PDA

View Full Version : Twijfel aankoop eerste dure gitaar



rock 'n roll
19 maart 2009, 20:40
yuw,

Ik zit met een nogal raar probleem, ik speel op een richwood strat niet echt superkwaliteit dus. Ik heb lang gekeken naar nieuwe gitaren toen het geld er niet voor was, maar nu heb ik geld en toestemming van thuis om een nieuwe gitaar te kopen van €6-700. Maar mijn moeder wil dan wel de richwood weg, ik kan ze misschien wel overtuigen dat die mag blijven maar dan nog blijft het toch een beetje afscheid.
En nu komt het, ik weet dat het niet de beste gitaar is en dat er betere zijn maar ik heb hier zo'n klik mee ben er zo aan gewend. Een beetje als met vrouwen er zijn misschien zat andere vrouwen die knapper zijn maar jij bent verliefd op die ene waarvan je weet dat ze niet perfect is.
Ik weet dat het waarschijnlijk veel beter gaat klinken met een nieuwe gitaar maar kan toch niet afscheid nemen van deze :???:.
En met afscheid bedoel ik, als ik een nieuwe koop is logisch dat ik daarop ga spelen omdat ze beter is.

Best raar, zolang uitgekeken naar een nieuwe gitaar nu heb ik het geld en toch twijfel ik.

Dan komt er ook nog eens bij dat ik met dit mooie weer graag eens buiten zou gaan zitten om te spelen en dan even goed het geld niet aan elektrische kan geven maar aan een leuke akoestische.


Pff, geld hebben het kunnen uitgeven en toch niet doen :???:.
Volgens mij is er iets raar met me aan de hand.

Heeft er iemand al zoiets meegemaakt of wat zouden jullie doen in mijn geval?

bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

WillemdaGuide
19 maart 2009, 20:45
Echt serieus, als jij nog zo blij bent met die gitaar, houden!
Waarom dan een dure gitaar kopen omdat ie beter moet zijn?

MOcht er ooit een punt komen waarop je je gaat ergeren aan je richwood, op wat voor punt dan ook, dan zou ik pas verder kijken.

Tim..
19 maart 2009, 20:52
Richwood stratjes zijn cool!:strat:

ik had hetzelfde, ik heb wel een duurdere gitaar gekocht maar die oude hangt toch echt nog aan de muur (ook al is hij kapot):chicken:

frankiiee
19 maart 2009, 20:57
misschien geen slecht idee om eens wat gitaren te gaan testen, dan nog eens op je richwood spelen en vind je je richwood nog altijd beter dan zie ik geen enkele reden om een duurdere gitaar te kopen.

Misschien kan je dan kijken naar een nieuwe versterker of een nieuw pedaal als je echt iets nieuw wil.

Mvg,
Frankiiee

Arjan12
19 maart 2009, 21:03
Ik zou gewoon een Japanse Strat kopen die heel groot in het roze in iemand z'n sig staat.

En verder: als je een nieuwe gitaar koopt, voorlopig deze houden (als je het geld niet direct nodig hebt). Kun je daarna nog altijd beslissen of je 'm weg doet of niet. En zoveel zal die Richwood nou ook weer niet opbrengen, dus voor het geld hoef je niet te doen toch?

rock 'n roll
19 maart 2009, 21:11
Ik ben als eens wat gaan testen en toen niet echt een klik gekregen met een andere gitaar.
Was van plan van volgende week nog wel eens langs de muziekwinkel te gaan en er wat tijd door te brengen maar wou toch eens weten of ik de enige ben die met dit probleem zit of heeft gezeten.

dacrow
19 maart 2009, 21:48
Hou maar lekker je Richwood en spaar door tot je wat meer geld hebt, zo rond de 1100€ vindt je wel een echte goeie..

Wiellem
20 maart 2009, 11:33
Misschien kun je eventueel je Richwood wat upgraden?

Nieuwe elementen, misschien nieuwe tuners?

FruscianteFan
20 maart 2009, 12:44
Ten eerste, inderdaad, als je alleen maar een nieuwe gitaar wilt omdat je 'weet' dat je Richwood niet de beste is, zou ik het niet doen. Pas als je ervaart dat de gitaar tekort schiet, is het echt een goed idee om een andere te kopen.

Ten tweede: waarom moet de Richwood weg als je een nieuwe gitaar koopt?

Nu moet ik zeggen dat ik de eerste 4,5 jaar enorm gehecht was geraakt aan mijn Squier. Tot ik mijn Jaguar kocht. Nu voel ik eigenlijk niet meer zo die klik met de Squier. Dus misschien dat als je een gitaar koopt die je echt goed ligt, dat je niet zoveel problemen zou hebben met afscheid van je Richwood.

Toch vind ik het vreemd, maar dat is wel vaker met ouders ;)

iWishmaster
20 maart 2009, 12:56
Ik heb een paar maanden geleden mijn tweede 'goede' gitaar gekocht, maar echt helemaal wennen doet het niet. Ik speel meer op mijn Les Paul (in mijn metalband is die wat meer geschikt vind ik), maar elke keer dat ik mijn strat vastpak heb ik het gevoel dat ik 'thuis kom': Die strat 'klopt' gewoon.

Ik heb overigens hetzelfde probleem: ik heb (sinds ik een vaste baan heb) geld genoeg om vanalles en nog wat te kopen, maar ik vind het enorm zonde om iets te kopen wat misschien later niet bij mij blijkt te passen. Mijn versterker is helemaal niet geschikt voor metal, maar ik vind het geluid zo geweldig dat niks anders wil: en twee buizenbakbeesten hebben staan vind ik ook niet echt nodig.

Mijn advies: Die richwood NOOIT meer weg doen! Desnoods een beetje upgraden (nieuwe elementen, goede afstelbeurt, evt nieuwe tuners of brug) en naar wens aanpassen. Een instrument dat bij je past zal (in jou oren) altijd beter klinken een ander instrument dat 'theoretisch' beter is. Ga zoeken (lang en uitgebreid zoeken!) naar een instrument waar je σσk een klik mee hebt, die ook goed voelt. Koop iets wat een aanvulling is, geen vervanger van je strat.

rock 'n roll
20 maart 2009, 13:08
Bedankt voor het advies allemaal, ik denk dat ik inderdaad meer naar een aanvulling moet gaan zoeken als naar een vervanger. En mijn moeder overtuigen dat de richwood gewoon blijft.
Nieuwe tuners zijn totaal niet nodig hij blijft altijd mooi gestemd, nieuwe elementen misschien voor de toekomst.

Zal met al dit advies maar eens lekker wat tijd gaan doorbrengen in de winkel en geen overhaaste beslissingen nemen.

lodi
20 maart 2009, 14:27
als je n' strat leuk vindt , hou je richwood, spaar zo'n 500 eur. bij en koop dan n' usa strat maar wel n' deluxe want anders ben je n iet echt veel verder ( het verschil tussen n' standard en n' deluxe is gigantisch, echt die 200 eur.meer dubbel en dik waard ) wedden dat ge die je hele leven houdt.
wel goed uitkijken waar je koopt, voor hetzelfde kan je 1200 of 1450 euro betalen, en dit heeft niks te maken met de omvang v d winkel of met service.

iWishmaster
20 maart 2009, 15:23
als je n' strat leuk vindt , hou je richwood, spaar zo'n 500 eur. bij en koop dan n' usa strat maar wel n' deluxe want anders ben je n iet echt veel verder ( het verschil tussen n' standard en n' deluxe is gigantisch, echt die 200 eur.meer dubbel en dik waard ) wedden dat ge die je hele leven houdt.
wel goed uitkijken waar je koopt, voor hetzelfde kan je 1200 of 1450 euro betalen, en dit heeft niks te maken met de omvang v d winkel of met service.

Verschill tussen een deluxe en standard is aanwezig, maar of het van belang is, is erg persoonlijk. Mijn strat is een Deluxe (HSS) en klinkt een stuk minder 'stratty' dan de meeste standards: voor mij juist een reden om 'em te kopen, maar ik kan me voorstellen dat andere er minder van gediend zijn. Ik vond de afwerking iets beter, het feit dat er locking tuners, LSR nut en straplocks op zaten een voordeel en de pickups hadden wat meer output (wat ik fijner vind).

Overigens zou ik (persoonlijk) niet snel twee 'dezelfde' gitaren kopen (tenminste: wanneer budget een rol speelt): 1 'echte' strat vind ik genoeg. Liever wat variatie in mijn arsenaal. Kijk, als ik nu geld had (en mezelf het waard zou vinden) voor 10 gitaren is het een ander verhaal.

lodi
20 maart 2009, 21:00
met de ondertussen niet meer gemonteerde vintage noiseless pick ups klonk zo'n deluxe niet echt stratty gewoon omdat het eigenlijk geen single coils waren,maar op n' elkaar gemonteerde humbucker, op de nieuwe deluxe worden SCN pickup's gemonteerd en die klinken stratty'er dan je voor mogelijk houdt', ik heb 3 strats gehad (standard's) hoewel ik m'n ibanez's beter vond diep vanbinnen was ik d'r trots op,(de ouwe ziekte you know)maar sinds ik deze gekocht heb(deluxe usa 2tone sunburst m n )heb ik op geen andere meer gespeeld ze is FANTASTISH slechts 1 minpuntje; die koffer,je moet meten en cijferen om daar n' strap en n' kabel in kwijt te raken maar daar leer ik wel mee leven.

soup
20 maart 2009, 21:15
Je moet de richwood bijhouden, het is je 1ste gitaar en daar moet je moeder maar begrip voor hebben. En ik vind het belachelijk dat je dan niet meer dan 1 gitaar zou hebben. Stel dat je terug een nieuwe gitaar gaat kopen, moet je dan weer degene die je hebt verkopen. => :seriousf:

@anderen
En ja waarschijnlijk ondervindt hij wel dat de richwood niet zo goed speelt als een andere (misschien iets duurdere) gitaar dus vind ik het logisch dat hij zou upgraden.


Gewoon doen dus.

Exile
22 maart 2009, 16:41
Houden die Richwood! Upgrade hem dan desnoods aan die delen waardat hij niet 'zo perfect' is ;)

En met het geld dat je uitspaart kan je dan gaan kijken naar een akoestische :supercool:

iWishmaster
22 maart 2009, 20:24
met de ondertussen niet meer gemonteerde vintage noiseless pick ups klonk zo'n deluxe niet echt stratty gewoon omdat het eigenlijk geen single coils waren,maar op n' elkaar gemonteerde humbucker, op de nieuwe deluxe worden SCN pickup's gemonteerd en die klinken stratty'er dan je voor mogelijk houdt', ik heb 3 strats gehad (standard's) hoewel ik m'n ibanez's beter vond diep vanbinnen was ik d'r trots op,(de ouwe ziekte you know)maar sinds ik deze gekocht heb(deluxe usa 2tone sunburst m n )heb ik op geen andere meer gespeeld ze is FANTASTISH slechts 1 minpuntje; die koffer,je moet meten en cijferen om daar n' strap en n' kabel in kwijt te raken maar daar leer ik wel mee leven.

De mijne heeft ook SCN pickups, maar omdat het een HSS is, zijn ze zo hot dat het strattige er wel een beetje afgaat als je mij vraagt.

rock 'n roll
24 maart 2009, 19:48
Ik denk dat ik beslist heb wat het gaat worden. Ik ga gewoon een leuke akoestische kopen, denk dat ik daar nog het meeste plezier van ga hebben in de zomer een beetje buiten gaan zitten spelen.
Dus de zoektocht naar een leuke akoestische gitaar kan beginnen :rockon:.

Guitar GoD
24 maart 2009, 20:45
helemaal gelijk heb je man! akoestisch rules!
is je budget nog steeds rond de 6-700 euro?
om je een beetje op weg te helpen hier wat merken.

Goedkopere taylor modellen (denk aan de 214, ik vind hem zijn geld zeker waard!)
blueridge (aanrader!)
seagull.
cort.
LAG
walden (enorm goede kwaliteit vooral boven de 400 euro voor 500 euro heb je een voledig massieve walden met massief ebben toets en pallisander zijkanten+achterkant!!)
takamine
tanglewood

rock 'n roll
24 maart 2009, 20:47
Zo meteen de zoekfunctie maar eens raadplegen in het akoestisch gedeelte.
Ik zat zo te denken aan een budget van ong. €500, daar moet wel iets leuk voor te vinden zijn.

Guitar GoD
24 maart 2009, 20:49
ok, succes ermee! ik hoor het wel wat het word!

Muzieknono
25 maart 2009, 07:21
Kijk ook eens naar Ayers, heel fijne gitaren.
Mvgr. Dirk Jan :B

rock 'n roll
25 maart 2009, 17:02
Vandaag naar de winkel geweest, ze hadden van gisteren en nieuwe collectie lag binnen. Geweldige gitaren, voelde super aan, goed afgewerkt en zagen er nog eens leuk uit ook. En zelfs niet duur, echt geweldig.

Zo meteen maak ik een nieuw topic aan in het akoestisch gedeelte, uiteraard met foto's!

Guitar GoD
26 maart 2009, 12:23
is goed man!