View Full Version : Stonebeat Les Beat
aaronstonebeat
29 april 2009, 00:05
ik bedoel dat je eerst van die opkomende nerf af moet komen voordat je uberhaupt maar een spatje kleur aanbrengt
D'r zal vast 'n goede manier voor zijn; maar ik ken 'm nog niet. 't Viel me vorige lente bij het schuren van mijn eerste body wel al op dat elke gemorste zweetdruppel een pruik van opstaande vezels veroorzaakte.
't Lijkt mij makkelijker om spullen te gebruiken waar geen water in zit. Ik heb wel eens gelezen dat je ook op thinner-basis kunt stainen bijvoorbeeld.
get zappad
29 april 2009, 00:23
sorry maar je begrypt het volgens mij nog steeds niet. als je alles geschuurd hebt en je denkt nu ben ik klaar voor de finishing touch, dan maak je het oppervlak nat (met mate) dan schuurje opnieuw, dit herhaal je net zolang totdat er geen nerven meer omhoog komen. mijn ervaring is dat 2 a3 maal voldoende is
get zappad
29 april 2009, 00:29
e en houtnerf kan niet oneindig zich blijven oprichten, alsie weggeschuurd is dan blijft hij weg .en dan een kleur (of meer ) aanbrengen en lakken of olieen. dat laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur.
aaronstonebeat
29 april 2009, 00:33
Ik zal het bij de eerstvolgende gelegenheid proberen, echt. Zoals ik al zei, misschien heb ik niet lang genoeg volgehouden.
Feit blijft dat eiken in combinatie met water wat lastiger is dan andere houtsoorten; dat wilde ik maar even melden.
get zappad
29 april 2009, 00:40
probeer op een afvalstukje maak er een ronde en een schuine kant aan en laat je verbazen. ik moet nu echt naar bed moet om 4 uur weer op
aaronstonebeat
29 april 2009, 00:48
Eiken zou toch juist niet goed resoneren? Wat zijn jou ervaringen daarmee? Aan de andere kant heeft ebben dat ook een stuk minder (tov bijvoorbeeld palisander) en dat wordt veelvuldig gebruikt.
Een geheel massieve gitaar uit eiken zal wel niet echt wat zijn maar ik denk dat jij bewijst dat het wel degelijk werkt. Ik ben wel benieuwd hoe het zich op lange termijn houd.
Keep it up!
Resonantie van het hout vind ik wel één van die alchemistische ingrediënten. Al mijn zelfgebouwde gitaren bevatten eiken en ik meen dat ik een zekere toonkwaliteit hoor die ze alle gemeen hebben; maar dat is ook heel erg iets waarvan ik me afvraag of ik het me wel of niet inbeeld. Als ik het goed hoor, zou ik zeggen dat het een kruid is waar je dingen mee op smaak kunt brengen, subtiel of heftig naar wens. Op zich niet per se lekker, maar zeker wel in de juiste combinatie.
Ik ben evenzeer benieuwd naar de wat langere termijn. Zonodig zal ik daar tzt over rapporteren.
get zappad
29 april 2009, 01:10
ik zie het probleem van het gebruik van eiken ook niet. maar ik zou het nooit in een hals gebruiken, want eiken is een van dehoutsoorten die heel goed te buigen zijn. wat ook heel mooi is , maar wat ik nog nooit op een gitaar gezien heb is kwartiers plataan. ik heb dit gezien op/aan een mandoline, van een vriend uit canada hij heeft nooit gewten wat het was totdat bleek dat ik een vrijwel identiek stuk had liggen,waarvan ik zeker wist wat het was.
no 1 hops
29 april 2009, 09:14
wat betreft omhoog komende vezels is de werkwijze die get zappad aangeeft wel de meest logische. hout nat> hout zwelt>schuur na droging vezels weg.
als je voor een egale kleur zou gaan is misschien een optie om die net als met nat schuren met een schuurspons de kleur erin te schuren.
dat je eiken buigen kan is naar mijn idee geen reden om er geen hals van te maken want dat buigen gaat met overdadig warmte en water gebruik.
resonantie, is ook weer zoiets.
heb jaren geleden een grenen bed gesloopt, allemaal verschillende planken maar als je tegen die planken aan klopte klonk elke plank anders.
het blijft hout dus de ene plank is de andere niet, net zoals de ene boom de andere niet is
Ike57
29 april 2009, 10:01
Laats las ik op internet een artikel van een beroeps-gitaarbouwer (ben de naam even kwijt) die stelde dat de houtsoort van ondergeschikt belang was.
Zijn stelling was: Vroeger gebruikte men voornamelijk de houtsoorten die gemakkelijk te verkrijgen waren én die gemakkelijk te bewerken waren. Eiken is voor gitaarbouwers geen "gemakkelijke" houtsoort en daarom werd het niet / weinig gebruikt.
get zappad
29 april 2009, 13:08
dat klopt dat men vroeger gebruikte wat (regionaal) voorhanden was. ik heb oude instrumenten gezien waarvan de hals van beuken was. waarom ook niet,ik denk dat wij hedentendage nogal verwend zijn, nu kun je met een paar muisklikken in notime de meest exotische houtjes vanover de hele wereld bestellen. ik heb nu wat spul liggen waar ik jaren geleden nog nooit van gehoord had .
stijnkenens
29 april 2009, 17:02
Die gasten van alembic zeggen dat: met de pickups van vandaag, zeker met actieve electronica, en de instellingen van een versterker maakt het 'bijna' niet meer uit wat voor hout je gebruikt. (Enkel: een hals mag niet kromtrekken, en je gitaar moet in ballans hangen (dat is mijn mening dan))
En benedetto heeft eens een gitaar gebouwd van dosse gezaagd constructie-hout. En dat beest dat klinkt nog ook.
Even over hout dat vroeger voor handen was:
Eind 18e eeuw en in de 19e eeuw werden (cuba-) mahonie, pallissander en ebben als ballast gebruikt in de schepen die terug kwamen uit Amerika (daar woonden toen alleen maar avonturiers, die dreven nog geen handel met Europa, dus de schepen kwamen 'leeg' terug)
en India. Die bomen stonden daar aan de kust, dus niet ver te transporteren.
Daarom was dat hier zo gemakkelijk te krijgen. Dat hout werd hier gewoon verhandeld, dat was niet specialer dan inheemse houtsoorten: enkel nieuw, dus hip. (daarom al die Engelse meubelen in mahonie)
Nu zijn dat luxe houtsoorten waar soms zelfs niet meer aan te komen is.
s
aaronstonebeat
29 april 2009, 18:11
Ik blijf die hele houtsoortendiscussie boeiend vinden.
Het argument van beschikbaarheid en bewerkbaarheid heb ik ook al eens gehoord als het om fender-gitaren ging; en er zullen er vast meer zijn.
Heel wat anders: ik heb net een nieuw cameraatje en kan het natuurlijk niet laten 'm meteen uit te proberen. Dit is het allereerste kiekje dat ik ermee geschoten heb:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6NY7OR6-D.jpg
Zo uit de doos natuurlijk zonder het boekje te hebben gelezen :hippie:
En om toch nog iets zinvols toe te kunnen voegen, dit is de pickup-ring van het brugelement met z'n thans rubberen onderkant:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7L6YF6OI-D.jpg
no 1 hops
29 april 2009, 18:30
dat met die element ringen heb je mooi opgelost.
het enige dat ik zou veranderen, maar dat is persoonlijk, de veren waarin de pickup hangt.
hebnu verschillende gitaren met tubbing en dat bevalt mij eigenlijk wel goed.
de nieuwe foto van de gitaar laat echt prachtig zien hoe mooi eiken eigenlijk is.
super axe uit assen
Ike57
29 april 2009, 20:04
Zo uit de doos natuurlijk zonder het boekje te hebben gelezen :hippie:
Koop je die dingen tegenwoordig compleet met boekje dan? :crazyhappy:
Zonder gekheid: Schitterende gitaaar !!
Heb zelf net vanmiddag een bouwtekening van een LP op A4 laten printen ....
aaronstonebeat
29 april 2009, 21:07
Het is de fase van fine tuning. Gisteren heb ik m'n topkammetje 'ontknarst'. Zoals gebruikelijk heb ik ze gezaagd met m'n gedremelde voelermaten. Daarmee had ik al geleerd om meteen al bij het begin van het zagen de juiste hoek richting de gaatjes van de mechanieken aan te houden; het is nogal een gedoe om die schuinte naderhand aan te passen.
Ik zaag ze ook altijd zo krap mogelijk. De dunne e-snaar is bv. 0,28 mm dik en dus zaag ik die met 0,3 mm. Maar steevast knarsen vooral de gladde snaren in de sleufjes. Nu heb ik definitief vastgesteld dat het probleem niet zit in de breedte van de sleuf maar in de vloeiendheid aan de kant van de mechanieken; toen ik nl. met wat heel fijn schuurpapier de randjes aan de bovenkant van de sleufjes glad had afgerond, was het knarsen (en het uit stemming raken) volledig verdwenen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VR6B3DTE-D.jpg
Wat nog rest is voor het oog. Het kammetje kan aan de kant van de dunne snaren nog wat lager gevijld worden (vanaf de bovenkant) en dan ben ik ook de 'zoeksporen' (zie b-snaar) van het begin van het zagen kwijt. Dan nog wat polijsten zodat het dezelfde glans krijgt als de truss rod cover.
De brugzadeltjes hebben ook nog wat vijlwerk nodig: de A-snaar staat net iets te laag (ik kan me niet herinneren of dat altijd zo is geweest of dat ik er ooit zelf al aan heb zitten vijlen zonder kennis van zaken). Spoedig, als ik zin heb.
Ik herinnerde me daarnet dat dit niet de enige aluminium topkam is. Eind vorig jaar heb ik wat reparatiewerk aan een oude Eko gedaan.
Dit is toch ook een aluminium topkam for sure:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFFHX7MI-D.jpg
Als het materiaal het op een bejaarde Eko kennelijk zo lang heeft uitgehouden, heb ik goede hoop voor de toekomst van mijn kammetje.
stijnkenens
30 april 2009, 00:10
Geef je je snaren ook een vrije uitloop naar de mechaniek toe?
Zodat ze enkel de kam raken op het punt waar ze binnen komen?
Zo heb ik het geleerd. De hoek van het gleufje moet groter zijn dan de hoek van de snaren. En nog liefst in een boog.
Het is een van de punten waarbij een vreemd gezoem vandaan kan komen.
(naast losse balken, losse fretten, een kam op het klankblad waar iets mis mee is, ...)
gewoon een vraag.
s.
aaronstonebeat
30 april 2009, 00:36
Dat gezoem had ik met de topkam twee gitaren terug. Die had ik eerst vrij vlak ingezaagd en merkte toen dat de snaren trilden, ratelden in de slots; toen heb ik ze schuiner gemaakt en werkte het goed.
Ik heb me wel al zitten afvragen wat nu het wijste in deze is. Als de snaar echt maar op één punt ligt, zal hij bij veel materialen toch door de druk zich wat invreten, lager komen te liggen en over een groter contactoppervlak lopen. Daar zal vast een optimum zijn dat dichter te benaderen is naarmate je meer ervaring opdoet.
Op deze, en ook die eerdere topkam, is de situatie nu zo dat de snaar wel de kam over de hele breedte raakt, maar het verschil met de hoek van de snaar zoals die verder naar de mechaniek loopt, is maar heel klein. Dan zou ik denken dat de grootste druk zit op het punt waar de snaar de topkam richting brug verlaat, en maar een beetje op het traject door de topkam.
Hoe dan ook, zoals het nu zit, werkt het. Geen 'ping' meer bij het stemmen, geen geknars meer bij bends en de gitaar blijft op toon.
Dank in ieder geval wederom voor het delen van een stukje professionele kennis.
aaronstonebeat
30 april 2009, 14:25
dat met die element ringen heb je mooi opgelost.
het enige dat ik zou veranderen, maar dat is persoonlijk, de veren waarin de pickup hangt.
hebnu verschillende gitaren met tubbing en dat bevalt mij eigenlijk wel goed.
de nieuwe foto van de gitaar laat echt prachtig zien hoe mooi eiken eigenlijk is.
super axe uit assen
De elementen op de tele hebben ook van die rubber buisjes; werkt idd prima.
PS:
Vnl. hout uit drachten :ok:
Weinig dingen zijn leuker dan het fijn afstellen van je zelfbouw, merk ik. Zoals ik al schreef, volgden de brugzadels nog niet helemaal de radius van de toets. Misschien moeilijk te zien op de foto, maar de a-snaar staat zichtbaar iets te laag. Hetzelfde bleek het geval met de dunne e-snaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QTTPAWNW-D.jpg
Ik heb eerst de brug zo ver mogelijk laten zaken en ben toen met een voelermaat de snaarafstanden tot de 22ste fret gaan bekijken; de dunne e en de a stonden beide op 0,75 mm, de rest hoger.
Na wat vijlwerk is dat allemaal genivelleerd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OVOM3ZR4-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USXP77QZ-D.jpg
En ook het trapje naar de zolderkamer is nu naar m'n zin:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AWJUZ4RR-D.jpg
Eventueel zou ik de topkam aan de bovenkant nog iets verder af kunnen vijlen zodat de snaren niet meer dan hun halve dikte erin liggen. Maar ach, hoe vaak staat je publiek met een vergrootglas je gitaar te bekijken? En het werkt zoals het nu is.
Wie weet krijg ik ooit nog een keer veel zin om een vijl te hanteren :hippie:
pueblo
30 april 2009, 21:01
hij ziet er prachtig uit, vandaag op marktplaats nog een bass gezien met aluminium topkam
aaronstonebeat
20 mei 2009, 17:36
Dit moet ik hier even vermelden: zojuist komt een nieuwe gitaarleerling hier met een heuse Les Paul Custom (heeft meer gekost dan al mijn gitaren bij elkaar).
Natuurlijk heb ik meteen gevraagd of ik er heel even op mocht spelen. Dat was erg leuk, kon ik mijn les beat eens met 'the real thing' vergelijken. 't Is lang geen slechte gitaar (ik heb 't nu over de Gibson ;)) maar als ik echt moest kiezen, koos ik de mijne. De mogelijkheid om het halselement naar singlecoil te draaien vind ik onovertroffen en de oplossing van gibson om in feite 2 mastervolumes te gebruiken, heeft mij nooit aangesproken; ik heb zat aan 1 volume en 1 tone (+ mijn knappe coiltap-knopje).
Mooi geluid in de Gibson, maar wederom vind ik de mijne helderder, meer aanwezig.
Mijn gitaar is nog iets zwaarder (ondanks 'n beetje dunner) dan deze toch ook niet lichte LPC en ik was echt verheugd te merken dat The Real McCoy zittend net zo ongemakkelijk speelt als mijn ervan afgeleide: de holte voor de beensteun zit te ver naar voor, de gitaar wil achterover kiepen en daardoor merk ik dat ik steeds switch tussen 2 min of meer comfortabele speelhoudingen.
Dan de tele, die ligt altijd goed op je been :supercool:
thijser
20 mei 2009, 19:04
Het is grappig dat iedereen gibson altijd ziet als "het echte werk" terwijl deze gitaren echt veels te slecht af worden gewerkt. Denk aan Fretwerk rommelig,bindings worden niet netjes schoongeschraapt na het beitsen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen. Een epiphone daarintegen (maar dan wel eentje rond de 500 euro) is veel beter afgewerkt. Chinesen en koreanen kosten geen drol en hebben veel meer tijd om fretten te vlakken,polijsten enz.
jij gaat zo'n gezeik krijgen:cheerup:
aaronstonebeat
20 mei 2009, 19:15
Het is grappig dat iedereen gibson altijd ziet als "het echte werk" terwijl deze gitaren echt veels te slecht af worden gewerkt. Denk aan Fretwerk rommelig,bindings worden niet netjes schoongeschraapt na het beitsen en zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen. Een epiphone daarintegen (maar dan wel eentje rond de 500 euro) is veel beter afgewerkt. Chinesen en koreanen kosten geen drol en hebben veel meer tijd om fretten te vlakken,polijsten enz.
De slechte afwerking van gibsons is mij ook al eens heel erg opgevallen toen ik een dagje bij Musik Produktiv heb rondgelopen; echt shocking in sommige gevallen. Maar de gitaar die ik vandaag in handen had, zag er echt puntgaaf uit; heel erg netjes afgewerkt.
't Opmerkelijkste vind ik eigenlijk dat het zo enorm kan verschillen. En daarbij dat ik het ontwerp voor zittend spelen eigenlijk niet zo heel erg goed vind; wel ontzettend mooi natuurlijk.
Maar de Les Paul blijft natuurlijk wel zo'n beetje hèt oermodel van de solid body gitaar.
't Is lang geen slechte gitaar (ik heb 't nu over de Gibson ;)) maar als ik echt moest kiezen, koos ik de mijne. De mogelijkheid om het halselement naar singlecoil te draaien vind ik onovertroffen en de oplossing van gibson om in feite 2 mastervolumes te gebruiken, heeft mij nooit aangesproken; ik heb zat aan 1 volume en 1 tone (+ mijn knappe coiltap-knopje).
Mooi geluid in de Gibson, maar wederom vind ik de mijne helderder, meer aanwezig.
Schitterend ! Wat zul jij een tevreden man zijn :D
Wat was de reactie van je leerling???
thijser
20 mei 2009, 20:01
ja maar bij een gitaar van meer dan 2000 euro mag het ook wel :) Maar je hebt gelijk, het model is toch echt wel super.
en @ Robdop:
Laat maar komen hor :)
haha strijdvaardig hoor:)
ik weet niets van gibsons af. maar wat me wel verbaasde bij mijn fender, is dat de binding ook niet goed afgeschraapt is is op sommige punten, en dat je op sommige punten ziet dat ze er een nieuw stuk binding voor hebben gebruikt waar de oude stopt. maar dit weerhield mij niet om hem te kopen. want OEee wat klinkt ie goed:ok:
aaronstonebeat
20 mei 2009, 22:15
Schitterend ! Wat zul jij een tevreden man zijn :D
Wat was de reactie van je leerling???
Ja, echt wel heel tevreden.
Maar ik heb bij deze gelegenheid alleen die gibson bespeeld, niet mijn eigen LB. En ik ben dan ook niet zo van 'moet je deze 'ns horen, dat klinkt toch veel beter' (hij is wel 'n klant hè!).
Bovendien blijft het allemaal reuze subjectief.
En zeker in dit geval ook appels en peren. Mijn gitaar is zwaarder, wel mahonie doch geen esdoorn, ebben of palisander maar eiken, heeft een aanmerkelijk dikkere hals, waarschijnlijk dikkere frets, dikkere snaren, een ruwere finish, menigeen zal het maar een lomp geval vinden om te bespelen.
Maar ik ben er als een kind zo blij mee.
no 1 hops
21 mei 2009, 09:44
ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat de mythe rond de oer fender en les paul ervoor zorgt dat een heleboel dingen nooit verandert zijn die best wel beter konden.
het gekke is dat we allemaal toch ook niet in de T Ford zijn blijven rondrijden.
maar wat gitaren betreft gaat het bij veel mensen om dat oude authentieke spul want dAt is het.
toen ik ASB zijn reactie las
Mooi geluid in de Gibson, maar wederom vind ik de mijne helderder, meer aanwezig
moest ik aan mijn eigen gitaar denken, geen fender, geen gibson en toch een bak aan speelplezier en daar gaat het volgens mij om.
ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat de mythe rond de oer fender en les paul ervoor zorgt dat een heleboel dingen nooit verandert zijn die best wel beter konden.
het gekke is dat we allemaal toch ook niet in de T Ford zijn blijven rondrijden.
maar wat gitaren betreft gaat het bij veel mensen om dat oude authentieke spul want dAt is het.
het gekke is dat ik dat eigenlijk ook wel vind (terwijl ik mezelf niet echt als conservatief of zo beschouw): je kan een strat mooi of lelijk vinden maar qua ergonomie, speelcomfort, industriële produktiemogelijkheden enz... is er eigenlijk nooit iets beter ontwikkeld op gitaarvlak imo. Daarom ook vind ik het strat ontwerp Geniaal, temeer omdat in die tijd (unlike bv een LP, die veel klassieker was afgeleid van de bestaande jazzbakken/acoustische ) een strat echt wel overkwam als een soort spaceship uit futureworld.
no 1 hops
21 mei 2009, 12:04
het gekke is dat ik dat eigenlijk ook wel vind (terwijl ik mezelf niet echt als conservatief of zo beschouw): je kan een strat mooi of lelijk vinden maar qua ergonomie, speelcomfort, industriële produktiemogelijkheden enz... is er eigenlijk nooit iets beter ontwikkeld op gitaarvlak imo. Daarom ook vind ik het strat ontwerp Geniaal, temeer omdat in die tijd (unlike bv een LP, die veel klassieker was afgeleid van de bestaande jazzbakken/acoustische ) een strat echt wel overkwam als een soort spaceship uit futureworld.het vreemde echter is dat de spaceships in gitaar wereld van tegenwoordig het meestal verliezen van de T ford in guitar world, terwijl daar geen enkele kwalitatieve reden voor is, het geldt voor versterkers en trapbakje idem dito.
de kabels van vroeger waren grotendedeels bagger, de productie van pickups en andere hardware had nooit dezelfde productie kwaliteit over een langere termijn en toch gelden die oude dingen als holy ground.
sorry maar ik geloof daar niet in, sinds de indonesiers, koreanen de goede machines hebben gekregen en begeleiding maken ze top instrumenten die naar mijn idee niet onder doen voor menig hoog geprezen amerikaan.
het enige verschil is dat de prijzen voor kwalitatief mooi en goed hout vanwege de schaarste ervan nu de grootste onbalans maakt.
maar ik geloof werkelijk dat als je de fabrieken in korea en andere lage lonen landen het goede materiaal geeft ze instrumenten maken die die van de amerikanen overstijgt
Mooi werk Aaron!
De LB heeft die lekkere mid-growl wat ik zo heerlijk vind aan een Les Paul! :ok:
aaronstonebeat
15 december 2009, 21:56
Eind april had ik deze gitaar zo'n beetje af. Sindsdien heeft ze vooral aan de muur gehangen en op de standaard gestaan. Nu vond ik het tijd eens te kijken hoe eea zich heeft gehouden en of nadere afstelling aan de orde is. Afstellen bleek noodzakelijk maar alles is verder wel mooi recht gebleven.
De moer van de truss rod moest ik zeker een hele slag aandraaien (in etappes uiteraard). Zeven maanden geleden had ik die niet meer dan handvast gedraaid en omdat de gitaar op dat moment goed afgesteld was, heb ik dat toen dus zo gelaten.
Het is mooi om te merken dat een zelf gemaakte truss rod ook echt werkt :cheerup:
Ik heb het over een paar dagen gespreid zodat ik rustig kon bekijken of de zaak geen vreemde ontwikkelingen onderging en uiteindelijk heb ik nu dit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AYUOBGVO-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H6LJEXPW-D.jpg
De dikke E zit met de onderkant net boven het 2 mm-streepje. Lager hoeft het voor mij ook absoluut niet; maar ik heb het gevoel dat het wel zou kunnen omdat er nog altijd niets hinderlijk aanloopt.
Ik vond ook de 2 pickups weer best goed combineren, nog steeds een beetje tot mijn verbazing. De DiMarzio bij de hals is veel heter (wel 12,5 kOhm) dan de PAF bij de brug (ongeveer 7,5 kOhm).
Binnenkort ga ik weer wat spullen bestellen en dan komen er ook echte potmeters voor deze gitaar (nu nog prul van de elektronicaboer). De toonregeling is nog steeds alleen maar een een weerstand (ik meen 250 K) die ik in serie met het signaal kan draaien; werkt prima voor mijn gevoel.
Hiro
16 december 2009, 08:51
Mooie lage actie, vooral fijn dat dat lukt na 7 maanden er niets mee doen!
I love it when a plan comes together ;)
aaronstonebeat
16 december 2009, 18:39
Ik heb altijd het gevoel dat een gitaar zich na voltooiing een beetje moet 'zetten'. Ik verwacht dat deze afstelling nu veel langer houdt.
Maar misschien is dat alleen maar een ongefundeerd gevoel?
no 1 hops
18 december 2009, 08:37
zo denk ik er ook over ASB.
hout blijft een natuurproduct en zal zich aanpassen aan temp en vochtigheid en niet te vergeten de kracht/spanning die in het hout kan zitten en door bewerking zich heel anders in een stuk hout kan gedragen omdat het na bv zagen een stuk mist.
maar al met al, welke gitaar is op dit moment je favoriet?
aaronstonebeat
18 december 2009, 15:05
Hey Hops!
Sinds ik 'm af heb, speel ik vnl op mijn tele-versie. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe bruikbaar de geluiden daarvan zijn.
aaronstonebeat
3 april 2010, 00:40
Vandaag heb ik nog een keer deze gitaar onder handen genomen en wat dingen gedaan die al een tijdje in mijn hoofd zaten:
Pickups van plaats gewisseld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WKQ6TE3-D.jpg
Eigenlijk zitten ze nu verkeerd om qua string spacing maar de dimarzio is heter dan de paf en ik denk dat ik daar wat geluid betreft blijer van wordt. De mogelijkheid om traploos van single coil naar humbucker te gaan is met de dimarzio meeverhuisd.
Ik heb om te proberen ook knopjes van een andere gitaar erop gezet. Bevalt me eigenlijk wel beter dan de iets kleinere zwarte die er eerst op zaten; ze draaien wat prettiger.
Ander project, de uitstekende fretuiteindes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3S7HJ3O-D.jpg
Weer helemaal baby smooth. Het afwerken van die uiteindes begint me steeds beter te lukken.
En reuze makkelijk bij dit soort afwerking (als het zo mag heten): even wat blonde schellak langs de rand van de toets en er is niet meer te zien dat ik er met een vijl langs ben gegaan.
Ik ben trouwens blij dat ik de hals eraf kan schroeven, da's wel zo makkelijk voor dit soort klusjes.
Tenslotte dit nog:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-URVV8JWP-D.jpg
Op hoog volume had de gitaar toch nog ergens een metalige feedback. Het meeste was ik al kwijt door rubber onder de metalen ring van het brugelement te bevestigen, maar ik had de indruk dat het staartstuk er ook voor een deel debet aan was; dat heeft een zelfde behandeling gekregen. Ik hoop dat het nu nog beter is (zie op de foto dat ik nog een puntje moet afsnijden).
Helaas geen setje 011 meer in huis. Misschien maar goed ook. Anders had ik me wellicht niet kunnen bedwingen en eigenlijk wil ik ook de tuners nog vervangen door de gotoh's van mijn eerste bouwproject; die zijn gewoon beter.
oigun
3 april 2010, 14:04
Fijn om deze weer eens terug te zien:cheerup::cheerup::cheerup:
aaronstonebeat
3 april 2010, 17:51
Dank Oigun. De gitaar begint nu eigenlijk pas te worden wat ik voor ogen had. Op wat kosmetische dingen na ben ik er nu wel zo'n beetje.
Vandaag heb ik onder andere de mechanieken vervangen. Allereerst viel me daarbij heel iets anders op. De hals van mijn eerste zelfbouwgitaar heb ik met blanke alkyd lak afgewerkt, de body met blanke acryl. Er was van het begin af aan al een klein kleurverschil maar bijna twee jaar later heb ik dit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R76JDDNV-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQZJQFXU-D.jpg
Ik vind dat eigenlijk wel een fraai vintage effect; 't is duidelijk niet van de rook anders was de body ook zo verkleurd.
Meer terzake:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SQFDXBQL-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMOBPGWK-D.jpg
Deze Gotoh mechanieken zijn echt vele malen beter dan de merkloze die er eerst op zaten. Ze hebben geen speling als er geen snaren opzitten en het is een verschil van dag en nacht qua stemvastheid, zelfs nu ik pas een uurtje ofzo nieuwe snaren erop heb.
De topkam is inmiddels een eind richting zoals het in mijn hoofd hoort (maar ik zou nog altijd iets van de bovenkant af kunnen halen):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHWOMKEO-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-KFU6A7ZJ-D.jpg
Rechts het uitvallen van de string spacing tov de pole pieces; ik heb er vrede mee. Ik heb het gevoel dat de elementen nu zitten waar ze thuis horen. De DiMarzio doet het super bij de brug, hij brult het uit en produceert met het grootse gemak vele boventonen waardoor elke toon er ondanks forse gain helder en duidelijk uit lijkt te komen. De PAF kan mooi zijn bluesy rol bij de hals vervullen. De coilsplit van het brugelement voegt iets toe dat niet LP-achtig is, alleen en zeker ook in combinatie met het halselement.
Me happy :cheerup:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7M8JNYLC-D.jpg
aaronstonebeat
7 april 2010, 18:06
Nog een paar puntjes op de i.
Truss rod cover en elementringen zaten tot dusver met bolle kopjes vast. Nu met verzonken lenskopjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHWOMKEO-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZPP8XCS-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QTD6TDIJ-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFSYMPMJ-D.jpg
Output plate en control plates hadden al lenskopjes maar die waren nog niet ver genoeg verzonken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7AY86CO8-D.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-YBKXYTVQ-D.jpg
Als ik nu nog eens veel zin heb, polijst ik alle metaal zo glad als het maar kan; maar dan moet ik ook eerst weer zin hebben om de zaak uit elkaar te halen. Voorlopig vind ik het goed.
charlotte
8 april 2010, 10:37
Gaaf geworden,vooral met de natuurlijke houtkleur.
groetjes Charlotte :lp:
aaronstonebeat
9 april 2010, 12:54
Dank je, Charlotte!
Dat blanke hout is deels uit onmacht hoor. Ik heb er een paar laagjes blanke acryllak over gespoten, niet eens gepolijst. Misschien komt dat ooit nog ;)
Maar het bevalt me wel; de gitaar als zodanig ook. Ze heeft veel te lang aan de muur gehangen maar met de modificaties en afstelling van de laatste tijd staat ze weer voor het grijpen.
En gegrepen wordt ze nu :D
aaronstonebeat
9 april 2010, 17:44
Al een week probeer ik mijn zoon de Les Beat te laten vergelijken met mijn Epi G400 waarop hij al een jaartje speelt (toch twee verre neven in zekere zin). Maar steeds te laat door 's avonds les geven enzo.
Vanmiddag was het zover. Dus vol trots (ondanks het door de mode voorgeschreven onttrekken van de ogen aan het zicht ;) ) presenteer ik:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XFZXSBT-D.jpg
Sowieso altijd erg leuk om iemand anders te zien spelen op een door mij gebouwde gitaar. Op de een of andere manier vind ik ze dan echter lijken dan wanneer ik er zelf op speel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6JUBBIA-D.jpg
Hij vindt 'm fijn spelen en beter klinken dan de Epi; schreeuwender en mooier in de bassen :cheerup:
Wouter J
11 april 2010, 02:48
Ik herinnerde me daarnet dat dit niet de enige aluminium topkam is. Eind vorig jaar heb ik wat reparatiewerk aan een oude Eko gedaan.
Dit is toch ook een aluminium topkam for sure:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFFHX7MI-D.jpg
Als het materiaal het op een bejaarde Eko kennelijk zo lang heeft uitgehouden, heb ik goede hoop voor de toekomst van mijn kammetje.
Niet echt een goed argument Aaron, want waar lopen de snaren overheen nadat ze door de topkam zijn gegaan? Een nul-fret en met een nul-fret maakt het niet uit of de topkam doorslijt of niet omdat de topkam bij een gitaar met een nul-fret alleen dienst doet om de snaren op hun plaats te houden.
Dat terzijde, mooi werk heb je geleverd. Weet je nog dat ik je ooit zei dat je Phoenix modellen me aan Wal bassen deden denken?
http://www.bobknarley.com/bass/wal_3.jpg
Ik meende weer een Engelse connectie in je Les Beat te zien en in de vorm van de kop om precies te zijn.
http://i36.photobucket.com/albums/e22/guitarman91/100_1289-h.jpg
Dit is de kop van de Hayman die ik in Veenendaal kocht en die lijkt wel wat op jouw model kop. Om even terug te komen of nul-frets, bij deze Hayman had ik de topkam zo diep moeten uit vijlen dat de snaren over de toets kwamen te liggen, dat was ook nodig want ze moeten op de nul-fret komen te liggen anders klopte de intonatie niet.
aaronstonebeat
11 april 2010, 04:00
Ha, klopt. Met een 0-fret heeft de topkam minder te lijden, alleen zijwaartse krachten. Maar inmiddels heb ik wel meer topkammen van aluminium gezien en die van mij doet het nog altijd prima. Ook de aluminium brug die ik voor een andere gitaar heb gemaakt is niet dieper geworden onder druk van de snaren.
Da's trouwens wel een oud citaat. Heb je daar al die tijd over nagedacht? :D
Dat van die Wal-bassen weet ik nog. Blijkt best een goed model: in balans en makkelijke toegang tot de hogere frets. Niet topzwaar als een sg; toch bij de twee gitaren die ik in die vorm heb gemaakt.
Leuk, die Hayman-kop. Ik kan me de associatie deels voorstellen. Maar ik heb indertijd niet echt naar andere gitaren gekeken, probeerde toen gewoon een min of meer normale kop te ontwerpen.
Ik vind de plaatsing van de tuners een beetje onlogisch, de A en de B zo ver naar buiten. Kennelijk heeft de kop al een hoek (anders had je niet door de toets hoeven vijlen). Waarom maken ze die hoek voor die twee snaren nog groter?
barno
11 april 2010, 09:46
super, die afwerking met de juiste schroefjes enzo!
dat lange haar toch bij die jeugd hé ;) bij lange mensen lijkt een LP wel altijd klein valt me nu weer op.
aaronstonebeat
11 april 2010, 23:16
Ik vind zo'n lp ook maar klein eigenlijk, qua body, vooral door de smalle taille denk ik. En zoonlief heeft mij met m'n 186 cm al bijna ingehaald.
Vanavond heb ik de gitaar bij een bandrepetitie gebruikt en geconstateerd dat ze nu bandwaardig is :cheerup:
aaronstonebeat
13 april 2010, 00:57
Eigenlijk denk ik dat een LP niet echt groter of kleiner is dan een strat of een tele. Het zijn de smallere schouders:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8XMTSENO.jpg
Orpheo
13 april 2010, 01:45
Aaron,zou je wellicht een foto kunnen maken van de headstock en nek, maar dan vanaf de zijkant bekeken? ben benieuwd hoe groot bij jou de hoek is :)
aaronstonebeat
13 april 2010, 02:02
Aaron,zou je wellicht een foto kunnen maken van de headstock en nek, maar dan vanaf de zijkant bekeken? ben benieuwd hoe groot bij jou de hoek is :)
Tuurlijk. Bijgaand:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AUGQ6Z4U.jpg
Een grove meting en toepassing van tangensregel levert een hoek van ongeveer 16,5°. Ik denk dat ik bij de bouw heb gepoogd tussen 15° en 18° uit te komen.
barno
13 april 2010, 08:31
Eigenlijk denk ik dat een LP niet echt groter of kleiner is dan een strat of een tele. Het zijn de smallere schouders:
en de kortere scale ook, denk ik
Orpheo
13 april 2010, 11:41
Tuurlijk. Bijgaand:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AUGQ6Z4U.jpg
Een grove meting en toepassing van tangensregel levert een hoek van ongeveer 16,5°. Ik denk dat ik bij de bouw heb gepoogd tussen 15° en 18° uit te komen.
poeh, das echt een hoek joh. gezichtsbedrog maakte zich meester van mij, en ik dacht de hele tijd dat 't maar een halfslachtig hoekje was...:rockon:
Jilles
13 april 2010, 13:31
Die Tele ziet er ook vet uit, zoiets zou mijn volgende project ook worden, een tele met lekker veel houten onderdelen.
Orpheo
13 april 2010, 16:37
Aaron, ik heb na zitten denken over jou scarf joint. In plaats van de scarf joint zoala bij bv warmoth of ibanez (onder de fretboard), zit ie bij jou achter de nut zeg maar...
Is dat n strakke, stevige methode? Trekken de snaren dat stuk dr niet af? Of heb je er ook pluggen inzitten? Ik ben zeer geintersseerd in die joint,want wellicht kan ik die methode aanpassen voor 2 stratnecks van ebben en cocobolo van musikraft, om van n straight angle heads,tiltbacks te maken...als t zover is,denk je dat je mij daarbij kan helpen? Ik heb totaal de spullen niet om zoiets te doen, laat staan de kunde...
Demoi-crazy
13 april 2010, 17:33
Qua stevigheid denk ik dat dit wel ok is.. heb zelf al 2 gitaren gebouwd met zo'n type scarfjoint en zelfs onder de trekkracht van de snaren geeft het geen kik!
Gr,
F
aaronstonebeat
13 april 2010, 17:51
Aaron, ik heb na zitten denken over jou scarf joint. In plaats van de scarf joint zoala bij bv warmoth of ibanez (onder de fretboard), zit ie bij jou achter de nut zeg maar...
Is dat n strakke, stevige methode? Trekken de snaren dat stuk dr niet af? Of heb je er ook pluggen inzitten? Ik ben zeer geintersseerd in die joint,want wellicht kan ik die methode aanpassen voor 2 stratnecks van ebben en cocobolo van musikraft, om van n straight angle heads,tiltbacks te maken...als t zover is,denk je dat je mij daarbij kan helpen? Ik heb totaal de spullen niet om zoiets te doen, laat staan de kunde...
Toen ik die foto bekeek, begon ik daar zelf ook weer over na te denken. Na ruim een jaar zit het nog altijd, dus dat is al een goed teken.
Als de joint in de hals zit, is er iets minder lijmoppervlak; maar daar heb je wel ook de extra sterkte van de toets die erop zit gelijmd. In dit geval, met de joint in de kop, is er wat meer oppervlak maar het kopfineer zal weinig extra sterkte toevoegen; het zal er bij een eventuele breuk misschien voor zorgen dat de zaak toch aan elkaar blijft hangen.
Er zit geen extra versteviging in. Het is één van de twee meest gebruikelijke plekken voor dit soort verbindingen (hoef ik je natuurlijk niet te vertellen ;) ). Ik heb beide geprobeerd en beide blijken prima te werken.
Bij gelamineerde halzen kan het wel mooi uitpakken als de scarf joint in de hals zit. In het geval van deze gitaar (hals uit één stuk en de kop ook) vind ik de naad aan de achterkant mooier uitkomen; precies op de plek waar je ook wel eens zo'n volute ziet.
EDIT:
Ik had de laatste zin niet eens goed gelezen.
Ik zou daar wel bij willen helpen hoor. Ik heb er geen bijzondere spullen voor. Als ik het me goed herinner, heb ik deze met een gewone handzaag gedaan en naderhand de zaak goed glad gemaakt met een schuurblok.
Ik vraag me wel af: bij een strat hals loopt het hout boven de topkam vrij steil naar beneden; ik zou vrezen dat er dan heel weinig oppervlak om te lijmen overblijft.
Ik zal er eens op broeden.
Orpheo
13 april 2010, 21:44
Aaron, Ik zoek me n ongeluk naar zijkant fotos van n fender headstock...zou jij n foto kunnen plaatsten van de zijkant v jouw strathead?
aaronstonebeat
13 april 2010, 22:07
't Is wel 'n squier:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MRN6LPBJ.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZNKBBOS3.jpg
In dit bestand (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf) is het mooi uitgetekend. De tekeningen zijn geen kopieën van de originele ontwerpen, maar het komt wel heel dicht in de buurt.
niekb
13 april 2010, 23:03
Die constructie is zeker stevig genoeg. Zelf zou ik nog wel oren verlijmen zodat de zijkanten ook ingelijmd zijn.
@ Orpheo Wat ben je van plan? Een bestaande hals aanpassen? Dat lijkt me een beste klus. Beter is van scratch als alles nog vierkant en vlak is.
Ik ben wel benieuwd.
rijsberman
14 april 2010, 00:01
Bij mijn Godin 5th Avenue zit 'ie net zo als bij Aaron. Zal niet wezen omdat het zo'n slechte oplossing is. :ok:
Orpheo
14 april 2010, 00:04
Die constructie is zeker stevig genoeg. Zelf zou ik nog wel oren verlijmen zodat de zijkanten ook ingelijmd zijn.
@ Orpheo Wat ben je van plan? Een bestaande hals aanpassen? Dat lijkt me een beste klus. Beter is van scratch als alles nog vierkant en vlak is.
Ik ben wel benieuwd.
ja, ik wil eigenlijk n bestaande strathals aanpassen. ik ga zo op m'n PC de foto van aaron bewerken (in paint, ghehe) om te laten zien wat ik wil. Het liefst heb ik ook dat ze gelijk de hals met n headhoek maken, maar dat doen ze simpelweg niet. Ik wil van musikraft een massief ebben hals, en een massief cocobolo. ik mag al van geluk spreken dat ze dat doen...
Orpheo
14 april 2010, 00:34
hm wat ik wil doen, kan ik niet via paint...
nou ja, wat ik wil, of in gedachten heb, is een lijn vanaf de 'punt' van de headstock richting de 4e tuner. daar zaag je dde headstock af. en dan omdraaien en klaar.
de tunerholes passen dan weer netjes op elkaar (zeker voor de eerste paar tuners). en dan heb je EN de tunerbolts die 't bij elkaar houden, en lijm, en een headstock veneer.
snappen jullie 'm nog? :P anyway: das wat ik in gedachten heb.
niekb
14 april 2010, 00:54
Ik snap het niet helemaal maar betwijfel of het werkt.
Als je het omdraait zitten de gaten niet goed.. Wellicht kan je het nog verduidelijken met een ander programma.. Of een tekeningetje waar je een foto van maakt.
Orpheo
14 april 2010, 01:04
Ik snap het niet helemaal maar betwijfel of het werkt.
Als je het omdraait zitten de gaten niet goed.. Wellicht kan je het nog verduidelijken met een ander programma.. Of een tekeningetje waar je een foto van maakt.
my bad, k was vergeten te zeggen dat ik de gaten niet laat boren, maar nadat de scarf joint gemaakt is, pas boor.
nou kijk... je maakt van een gewone rechte headstock, de headstock die aaron's LP heeft. je zaagt 'm vanaf de bovenkant bi de lage E-tuner (iets meer richting topkam, dat dan weer wel) naar de onderkant bij de G-tuner. dat stuk hout draai je om, lijm je vast, klaar. fineertje erop, gaten boren voor tuners, en je headstock wordt vastgehouden door het fineer, de tuners zelf, en de lijm.
aaronstonebeat
14 april 2010, 01:39
Dan zou je dit idee krijgen? :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4BIPM8Y-D.jpg
Even snel gephotoshopt met dat stewmac-plan. Zou in principe wel kunnen werken; goed uitkienen waar de zaagsnede moet komen. Nog wat dichter bij de topkam dan ik in het tekeningetje heb gedaan, denk ik
Orpheo
14 april 2010, 01:50
Dan zou je dit idee krijgen? :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4BIPM8Y-D.jpg
Even snel gephotoshopt met dat stewmac-plan. Zou in principe wel kunnen werken; goed uitkienen waar de zaagsnede moet komen. Nog wat dichter bij de topkam dan ik in het tekeningetje heb gedaan, denk ik
jepjep, thats it. alleen zal ik de gaten niet vooraf geboord hebben, maar pas boren als de joint gedaan is. redenen lijken me logisch:P
edit: en dan natuurlijk een veel flauwere hoek :) ;) maar dit is zeker het idee.
niekb
14 april 2010, 09:15
Ah kijk, nu is het helder :)
aaronstonebeat
13 november 2010, 22:46
Gisteren heb ik met mijn Les Beat een heel optreden gedaan. Ik had haar al een heel stel keren als backup meegenomen maar nog nooit echt ingezet (steeds weer die tele gebruikt); behalve één keer bij wat de laatste repetitie bleek te zijn van die band die maar niet van de grond wil komen (ik vrees dat ik een geboren loner ben).
Het is me heel goed bevallen. Ze bleef uitstekend op stemming, het brugelement knalt er voor rocksolo's heerlijk doorheen, de tussenstand geeft, zeker in combinatie met de coil-split van het brugelement, een opmerkelijk helder en clean geluid; het halselement alleen klinkt donker en beschaafd (staat ook heel laag op het moment), gaat helemaal in de rest van het geluid zitten.
De tele klinkt in alle standen cleaner, prikt er meer doorheen zonder te opdringerig te worden maar mist een klein beetje dat dikke scheurende bruggeluid; hoewel dat met wat boost van een overdrive wel op te vangen is.
Het wordt nog moeilijk kiezen in de toekomst :cheerup: Maar bij deze heeft de Les Beat haar investering dubbel en dwars terugbetaald.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8XMTSENO.jpg
aaronstonebeat
8 maart 2011, 01:14
Ik doe er nog een schepje bovenop. Deze gitaar begint echt aan me te groeien. Ik heb er nu zo'n vier repetities en één optreden met mijn nieuwe (eigenlijk oude maar herrezen) band mee gedaan (afgezien van het optreden dat ik eerder vermeldde, maar dat was solo).
Tijdens de eerste drie repetities had ik toch weer wat problemen met het op stemming blijven en ik heb lang gedacht dat het aan de topkam lag. Maar vlak voor het optreden vorige week heb ik in een moment van helderheid de schroefjes op de stemmechanieken wat strakker aangedraaid; en dat maakt toch een verschil :crazyhappy:
Eindelijk had ik er tijdens het laatste optreden en de repetitie erop geen omkijken meer naar. Nu blijft ze strak in stemming.
En dan te bedenken dat het best een Frankenfuss is: het brug-element (dimarzio) is eigenlijk een hals-element en het het hals-element (gibson paf) is eigenlijk een brug-element, de brug is van een Nashville-achtig Ibanez-type en zowat de hele rest heb ik zelf gemaakt. En die voornamelijk stalen rest (element-ringen en tail-piece) heb ik in een eerdere fase serieus moeten 'ontpiepen' door er rubber tegenaan te plakken.
Echt een te gekke optie, merk ik in de praktijk, is dat ik het brug-element naar single-coil kan draaien; dat geeft zowel in de brug-stand als in de midden-stand heel verschillende geluiden. Smerig-penetrant als enkele spoel met iets 'Rick Parfitt die Roadhouse Blues inzet-achtigs' en dik rockend met beide spoelen, dan heb ik ook echt het gevoel dat ik een LP-kloon heb gemaakt.
Heel vaak speel ik in de midden-stand; met het brug-element enkel of dubbel. Eigenlijk zou ik daar alles mee kunnen spelen als ik niet af en toe nog meer variatie zou willen (zoals af en toe een solo eruit gooien die in een trio-setting voldoende ruimte opeist); in ieder geval ideaal om mijn eigen zang te begeleiden bij het soort swamprock dat ik graag speel.
Het Gibson paf-element in de hals-positie staat bijna helemaal omlaag gedraaid. In de verste verte niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Slash of vele andere gitaren die hier met hun bespelers op bezoek komen; maar ideaal om iets als Need Your Love So Bad op te spelen.
Ook nog eens de gitaar die, net als mijn TCB-telecaster, geen kunststof bevat behalve de bobbins van de elementen; allemaal hout en metaal.
Ah, wie had dat gedacht; ik eigenlijk niet :lovelove:
aaronstonebeat
8 maart 2011, 05:00
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHWOMKEO-D.jpg
@ Wouter J.
De aluminium topkam is nog stees in optima forma :D
barno
8 maart 2011, 15:17
Ik doe er nog een schepje bovenop. Deze gitaar begint echt aan me te groeien. Ik heb er nu zo'n vier repetities en één optreden met mijn nieuwe (eigenlijk oude maar herrezen) band mee gedaan (afgezien van het optreden dat ik eerder vermeldde, maar dat was solo).
Tijdens de eerste drie repetities had ik toch weer wat problemen met het op stemming blijven en ik heb lang gedacht dat het aan de topkam lag. Maar vlak voor het optreden vorige week heb ik in een moment van helderheid de schroefjes op de stemmechanieken wat strakker aangedraaid; en dat maakt toch een verschil :crazyhappy:
Eindelijk had ik er tijdens het laatste optreden en de repetitie erop geen omkijken meer naar. Nu blijft ze strak in stemming.
tof hé, als een zelfbouw echt een nr. 1 wordt op het podium. (ik weet dat je Engels wil vermijden, maar een gitaar die aan je groeit, dat lijkt me toch beter te klinken in het de brontaal ;)
en wat een supertip van die schroefjes (of, hoe lomp kon ik zijn): ik wind me al tijdje op over het ontstemmen van mijn Goliath, en zie nu dat ik daar nog geen schroefjes in heb, ben er zeker van dat dat het probleem is, dat ik daar niet eerder aan dacht... had al alles gecheckt, maar soms kan je partieel blind zijn, denk ik.
aaronstonebeat
8 maart 2011, 15:41
Oef ja, daar heb ik me in het holst van de nacht aan een fors anglicisme bezondigd :makeup:
Dat draaien aan die schroefjes was inderdaad een grote uitkomst. Ik heb ook wel mechanieken waarbij het eigenlijk geen verschil maakt (te goedkoop waarschijnlijk); maar deze zijn van Gotoh, ooit gekocht voor de allereerste zelfbouw, en ze doen het nu uitstekend.
Het is inderdaad te gek, zo'n zelfbouw die helemaal voldoet.
Ook erg leuk dat er altijd wel mensen zijn die komen vragen wat dat toch voor een gitaar is, en de gesprekken die daarop volgen.
knarf
28 maart 2011, 23:07
't Is ook heel puik dat je je bevindingen nog 's post na een hele tijd stilstaan/spelen/roadwork/..., Aaron! Ik was vooral benieuwd naar hoe het eiken fretboard zich zou houden. Blijkbaar geeft het geen krimp! Dit onthoud ik voor de toekomst.
En ik blijf het een mooie gitaar vinden! Ik volg trouwens je filosofie volledig: hoe "natureller" hoe beter, en bouwen met wat je op je weg vindt.
Hou het goede werk omhoog!
anglicismen... 8-)
aaronstonebeat
29 maart 2011, 00:50
Dank je, knarf!
Dat oude eiken (+16 jaar toen we de keuken eruit sloopten en inmiddels +20 jaar) bleek een gouden greep. Het is zeer stabiel. Ook op mijn tele houdt het zich perfect.
Als ik het nog eens voor hetzelfde doel gebruik, ga ik het wel wat meer opvullen. Het heeft een zekere grofheid, ook als je het helemaal glad schuurt, en met het éne laagje lak dat over de toets zit, blijven er kloven tussen de nerven waarin vuil zich ophoopt; ondanks dat ik voor mijn gevoel helemaal niet met mijn vingers tegen de toets aan kom.
Als het zover komt, ga ik daar eens eiwit voor gebruiken; daar heb ik laatst wat mee geëxperimenteerd en dat gaf veelbelovende resultaten, tegen bijna geen kosten.
Van Dattum
29 maart 2011, 08:37
Eiwit? Als filler? Ik ben nieuwsgierig... Vertel!
aaronstonebeat
29 maart 2011, 12:33
Eiwit? Als filler? Ik ben nieuwsgierig... Vertel!
Er valt niet zo gek veel over te vertellen. Een eitje scheiden en het eiwit eventueel opkloppen, een tijdje laten staan en het schuim er vanaf scheppen; maar het werkt ook ongeklopt. Aanbrengen, laten drogen en weer gladschuren; en dat een aantal keren herhalen. Het krimpt behoorlijk als het droogt, dus met één laagje ben je er niet; en de houtvezels gaan er flink van overeind staan.
gertgert
29 maart 2011, 12:59
ik heb eens eiwit gebruikt in een laktest.
kwam er helemaal niet slecht uit. hoe het zich op de lange termijn houdt weet ik niet.
de glans was beetje een mat. (en het ruft enorm..)
Kakihara
29 maart 2011, 13:02
En wat doe je met die dooiers ? :dontgeti:
Taarten bakken ? :seriousf:
Ik kan me wel inbeelden dat het na een tijdje toch wel begint te stinken ...
aaronstonebeat
29 maart 2011, 13:55
En wat doe je met die dooiers ? :dontgeti:
Taarten bakken ? :seriousf:
Ik kan me wel inbeelden dat het na een tijdje toch wel begint te stinken ...
... of mayonaise maken.
Ik heb hier al weken een plankje liggen zonder verdere afwerking erover; dat ruik je niet. Ik denk dat ei alleen gaat rotten zolang er vocht in zit.
aaronstonebeat
5 augustus 2011, 17:03
Kleine update: ik heb net een 'treble bleed' op de volumepotmeter gezet. Een condensatortje van 1 nF; maakt echt een verschil van dag en nacht bij het terugdraaien van het volume.
Als pedaalloze gitarist gebruik ik die knop vrij veel en het zat me nooit lekker dat het geluid doffer werd; nu kan ik mooi het brute uit het geluid draaien en fraai, helder clean overhouden.
Zondag weer repetitie, dan kan het ik in de praktijk testen.
pasqual
5 augustus 2011, 23:35
Laatst zei je me nog dat het een ingreep van niets is en nu pas heb je 'm zelf geïnstalleerd....Maar inderdaad: maakt een wereld van verschil en ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom een treble bleed niet standaard op een gitaar zit: Het zal de fabrikanten niet de kop kosten, toch? Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.
aaronstonebeat
5 augustus 2011, 23:49
Laatst zei je me nog dat het een ingreep van niets is en nu pas heb je 'm zelf geïnstalleerd....Maar inderdaad: maakt een wereld van verschil en ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom een treble bleed niet standaard op een gitaar zit: Het zal de fabrikanten niet de kop kosten, toch? Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Het is inderdaad een ingreep van niets, een kwartiertje alles bij elkaar.
Maar hij zat nog niet op deze gitaar en ik moest haar dus wel open schroeven en de hete soldeerbout tegen tere verbindingen zetten; zelfs de volumepotmeter losschroeven om er met de soldeerbout bij te kunnen.
Bij een instrument dat me voor het overige uitstekend bevalt, voel ik een fikse reserve tegen dit soort ingrepen :sssh:
Het is een soort bijgeloof; en voor een deel is het ook luiheid.
Maar nu ben ik ook echt heel blij :cheerup:
aaronstonebeat
22 augustus 2011, 19:37
Nog weer een kleine treble-bleed-update.
Na een aantal repetities en een optreden vond ik het effect iets te extreem en heb in serie met het al zittende condensatortje van 1 nF nog een exemplaar van 1 nF gezet; dat resulteert in 0,5 nF, dubbele impedantie. Hier thuis lijkt het in eerste instantie beter, er blijft naar verhouding iets meer laag in het geluid bij terugdraaien van het volume (eigenlijk minder hoog, maar toch nog aanmerkelijk meer hoog dan zonder treble-bleed).
Ik vraag me af of het omdraaien van de spanning over een condensator (als de ene kant positief is, is de andere kant negatief en vice versa) er ook iets mee te maken heeft. Voor mijn lekenverstand komt daardoor het signaal via de treble-bleed uit fase te staan met de rest van het signaal; met die tweede condensator zou het weer in fase moeten zijn.
Ik zal het mijn broer eens vragen; die heeft elektrotechniek op TU-niveau gedaan. Ik laat het wel weten.
jan jansen
22 augustus 2011, 20:08
[QUOTE=aaronstonebeat;2345044]'t Is wel 'n squier:
Ja en?net of het merk ergen toe doet....!!
aaronstonebeat
22 augustus 2011, 21:40
QUOTE=aaronstonebeat;2345044]'t Is wel 'n squier:
Ja en?net of het merk ergen toe doet....!!
Pfoe Jan, ik moest even zoeken waar je mijn citaat vandaan had; het is van april vorig jaar.
Het merk doet er inderdaad niet toe, de opmerking was alleen om zo volledig mogelijk te zijn over wat er op de verzochte foto staat; ik ben nog altijd heel erg blij met die Squier, ze is m'n Shanghai baby.
jan jansen
23 augustus 2011, 06:01
Pfoe Jan, ik moest even zoeken waar je mijn citaat vandaan had; het is van april vorig jaar.
Het merk doet er inderdaad niet toe, de opmerking was alleen om zo volledig mogelijk te zijn over wat er op de verzochte foto staat; ik ben nog altijd heel erg blij met die Squier, ze is m'n Shanghai baby.
oke...de meeste mensen op dit forum hangen erg aan merken...vandaar. Ik heb een squier hals op een van mijn body`s zitten...magnifiek ding...
pasqual
23 augustus 2011, 08:32
oke...de meeste mensen op dit forum hangen erg aan merken...vandaar. Ik heb een squier hals op een van mijn body`s zitten...magnifiek ding...
Hiero idem! Ik krijg vaak leuke en verbaasde reacties in de trend van "een Squier?, klinkt goed!". Maar voor de rest is er niets Squier aan...
aaronstonebeat
28 augustus 2011, 05:32
Mijn elektrotechnisch onderlegde broer heeft een langlopend mysterie voor me ontrafeld: de fase van de spanning draait niet 180 graden door een condensator (komt wel 90 graden uit fase met de stroom te staan). Al mijn overwegingen daarover kunnen naar het rijk der fabelen worden verwezen :cheerup:
Gisteravond heb ik mijn Les Beat op een jamsessie in Oosterwolde via een Blackstar bespeeld. De eigenaar wist dat ik kwam en wilde graag eens van afstand zijn nieuwe aanwinst beluisteren. Met de band hebben we er een prima geluid mee weten te maken; en toch is het niet helemaal mijn ding, ik denk dat ik liever op mijn Cube-60 speel. Het heeft iets te maken de hoge frequenties in de vervorming, die klinkt me iets te 'gruizig' in de oren; ik weet niet precies wat het is, ik kon het geluid met het volume op de gitaar wel mooi naar clean terugdraaien. Een tijdje terug heb ik eens op iemands Koch Twintone mogen spelen en die had dat ook.
En op het moment heb ik een weekje een Fender The Twin hier in bruikleen. Onmenselijk hard natuurlijk met zijn 100 watt, zelfs op 25 watt; maar ook daar vind ik de vervorming niet echt mooi. Precies hetzelfde als wat ik met de twee eerder genoemde versterkers heb.
Ik ben al heel lang aan het overwegen of ik niet toch eens aan een echte buizenversterker moet, maar de ervaringen tot dusver drijven me steeds terug in de armen van mijn geliefde Cube.
Alleen de buizenradio van mijn ouders waarover ik als puber speelde; daar kwam, terugblikkend, een geweldig geluid uit!
charlotte
28 augustus 2011, 19:55
Hoi aaronstonebeat,
Ik herken het probleem,toen ik ergens in 2002 weer begon met gitaar spelen,had ik in gedachten om een Marshall MG.... te kopen,echter door de muziekzaak werd ik beinvloed,en kocht toen een line-6 spider ,wat later heb ik deze verkocht,en een Line-6 flextone 3 gekocht,en die heb ik nog steeds,en doe ik ook niet weg.
Echter,ik miste iets,dus een blackstar Ht dual buizen pedaaltje gekocht,en die voor de Flextone gezet als pre-amp,verschil was en is echt hoorbaar,veel warmer,meer richting buizengeluid..... .
So far so good,echter afgelopen voorjaar met een inruil van een wah pedaal ,een 2de hands Marshall valvestate8080 gekocht ( buisje in het od kanaal),en wow,dat is het geluid wat ik al heel lang wil,maar het klinkt nog te veel electronisch,dus toch een....buizenversterker ? .
Ja,dus.
Volgend jaar febr. kan ik het me veroorloven om er één te gaan kopen,maar wat wordt het dan?
Ik speel alleen thuis,dus het hoefd niet hard te kunnen,max 50 watt .
Dus gekeken wat er allemaal van Marshall te krijgen is,en om een lang verhaal niet te lang te maken,laatst heb ik een 2de hands marshall 1960 Angled Luidspreker kast kunnen kopen,in nieuw staat! voor een mooie prijs,bij het ophalen van de kast erop gespeeld via een marshall JVM 205H buizenversterker,en yes! dat is het wat ik zoek.
Onlangs bij mij in de stad bij de gitaarwinkel wat langer op de JVM110 H kunnen spelen,zelfde versterker,alleen 100 watt,en nu weet ik het zeker,dat is het geluid.
Echter zijn de voorgnoemde Marshalls 2 kanaals,en mijn uiteindelijke keuze is geworden de JVM 410 H,dit is een vier kanaals,verder dezelfde klank en regelingen als de andere,echter deze is ook 100 watt,maar dat is geen probleem,bij mijn gitaarwinkel werd mij verteld dat er een aanpassing mogelijk is,zodat er maar 50 watt uit komt.
Er worden dan 2 van de 4 eindtrap buizen uitgehaald,en opnieuw afgeregeld zover ik het begrepen heb.
De moraal van het verhaal,maar wat je ook al deed,zoveel mogelijk uitproberen en luisteren,om uiteindelijk je keuze te kunnen maken,het blijft altijd iets persoonlijks,wat de 1 mooi vindt klinken,hoeft de ander niet persee mooi te vinden klinken.
Ook op youtube zijn veel demo's te vinden van versterkers....om zo een eerste indruk te krijgen.
Succes met de zoektocht... .
Groetjes Charlotte :lp:
aaronstonebeat
29 augustus 2011, 00:17
Dank je Charlotte! Ik zal het in mijn achterhoofd houden.
Ik heb het geluk dat ik af en toe iets uit kan proberen zonder dat ik het zelf van plan was. Een paar jaar geleden kwam ik zo een vrij moderne Vox AC30 tegen; dat was het ook niet voor mij.
Eigenlijk is mijn conclusie voorlopig dat ik helemaal niet op zoek ben naar een andere versterker.
aaronstonebeat
26 maart 2012, 23:51
Deze dagen heb ik een Gibson Les Paul Studio 60's Tribute Darkback uit 2011 te logeren om wat aan te klussen. Het is erg leuk om die te bespelen (klinkt geweldig!) en ook om die naast mijn Les Beat te zetten en de overeenkomsten en verschillen te zien.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KTB3VJKY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G7ZIGZ8B.jpg
Vanwege de elementen zijn de geluiden niet echt met elkaar te vergelijken; P90's op de Studio tegenover SuperDistortion en PAF op de mijne. Maar beide met geheel eigen charme. Groot verschil is het gewicht: 3,35 kg bij de Studio, 4,6 kg bij de Les Beat.
De zwakke balans is bij beide gitaren eigenlijk hetzelfde.
Een opmerkelijk detail dat mij dan opvalt: de studio is volgens het serienummer van eind september 2011 en de Les Beat van maart 2009 (als ik me niet vergis); twee jaar geleden heb ik op mijn gitaar na een koude en droge winter de uiteindes van de frets bijgevijld omdat ze toen uitstaken. Nu steken op mijn gitaar de frets niet meer uit en die op de Studio wel :D
Laatst heb ik gewerkt aan een Fender 50th Anniversary uit 2004; prachtige gitaar maar met hetzelfde euvel.
Gek is dat. Ik heb onlangs ook een Strat uit '89 (kwam volledig gedemonteerd binnen) herfret en in elkaar gezet; daar staken de oorspronkelijke frets niet uit terwijl er naar mijn indruk wel de oorspronkelijk lak overheen zat. De zijkanten van de toets waren ook enigszins schuin naar binnen gevijld terwijl de zijkanten van het exemplaar uit '04 gewoon recht waren.
Nog ietwat opmerkelijk: op de Gibson Studio lopen de snaren niet exact gecentreerd over de toets; bij de dunne e meet ik bij de hoogste fret 4,5 mm en bij de dikke e 6 mm, van het hart van de snaar tot de zijkant van de toets.
EDIT:
Nog twee foto's samen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BAAYKPK3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N3RJMUW3.jpg
De welving van de voorkant is bij de mijne ook echt heel anders.
no 1 hops
27 maart 2012, 09:56
@aaronstonebeat
je hebt daar een mooi uniek instrument, doet mij meer als die gibson.
stijnkenens
27 maart 2012, 13:50
Haha, altijd leuk om je eigen instrumenten te vergelijken met de bestaande 'standaard'.
Over die snaren die niet gecentreerd lopen:
Dat hoeft niet persé, en ik hou er zelf meer en meer rekening mee om het ook zo te doen.
Zelfs aan de topkam durf ik de bassnaar een halve tot hele mm meer naar binnen te leggen.
Die snaar heeft een grote uitslag als je ze aanslaat.
Ik heb het zo aangeleerd bij het bouwen van mijn klassieke gitaren.
s.
hessepes
28 maart 2012, 16:47
Hey, die gitaar ziet er bekend uit :-)
aaronstonebeat
28 maart 2012, 17:34
Hey, die gitaar ziet er bekend uit :-)
Ha ja, maar nu een klein beetje anders hè.
@ Stijn:
Interessant inzicht over een miniem detail; zo had ik er nog niet over nagedacht.
aaronstonebeat
29 maart 2012, 01:44
Ik ben aan een boek bezig, met deze gitaar als onderwerp en voorbeeld. Toen ik bij de elektronica belandde begon ik te twijfelen over de volumeregeling die ik had gebouwd om het brugelement traploos tussen enkelspoels en dubbelspoels te kunnen draaien; ik ben zelfs aan het hertekenen en hersolderen geweest. Zou dat niet beter kunnen?
Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het vanaf het begin al bij het rechte en enig juiste eind had. Wat kan een mens toch dwalen :D
Ik moet eens meten of ik een lineaire of een logaritmische potmeter heb gebruikt en dan zien of de ongebruikte optie een beter verloop geeft. Zoals het nu is, zou een schakelaar efficiënter zijn.
oigun
29 maart 2012, 08:32
Ik had een soortgelijk probleem met het traploos gebruiken van een coiltap. Het werkte maar... de output van het element was ongeveer 2/3 lager geworden... dus toch maar een switch gebruikt.
aaronstonebeat
29 maart 2012, 12:36
De situatie is nu zo (en zo was die al een hele tijd):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q6VEBBU4.jpg
Het is de enige manier om de traploze regeling aan te sluiten zonder dat je in de ene of de andere stand de weerstand van de potmeter in serie in het circuit krijgt.
En de toonregeling nog steeds zonder condensator (juist wel een weerstand in serie met het circuit) :cheerup:
RoelTM
7 april 2012, 23:49
Aaron, waarom heb je een logaritmische potmeter bij je traploze single/doublecoil schakeling? Zou je die niet lineair willen hebben?
aaronstonebeat
8 april 2012, 00:04
Aaron, waarom heb je een logaritmische potmeter bij je traploze single/doublecoil schakeling? Zou je die niet lineair willen hebben?
Omdat ik die op dat moment nog had ;)
Ik denk dat ik 'm inderdaad bij gelegenheid door een lineaire ga vervangen. De lineaire voor de toonregeling doet het wel heel mooi traploos.
aaronstonebeat
7 juli 2012, 23:08
Ik zat vandaag op een cursusmarkt, buiten bij daglicht met mijn gitaar en het viel me op hoe roestig de elementringen en het staartstuk zijn geworden:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6TQVQDT3.jpg
Die onderdelen zijn duidelijk niet roestvast :D
Van de ene kant vind ik het wel 'steampunk' en van de andere vind ik het ook wel mooi als alles glimt. Er zijn bakken zweet over de gitaar gegaan, zeker de afgelopen anderhalf jaar. Ze stinkt naar rook en vele nachten in zweterige en bierovergoten (door het publiek, hè ;) kroegen. Behoorlijk goor inmiddels.
Ik zou de zaak weer eens kunnen polijsten, uiteindelijk om ze weer te zien verweren. Ik zou de onderdelen door aluminium kunnen vervangen, dat wordt alleen maar dof na verloop van tijd en is makkelijk weer op te boenen. Of ik zou het zo kunnen laten.
Een wat vreemder probleem is dat ik de afgelopen week drie keer een D-snaar heb kapot geslagen; dat doet ze anders nooit :dontgeti:
niks vervangen of kuisen man, dit is toch pure mojo.
tof hé als zo'n zelfbouw je beste buddy wordt. ik heb er ook zo eentje die al helemaal vol met battlescars staat van vele optredens en het is eigenlijk niet eens mijn favoriet qua looks en ook niet qua halsprofiel maar het ding heeft hèt gewoon qua sound(mijn disco bling king...). dacht er ook aan om 'm een makeover te geven maar ik ga het niet doen: keith richards doet toch ook geen botox, toch :)
aaronstonebeat
8 juli 2012, 00:09
Tja, misschien moet ik het gewoon zo laten; wel tof dat jij het pure mojo vindt :cheerup:
Het enige praktische probleem op het moment is die brekende D-snaar, precies op de brug; ik heb het zadel aan de kant van het staartstuk al wat bijgevijld. Wellicht de andere kant ook nog een beetje? Ik heb nog nooit meegemaakt dat dezelfde snaar binnen één week drie keer breekt. En zo plotseling, uit het niets.
Bij het laatste optreden begon ik met een gevoel van 'ik hoop dat mijn D-snaar niet breekt', en gaandeweg breekt de D-snaar; het is niet goed voor het zelfvertrouwen. Maar het kan natuurlijk stom toeval zijn :dontgeti:
bass blom
8 juli 2012, 00:14
drie keer is wel veel, ik zou ff een braamcheck op het zadel en/of de tuners doen.
aaronstonebeat
8 juli 2012, 00:23
drie keer is wel veel, ik zou ff een braamcheck op het zadel en/of de tuners doen.
Ga ik doen. Maar het is wel bizar want diezelfde brug heeft vele jaren op een andere gitaar gezeten waarmee ik tijden lang heb opgetreden. Daarvoor ook op andere gitaren, ik heb die brug al sinds de jaren '80; en nu beginnen plots D-snaren te breken. Het is ietwat verwarrend.
Maar ik zoek morgen eens al mijn vergrootglazen bij elkaar voor een nadere inspectie.
Henri H
8 juli 2012, 01:16
Ik heb ook een periode gehad dat ik op alle gitaren mijn D-snaar regelmatig brak.
Nu heb ik er geen last meer van, terwijl ik eigenlijk niks veranderd heb aan de gitaren en/of bruggen, dus ik vermoed dat het kwam door mijn krampachtige manier van spelen. Waarschijnlijk kwam het door het dempen van de snaren met de pols, vlak voor de brug, waardoor er extra spanning op de snaren, en dan met name de D-snaar, kwam te staan. Ik ben er wat bewuster door gaan spelen, wat ondertussen al weer onbewust geworden is.
Misschien heb je d'r wat aan......
aaronstonebeat
8 juli 2012, 23:05
Ik weet het niet. Ik sla regelmatig vrij fors aan zonder te rammen, met maar een kleine uitslag van het plectrum; dikke plectra van been en kokosnotenschillenhout. Ik breek normaal bijna nooit snaren; altijd D'Addario EXL 115. En zeker de laatste dikke tien jaar speel ik heel veel, optredens, repeteren en lesgeven; ik heb het gevoel dat ik verkramptheid al lang achter me heb gelaten. Het is me een beetje een raadsel.
no 1 hops
9 juli 2012, 06:59
je zou natuurlijk ook een slechte batch van snaren te pakken kunnen hebben.
nu ga ik denk ik wat geks zeggen, maar ik zou een marker stift pakken en de snaar bij het zadel even een kleurtje geven op het moment dat die op spanning staat.
breekt hij weer , dat je dan misschien kunt zien waar op het zadel het probleem zit, voor of na het zadel.
bass blom
9 juli 2012, 08:36
raadsels zijn er om op te lossen :D
heb je ook gezien/bijgehouden waar de snaren braken?
smullie
9 juli 2012, 09:09
je zou natuurlijk ook een slechte batch van snaren te pakken kunnen hebben.
heb je die snaren toevallig allemaal tegelijk in een familiepack gitaarsnaren gekocht? Zou wel eens een productiefoutje in die lijn kunnen zijn. Probeer eens een nieuwer setje/setje uit een andere doos... :makeup:
aaronstonebeat
9 juli 2012, 11:17
Het waren twee verse snaren en één gebruikte. Ik koop steeds losse setjes, al naar gelang behoefte.
Ik vind het idee van no 1 hops het proberen waard; ze breken op het zadel maar precies waar is me nog onduidelijk.
no 1 hops
9 juli 2012, 13:25
ik weet niet hoe je de boel bekeken hebt ASB, maar vaak kijkt men alleen naar de onderkant van het zadel op bramen, maar is het een idee om de zijwanden van het 'kanaaltje' waar de snaar in ligt iets af te ronden.
de intonatie is daar waar de snaar het zadel verlaat en waar die drukt aan de onderkant op het zadel.
maar de aanslag zal waarschijnlijk de meeste frictie geven op de zijkanten, je slaat immers naar boven of naar beneden.
het is maar zo een brainwave ;-)
aaronstonebeat
13 juli 2012, 21:44
Ik heb nog niets ondernomen maar woensdag hebben we een uur of twee gerepeteerd en gisteren een optredentje (kleine anderhalf uur) gedaan zonder problemen.
Misschien was het gewoon rare pech?
ah zo zou ik wsch ook reageren maar bij mij zou dan op het eerst volgende optreden op een groot festival toch weer de D snaar springen, dus gewoon even een loep en wat schuurpapier ter hand nemen en de zaak tengronde uitspitten.
aaronstonebeat
13 juli 2012, 22:50
Morgen maar eens zien of ik wat losse D-snaren kan kopen om het ontstane tekort in de verse setjes aan te vullen en dan weer eens een algehele verversing met inspectie onder het vergrootglas. Onzekerheid over zo'n technisch punt kan ik inderdaad moeilijk verkroppen.
En het ziet ernaar uit dat we binnenkort, over twee weken, vier keer drie kwartier kunnen doen in Amsterdam, nog redelijk betaald ook; dus dat moet wel gewoon goed gaan.
charlotte
19 juli 2012, 14:36
Hoi aaronstonebeat,
Mooi gebouwd,veel plezier ermee.
grtjs Charlotte :lp:
aaronstonebeat
22 juli 2012, 02:15
Dank je, Charlotte!
't Is alweer bijna drie en een half jaar geleden dat ik aan deze gitaar begon en in zes weken was ze klaar. De laatste anderhalf jaar is ze mijn absolute werkpaard.
Het lijkt weer goed te gaan met de d-snaar. Net weer een optreden gedaan, ongeveer een uur en een kwartier (het lijkt net twee keer met de ogen knipperen sinds de acht uur die we laatst hebben gedaan); gisteren heb ik de snaren ververst en het zadel van die snaar met fijn schuurpapier (1200) behandeld.
Nog één keer repeteren en dan gaan we vrijdag vier keer drie kwartier doen in Amsterdam; als dat goed gaat, ben ik weer helemaal gerust.
charlotte
22 juli 2012, 11:11
Ok,klinkt goed,succes alvast !
groetjes Charlotte :lp:
no 1 hops
22 juli 2012, 13:11
was dus gewoon een 'wet van Murphy' effect.
veel plezier met de gig!
aaronstonebeat
1 februari 2013, 00:48
Ik heb besloten het boek over de bouw van deze gitaar (http://www.aaronstonebeat.nl/De%20bouw%20van%20een%20elektrische%20gitaar.pdf) belangeloos online te zetten.
Voilà.
Ace 1.15.19
1 februari 2013, 00:51
Chapeau Marc! Ik ga het nu niet helemaal lezen maar ik ben wel erg benieuwd. Komt goed.
aaronstonebeat
1 februari 2013, 01:03
Dank je, Ace!
Cocobolo
1 februari 2013, 08:08
Ok, alle zelfbouwvragen op het forum zijn niet meer nodig, we sturen ze gewoon een link naar deze nieuwe bouw bijbel van Marc! :D Geweldig product Marc, diep respect :ok:
Rinze
1 februari 2013, 08:27
Ziet er goed uit Marc, top!
Menk
1 februari 2013, 08:34
Buh, ik krijg de link (pdf) niet open...? Alleszins wel benieuwd.
K
barno
1 februari 2013, 08:45
Diep respect Marc !! Ik heb er al es vluchtig doorheen gescrolld en het ziet er zeer goed uit, met onberispelijk taalgebruik (zoals te verwachten natuurlijk :) ) Alleen de cover zou wat hipper kunnen imo.
klasse!
Tabula Rasa
1 februari 2013, 09:38
Net een vlotjes doorgelezen. Ziet er goed uit. Hier zou een starter 90% van zijn vragen al uit kunnen halen. Super!!!
McVenco
1 februari 2013, 11:56
Ik zie net op Facebook dit boek voorbij komen, het zou zomaar de verkoopcijfers van ene Melvin Hiscock kunnen doen kelderen in het Nederlands sprekende deel van de wereld ;)
Wauw, ben al tijden niet meer op het forum geweest, en mijn zelfbouwprojecten liggen ook al veel te lang stil... ik moet toch maar eens gaan beginnen aan het ombouwen van mijn inmiddels alweer 1,5 jaar oude nieuwbouwhuisschuur naar een fatsoenlijke werkplaats. Eerst maar eens wat zelfbouwtopics van het afgelopen jaar lezen ter inspiratie :)
Woml
1 februari 2013, 12:48
Ziet er goed uit! :ok:
Ik ga hem toevoegen aan mijn verzameling. Ik merk dat ik toch in elk gitaarbouwboek weer dingetjes tegenkom die niet in de andere boeken staan. En deze is daarbij geen uitzondering!
KoenB
1 februari 2013, 13:20
Stop de link maar bovenin 'het grote zelfbouw boek' topic! Goed werk Marc!
zoon van Piet
1 februari 2013, 13:31
Hulde! Prachtig boek, prachtige gitaar.. en nog prachtiger initiatief! :)
keesssst
1 februari 2013, 14:49
leuk om te lezen en lekker handig in één keer door te scrollen ! respect
Tabula Rasa
1 februari 2013, 19:41
Zag hem ook via FB verschijnen, gelijk maar ff gedeeld. Er is een hoop familie en vrienden die niets met gitaren hebben, maar soms wel willen weten wat ik uitspook. Dit is gewoon mooi, duidelijk, kort maar krachtig geschreven. Ik vind hem geweldig.
RS-Rik
2 februari 2013, 01:04
Fucking hell Marc! Je hebt echt iets gedaan. Dit is goeie informatie voor veel mensen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er wat van het opgestoken!
Je laat goed zien hoeveel werk er in een gitaar gaat zitten (De PG Gibson Factory tour laat t lijken alsof t allemaal niks voorsteld) en ook de volgorde van werkzaamheden komt goed in beeld.
Puur en alleen al het documenteren van de werkzaamheden is een werkzaamheid op zich. Dat heb ik recentelijk wel gemerkt. Ron Kirn eat your heart out! Met je teles!
Er zijn echter wel een aantal dingen die ik in zo'n verslag zou toevoegen. O.a. het belang van de strakheid van de neckpocket. En ook dat het handig is om meerdere mallen te maken in de vorm van de body zodat je de electro-holte en de neckpocket precies goed kunt uitlijnen.
Daarnaast is het maken van een LP-style carve helemaal niet zo moeilijk. Je hebt nu een soort German Carve gemaakt, maar met een rasp en wat fingerspitzengefühl maak je binnen een paar uur (een lange avond of een korte dag) wel een behoorlijk vloeiende carve, absoluut geen probleem.
Dan zit ik zo te kijken, naar mn beeldscherm te staren, beetje jouw woorden te lezen. Beetje muziekje op de achtergrond (The Cult, Love album), beetje tripeltje voor mn neus.
En dan denk ik, die gitaren van jou, die hebben wel een heel hoog zelfbouw gehalte, maar uiteindelijk zijn het allemaal maar details. Ik denk dat veel van wat jij maakt ik niet beter in elkaar zou kunnen zetten. Zeker niet met hetzelfde geduld.
Volgens mij rockt die Les beat een Gibson LP compleet naar huis. En dat denk ik echt.
1 ding zou ik trouwens wel anders doen!
Met het O Brien bitje freesde je de elementgaten uit.
Je freesde met het O Brien bitje de contouren in VOL hout. Dit zou ik zelf nooit zo doen. Eerst de uitsparingen eruit en uiteindelijk als je 2 mm van de rand verwijderd bent met het O Brien bitje de contour, of alleen de hoeken.
Heb jij geen bovenfrees dan?
Nogmaals, ik ben geenszins een autoriteit op gitaargebied maar ik doe een poging tot oprechtheid. Ipv het continue oh dit is zo mooi en oh wauw. Gitaren zijn een passie, een bezigheid en een drift. Het bouwen van een instrument is zo veel nauwkeuriger en complexer dan een boekenkassie of een keuken. Als je je daar serieus mee bezig houd en er soms in bed, als je wederhelft naast je vredig ligt te snurken nog ligt te malen over hoe je een neckpocket of een serie fretsleuven het beste maakt (ik doe dat, en w/s sommigen hier ook), dan verdient het gewoon een serieuze review en commentaar.
De documentatie die je hier postte is echt heel goed. Ik heb er in ieder geval het een en het ander van opgestoken. Ik zal het ook compleet lezen. En altijd mijn visie, toevoegingen en gezeik blijven geven.
Gitaarbouwers for the win!
aaronstonebeat
4 februari 2013, 02:15
Dank allen! Veel om op te reageren. Aan het dataverkeer te zien, ben ik inmiddels een keer of honderd gedownload.
@ Barno: ik ben zelf ook niet zo hip ;)
@ RS-Rik: De elementholtes heb ik met een bovenfrees en geleider gedaan; de body heb ik inderdaad op de manier van O'Brien gedaan. Ik heb nog steeds geen bitje met bovenlager maar wel ontdekt dat het goed te doen is op die manier een hele body te frezen, met een betonboortje van 7 mm. Het is ook een veilige en stille methode. Voordeel van die methode is ook dat je niet eerst de body grof hoeft te zagen; dat is zelfs onwenselijk want het werkt alleen goed als je voldoende hout rondom hebt. Als je geen volle boorbreedte hebt, buigt de boor weg en frees je scheef.
ErikH
4 februari 2013, 10:00
Leuk boek geworden. Wat een werk man!
aaronstonebeat
5 februari 2013, 01:12
Leuk boek geworden. Wat een werk man!
Het valt eigenlijk wel mee. Alle foto's had ik al gemaakt, en ik heb wel vaker dingen geschreven, tijdens universitaire studie bijvoorbeeld. Het verhaal opzetten is niet het werk want dat is wat ik zelf heb gedaan, het werk zit vooral in het eruit halen van fouten - onnodige herhalingen, te snel achter elkaar gebruikte dubbele woorden, omissies etcetera - elke keer dat je je schrijfsel herleest, vind je weer een fout.
De meeste zijn er nu wel uit en al met al is het schrijven van het boek meer werk geweest dan het bouwen van de gitaar; maar de gitaar was in zes weken klaar. Waar gaat het over? Ik had een idee van wat ik wilde, wat materialen en wat ervaring; plus de noodzaak om het te realiseren. Hetzelfde geldt voor het boek. Als het er moet komen, komt het er.
TeleK
5 februari 2013, 01:43
Hoi Marc, ik ben een van de bevoorrechten die dit werk al eerder heeft mogen doorlezen, maar ook nu heb ik het weer herlezen of het de eerste keer was dat ik het las. Een leerzaam, boeiend en aanstekelijk werk en een heldere uitleg over het zelf bouwen van een gitaar, niet om het exact na te doen, maar juist om het zelf op eigen wijze te doen. Maar de lezer krijgt wel op het juiste moment even de valkuilen en problemen onder de aandacht gebracht en nuttige oplossingen aangedragen. Complimenten!
aaronstonebeat
5 februari 2013, 01:46
Dank je, K. :ok:
Rickenbender
5 februari 2013, 18:22
Ik vond het al een poosje verdacht rustig Marc, nu weten we waarom. Is een prachtig naslagwerkje geworden, heb het in een ruk door gelezen.:ok:
Nu dit klaar is heb je weer tijd om je muzikale stoelzitting af te maken ;)
Daan Muller
5 februari 2013, 18:34
Geweldig Marc! :ok: