PDA

View Full Version : beginner wil een gitaar kopen: advies?



ikwileengitaar_2009
19 maart 2009, 22:53
Hoi, ik wil een gitaar kopen om les te nemen en er als 'nieuwe hobby' op te gaan spelen. Echt voor de zomeravonden, lekker rond het kampvuur :grouphug: met vrienden, dat soort werk. Om liedjes mee kunnen spelen op gitaar en om mee te zingen. Niets meer en niets minder.

Ik ben me via dit forum, (goed dat dit er is!!!!) een beetje gaan inlezen en ik weet wat ik wil: een akoestische Spaanse/klassieke (= hetzelfde las ik) gitaar met nylon snaren. Ik las hier en daar over 'maten'" 3/4, 4/4, 7/8: wat is dat? Weet iemand dat? En welke heb ik nodig? Ik ben een volwassene van 36, normaal postuur, 1.70 lang. Ja, ik zet het er maar even bij, er zitten hier zoveel kenners dat ik denk: hoe meer info ik geef, hoe beter.

Is een Spaanse/klassieke gitaar een oke model om mee te beginnen?

Nu wil ik dus een beginnersgitaar kopen. Ik kan een nieuwe kopen, en ik zie hier en daar (oa op marktplaats) aanbiedingen van Martinezgitaren van rond de 30 tot 50 euro. Ik weet dat dit crapspul:( is, maargoed: gezien mijn doel, wat denken jullie? Zal ik me eraan wagen? Ik weet dan dat het goedkoop spul is van triplex en uit 3e wereldlanden. Of zal het mijn 'beginnersplezier' vergallen, zoals ik wel eens lees?

Of zal ik op zoek gaan naar 'wat beter' spul? Hier en daar zie ik op marktplaats wat staan, onder meer een Stagg (geen model verder erbij) hier bij mij in de buurt (Hilversum), die was 129,- en kan ik nu voor 60,- kopen. Is dat een aanrader?

Mijn max qua budget is wel 60,-.

Misschien is er zelfs wel iemand die iets op marktplaats ziet voor om en nabij dat bedrag die mij iets kan aanbevelen? (voor diegenen die ff niets te doen hebben, ha ha).

Nou, ik lees graag jullie reacties!!! :)

RS-Rik
19 maart 2009, 22:58
Als het toch alleen maar voor kampvuurliedjes is etc en je niet heel heel serieus gitaar wilt spelen zoek dan een 2e hands Yamaha of Cort, dat zijn meestal wel puike dingen.

Met 60 euro limiteer je jezelf wel enorm, ik zou echt eventjes sparen en wachten tot je 150 euro hebt. Er is niks kutter dan op een baggere, kut afgestelde, altijd vals zijnde gitaar te spelen.

Zorg ook dat iemand hem even voor je afstelt, (voor zover mogelijk).

ikwileengitaar_2009
19 maart 2009, 23:05
hey Rik, bedankt voor je reactie!
Maarja: als beginner heb ik toch niet in de gaten dat het vals is of kut speelt > of is dat wel zo? Dat ik het zelfs als beginner al klote vind klinken? Kijk, ik heb er toch nog geen verstand van, maarja: ik wil wel een beetje een normale gitaar... Hmmm...toch nog maar ff sparen dan denk ik.

Heb je nog een tip waar ik zoiets het beste kan kopen? Een winkel / dealer ofzo in het midden van het land?

RS-Rik
20 maart 2009, 01:07
Ja jij vind het ook kut klinken als die gitaar vals is. Niet meteen als jem voor t eerst vasthoud, maar het zal nooit klinken als je liedjes.


In het midden van het land heb je o.a. in Utrecht en Amersfoort de Feedback, maar ik zou je in Utrecht de Dirk Witte eens aan willen bevelen. Zit op de oude gracht. Met je smoel voor t stadhuis loop je de gracht af naar links. Zorg dat je aan de linkerkant van de gracht staat. weg gaat daar n beetje naar beneden. gewoon de gracht af blijven lopen, alsmaar echtdoor, en na 2 a 300 meter heb je de Dirk Witte. (valt niet heel erg op overigens)

Probeer daar eens wat gitaren uit, en schroom niet om te vragen offie gestemd is en of ze dat ff voor je willen doen.

q-elvis-p
20 maart 2009, 01:55
er zijn al nieuwe epiphone gitaartjes vanaf 99€, helemaal niet slecht incl garantie en afstel beurt:)


Vanavond gespot bij dirk witte.

Jedeel
20 maart 2009, 08:14
Heb je nog een tip waar ik zoiets het beste kan kopen? Een winkel / dealer ofzo in het midden van het land?
En uiteraard zit er bij jou in A'foort Kees Dee.
Google daar maar eens op.
(Weet alleen niet of Kees Dee goedkopere gitaren heeft.)

ikwileengitaar_2009
20 maart 2009, 12:54
is dit wat ?

http://www.feedback.nl/?b=21202&a=49

zo niet: kan iemand mij eventueel een link mailen van een gitaar onder/rond de 100,- (2de hands mag ook) die wel oke is? Van een kennis or whatever is ook goed. tx alvast

q-elvis-p
24 maart 2009, 00:32
http://link.marktplaats.nl/228641981

aardig gitaartje voor relatief weinig geld

Solidarnosc
24 maart 2009, 01:41
Zelf ben ik begonnen met een Yamaha C70. Was rond de €160 dacht ik. Misschien wel iets goedkoper nu. Is een goede klassieke gitaar om mee te beginnen. (Is overigens nog steeds mijn gitaar die ik nu gebruik, alhoewel ik nu wel wat tekortkomingen aan het ontdekken ben na enige ervaring opgedaan te hebben) Maar als beginner had ik daar zeker nog geen benul van.

snaarplukker
24 maart 2009, 09:24
Of deze Fina (http://www.musicallin.nl/online_winkel/gitaar_en_toebehoren/klassieke_gitaren/fina_fac510_klasieke_gitaar_44_model_32746), best een goede gitaar uitgevoerd in massief hout (geen triplex) en gratis de volgende dag thuisbezorgd.

ikwileengitaar_2009
24 maart 2009, 21:17
bedankt allemaal mensen! Wat een gelukkie heb ik: ik heb even een vette belastingmeevaller gehad (gnif) :seriousf:, dus: mijn budget voor mijn 1e gitaar mag lekker omhoog. Ik zeg 150,- tot 200,-.

Iemand tips? :hippie:

Muzieknono
25 maart 2009, 07:06
Ga spelen en proberen en koop uiteindelijk wat je qua klank en bespeelbaarheid bevalt.
Dit zijn allemaal persoonlijke zaken en daar kan niemand je in raden.
Kijk naar yamaha, cort en kijk anders eens 2e hands, krijg je voor relatief minder geld een betere gitaar.
Mvgr. Dirk Jan :B