Inloggen

View Full Version : phantom power onderbreken; electronische schakeling?



wizzie1982
19 maart 2009, 23:24
Heyy.. ik heb net even zitten zoeken, maar niet echt iets concreets kunnen vinden. Mocht er nou toch een topic al hierover gaan, mijn excuses :)

Ik heb een Sennheiser EW145G2 aangeschafd en ben tot de conclusie gekomen dat geluidsmensen nogal es regelmatig niet op de hoogte zijn van het feit dat deze geen phantom power mag hebben, en gaat brommen als hij het wel krijgt.

Daarom vroeg ik mij af; is er een schakeling waarmee ik de phantom power op de betreffende lijn kan verwijderen? Ik heb hem altijd in een tasje zitten samen met mijn in-ear monitor en wil in dat tasje gewoon een schakelingetje ertussen zetten zodat de geluidsman er verder geen rekening mee hoeft te houden.

Ik heb wel wat gezien over condensators ertussen zetten, maar niet de precieze schakeling en waardes. Heeft iemand die? (ik heb wel ervaring met electronica solderen, dus dat moet geen probleem zijn)

alvast bedankt!

groet, Sander

bert k
19 maart 2009, 23:47
Dat is toch een draadloos systeem? Ik begrijp niet helemaal waarom hij niet tegen phantom kan. Dat is normaal gesproken onhoorbaar. Hoe sluit je hem aan? Met een XLR snoer of gebruik je de jack?

Een schakelink om de phantom te verwijderen lijkt me problemen geven met de geluidsmensen; die schakeling moet dan in de mengtafel zitten. Sowieso even vragen of ze het uit willen zetten; op de betere mengtafels kan dat per kanaal.

Frits van Mourik
20 maart 2009, 00:06
Meest simpele oplossing is om de XLR-output van de ontvanger niet te gebruiken,
maar de ongebalanceerde jack- output via een DI naar de tafel te sturen.

Een andere optie zou zijn:
In de signaalweg van de XLR soldeer je 2 bipolaire elkotjes van 10 mF/100V .
Dus: signaal + uit >> 10 mF >> XLR (2)
en: signaal - uit >> 10 mF >> XLR (3)
Vanaf XLR (2) en (3) soldeer je 2 weerstanden van 4.7k/1% naar aarde ; XLR (1)

wizzie1982
20 maart 2009, 19:26
@bert: ja het is inderdaad een draadloos systeem. In de handleiding staat dat hij geen fantoom voeding mag hebben, en met de ew165g2 kreeg ik altijd brom als het er toch op zat. Best luide brom ook. De geluidsman vragen om het uit te zetten heb ik vaker geprobeerd maar die lijken het niet te snappen. Daarom heb ik er liever een schakeling tussen zodat ik zeker weet dat hij het niet krijgt, want ik weet niet of het kwaad kan en voorkomen is beter dan genezen :)

@frits: De ongebalanceerde uitgang heb ik al in gebruik om mijn mic rechtstreks op mn in-ear monitor binnen te laten komen via een 2e kanaal. Deze kan ik natuurlijk omwisselen maar ik heb loop liever niet het risico op storing bij de mic naar de mengtafel, vandaar dat ik liever een gebalanceerd signaal gebruik. Die schakeling is precies wat ik zoek! super bedankt! Ik neem aan dat dit verder geen invloed heeft op het signaal?

Frits van Mourik
23 maart 2009, 01:41
Strikt genomen heeft iedere ingreep in de signaalweg invloed op het signaal...
Dus: eerlijk = eerlijk:

Met voornoemde schakeling introduceer je een hipass-filter van 6dB/oct ,
ergens in het sub-sub-low frequentiegebied, terwijl je ook een 90°- phase-shift aanbrengt.

JanD
23 maart 2009, 08:27
Vraag eerst of de phantom power op jou kanaal afgezet kan worden,
als de tafel niet per kanaal de phantom power kan schakelen vraag dan om er een DI tussen te zetten...

Koop zelf de meest simpele di box die je kan vinden...dan ben je klaar voor minder dan 20 Euro, en je ben nooit meer afhankelijk van de PA boer

Maak een gebalanceerd verloop stekkertje met condensatoren zoals Frits voorstelde...

Succes.

wizzie1982
23 maart 2009, 09:59
ik vind inderdaad dat verloopstekkertje toch wel de meest interessante optie, hoewel ik wel tegen een probleem aan loop.. De enige condensatoren die ik kan vinden die voldoen aan de eisen zijn de volgende:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=422835
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=481041
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=501150

probleem is alleen, deze zijn ontzettend groot en 25 euro per stuk.. Klopt dit wel of heb ik gewoon de verkeerde te pakken? Zoja, waar (en hoe ;)) moet ik dan zoeken?

alvast bedankt!

nico verduin
23 maart 2009, 10:04
Ik denk dat Frits Microfahrad bedoelt en niet millifahrad. Kan me niet voorstellen dat je 10000uF nodig hebt voor deze toepassing.

wizzie1982
23 maart 2009, 18:40
oeps ja ik werd vanmiddag al de op die fout geattendeerd. scheelt nogal ;-)

thnx voor de reacties, it ga binnenkort aan het solderen :-D

Frits van Mourik
24 maart 2009, 00:32
-Ik was te belazerd om "µF" in te kloppen...
Had nog beter "uF" kunnen gebruiken, dan "mF".
Sorry voor de verwarring!

wizzie1982
24 maart 2009, 21:50
zow, gelijk maar even aan het solderen geweest.. zo zou ie goed moeten zijn ;)
kabeltjes nog ff aansluiten en krimpkous er omheen, en terug in de tas maar :)
http://www.wizzie.nl/zooi/phantompower.jpg