoonmaak is sneller, dus minder thinner, en overgebleven lak is makkelijk gescheiden weg te brengen bij de milieustraat/klein chemisch afval).

Ik gebruik ALTIJD een halfgezichtsmasker met koolstoffilters als ik lak - zelfs voor watergedragen, zeker voor thinner - en heb nitrile handschoenen aan. De thinner om door te spuiten kun je eigenlijk ook een paar keer hergebruiken.

hundje
9 september 2009, 17:17
Kan iemand me zijn/haar ervaringen vertellen met de Wagner 140P?
Ik wil op de manier van Vox Humana mijn gitaarbodies opspuiten. Geeft de Wagner goede resultaten?