PDA

View Full Version : vraag fender highway one



jan_bervoets
19 maart 2009, 18:51
hoi , ik heb dus een fender highway one ongeveer 2 jaar oud maar het probleem is ze ontstemt ongeloofelijk rap !

ze begint echt onbruikbaar te worden op podium , ik heb ze 3 maanden geleden laten afstellen en mijn enige vraag was eigelijk het ontstemmen . dat ging goed voor een paar weken maar daarna begon het terug .

iemand zei me dat ik een nieuwe tremelo moest laten zetten omdat degene die daar inzitten ook in squiers zitten ?wat zou ik nu moeten doen om mijn gitaar niet meer te laten ontstemmen.

en nog een vraag wat is er eigelijk allemaal verschillend in met een gewone standard strat met singecoils ?

alvast bedankt !

Daan_B
19 maart 2009, 18:56
Ik zou eerder voor nieuwe tuners gaan dan een nieuwe tremolo;).

sjoerd5
19 maart 2009, 18:59
Gebruik de tremelo ook echt?
Als je die niet veel gebruikt, kun je die er beter afhalen
en de brug vaster zetten met meer veren,
of een stuk hout.

Foxey Freddie
19 maart 2009, 19:00
even een paar vershillen: http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/TypenStratocasters
+ natuurlijk de 70s headstock van een hw1

bass blom
19 maart 2009, 19:04
even een paar vershillen: http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/TypenStratocasters
+ natuurlijk de 70s headstock van een hw1

+ nitro lak dan, maar dat heeft net zo weinig van doen met TS zijn vraag :chicken:

pasqual
19 maart 2009, 19:05
jongens, ga nou niet meteen roepen dat er nieuwe tuners op moeten of een nieuwe brug. het probleem zit eerder in de topkam, stringretainers en de afstelling van de tremelo. gebruik eerst eens ff de zoekfunctie en dan kom je tig topics tegen over ontstemmen van strats en wat er aan te doen. als je er echt niet uitkomt wil ik het nog wel eens voor je uitleggen. maar nogmaals: de tuners die op de highway's zitten zijn goed genoeg.

groeten Pasqual.

Foxey Freddie
19 maart 2009, 19:07
+ nitro lak dan, maar dat heeft net zo weinig van doen met TS zijn vraag :chicken:

hij vraagt het toch echt hoor.

jan_bervoets
19 maart 2009, 19:11
ik gebruik die tremelo wel soms , maar als de gitaar dan niet meer ontstemt wil die graag opgeven :D bedankt voor de informatie alvast maar 1 ding wat zou er dan schelen met de topkam ?

bass blom
19 maart 2009, 19:16
hij vraagt het toch echt hoor.

oja, oeps.

je topkam zou je snaren kunnen vasthouden, klemmen.
hoor je wel eens 'tink' als je stemt?

pasqual
19 maart 2009, 19:17
het probleem met de topkam is dat de snaren weerstand ondervinden en er niet lekker doorheen "glijden". de truuk is om de sleufjes iets breder te maken ( dus niet dieper!! ) zonder te overdrijven m.b.v. fijn schuurpapier. daarnaast zou je wat grafietpoeder ( of potlood=grafiet ) in de sleufjes te doen. hiermee "smeer"je de boel een beetje. de stringretainers zou je kunnen vervangen voor rollertrees of graftech retainers. alles zorgt voor minder weerstand.

en zo zijn er nog een aantal methodes....

groeten Pasqual.

Klaasj Vaak
19 maart 2009, 19:17
Zit je brug stijf op de body, of is ie zwevend zodat je de tremolo zowel omhoog als naar beneden kunt gebruiken? In het eerste geval, extra veer erbij en het ontstemmen zal minder zijn. Mits de topkam geen probleem veroorzaakt en dat is dan weer het eerste wat ik met stemmingsproblemen zou vervangen. Een slecht te stemmen gitaar heeft erg vaak met de topkam te maken. Grafieten of benen topkammetje werkt beter is mijn ervaring.

Wat betreft het tremoloblok, dat het dezelfde is als in Squiers, die is nieuw voor mij. Hoe komt de persoon aan z'n bevinding?

eggen_h
19 maart 2009, 19:24
in een highway zit een aluminium blok, in een squier een loden, zinken, wat het ook is.. het zijn niet dezelfde in ieder geval.

ik denk dat je je tremelo wat strakker moet zetten met een paar extra veren, heb ik ook gedaan, vrijwel nooit meer echt vals.

Renin
20 maart 2009, 19:32
Ik heb ook een highway1, maar die van mij ontstemt niet, zelfs niet met flink tremelo gebruik.

Met de tuners is echt niets mis. Deze zijn solide en stevig genoeg, evenals de tremelo. Ik vermoed ook een ruwe topkam, of je snaren zijn niet goed opgewonden :soinnocent: (zie wijze van snaren opzetten).

jan_bervoets
20 maart 2009, 21:40
mijn tremelo kan omhoog en omlaag maar ik weet genoeg :D bedankt voor de reacties !

ik ga mijn tremelo wat strakker zetten en wat fixen aan de topkam

groeten ,
jan

pasqual
20 maart 2009, 23:14
mijn tremelo kan omhoog en omlaag maar ik weet genoeg :D bedankt voor de reacties !

ik ga mijn tremelo wat strakker zetten en wat fixen aan de topkam

groeten ,
jan

waarom? dat is toch juist het leuke van een trem om 'm te laten zweven? het ontstemmen gebeurt juist op het moment dat je de snaren omlaag brengt, in mindere mate als je de trem naar achteren beweegt. fix je topkam en je stringretainers en ik durf te wedden dat je ontstemmings problemen ( bijna ) verleden tijd zijn. ik heb hier momenteel 4 strats staan met allemaal een 6 punts vintage trem en geen van allen ontstemd ( of nauwelijks ) en allemaal zijn ze zwevend afgesteld.

groeten Pasqual.

edit: ik woon niet ver van je vandaan en wil je wel helpen als je bang bent om iets verkeerd te doen.