PDA

View Full Version : nieuw project: LP 59 wannabe



espike
19 maart 2009, 13:58
Ben me op dit moment aan t orienteren voor een nieuw project, mijn 2e ooit, de eerste was dan ook om een beetje feeling hiermee te krijgen ;)
De bedoeling is een les paul, qua sound en looks.
Zelf ben ik niet echt iemand die voor de harde metal gaaat, meer clean en een lekker blues geluidje, met gruwelijke speelbaarheid van de gitaar.
(grote handen, grote hals, stevige gitaar)

Het idee is dan ook als volgt:
een mahonie body, esdoorn top, neck met ebben toets.
Waar ik nog niet over uit ben, is de hals keuze.
Op een LP zit natuurlijk meestal een mahonie hals, maar ik vraag me af, wat gebeurt er als ik mahonie ga vervangen door esdoorn voor de neck,
Qua sounds vind ik die oude les pauls echt super, dus een semi hollow lp wil ik niet gaan maken.

Waar ik dus nog naar op zoek ben is: wat geeft die oude les pauls nou zo veel meer een attack, en meer pit, dan de huidige remakes.
Is het de gebruikte lijm soorten, hebben ze mischien eerder agresief behandeld hout gebruikt vaanuit afkeur partijen (ik kan me recentelijk een artikel over stradivarius herrinneren, waarbij een deel van de sound iig wordt toegeschreven aan agresieve looi middelen tegen beestjes en schimmel)
of mischien dat er goedkopere lijm soorten gebruikt werden die anders werkten. Als iemand een idee heeft, ik hou me aanbevolen.
Ook andere suggesties m.b.t. hout keuzes..
Voor mij gaat dit projectje puur om een lekker klinkende en spelende gitaar te fabriceren.
elementen wordt nog even nadenken,

bart_g
19 maart 2009, 14:03
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat oudere les pauls ook met maple necks gemaakt zijn. Ik weet niet zeker of dit klopt, maar dit kan misschien verklaren waarom ze meer 'attack' hebben.

Kan iemand dit ff bevestigen?

fred dons
19 maart 2009, 15:43
nee jaren 70 lp's zijn met een maple neck gebouwd, de echt oud e(1960 en daarvoor hebben een mahonie neck

het gaat er een beetje om wat je referentie kader is voor "jouw" les paul, zoek je het geluid
van Jimmy Page (en dan niet stairway to heaven want dat was een Tele) dan hebben we het op een standaard met een hele dunne neck (die van hem zijn dunner gemaakt) rio toets, old growth honduras mahonie, eerst originele pafs later gibson T-tops
Top is michigan maple wat normaal gesproken niet zo gevlamd is als soft maple en wat in theorie een ander geluid op levert (niet vanwege de vlam natuurlijk maar door de hardheid van het hout)

dus kijk eerst even wat je favoriete lp geluid is

barno
19 maart 2009, 16:35
ik heb vorig jaar een gitaar gebouwd met die specs (mahonie body/ maple top/ maple hals / ebben toets/ PAF humbuckers) (geen LP vorm maar Guttlin Supreme Tux)

Bij deze gitaar zat er meer hoog in het geluid dan bij een LP, terwijl er toch nog veel mid en laag LP achtige grit inzat. Omdat ze mij toch nog te rockig klonk, heb ik ze verkocht (maar da's persoonlijke muzieksmaak)

espike
19 maart 2009, 20:20
ok, specifiek qua sound bedoel ik dus zo iets als gregor Hilden in
http://www.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc
(alleen iets minder saai, maar daar kan de gitaar niks aan doen, van een duitser blues verwachten is zoiets als <insert absurde vergelijking> )
De gitaar klinkt alleen i.m.o fantastisch

een ander voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=7d1QSS3qoCw
promo voor de DiMarzio PAF36
T zijn vast goeie pickups, maar zo krijgt ie ze nooit verkocht. Ik lag ook dubbel op t laatste stuk als ie nog gaat aangeven hoe identiek ze wel niet zijn, terwijl t echt lekkere pickups zijn

Orpheo
20 maart 2009, 00:53
ik denk dat een gewone LP, maar met een rosewood/wenge gelamineerde hals dat open, transparante geeft dat dat ouwe honduras mahonie je geeft. Probeer maar eens mahonie te vinden van die kwaliteit; lukt je niet. met dat hout kom je heel erg in de buurt van de sounds die jij lekker vindt. mahonie dat je tegenwoordig hebt, is namelijk behoorlijk anders.

daarnaast, ik vind de huidige gibson reissues, dus wat jij wilteigenlijk, veel te 'braafjes' klinken. niet ranzig, smerig, agressief, of juist dat smoothe, opene,warme. beetje vlak zelfs. krijg zelf de beste Lp sound uit een LP, die totaal geen les paul houtsoorten heeft... ziricote neck, koa top, walnoot back, ebben toets, met kahler trem :P beste gitaar ooit bespeeld (en gehad).

Pepe
20 maart 2009, 03:13
Gregor's sound wordt voornamelijk door hemzelf en amp -de eerste serie KHawk's gemaakt. Het basisgeluid blijft op zijn eerste 6, 7 cd's ongeveer hetzelfde ondanks verschillende gitaren.
Dat andere clipje is wel een heel ander geluid dan Gregor's smooth dumble sound he. Zeker de 59'r van Larry D.

En wat Orpheo zegt, 80% zit in het hout, de rest in de bouwwijze. Als je van het recept gaat afwijken met ebony en esdoorn gaat het anders smaken.

espike
20 maart 2009, 11:44
T idee van Orpheo m.b.t. hals hout aanpassing, lijkt me ook een goed idee om net even iets meer 'bite' te krijgen.
Mischien nog wat spelen met soorten trussrod (vox geeft nogal hoog op met die carbon trussrods, maar ik heb zelf nog nooit verschil gehoord op basis van een truss.)
Gelamineerd rosewood/wenge
Wenge ken ik zelf niet qua bewerken, ik lees er hier af en toe wat minder goede dingen over (splinters, pijnlijk en zo) maar dat zal de pret niet mogen drukken.
Ik zat zelf ook nog te denken aan rosewood/maple een soort omgekeerde skunk stripe

Pepe, De sound van Hilden is idd. heel anders door de versterker, maar de sustain en frequentie bereik is heel erg gelijk. Bij bends vind ik t zelf het duidelijkst, zonder overdrive eigenlijk blijven ze heerlijk doorklinken. die 2e clip geeft t met name mooi weer, omdat er geen extra effecten constructies bij ingeplugd zijn.

Pepe
20 maart 2009, 12:40
Ja, je moet het bouwen an sich echt leuk vinden, voor het resultaat alleen zijn er kortere wegen naar rome. De historics zitten goed in de richting met het tonewood, alleen het brazillian kon er niet van af. De topmodellen van Tokai en Greco omstreeks 1980/1983 zijn een goedkoper maar niet minder goed alternatief. Ik heb beide dus ik kan aardig vergelijken.
Aan het goeie hout komen lijkt me een probleem maar voor 1 model moet dat wel ergens te krijgen zijn. Chris Derrig en Max o.a. gingen je voor, misschien dat je wat zinnige info kan halen uit voorbeelden die hetzelde pad volgden.

Orpheo
20 maart 2009, 12:58
wenge is lastig te bewerken, maar het klinkt wel geweldig goed... dat is mijn probleem ermee :D maar ik LAAT het doen, dat scheelt.

wat je ook kunt doen als de hals te lastig is, of als je wel wenge wilt hebben, maar geen vervelend gedoe wilt:

www.soulmateguitars.com

daar maken ze halzen voor je voor schappelijke prijzen. ongeveer 500$ met fretwerk en inleg, neckthru, voor een les paul! niet verkeerd lijkt me...

just an idea...

espike
20 maart 2009, 13:30
Nah, ik ga voor de zelfbouw.. na 5 keer in je vingers steken, op je vingers slaan, je werkbank vast lijmen etc. is de waardering een stuk hoger voor t eind product.
Kan je later ook nog zeggen dat dat harde stukje in de hals opa's nagel is die vast bleef zitten toen ie m bouwde ;)

espike
23 maart 2009, 11:40
Heb zelf nog eens even zitten zoeken, op basis van t idee van Orpheo, en ik denk dat qua klant een combi rosewood/koa voor de hals wel heel mooi moet kunnen klinken. Ik vraag me alleen af, of dat niet verschrikkelijk zwaar wordt, en de gitaar uit balans haalt.
Iemand hier ervaring met t verschil in gewicht door andere hals houtsoorten?

G.G.
23 maart 2009, 18:43
Heb zelf nog eens even zitten zoeken, op basis van t idee van Orpheo, en ik denk dat qua klant een combi rosewood/koa voor de hals wel heel mooi moet kunnen klinken. Ik vraag me alleen af, of dat niet verschrikkelijk zwaar wordt, en de gitaar uit balans haalt.
Iemand hier ervaring met t verschil in gewicht door andere hals houtsoorten?

Rosewood valt wel mee hoor qua gewicht. Ben nu een tele aan het bouwen met een rosewood hals. Het bet hout niet op de weegschaal gelegd, maar kreeg niet de indruk dat het heel veel zwaarder is dan bijvoorbeeld esdoorn.

Orpheo
23 maart 2009, 21:10
Heb zelf nog eens even zitten zoeken, op basis van t idee van Orpheo, en ik denk dat qua klant een combi rosewood/koa voor de hals wel heel mooi moet kunnen klinken. Ik vraag me alleen af, of dat niet verschrikkelijk zwaar wordt, en de gitaar uit balans haalt.
Iemand hier ervaring met t verschil in gewicht door andere hals houtsoorten?

ik zou koa niet doen voor een hals. bubinga klinkt hetzelfde, maar is veel beter te verkrijgen, en heeft geen lak nodig. koa als top of back voor een akoest; te gek (de looks he) maar als hals vind ik 't zonde. je ziet er dan zo weinig van.

espike
30 maart 2009, 14:39
Heb hier ruim een week over zitten ploeteren en nadenken,
Ook idd. naar andere houtsoorten gekeken. waar ik op uitkom is tot nu toe dit, en ik hoop dat dit qua toon een goeie gok wordt ;)
Body: padouk, met maple top
hals: rosewood met padouk, en een ebben, of letterhout(snakewood) toets.

Kleur: Winered burst naar cherry red stain met cream binding (mischien een 3 ply als ik erg enthousiast ben (nog niet eerder een binding gemaakt moet ff zien hoe moeilijk t is)
Hardware gotoh.
elementen dimarzio paf's of seymour duncan pafs (zit nog even te twijfelen, en sound clips te luisteren, tips altijd welkom )

espike
4 april 2009, 13:41
Vandaag maar eens langs de arnhemse fijnhout handel gegaan, en de stukjes hout opgehaald.
Padouk, wat nog door de midden mag, (8.5 cm is wat dik)
de maple top, (zelfde verhaal ) en hier wil ik eigenlijk ook de hals uit fabriceren , maar voor de zekerheid, heb ik ook een balkje mahonie gescoord, mocht ik qua ruimte of hout in de knoop komen.
foto's staan op de telefoon, maar ik moet even een kabeltje vinden.
Maar t begin is er.
eerst even een ander klusje afmaken: mijn oude vertrouwde squier strat krijgt een schoonmaak beurt, en nieuwe frets.
Helaas heb ik hier geen 'before foto's van, t was een natuurlijke relic geworden. Nou ben ik geen relic fan, dus met dank aan Cocobolo een mooi radius blok en schuur papier er overheen, en hij gaat in de olie ipv lak,
(btw wat gebruikt squier extreem veel filler )
De frets gingen er zo makkelijk af, dat ik helemaal vergeten ben dit te fotograferen

espike
5 april 2009, 09:11
Foto accountje en foto's
Er volgen er meer
http://i94.photobucket.com/albums/l100/espike/Foto0095.jpg

Herfretten oude strat neck.
Gaat op zich goed, alleen ik denk dat ik net te weinig fret draad heb om m af te maken. Ik gok op 2 frets te weinig.
De zijkanten waren dicht geplamuurd, wat op zich wel weer open te krijgen is, maar in voorbereiding op de les paul, leek bindings oefenen, mij niet slecht.

Hier heb ik ook t volgende mooie apperaat voor gemaakt:

http://i94.photobucket.com/albums/l100/espike/Foto0096.jpg

boven rondingt is m.b.v. een rol dubbelzijdig tape afgetekend, en met een bjtel en rasp globaal in de ronding gewerkt
Vervolgens heb ik een kapzaag in de bovenkant gezet zodat de frets hier mooi in te drukken zijn, zonder dat ze vast komen te zitten.
ik druk dan de ene kant van de fret in de gleuf, en tik met een plastic hamer de ronding aan de andere kant er in.
Gelukkig komt dit niet zo precies, als de buitenkanten maar goed gerond zijn ivm de binding.


Om de binding te kunnen behouden, heb ik er schuin een gat in geboord, en haaks hier op, dit ingezaagd.
hier steek ik de voorgebogen fret in, en de onderkant blijft mooi vast zitten in de zaagsnede.

(ik steek er ook een priem bij in voor stabiliteit)
Nu kan ik simpel en secuur met vijltjes de fret bewerken.

Na mishandeling, klop ik m met een licht plastic hamertje de hals in. De hals kan ik onder de fret ondersteunen met hetzelfde blokje. Ik hoef niet echt hard te slaan, dus ik beschadig de onderkant van de hals niet.

Ik zal straks eens proberen een fotootje te maken van de hout verzameling voor de les paul.
Ook die moeten met de telefoon. Vriendin heeft de camera mee naar frankrijk ( en ik moet werken grrr)

Cocobolo
5 april 2009, 10:07
Herfretten oude strat neck.
Gaat op zich goed, alleen ik denk dat ik net te weinig fret draad heb om m af te maken. Ik gok op 2 frets te weinig.


Hoi,
Het zou wel heel toevallig zijn als het de maat is die je nodig hebt, maar anders kun je bij mij (we wonen toch beiden in Apeldoorn) nog wel even fretdraad halen in de volgende maat :

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Fretwire/1/Stewart-MacDonald_Fretwire.html

...en dan helemaal onderaan de pagina staat de "150-LB"
http://www.stewmac.com/catalog/images/0150-LB_fretchart.gif

espike
5 april 2009, 10:46
Zal eens kijken volgens mij had ik medium jumbo's besteld, dunlop 6150
maar meten is weten
Tnx al vast, ik ga eerst het fretwerk proberen af te maken, kijken wat ik over houd, wie weet valt t mee. Beetje trage start vandaag.

espike
5 april 2009, 13:13
Gelukt!!

En wel dankzij een onoplettendheid van mezelf: De hals heeft maar 21 frets.
zie hier het resultaat.

http://i94.photobucket.com/albums/l100/espike/Foto0098.jpg

en om aan te geven hoe close dit was, Dit hield ik over:

http://i94.photobucket.com/albums/l100/espike/Foto0099.jpg
En omdat t nu mooi weer wordt, en ik ook deze gitaar graag weer wil kunnen bespelen, klus nr 2:
Schuren.
Dat gaat nog wat spierpijn en stof genereren voordat ik daar foto's van kan laten zien