PDA

View Full Version : nieuw in rackgear!



sinneD
19 maart 2009, 21:31
Ik heb eindelijk de stap gezet om me bij de rackgear lui aan te sluiten!

Het enige rackje dat ik voorheen had was me 19" rackmount bastop ^^

Nu ik ook intensief gitaar speel leek een leuke 19" rack een uitkomst. De eerste stap is afgelopen weekend dan ook eindelijk gezet! Had de deal eigenlijk al bijna een maand terug half gesloten. De verkoper was bereidt de preamp voor bepaalde tijd vast te houden, lucky me :)

Afgelopen weekend dus het eerste deel van de rack setup opgehaald. Het betreft de mesa boogie quad preamp. Veel over gelezen, een paar dingen gehoord, en uiteindelijk besloten dat deze vanwege o.a. zijn schakelfunctionaliteit en schijnbaar zeer pure sound in vergelijking met andere preamps in mijn rack moest! Heb er ook direct een midi schakelbaar kastje bij gekregen waarmee ik de 8 functies van de quad kan aansturen via hun jacks aan de achterkant. Daarbij een 2HE rack tray (zo kan je het denk ik het beste omschrijven??) er bij. Ga in die tray waarschijnlijk me wireless en tuner stapelen, gezien de tray zo diep is kan ik dan het midi boxje nog achterin leggen.

Gebruik de preamp op dit moment alleen nog maar met de recording out, en die klinkt zoals ik gelezen heb inderdaad een beetje "harsh" in het hoog. Heb de preamp uiteraard getest over een normale poweramp en dat klonk toppie dus het is even afwachten totdat ik er een leuke poweramp bij heb :) De beschrijving van de pure sound kan ik me enigzins in vinden, de versterker is super dynamisch, reageert echt duidelijk op je spel/aanslag/techniek enz.enz. Hiermee kan je dan ook op een kanaal waar redelijk wat scheur in zit door rustig te tokkelen alsnog een hele subtiele/aangename rand met scheur in je tokkel krijgen.

Hoe mijn setup er exact verder uit komt te zien ben ik nog altijd niet over uit. Ga het stap voor stap opbouwen, het geld moet toch ergens vandaan komen ;)

Mijn plannen zijn in grote lijnen als volgt:
poweramp: peavey classic 50/50 of mesa boogie 50/50 of 20/20
preamp: mesa boogie quad preamp dus
tuner: korg DTR reeks
wireless: hoogst waarschijnlijk line6 x2
multifx: g-force
zit dan eventueel nog te denken aan een powerconditioner

Hiermee kom ik uitgerekend op max 9HE uit als ik de wireless en tuner dus in de tray plaats. Dan laat ik mogelijkheid tot uitbreiding met een GCX en enkele losse pedaaltjes dus achterwege. Dat zou dus uiteindelijk betekenen dat ik om op safe te spelen voor een 10HE rack moet gaan.

Fototjes komen met de tijd, moet ook nog een rack scoren om alles uiteindelijk in te kunnen inbouwen en weet dus nog niet eens definitief hoe groot me rack gaat worden.

*edit
Owjah, het te gebruiken midi pedaal ben ik nog niet helemaal over uit, ik neig zeer sterk naar een GCP, als iemand mij anders/beter kan adviseren, alle goede alternatieven zijn welkom!

(V)etallica
19 maart 2009, 22:25
Klinkt goed!

Lijkt een beetje op mijn setup: Mesa Boogie Quad --> G-major --> Peavey classic 50/50

tot nu toe zeer tevreden over geluid, klein minpuntje is de tonesuck van de major... maar daar loopt al een ander topic over

Veel succes met verzamelen ;)

Groet,
Rik

Liquid_Metal
19 maart 2009, 23:01
Hey,

Leuk dat je een rack bent begonnen. Once you have a rack, you never go back, zei een groot man ;).
Ik heb zelf een Peavey Classic 50/50 en daar ben ik zéér tevreden over. Hij kan véél te hard en klinkt erg lekker. De Mesa vind ik ook erg goed, misschien nog een tikje beter omdat ik toch iets meer van de 6L6 buizen ben.
We hebben inderdaad een topic lopen over de tonesuck van effectapparatuur. Ik weet alleen niet of je daar nog veel van merkt als je draadloos speelt. De draadloze systemen die ik heb gehoord namen ook al behoorlijk wat toon weg. Mocht je toch merken dat een multieffect toon zuigt dan is de volgende stap een mixer (zie topic).
Qua footswitch, de GCP is een erg fijne footswitch die ik ook graag zou willen hebben. Ik heb op dit moment een Behringer FCB1010 die alles doet wat ik wil. Omdat ik nou niet echt teveel geld heb hou ik het daar voorlopig wel bij. Het liefst zou ik een Axess Electronics FX1 Footcontroller (http://www.axess-electronics.com/sc/FX1-MIDI-Footcontroller-p-16138.html) willen. Dat toestel is écht manie.
Mij is aangeraden 2x4HE racks te gebruiken en niet een 1x8 in verband met gewicht en sjouwen. Mocht je alles op begane grond doen dan zou je er wieltjes onder kunnen zetten, maar een 4HE rack is prettig te tillen. Veel groter moet je ze eigenlijk niet hebben als je trappen op moet.

hole
19 maart 2009, 23:27
Hey,

welkom in de wondere wereld van de racks. De wereld waarin je altijd te weinig rackspace hebt en teveel gear :)

Mooie setup hoor.

Qua controller : de fcb1010 die liq.met noemt is een mooie starter.
De andere die hij noemt zijn ook goed, maar duurder. Kijk ook eens naar de Gordius en de liquidfoot.

Hopelijk snel foto's!!

@LM: Zo groot ben ik niet meer hoor, 12 kilo afgevallen ;)

sinneD
21 mei 2009, 18:03
Kleine update:
Vandaag een Peavey Classic 50/50 opgehaald. Nadeeltje is dat er wel van 1 helft de eindbuizen vervangen moeten worden maargoed, kwam daarintegen wel weer met flightcase erbij.
Zaterdag een GCP ophalen.

Kon ze toevallig alle 2 lekker in de buurt vinden, was echt doodblij dat die GCP zo dichtbij was.

Als het setje straks beetje netjes in elkaar steekt volgen er z.s.m. foto's! Heb nu dan in ieder geval de meest belangrijke basis voor met setup bij elkaar :)

Erik70
21 mei 2009, 18:35
Mooie spullen hoor !!

Ik ben ook (weer) bezig met het opbouwen van een rack.
Ik heb een GCP, een Soldano SP77 preamp en een Carvin T100 (2x50 watt) poweramp op de kop weten te tikken, oja .. en 2 marshall 1912 cab's er bij.

Van meneer Thomann hoop ik van de week een 8he flightcase (ik heb een wheelboard..) en een lade voor mijn pedaaltjes, een TC G-major 2 en een rocktron patchmate loop8 en e.e.a. aan kabels te ontvangen.

pics volgen pas als alles in elkaar is gezet.....kan niet wachten!!

sinneD
21 mei 2009, 19:34
Zozo, jij bent duidelijk in de luxe dat je wat meer geld in 1x kan uitgeven, ik spaar me set echt letterlijk onderdeel voor onderdeel bij elkaar. Voordeel is wel dat ik zo de goede onderdelen stuk voor stuk kan matchen!

Liquid_Metal
21 mei 2009, 22:31
Gaaf man, gefeliciteerd met de Peavey-aankoop. Ik heb 'm zelf ook en ben er nog steeds rázend tevreden mee. Lekker geluid en kan veel te hard :P.
Sinds dinsdag heb ik een nieuwe gitaar en mijn rack is nu zo'n beetje af, maar een GCP wil ik nog steeds. Good job dat je er eentje gaat aanschaffen!
Ik heb op dit moment geen geld meer :P. Daardoor ben ik aan het overwegen mijn Fender Highway One Stratocaster te verkopen. Ik moet eens gaan rondkijken wat die dingen tegenwoordig nog opleveren tweedehands. Heb er (nieuw) 950 euro voor betaald...

Jimwoud
24 mei 2009, 22:40
Mooie spullen hoor !!

Ik ben ook (weer) bezig met het opbouwen van een rack.
Ik heb een GCP, een Soldano SP77 preamp en een Carvin T100 (2x50 watt) poweramp op de kop weten te tikken, oja .. en 2 marshall 1912 cab's er bij.

Van meneer Thomann hoop ik van de week een 8he flightcase (ik heb een wheelboard..) en een lade voor mijn pedaaltjes, een TC G-major 2 en een rocktron patchmate loop8 en e.e.a. aan kabels te ontvangen.

pics volgen pas als alles in elkaar is gezet.....kan niet wachten!!

Ben zeker benieuwd naar je rack, wil zeker nog eens zo'n Soldano SP77 een proberen.

Succes

Erik70
25 mei 2009, 17:54
Hij is bijna af. Op de lade boven de poweramp moet ik mijn pedaaltjes nog installeren.
De Carvin heeft het begeven, maar de Peavey is een meer dan waardige vervanger..

http://inlinethumb33.webshots.com/43488/2524235160102267015S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2524235160102267015sSMqbF)

Liquid_Metal
25 mei 2009, 18:14
Fijn begin man!!
Uit je vorige post begreep ik dat je die Carvin net had. Is ie nu al overleden? De Peavey zal zeker een goede vervanger zijn!
En die patchmate, heb je die getest op transparantheid? Is ie dat genoeg?

Erik70
25 mei 2009, 18:23
Ik heb tot nu toe alleen de preamp door de patchmate en ik hoor geen verschil ...
Ik ben benieuwd hoe het gaat als mijn pedalen (compressortje/tubescreamer/mxr pahse en flanger) in de looper zitten. De looper heeft een keuzemogelijkheid van wel/geen gebufferd sugnaal. Ik ga voor de buffer, dat scheelt allicht wat.

De Carvin, ja...triest. Mijn eigen stomme schuld. Powercord aangesloten voordat de speakers waren aangesloten... en niet gemerkt dat ik bij het inbouwen perongeluk de power en standby switchen heb aangezet... Sommige versterkers zouden hier wel tegen kunnen maar de Carvin helaas dus niet.

gevolg..: Een van de buizen gloeit 10x zo hard en heet als de rest (ligt niet aan de buis zelf, bij buiswissel doet de andere op dezelfde positie het ook..) een momotone steeds harder wordende brom uit de speakers die niet wordt beinvloed door de volumeknoppen en vervolgens brand de zekering door... Kapot lijkt mij!

Liquid_Metal
25 mei 2009, 18:58
Man, dat zuigt! Ik ben blij dat ik tot nu toe altijd eerst gecontroleerd heb of mijn speaker hooked is. Is er echt geen veiligere manier om versterkers te maken? Dit is niet grappig voor vergeetachtige mensen.

hole
26 mei 2009, 10:46
Is er echt geen veiligere manier om versterkers te maken?
Die is er..

dat heet solid-state :soinnocent:

Liquid_Metal
26 mei 2009, 10:53
Haha
+tien tekens

edje kadetje
26 mei 2009, 14:19
Ik heb tot nu toe alleen de preamp door de patchmate en ik hoor geen verschil ...
Ik ben benieuwd hoe het gaat als mijn pedalen (compressortje/tubescreamer/mxr pahse en flanger) in de looper zitten. De looper heeft een keuzemogelijkheid van wel/geen gebufferd sugnaal. Ik ga voor de buffer, dat scheelt allicht wat.

De Carvin, ja...triest. Mijn eigen stomme schuld. Powercord aangesloten voordat de speakers waren aangesloten... en niet gemerkt dat ik bij het inbouwen perongeluk de power en standby switchen heb aangezet... Sommige versterkers zouden hier wel tegen kunnen maar de Carvin helaas dus niet.

gevolg..: Een van de buizen gloeit 10x zo hard en heet als de rest (ligt niet aan de buis zelf, bij buiswissel doet de andere op dezelfde positie het ook..) een momotone steeds harder wordende brom uit de speakers die niet wordt beinvloed door de volumeknoppen en vervolgens brand de zekering door... Kapot lijkt mij!

ha, ik heb al 15 jaar een buizeneindtrap en wist dit niet eens.
Tot nu toe alle geluk van de wereld gehad kennelijk.

Henri H
26 mei 2009, 14:42
Ik heb tot nu toe alleen de preamp door de patchmate en ik hoor geen verschil ...
Ik ben benieuwd hoe het gaat als mijn pedalen (compressortje/tubescreamer/mxr pahse en flanger) in de looper zitten. De looper heeft een keuzemogelijkheid van wel/geen gebufferd sugnaal. Ik ga voor de buffer, dat scheelt allicht wat.

De Carvin, ja...triest. Mijn eigen stomme schuld. Powercord aangesloten voordat de speakers waren aangesloten... en niet gemerkt dat ik bij het inbouwen perongeluk de power en standby switchen heb aangezet... Sommige versterkers zouden hier wel tegen kunnen maar de Carvin helaas dus niet.

gevolg..: Een van de buizen gloeit 10x zo hard en heet als de rest (ligt niet aan de buis zelf, bij buiswissel doet de andere op dezelfde positie het ook..) een momotone steeds harder wordende brom uit de speakers die niet wordt beinvloed door de volumeknoppen en vervolgens brand de zekering door... Kapot lijkt mij!Die patchmate lijkt me wel een mooi ding, zeker omdat je kunt kiezen blijkbaar voor wel of geen buffer.
Ik zou denk ik ook zonder proberen en kijken of er verschil is.

Wat betreft die Carvin: kun je die niet laten fixen?
Dat kost misschien een paar tientjes.
In ieder geval wel na laten kijken lijkt me?

sinneD
5 augustus 2009, 14:33
Zo jongens, na lange stilte weer wat progressie!

Vandaag een Soldano SP77 preamp op de kop getikt, zag ze al een tijdje komen en gaan op marktplaats en heb nu dan toch toegeslagen.

Even met de Tokai LP en Peavey eindtrap heen geweest en daar over een marshall 1x12 (1922 cabje volgensmij) getest. De sound die uit de 1x12 kwam was al behoorlijk, ben heel benieuwd hoe het vanavond gaat klinken over de 4x12 in de oefenruimte :)

Ben van plan om als het mee zit deze maand nog een mooi nieuw case aan te schaffen zodat ik alles bij elkaar kan hangen, zodra deze er is komen er dan eindelijk eens leuke foto's van het rack!

Dus de huidige setup is nu:
Gitaar -> Morley WahWah -> Mesa Boogie Quad/Soldano SP77 -> Peavey Classic 50/50 -> 2x Marshall 4x12" (g12t75's/celestion 100W, type is even onbekend op dit moment)

De Quad wordt dus bestuurd met de GCP en voor de Soldano gebruik ik even een simpele schakelaar om kanaal te kunnen switchen, werkt met relais, deze heeft namelijk geen midi.

De preamps ga ik waarschijnlijk met een Lehle splitter aansturen, meest ideale zou de midi controllable variant hierin zijn, weet dat die er altijd was in DL.

Leuke van deze setup is dat ik nu echt 2 verschillende sounds kan gaan neerzeten omdat deze 2 amps totaal niet op elkaar lijken qua voicing.

De slag/riff gitarist uit de band mist namelijk bij mij altijd wat qua sound als ik zijn riffs begeleid dus kan nu daarvoor de Soldano helemaal specifiek gaan tunen en de Quad blijven gebruiken as-is want daar ben ik super te vreden over qua sounds!

hole
5 augustus 2009, 15:18
worthless without pictures :soinnocent:

Liquid_Metal
5 augustus 2009, 23:56
Je gaat je sound toch niet zo maken als iemand anders 'm wil hebben? Tenminste, niet als je daar zelf niet tevreden mee bent? Het is en blijft jóuw sound. Ik ben ook niet helemaal fan van de sound van onze rhythmgitarist. Het klinkt wel tof maar zelf zou ik het anders doen.

sinneD
6 augustus 2009, 00:17
Het punt is, het is geen verandering van mijn sound, het is een toevoeging.

Vanavond de preamp getest binnen de band en met de soldano stel ik toch een betere slag sound in onder zijn riffs dan met de mesa.

De versterkers zijn ook zodanig anders kwa karakter dat ik hiermee ontzettend leuke dingen extra kan en ga doen :D