PDA

View Full Version : Vervanging germanium: Schottky diode?



iWishmaster
20 maart 2009, 16:10
Ik wilde eens experimenten en wat oude, eenvoudige effectjes bouwen en stuitte in (oa) het schema van de MXR Distortion+ op het gebruik van Germanium diodes. Even snel rondkijken en het blijkt dat die dingen niet zo heel eenvoudig aan te komen zijn (speciaal bestellen op ebay en dat soort fratsen heb ik weinig zin in).

Vanuit mn opleiding Elektrotechniek herinnerde ik me nog vaag iets van schottky diodes (http://en.wikipedia.org/wiki/Schottky_diode). Diodes met een (veel) lagere Forward Voltage: rond de 0.2 - 0.4V: dat is redelijk in de buurt van (ouderwetse) germanium diodes (rond de 0.3V).
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Schottky diodes in gitaar-effecten? In dit geval dus voor soft clipping / compressie zoals veel overdrive / distortion pedalen. Nadeel is namelijk dat de forward voltage afhankelijk is van de stroom. Aangezien ik niet direct weet 'hoeveel' stroom er nu gaat lopen in dit soort toepassingen, kan ik dus ook niet inschatten. Wanneer er enkele milli-amperes door de diodes gaan lopen (afhankelijk van het type), stijgt de forward voltage naar waardes die redelijk overeen komen met normale silicium diodes, dus dan zou het verschil vrijwel nihil zijn.

Op mijn werk heb ik in de oude doos (niet heel oude, maar wel overbodige) BAT85 diodes gevonden en ik wil ze dit weekend eens in mn tubescreamer solderen bij wijze van experiment. Ben benieuwd wat het resultaat is, maar kan iemand een voorspelling doen? Is dit wellicht een alternatief voor schaarse germaniumdiodes?

Dirk_Hendrik
20 maart 2009, 18:43
Shottky's wordt harde clipping op een laag volume. Germaniums kun je toch gewoon bij newtone(-online.nl) shoppen? Daar heb je geen ebay voor nodig.

Enkele mA's ga je niet door die diodes heen jassen. Maar, geef het een poging. Stuk gaat er in elk geval niets (dat niet te fixen is)

aad
20 maart 2009, 19:13
Op mijn werk heb ik in de oude doos (niet heel oude, maar wel overbodige) BAT85 diodes gevonden en ik wil ze dit weekend eens in mn tubescreamer solderen bij wijze van experiment. Ben benieuwd wat het resultaat is, maar kan iemand een voorspelling doen? Is dit wellicht een alternatief voor schaarse germaniumdiodes?

Heb ik in m'n tubescreamer (aangepast met eq) zitten, schakelbaar met 1N4007 of LED.
Ja werkt wel aardig. Niet indrukwekkend beter maar wel anders dan bijv. de 1N4148.

iWishmaster
21 maart 2009, 09:46
Shottky's wordt harde clipping op een laag volume.

Germanium toch ook?

Overigens is dat ook wel een beetje wat ik zoek: een flinke dosis compressie, ik hoop alleen dat het niet fizzy oid wordt vanwege de 'scherpe hoek' van clippen. Het is voor mn TS808DX: een extra stand met veel compressie en wat meer bas.

Dirk_Hendrik
21 maart 2009, 10:18
Germanium toch ook?


Jep, maar die gaan geleidelijker in geleiding



Overigens is dat ook wel een beetje wat ik zoek: een flinke dosis compressie, ik hoop alleen dat het niet fizzy oid wordt vanwege de 'scherpe hoek' van clippen. Het is voor mn TS808DX: een extra stand met veel compressie en wat meer bas.

wss niet. Over het algemeen is Germanium veel vervelender als je ze in de tegenkoppeling van een opamp zet. Dat is pas echt fizzy.

ps,
de TS808DX bestaat niet.

iWishmaster
22 maart 2009, 22:35
Jep, maar die gaan geleidelijker in geleiding



wss niet. Over het algemeen is Germanium veel vervelender als je ze in de tegenkoppeling van een opamp zet. Dat is pas echt fizzy.

ps,
de TS808DX bestaat niet.

TS9DX omgebouwd naar TS808DX. Heb 'em flink onder handen genomen (andere clipping, meer / minder drive, wat upgrades qua condensatoren etc), dus een nieuw naampje was wel op zn plaats dacht ik.

Heb t helaas te druk gehad om het vandaag te proberen, wordt komende week een keer.

iWishmaster
23 maart 2009, 22:32
Zojuist even getest:

De Schottky diodes geven door de lage forward voltage een enorme daling in volume ten opzichte van silicium en leds. Op zich had ik dit wel verwacht, maar zo erg nu ook weer niet. Veel compressie en vervorming, maar niet echt bijzonder of direct bruikbaar voor een bepaald geluid vond ik. Ik laat ze nog een weekje zitten om te kijken of ik er iets meer kan doen, maar ik denk dat het echt iets op gaat leveren. Wel wil ik ze nog proberen in mn MXR Distortion+ clone die ook in de loop van de komende weken gemaakt gaat worden, wie weet kan ik er daar meer mee.