PDA

View Full Version : Eerste gitaar, Ibanez RG370DX, iemand hints en tips?



Exile
19 maart 2009, 21:37
Na veel rond te neuzen op dit forum (en véél te hebben geleerd, waarvoor hartelijk dank!), ben ik gaan uitkijken voor een 1ste gitaar.

Voorwaarden waren dat de gitaar voor 'meerdere stijlen' te gebruiken was, hoofdzakelijk rock, maar dat er al eens wat naar de metal en zelfs rustigere stukken kan worden geneigd.

Prijs mocht niet overdreven hoog liggen omdat het uiteindelijk pas mijn eerste is, wel ben ik meer dan bereid om geld te betalen voor kwaliteit.

Dus, na wat research op het internet en muziekwinkels ben ik terechtgekomen bij Ibanez, de RG (Tremolo) 370DX.

Is er iets dat jullie nog kunnen aanraden of mij voor kunnen waarschuwen (hints en tips zijn altijd welkom). Of raden jullie ze misschien helemaal af en waarom?

Alvast bedankt ;)

grtz

JER00N
19 maart 2009, 22:00
Ben zelf begonnen op een RG270, een iets goedkopere versie dus, maar erg fijn gitaartje om op te beginnen. En erg veelzijdig dankzij de HSH-config. Let wel op dat het omstemmen naar andere stemmingen wat lastiger is met een tremolo. Sommige metal wordt in aparte stemmingen gespeeld en als je dat wil spelen is het handiger om naar een gitaar met vaste brug te kijken (RG321 bijvoorbeeld). Maar er is ook zat metal dat gewoon in E gespeeld wordt. Kijk anders ook eens voor een tweedehands.

Bram+
19 maart 2009, 22:10
Welkom op het forum!

Jeroen slaat inderdaad de spijker op de kop: De RG370DX is op zich een prima gitaar, maar de tremolo vergt wat gewenning. Stemmen is lastig(er), snaren wisselen is lastig en van tuning wisselen is onmogelijk zonder wat te doen aan de afstelling. Daar krijg je dan wel tuningstabiliteit (mits de snaren niet breken) en de mogelijkheden van zo'n Edge III tremolo voor terug.

Als eerste gitaar zou ik een gitaar met zo'n tremolo echt afraden, gewoon omdat je er zeker in het begin meer last dan profijt van gaat krijgen. Wat je wil in het begin is je richten op gitaar spelen in het algemeen, niet op klooien met een trem.

Alternatieven zonder tremolo zijn de RGR321EX of RG321MH.

Exile
22 maart 2009, 14:42
Ik heb mij wat verder verdiept in de Ibanez RGR321EX dankzij talloze reviews en soundclipjes of YouTube.

Ik heb dan ook besloten om voor dit model te gaan ;) Dubbele Humbucker, fixed bridge, enkel geen whammy bar (wat ik wel jammer vind, maar geen punt).

Het enigste minpunt zijn de looks, de witte 'boord' vind ik minder mooi. Ook de 'sharktooth inlay' in de hals bij de 370DX is knapper en 'specialer'. Maar daar draait het in feite nu nog niet om, eerst leren spelen ;)

Het ziet er inderdaad een geschikter model uit om mee aan de slag te gaan.

Graag wil ik Bram+ en JER00N bedanken voor de reply's!! :mmmm:

Nog een laatste vraagje, vind heel veel over de prijs in dollars en in online shops, maar wat betaal je deze zo ongeveer?

grtz

Gothra
22 maart 2009, 14:51
Ik zou hem gewoon binnen Europa kopen. Als je in de VS gaat kopen komt er nog een zooi aan kosten bij, waardoor de gitaar al gauw te duur is.

Exile
22 maart 2009, 16:39
Ik heb een shop op minder dan 10km van hier ;) Nu, ik weet dat de prijs van de 370DX rond de €375 lag, dus de 321EX zal zowiso lager liggen ;)