PDA

View Full Version : Halve toon lager in Guitar Pro



Pie_err
20 maart 2009, 04:33
Hallo allen,

Omdat ik m'n Fendertje in Es gestemd heb, wil ik sommige tabs in Guitar Pro aanpassen aan deze stemming. Wat ik dan doe is eerst de "tuning" met een halve noot verlagen en dan de tab een halve noot naar beneden transponeren. Dan zou het resultaat wat betreft posities op de tab hetzelfde moeten zijn als het orgineel maar op de notenbalk, en dus ook wat er in audio uitkomt, een halve toon lager. Dat is wat ik ook wil.

Echter Guitar Pro heeft de neiging de tabs aan te passen en er anders doen uitzien als het orgineel. Ik kan dus het orgineel afspelen maar dat hoor ik dan een halve toon te hoog t.o.v. m'n gitaar of ik kan de stemming in Guitar Pro in "Es" zetten en alles een halve toon naar beneden transponeren. Dan hoor ik wel zo als het wezen moet maar zie ik de verkeerde tabs. :???: Nu kan ik wel het orgineel uitprinten op papier en dan daarvanaf spelen maar het moet volgen mij simpeler zijn. Een voorbeeld waar het mis gaat is bij Albatros van Fleetwood Mac.
Wie heeft er een tip voor me? :strat:
Bvd en groeten,

Pierre.

Di Stefano
20 maart 2009, 09:18
Bij de opties van je instrument (linksbeneden op de naam van je instrument klikken) kan je kiezen wat de stemming van elke snaar is. Alles een halve toon naar beneden zetten dus.

hole
20 maart 2009, 11:21
GPro vraagt volgens mij of hij de tab aan moet passen.

Als je "nee" kiest, gaat alleen de stemming van de gitaar omlaag, zonder dat de TAB wordt aangepast.

(door nee te kiezen blijft fret 3 op de E-snaar ook na het kiezen van de andere stemming fret 3 op de E-snaar...dat is toch wat je bedoelt?)

Wat jij doet is dubbel: én de gitaar aanpassen én de tab..dan gaat alles dus effectief een hele toon omlaag....of snap ik nu niet wat je bedoelt?

Pie_err
21 maart 2009, 03:36
Di Stefano en Hole, bedankt voor je reaktie.

Ik heb het euvel gevonden; :ok: 't lag niet aan GPro maar aan de ingevoerde tab. Dit was er een van Fleetwood Mac - Albatross, (classical arrangement). Ik heb een keer heen en weer geconverteerd, dus van een "normale E"- stemming naar een "Es" en dan weer terug. Dan zou alles er weer als oorspronkelijk uit moeten zien.

In maat 6 gaat het dan fout. Orgineel staat er daar op de "A- snaar" een "0", na heen en terug converteren staat er op de "E- snaar" een "2".

Bij verder onderzoek blijkt de "A- snaar" een "Fis- snaar" te zijn. Peter Green heeft als stemming: E, B, G, D, Fis, E gebruikt. 't Is me nu helemaal duidelijk.

Groeten, :strat:

Pierre.