PDA

View Full Version : Buizen vraagje



Andres
20 maart 2009, 13:47
Hallo,
Ik heb eergisteren een fender hot rod deluxe gekocht, en nu pas valt me op als ik naar de lampen kijken dat 1 van mijn eindlampen gloeit, en de ander niet...
Is dit omdat deze kapot is of heeft dat er niets mee te zien??
Het geluid zelf vind ik prachtig, daar is niets mis mee me dunkt...
Is dit normaal? Of niet? Zo nee, kan het kwaad zo spelen? En iemand een idee van het prijskaartje (nieuwe lamp, afstellen...)

http://i40.tinypic.com/2dm7aq.jpg
(Linker lamp zie je gloeien (bovenaan) rechterlamp is niets)

Alvast bedankt!
Andres

Pepe
20 maart 2009, 14:14
waarom check je gewoon niet eerst zelf? Buisjes omwisselen, kijken wat het doet enzo.

Andres
20 maart 2009, 16:08
omdat ik daar zelf niets van ken en er niet echt wil mee prutsen.
maar het feit dat al mijn andere lampen gloeien en die 1 niet, wil toch zeggen dat er iets mis is nee???

Pepe
20 maart 2009, 16:16
Buisjes eruit trekken en verwisselen... luier verschonen is lastiger.

Maar als het goed klinkt dan werken allebei de buizen. Ik denk niet dat een HRDLX lekker werkt op 1 6l6

bert k
20 maart 2009, 16:52
omdat ik daar zelf niets van ken en er niet echt wil mee prutsen.
maar het feit dat al mijn andere lampen gloeien en die 1 niet, wil toch zeggen dat er iets mis is nee???
Als je ze verwisselt, en het probleem verhuist mee, dan is je buis stuk. Als het probleem nu opduikt op dezelfde plek, waar net nog die andere buis zat, betekent dat er wat anders mis is.

Andres
20 maart 2009, 17:20
Dus is er zowiezo iets mis?

bert k
20 maart 2009, 17:41
Geen idee, doe eerst dat wisselen maar eens.

guitarnijboer
20 maart 2009, 17:45
Buisjes eruit trekken en verwisselen... luier verschonen is lastiger.

Maar als het goed klinkt dan werken allebei de buizen. Ik denk niet dat een HRDLX lekker werkt op 1 6l6

Iedere fixed bais klasse A/B versterker met 2 eindbuizen werkt ook gewoon op 1 buis. Als je het verschil niet kent hoor je het niet waarschijnlijk. Natuurlijk mis je wel vermogen, maar dat merk je pas als je samen met anderen speelt.

(natuurlijk moet je het probleem wel oplossen)

guitartheo
20 maart 2009, 17:46
Als het grijze vertikale gedeelte (de plaat) van je buis opgloeit is er iets mis (ik kan dit niet op deze foto zien) het gedeelte daarbinnen moet rood opgloeien (spiraal) bij de ene buis duidelijker dan bij de andere.

cluseau
21 maart 2009, 20:08
Hallo,
Ik heb eergisteren een fender hot rod deluxe gekocht, en nu pas valt me op als ik naar de lampen kijken dat 1 van mijn eindlampen gloeit, en de ander niet...
Is dit omdat deze kapot is of heeft dat er niets mee te zien??
Het geluid zelf vind ik prachtig, daar is niets mis mee me dunkt...
Is dit normaal? Of niet? Zo nee, kan het kwaad zo spelen? En iemand een idee van het prijskaartje (nieuwe lamp, afstellen...)


(Linker lamp zie je gloeien (bovenaan) rechterlamp is niets)

Alvast bedankt!
Andres

Trek de buis die je ziet gloeien eruit, kijk dan of je nog geluid hebt. als je niets meer hoort is de overgebleven buis dus buiten gevecht gesteld.

Frans

Pepe
21 maart 2009, 21:32
... good ol' logic..http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Andres
24 maart 2009, 13:15
Het kan dus geen kwaad om maar op 1 buis te spelen (al is het maar heel even om dit te testen..)

cluseau
24 maart 2009, 13:21
Het kan dus geen kwaad om maar op 1 buis te spelen (al is het maar heel even om dit te testen..)

Als die ene buis werkelijk defect is speel je toch al die tijd al op een buis.

Kan idd geen kwaad, niet te hard voor zover mogelijk en niet te lang.

Andres
24 maart 2009, 17:04
Heel bizar, zonet zet ik hem weer aan en toen brandden allebei de lampen!!
even later wil ik trots aan mijn pa tonen dat het "gemaakt" was en toen was het weer weg!
Heb even de brandende lamp eruit gehaald en dan krijg ik geen sound, dus moet die ene lamp wel kapot zijn concludeer ik hieruit :(
Als ik hem binnensteek om te laten vervangen en biassen enzo moeten ze dan beide lampen vervangen of is gewoon de kapotte voldoende? (kwestie dat ik me niet in de zak laat zetten)

nico verduin
24 maart 2009, 17:26
Als je weet wat de meetwaarden zijn van die ene, dan zou je er een kunnen kopen. Moet je nog wel een leverancier vinden die bereid is dat voor je uit te zoeken. Maar ga er vanuit dat het per 2 gaat.

cluseau
24 maart 2009, 18:08
Heel bizar, zonet zet ik hem weer aan en toen brandden allebei de lampen!!

Je hebt dan duidelijk te maken met een intermittant probleem. Kan natuurlijk de gloeidraad in de buis zelf zijn maar ik heb meer dan eens meegemaakt dat de buisvoet geen contact maakt. In dat geval zou je voor niets de buizen vervangen. Verwissel de eindbuizen permanent en kijk dan of de fout meeverhuist naar de andere positie. Is dat het geval is zeker de buis defect. Valt nu op dezelfde positie de andere buis ook uit dan is er meer aan de hand. Buisvoet is dan heel goed mogelijk maar ook een slecht gesoldeerde aansluiting kan. De verwisseling zou ik dus eerst een tijdje proberen tot je helder hebt waar het probleem precies zit en dan indien nodig buizen vervangen. Ik zou ze dan beide vervangen en natuurlijk bias controlle/afstellen.

Frans

jacky
26 maart 2009, 21:31
zitten bij deze amps de eindbuisvoeten niet op een print ?

ik zou de soldereingen maar eens na kijken mischien is er gewoon een los

ff nasolderen en je bent weer up and running

Oja wel eerst uit zetten anders staat je haar zo raar