PDA

View Full Version : elektrische gitaar opnemen



koella
20 maart 2009, 09:45
Hallo.

Wordt de elektrische gitaar tegenwoordig nog steeds het meest met een sm-57 opgenomen, of loop ik dan hopeloos achter ?
Zijn er alternatieven ?

Bvd

fivelastwords
20 maart 2009, 10:20
Hallo.

Wordt de elektrische gitaar tegenwoordig nog steeds het meest met een sm-57 opgenomen, of loop ik dan hopeloos achter ?
Zijn er alternatieven ?

Bvd

er zijn oneindig veel manieren om geluidsbronnen op te nemen, en de ene microfoon is voor het ene doel bruikbaarder dan de andere. Vervolgens heb je nog allerlei opname technieken. Je kan de amp in mono opnemen, of met meerdere microfoons. De plaatsing is nogal belangrijk, omdat plaatsing ervoor zorgt dat de sound erg anders overkomt. Bijvoorbeeld het verschil tussen close micing en ambient micing. Gebruik de zoekfunctie maar eens,
er is al erg veel over geschreven hier. En succes!

skabouter
20 maart 2009, 10:27
SM57 werkt prima met dubbeltracken vind ik, maar mocht je maar 1 bron gebruiken vind ik het meestal niet "Genoeg". ik gebruik een sm57 op doek en een LDC (grootmembraamcondensator mic) op afstand (1m.) OF ik gebruik 2 LDC`s via de midsidetechniek. Hier heb ik me laatst in verdiept, en geeft voor mij nu de beste resultaten. Je hebt dan alleen wel een LDC nodig met fig-8 karakteristiek. Zelf zou je je sws 2 mics aanraden, op 2 sporen opnemen, en dan kan je met mixen ook nog een hoop verschil krijgen, ipv dat je sound "vast staat"

Han S
20 maart 2009, 12:29
Het belangrijkste criterium is dat je moet weten hoe zo'n geluid zich in een drukke mix gaat gedragen. Mijn referentie is het gitaargeluid zoals dat uit de gitaarspeaker komt en dat moet je dus on axis gaan beluisteren, dus even door de knieën zakken. Daar moet de gitarist ook op gewezen worden want vaak zijn ze gewend om het geluid te horen als de combo op de vloer staat.

Dus ook de gitarist moet even door de knieën en als dat het geluid is wat hij wil, dan is dat de referentie. Ik gebruik dan als eerste een Sennheiser MD421 MK1 (de grijze) en dan zit je meestal vrij dicht in de buurt van je brongeluid. Maar het kan ook best zijn dat de SM57 het geluid geeft wat je zoekt voor in die drukke mix.

Ik werk liever niet met microfoons op afstand en MS is prachtig als je een goede ruimte hebt en een akoestische gitaar oid opneemt.
Er zijn heel veel microfoons en er zijn er veel geschikt voor gitaarcabs, hangt af van wat wat je wilt. Danny Lademacher gebruikte een maand terug een AKG D14S van eind jaren 50 waarvan ik er toevallig twee heb, geen buitengewoon geweldige microfoon, maar die gaf het geluid wat hij zocht en Jimy Hendrix gebruikte bij voorkeur een Beyer M160 ribbon mic bijvoorbeeld.

Het is een strijd en btw, de SM57 gebruik ik persoonlijk zeer zelden.

duckman
20 maart 2009, 12:41
@ Han: waarom werk je liever niet met mics op afstand?

Ik heb laatst wat geexperimenteerd met een microfoon op oorhoogte, 2.5 mtr van de amp af.
Dit gaf een erg goed resultaat.
Alleen niet bruikbaar voor me omdat we alles live opnemen.
Overigens laats opgenomen met een CAD e100, beviel me prima.

Han S
20 maart 2009, 12:58
IK werk ook meestal met bands in een keer opnemen en ik hou van dat geluid vlak voor de speaker waarbij de microfoon zichzelf flink in de remmen gooit, wat een condensator per definitie niet kan. En als ik gitaaroverdubs doe gaat het bandgeluid gewoon keihard op een paar floormonitoren, dus ook dan kun je geen microfoons op afstand zetten. Maar ik heb dat wel eens gedaan hoor, kan ook best goed klinken. Drums klinken ook geweldig in een grote ruimte met roommics.

koella
20 maart 2009, 22:47
Al begrijp ik niet alle info, toch bedankt voor de goeie tips.
Ik wou dat ik ze gewoon allemaal op een rijtje kon uitproberen, maar zulke geduldige winkeliers zullen er wel niet zijn.

vincent136
21 maart 2009, 18:08
tadaaa: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120065

veel plezier ermee :)