PDA

View Full Version : nieuwe hals op squier body



Chief
19 maart 2009, 12:56
Ik wil graag een nieuwe hals plaatsen op mijn squier body. Nu is het zo dat de neck pocket van mijn body 2 1/16 inch breed is. Op ebay e.d. staan bijna alleen maar necks met de 2 3/16 inch afmeting.
Nou scheelt dit maar een paar mm , maar zal er toch voor zorgen dat mijn neckpocket wat te smal is. Zal het veel moeite zijn om dit passend te krijgen of is het alleen een kwestie van een beetje bijschuren?

espike
19 maart 2009, 13:19
lijkt me ideaal zelfs: zo kan je m heel mooi passend maken. Hoe minder ruimte er tussen de hals en body zit, hoe beter je sustain/klank overdracht naar de body.
neem een 120 schuurpapiertje op een blokje, (of een schuurmachientje) en probeer mooi passend te krijgen door de body aan de hals aan te passen. Niet andersom, als je ooit een betere body koopt ka je je hals er iig goed in kwijt

Chief
19 maart 2009, 15:30
Ok mooi, dan heb ik eigenlijk nog een vraag.

Ik kom verschillende halzen tegen waarbij finished en unfinished staat. Unfinished is vaak een stukje goedkoper. Moet ik bij unfinished zelf nog vanalles er aan knutselen ?

Zelf had ik het idee dat het alleen de lak is. Is het dan een kwestie van ff lakken met blanke lak of moeten er meer ingewikkelde dingen worden gedaan.

espike
19 maart 2009, 15:50
T hoort alleen de lak te zijn, maar ik heb laatst samen met mijn broertje een tele in elkaar gezet, en daar moesten we op de hals ook nog een mooie set vijltjes langs de frets halen, want t was net een zaag waar je op speelde.

Chief
19 maart 2009, 17:51
T hoort alleen de lak te zijn, maar ik heb laatst samen met mijn broertje een tele in elkaar gezet, en daar moesten we op de hals ook nog een mooie set vijltjes langs de frets halen, want t was net een zaag waar je op speelde.'
Ok en stel dat het alleen de lak is dan is het alleen ff afwerken met een busje blanke lak van de bouwmarkt of moet je er dan echt verstand van hebben om het af te maken ?

barno
19 maart 2009, 17:58
'
Ok en stel dat het alleen de lak is dan is het alleen ff afwerken met een busje blanke lak van de bouwmarkt of moet je er dan echt verstand van hebben om het af te maken ?

dat kan maar reken erop dat het resultaat onvergelijkbaar zal zijn met een professioneel gelakte hals. Lakken is een vak apart (een moeilijk en weinig geliefd vak bij vele zelfbouwers hier op het forum).

Dippides
19 maart 2009, 18:13
Volgens mij is het breedte verschil altijd nog 3,2mm. Dat is toch wel een hoop schuurwerk. Of niet?

espike
19 maart 2009, 18:16
Verdeeld over links en rechts in een squier body, valt wel mee denk ik.. als je de extra lak er uit hebt, en t spaanplaat vlak, dan ben je er al aardig

G.G.
19 maart 2009, 18:39
Hoee komen je snaren uit met de oude brug?

niekb
19 maart 2009, 19:47
Ok mooi, dan heb ik eigenlijk nog een vraag.

Ik kom verschillende halzen tegen waarbij finished en unfinished staat. Unfinished is vaak een stukje goedkoper. Moet ik bij unfinished zelf nog vanalles er aan knutselen ?

Zelf had ik het idee dat het alleen de lak is. Is het dan een kwestie van ff lakken met blanke lak of moeten er meer ingewikkelde dingen worden gedaan.

Het kan zijn dat er ook geen kammetje bij zit. Dat verschilt een beetje per hals. Deze zijn los te kopen.

Chief
19 maart 2009, 20:35
Hoee komen je snaren uit met de oude brug?

Wat bedoel je precies?
Zou het kunnen dat de snaren niet meer goed zitten met de nieuwe hals?

Het is overigens geen spaanplaat hout. Ik weet niet welke houtsoort het is maar het is niet van die laagjes op elkaar geperst hout.

jan jansen
19 maart 2009, 21:03
Verdeeld over links en rechts in een squier body, valt wel mee denk ik.. als je de extra lak er uit hebt, en t spaanplaat vlak, dan ben je er al aardig

VERTEL....SPAANPLAAT VLAK ?????:blast::blast:

JJ

Muzieknono
20 maart 2009, 08:47
Squiers worden tegenwoordig niet meer van spaanplaat gemaakt!!!
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Brewskie
20 maart 2009, 08:59
Squiers worden tegenwoordig niet meer van spaanplaat gemaakt!!!
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Misschien heeft TS wel een oude Squier. Wellicht kunnen we beter eerst doorvragen, alvorens antwoorden worden gegeven, die gebaseerd zijn op aannames. Want ...Assumption is the mother of all fuck-ups !

G.G.
20 maart 2009, 09:12
Wat bedoel je precies?
Zou het kunnen dat de snaren niet meer goed zitten met de nieuwe hals?

Het is overigens geen spaanplaat hout. Ik weet niet welke houtsoort het is maar het is niet van die laagjes op elkaar geperst hout.

Je snaren komen dan 1.6 mm verder van de rand van de toets (bij de 21ste fret) te liggen. Hoeft zeker geen bezwaar te zijn.

Hout in geperste laagjes noemen ze multiplex.

Chief
20 maart 2009, 10:24
Ik heb een squier uit 2000, maar ik heb gezien dat het geen multiplex hout is.

Conclusie is dus dat als de hals iets breder is, ik gerust de neckpocket van de body wat kan schuren, zodat het gaat passen en ik dan geen gezeur krijg met snaren die anders liggen op de hals met alle daar opvolgende problemen zoals intonatie, actie e.d. ?