PDA

View Full Version : vraagje over slagrichting bij het soleren



RullyRulez
20 maart 2009, 15:08
Ik heb een vraagje over slagrichting - down (d) en up (u) - bij het soleren op (electrisch) gitaar.

Als het solo ritme simpel is snap ik het wel:


1) Alleen kwarten (alles down)


1 - - - 2 - - - 3 - - - 4 - - -
d d d d

2) Alleen achtsten (alles down of down - up)


1 - e - 2 - e - 3 - e - 4 - e -
d d d d d d d d of:
d u d u d u d u

Alleen zestienden (down up)


1 emale 2 emale 3 emale 4 emale
d u d u d u d u d u d u d u d u

3) Kwarten, achsten en zestienden :

1 e 2 emale 3 4(e)male
d d d u d u d d . d u

Mijn gitaar leraar hamerde er op om zoveel mogelijk 'de slag te houden' zowel met slaggitaar als ook
soleren.... maar ja hoe los je dit dan op als het ietsje of veel moeilijker wordt?

4) alleen triolen (down up down etc met op de 1 en 3 down strokes en op de 2 en 4
upstrokes ?)


1 eke 2 eke 3 eke 4 e ke
d u d u d u d u d u d u ?

5) Nog moeilijker wat als het door elkaar gaat (en bijvoorbeeld bij triolen soms
ook nog hammer on en pull off worden gebruikt (aangegeven met /\) bijvoorbeeld


/\ /\ /\
4 e ke 1 e 2 e ke 3 e ke 4

Wat doe je dan ?

Zoiets ?


/\ /\ /\
4 e ke 1 e 2 e ke 3 e ke 4
d ? d u d d u u d

aaronstonebeat
20 maart 2009, 15:53
Gewoon zoals met alles: langzaam oefenen en als het goed in je hoofd en je vingers zit het tempo gaandeweg opvoeren. Een aantal jaren geleden ben ik bewust economy picking gaan oefenen. In het begin vond ik dat heel lastig omdat ik zo gewend was alle accenten omlaag aan te slaan; en dat moest ik toen los laten. Maar ik ben o zo blij dat ik de moeite heb genomen. Hoe langer je het doet, hoe meer het vanzelf gaat zonder erbij na te denken.

RullyRulez
21 maart 2009, 09:37
Dat snap ik van het oefenen... Maar mijn vraag is meer wat ik moet doen, in voorbeeld 5 ? (en ook 4) Welke up en welke down ? Ik heb zelf een voorstel gedaan, maar weet niet of dit klopt...

aaronstonebeat
21 maart 2009, 11:47
Ik puzzel dat soort dingen helemaal uit. Het hangt ervan af welke snaren aangeslagen worden en hoeveel tonen op dezelfde snaar gespeeld worden. Ik probeer het steeds zo te doen dat als tonen op aangrenzende snaren liggen, ik ze in dezelfde richting aansla. Meerdere tonen op dezelfde snaar sla ik of alternerend aan of ik maak gebruik van hammer-ons en pull-offs.

Als regel probeer ik economisch mogelijk gebruik te maken van de aanslagrichting.