PDA

View Full Version : goed gitaarspelen erfelijk?



BrianMay
18 maart 2003, 20:30
er is iets dat ik mij al een tijd afvroeg, of goed gitaarspelen erfelijk is.
Bijvoorbeeld zou de zoon van Brian May procentueel gezien meer aanleg voor gitaar spelen hebben dan een willekeurig ander iemand?
En zou het dan zo zijn dat talent al vantevoren aangeboren is?
Of bestaat er eigenlijk helemaal niet zoiets als talent en word je alleen maar goed door heel veel oefenen.
Ik kan me zo voorstellen dat iemand met veel talent en die niet oefent dat die nooit heel goed zal worden.Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand met weinig talent en die uren per dag oefent wel goed kan worden.

savecracker85
18 maart 2003, 20:41
de een heeft natuurlijk meer talent dan de ander...maar iemand die weinig talent heeft kan natuurlijk wel gitaar leren spelen door maar veel te oefenen lijkt me

Negative K3 fan
18 maart 2003, 21:16
het zit wel voor een deel in de genen. Ook voedeen mensen die zelf in dee mmnuziek zitten hun kinderen wat muzikaler op.

grote voorbeeld: de familie Bach, vader en zoon allebei grote componisten.

BrianMay
18 maart 2003, 22:35
maar zou het dan echt zo zijn dat het iets erfelijks is of dat het meer ligt aan de opvoeding? de reden dat ik deze dingen vraag is omdat ik namelijk een opdracht voor school hierover moet maken vandaar.

hoofd
18 maart 2003, 22:43
Ik denk dat een muzikale opvoeding belangrijker is dan een aangeboren muzikaal talent. Maar zo komen we op de eeuwig durende nature-nurture discussies en theorien...

Neals
18 maart 2003, 23:33
zelf heb ik redelijk wat talent, en merk dat mijn voorgang door blijft gaan, of ik een half uuir per dag speel of 6 uur.

sash
18 maart 2003, 23:47
M'n pa is vrij muzikaal, maar als m'n ma gaat zingen springen de ruiten er spontaan uit. Weet niet of het erfelijk is, of dat het aan oefenen ligt. Wat vaak wel zo is dat je muzikaal moet zijn om een muziekinstrument te kunne bespelen (duh). Heeft denk ik ook wel wat te maken met je genen, maar verder boeit dat me weinig, zolang m'n vingers nog maar bewegen :smile:

Anders Destium
19 maart 2003, 11:31
Ik denk dat dit in grote mate opvoedingsingegeven is. Mijn ouders zijn allebei muzikaal, en hebben mijn zus en mij ook gestimuleerd instrumenten te gaan bespelen. Deze motivatie helpt natuurlijk al een heel end.

Het lijkt me voor veel zonen en dochters verschrikkelijk om altijd in de voetsporen te moeten staan, misschien hebben ze wel meer aanleg, maar doen ze er wat mee....Ik kan het best begrijpen als je niet hetzelfde gaat doen.

Neals
19 maart 2003, 13:00
Meeste worden op keyboard of blokfluitles getrapt met de boodschap: is goed voor je ontwikkeling... Op die zelfde manier heb ik op klokkenspel en trompetles gezeten... Heb al 10 jaar beide instrumenten niet meer aangeraakt.....

Anders Destium
19 maart 2003, 13:24
Bij ons bijna hetzelfde liedje. We werden aangemoedigd/gedwongen een muziekinstrument te bespelen, de keuze was echter vrij. Mijn zus heeft zodoende dwarsfluit geleerd en ik in eerste instantie viool (7-8 jaar). Soms baal ik er nog steeds enorm van dat ik op een bepaald moment de viool compleet heb afgezworden en 100% op de gitaar ben overgestapt. Ik heb nog steeds 2 violen, waarvan 1 in de goede maat en de ander met veel sentimentele waarde (heel klein, 1/4) :smile:

Neals
19 maart 2003, 18:57
dan had je nu heel wat ibanezzen minder gehad :wink:

zelf had ik achteraf liever leren pianospelen, want 90% van mijn kennis is gewoon gebasseerd op losse nootjes met de klokkenspel.

Negative K3 fan
19 maart 2003, 19:02
ik denk zelf dat muzikaliteit voor een heelg root gedeelte in de genen zit, want je hebt muzikale, niet-muzikale, muzikaal gestoorde mensen en alles wat daar tusssen zit. Ik heb vroeger wel eens van die verschrikkelijk muzikaal gestoorde mensen gezien, daan vraag je je echt af wat daar mis mee is (dan heb ik eht over het niet mee kunnen klappen op simpele muziek), en dat komt niet door een niet muzikale opvoeding.

Ronald
19 maart 2003, 20:27
ojee , mijn familie is zo a-muzikaal als wat , ja mn broer is dj maar ja daar heb ik ook niks aan :s

ach of ik begin gewoon de muziektalentlijn in de familie :wink:

Neals
20 maart 2003, 00:14
das het allervreemdste, want mijn vader kan geen maat houden, me middelste zusje niet, me moeder matigjes, en ik en mijn kleinste zusje perfect.

Tis waar je interesses liggen denk ik.

moretel
20 maart 2003, 00:25
Mijn broer speelt gitaar en piano, mijn moeder heeft vroeger mandoline gespeeld en mijn vader heeft een top stem en zingt allerhande aria's, alleen nooit wat mee gedaan helaas anders woonde ik nu in wassenaar :smile:
Zijn stem heeft t.n.t. niemand geerfd ook mijn kinderen niet.

Phoenix Rising
21 maart 2003, 12:25
Alleen ik en me pa hebben iets met muziek, we spelen allebei gitaar en piano. Verder hele andere smaak. Mijn broertje jat wel al mijn cds, maar speelt zelf geen instrument.

moretel
22 maart 2003, 19:56
Phoenix a.s dinsdag jamsessie in de boerderij met aerosmith, als je wil kan je meespelen maar alleen genieten van de muziek kan ook, krijg je geen spijt van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-03-23 10:19 ]</font>

Phoenix Rising
24 maart 2003, 12:27
Damn dan kan ik niet :sad: En ik ben nog wel vakantie aan het vieren........

Alsnog thanx voor de reminder!

Ik zal zelf regelmatig op de site van de boerderij kijken of er nog sessies zijn enzo in de toekomst. Dan kom ik beslist een keer langs.

Guitarchica
5 mei 2003, 18:40
Ik hoop echt niet dat muzikaliteit erfelijk is, want dan kan ik mijn gitaren&amp;keyboard wel in de hoek gooien :S Echt waar, van me ouders moet ik t niet hebben :grin: De enige muzikale persoon in mijn hele familie is me opa.

john.3001
6 mei 2003, 09:29
Op 2003-03-18 22:43, schreef mtlhead:
Ik denk dat een muzikale opvoeding belangrijker is dan een aangeboren muzikaal talent. Maar zo komen we op de eeuwig durende nature-nurture discussies en theorien...


nature-nurture, een term die ik na vorig jaar gelukkig niet meer heb gehoord...

Harry
6 mei 2003, 10:38
Op 2003-05-06 09:29, schreef john.3001:


Op 2003-03-18 22:43, schreef mtlhead:
Ik denk dat een muzikale opvoeding belangrijker is dan een aangeboren muzikaal talent. Maar zo komen we op de eeuwig durende nature-nurture discussies en theorien...


blij toe, ik heb een hekel aan termen die ik niet begrijp

nature-nurture, een term die ik na vorig jaar gelukkig niet meer heb gehoord...

PeArLjAm
6 mei 2003, 21:37
Op 2003-03-18 20:30, schreef BrianMay:
er is iets dat ik mij al een tijd afvroeg, of goed gitaarspelen erfelijk is.
Bijvoorbeeld zou de zoon van Brian May procentueel gezien meer aanleg voor gitaar spelen hebben dan een willekeurig ander iemand?
En zou het dan zo zijn dat talent al vantevoren aangeboren is?
Of bestaat er eigenlijk helemaal niet zoiets als talent en word je alleen maar goed door heel veel oefenen.
Ik kan me zo voorstellen dat iemand met veel talent en die niet oefent dat die nooit heel goed zal worden.Maar aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand met weinig talent en die uren per dag oefent wel goed kan worden.




Het kan wel aangeboren zijn maar uiteindelijk moet je natuurlijk wel oefenen voordt je echt goed kan spelen. Maar ritmegevoel enzo dat kan best aangeboren zijn. Trouwens, ik heet ook May van mijn achternaam dus het kan best aan de naam liggen.. :grin:

delphiro
7 mei 2003, 19:26
nou ik weet het zo net nog niet.. mijn moeder speelde wel orgel maar op een niveau van eeeh zo zo.. Mijn vader speelt al helemaal geen instrument maar ze draaiden wel heel veel muziek waar we ook echt naar gingen luisteren. (Elke zondag weer 'de vierjaargetijden'.. zucht :smile: )
We oefenen het niet bewust maar ze pikt het gewoon op omdat het veel om haar heen gebeurt.

De oudste kan al echt duidelijk meezingen, is maatvast en weet ook veel melodien en kan zelfs leuk improviseren (voor iemand van 2,5 dan)

Misschien kan ik meer uitsluitsel geven als mijn andere dochter ook wat ouder wordt.. die zit nu alleen nog mee te wiegen met U2, Zappa en.... K3 (jawel..)

fenderfreak
8 mei 2003, 09:38
Slecht gitaarspelen is niet erfelijk, goed gitaarspelen soms.