PDA

View Full Version : Midi tempo aanpassen in Nuendo 3



Azrahell
20 maart 2009, 10:58
Hoi daar,

Ik heb een vraagje aan de pro's hier.

Ik wil het tempo van een geprogrameerd drumstuk veranderen in Nuendo 3, ik wil het tempo verhogen zonder alle samples apart te moeten verschuiven.

Op you tube heb ik een filmpje gevonden dat ten tricks in nuendo heet, en hele goede tips heeft hierover, alleen is dit alleen voor audio.

Mijn drums zitten op 145 bpm en ik wil ze naar 155 bpm omzetten zodat deze gelijk loopt met de tempotrack op 155 bpm.

Kan iemand hiermee mij helpen?

Alvast bedankt

Han S
20 maart 2009, 12:08
Dat kan zonder meer, maar ik moet ff nadenken hoe dat ook weer ging, is het niet iets met dubbelklikken op de tempodinges? of ergens in een van die menu'tjes in de bovenste balk.

Azrahell
20 maart 2009, 12:19
Hoi Han,

Bedankt voor het reageren, I
In het ten tricks filmpje zie je dat je naar musical mode toe moet en dat de track activeren d.m.v. een kruisje aan te klikken en dat zou die het tempo moeten laten zien wat je kan converteren, alleen zie ik dan alleen de audio tracks en niet de midi waar het om gaat.

Ook als ik volgens het filmpje de audio aan klik zie ik niet het menu opkomen waarin je de bpm's kan veranderen.

Hieronder de link naar het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=UJIo5WvBK-E

Het is trick 2 van het filmpje volgens mij (activating musical mode).

Han S
20 maart 2009, 13:03
Dat filmpje word ik ook niet zo vrolijk van, volgens mij kan wat die gozer handmatig doet ook met één druk op de juiste knop.

Ik denk dat je ff moet wachten op Arjen Ska of Bass Blom, want die werken volgens mij met Nuendo en het moet heel eenvoudig zijn. In het oude Cubase is het ook heel simpel, maar ik gebruik het nog maar zelden dus ik moet het uitzoeken.

We wachten ff op die mannen.

STW
20 maart 2009, 14:18
in cubase is het heel simpel: project/tempo track (ctrl T)
dikke kans dat het in nuendo ook zo werkt

Azrahell
21 maart 2009, 10:09
STW,

Wat jij beschrijft is het tempo van de click veranderen, ik bedoel echt de midi (drums) track die ik gelijk aan de click wil krijgen.

cheers,

bert k
21 maart 2009, 11:36
Ik verzin maar wat, ik heb het niet zelf geprobeerd. Als je nou eerst de miditrack laadt, dan het tempo van de click aanpassen naar wat je hebben wilt, en dan saven (of exporteren) als midi-file, dan kan je het toch later weer importeren in een project met je audiofiles?

Han S
21 maart 2009, 13:11
Cubase startte standaard op met een bpm van 120 en als je dan iets zomaar gaat inspelen zonder click dan kun je het niet quantizen, althans, hij zet dan alles op dat raster van de 120 bpm.

Wat je moet doen in midi is de click instellen op je favorite tempo en daar op inspelen. Je kunt ook de tempo's veranderen in midi, maar dat moet je dan wel vooraf programmeren.

STW
22 maart 2009, 18:03
Oh sorry, ik dacht dat je 2 versch. tempo's (tempi?) in één liedje wilde hebben.
Als je je drums opent en alles staat goed op 145 bpm.. dan hoef je alleen maar de bpm te veranderen, dan schuiven je drums mee. In de balk, waar in dit plaatje: http://4.bp.blogspot.com/_8zeYMAQsZkk/RiBC_-aCbrI/AAAAAAAAAHg/IBiZu_UuLt4/s400/NUENDO_05.JPG
rechtsonder de bpm is omcirkeld (let niet op de rest van t plaatje, dat doet er niet toe) staat achter 'tempo' 'track'. Als je op 'track' klikt verandert het in 'fixed', dan kan je de bpm aanpassen.

Azrahell
26 maart 2009, 11:49
Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb zelf al wat gevonden wat ook goed werkt:

-Ik noteer eerst van de midi track het begin en eindpunt van de te wijzigen tempo bijv: begin op 18 en eind op 32
-Vervolgens pas ik het tempo aan in tempo track bijv. van 120 naar 140 bpm
-daarna sleep ik de midi track d.m.v. slepen aan de rechteronderkant van de track terug naar 32 aangezien de tijd korter is geworden en dus verder staat t.o.v. de grid.

I.i.g. werkt dit lekker voor mij, nogmaals bedankt voor alle tips.

Cheers,