PDA

View Full Version : Maatsoort bepalen



Kristof
20 maart 2009, 10:12
Wanneer je naar een lied luistert, hoe bepaal je dan of dat in 3/4 of in 6/8 staat? Er passen evenveel kwartnoten in een maat bij elk van die maatsoorten, maar toch moet er een verschil zijn.

Wikipedia zegt het volgende:

Een maatsoort die wordt aangeduid met een 3 boven een 4 heet een driekwartsmaat. Deze heeft 3 tellen in de maat, en de kwartnoot duurt één tel (wals, mazurka, levenslied)

Een zesachtste ( 6/8 ) maatsoort bestaat uit zes tellen in de maat en een achtstenoot duurt één tel. Er passen evenals in een 3/4 maat 3 kwartnoten in iedere maat, maar het metrum van een 6/8 maat is anders dan van een 3/4 maat. Vaak wordt een 6/8 maat in tweeën geteld, met twee 'tellen' van 3/8, waaruit duidelijk het verschil met een 3/4 maat blijkt.

Neem nu het nummer Mother Superior van Coheed & Cambria. Ik vermoed dat dat in 6/8 staat en niet in 3/4, maar hoe bepaal je nu zoiets? Moet je dat echt aanvoelen of bestaan er regeltjes voor?

In een 3/4 maat kan je toch evenzeer tot 6 tellen?

-=JEROEN=-
20 maart 2009, 10:36
Je hoort het als je meetelt. Soms klinkt het als 1 2 3 - 1 2 3 en soms klinkt het als 1 2 3 - 4 5 6

http://www.youtube.com/watch?v=v6_lO_HBS18
hier tel je duidelijk (4 x) 1 2 3

http://www.youtube.com/watch?v=9muzyOd4Lh8
hier tel je duidelijk (2 x) 1 2 3 - 4 5 6

http://www.youtube.com/watch?v=GZaEcRWD4nU
edit: bij Mother Superior hoor je duidelijk 1 2 3 - 4 5 6, vooral vanaf 1:24 wordt het duidelijk, ze slaan 1 akkoord aan en laten die 6 tellen doorklinken en dan het volgende akkoord. Snapt?

Kristof
20 maart 2009, 16:41
Ik snapt. Bedankt!

bastiaanvanbeek
21 maart 2009, 08:21
ligt het nou aan mij of staat het op de nederlandse wikipedia verkeerd uitgelegd. daar staat dat een kwartnoot en een achtste allebei één tel duren, terwijl een achtste eigenlijk een halve tel duurt. uit eindelijk duurt een 3/4 en 6/8 maat even lang, alleen kwartnoten duren één tel en achste de helft.
de engelse wikipedia legt het luist uit:
An example
3/4: A simple signature, comprising three quarter notes. It has a basic feel of:

one two three
Each quarter note might comprise two eighth-notes (quavers) giving a total of six such notes, but it still retains that three-in-a-bar "feel":
one and two and three and
6/8: At first sight this might, mistakenly, be thought of as the same as the six-quaver form of 3/4 above. But whereas the six quavers in 3/4 had been in three groups of two, those in 6/8 are in two groups of three, with a two-in-a-bar feel:

one and uh two and uh

Kristof
22 maart 2009, 20:50
Het getal onder de streep, dus de 4 bij 3/4 en 4/4 en de 8 bij 6/8 duidt aan welke noten je "telt". Bij 3/4 is elke tel een vierde noot. Bij 6/8 is elke tel een achtste noot.

Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

Jeroensnake
22 maart 2009, 23:07
Noten zijn volgens mij slechts gerelateerd aan elkaar. Dat we vaak kwartnoten gelijkstellen aan 1 tel, is meer gevoelsmatig. Je zou net zo goed de noten van een triool gelijk kunnen stellen aan 1 tel. Ligt een beetje aan het gevoel van het ritme.

2/4 maat met triolen zou je ook kunnen tellen als 1-2-3-4-5-6

Dus zoals al geschreven staat; gewoon even kijken in welke groepjes je het beste kan tellen.