PDA

View Full Version : Nieuwe trafo voor een Vox AC15



Bernardduur
18 maart 2009, 18:00
Hey allen!

De trafo uit mn '99 Vox AC15 is dood. Van de ene op de andere dag begint ze dr primaire fuses te blowen en bij het nameten is 1 van de secundaire tabs dood. Geen weerstand meer uit te halen.

(en na lezen op het internet komen dit soort dingen wel vaker voor)

Enige (leuke) ideeën voor een replacement voor deze power trafo?

beus
18 maart 2009, 18:35
je kan bij TAD kijken, de trafo voor de 18W kit bijvoorbeeld en ik zie dat ze er ook een hebben voor een AC15 reissue (welke dat dan ook mag zijn..)

Aart

cluseau
18 maart 2009, 19:09
bij het nameten is 1 van de secundaire tabs dood. Geen weerstand meer uit te halen.

Daar gaan je primaire zekeringen toch niet van kapot!

Maar is dit iets voor je....
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=668

Frans

Chris Winsemius
18 maart 2009, 19:11
TAD 18/20 Watt PT raad ik zelf af, helemaal voor Marshall (spanningen kloppen niet).

Er is 'n kans dat TAD 'n PT voor die VOX heeft, als je wilt kun je meeliften op 'n bestelling die ik deze week moet doen. Mail me anders even.

Bernardduur
18 maart 2009, 19:46
Daar gaan je primaire zekeringen toch niet van kapot!

Maar is dit iets voor je....
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=668

Frans

Goeie vraag...... kweenie. Tis meer een oorzaak / gevolg ding.

Oorzaak: zekeringen branden binnen no time door

Dus alle buizen verwijderd en zo...... nog steeds.

Gevolg: Trafo doorgemeten: 1 kant HV tov center tap = 12 ohm, de andere is > 20Mohm..........

Dood dus :D

nico verduin
18 maart 2009, 20:16
gelijkrichter probleem?

Bernardduur
18 maart 2009, 20:45
gelijkrichter probleem?

Hoe bedoel je?

nico verduin
18 maart 2009, 21:06
Kijk ik ken die amp verder niet maar:
Een wikkeling fikt niet zomaar uit.
Dat kan zijn door te hoge belasting bij normaal gebruik. Eigenlijk dus gewoon een bagger trafo
Kan zijn door sluiting in de eindbuizen waardoor de stroom door de trafo te hoog wordt. Echter zonder buizen blijven die zekeringen springen. dus dat gaat niet op.
Kan ook zijn dat de diodes (als er geen EZ81 in zit) doorslaan waardoor er wisselspanning op de elco's komen waardoor er ook te veel stroom loopt en dus de zekeringen kunnen springen voordat je elco's springen
Kan zijn dat er in de primaire wikkeling ook al de zaak half doorgefikt is met als gevolg lekstroom, sluiting.....
Ik zou er niet zomaar een andere trafo ingooien voordat ik weet waardoor die trafo het heeft begeven. Of je moet geld teveel hebben?

Chris Winsemius
18 maart 2009, 21:11
In deze AC15 modellen worden 5Y3 gelijkrichtbuizen gebruikt.

Het is idd. zeer verstandig om de oorzaak eerst te bepalen/vinden. Je meting duiden iig. op 'n kaduke HT-wikkeling.

Heb 'n aantal keren aan zulke AC15s gewerkt, de gloeistroomzekeringen kunnen ook weleens problemen opleveren (imho: d'r uit en gewoon vervangen door dikke draad).

Bernardduur
18 maart 2009, 22:33
Check! Dus de kaduke HT wikkeling is niet de oorzaak van de fuse blow.

Ik zoek verder!

cluseau
18 maart 2009, 22:48
Check! Dus de kaduke HT wikkeling is niet de oorzaak van de fuse blow.


klopt, die wikkeling kan al heel lang onderbroken zijn. Bij gering vermogen zul je er niet veel van merken. Je zou het kunnen horen aan een 50Hz voedingsbrom ipv 100Hz. Meet even de weerstand van de primaire zijde. Als dat er goed uitziet sec alles losgooien en spanning erop.

In eerste instantie dacht ik ook aan de gelijkrichter maar als je een buis hebt is die kans kleiner. Maak de anode draden los van de trafo en meet dan Ohms tussen massa en die draden. Uitkomst zou ongeveer gelijk moeten zijn. Er worden wel eens kleine condensatoren over de gelijkrichter gezet en deze sneuvelen regelmatig.

Frans

Chris Winsemius
18 maart 2009, 22:53
HT-fuse zit in de dc-lijn, na de 5Y3....

Bernardduur
18 maart 2009, 23:35
De fuse die blowt zit aan de primaire kant van de trafo

Schema (http://www.drtube.com/schematics/vox/ac156202.gif); de fuse is F2

Frits van Mourik
19 maart 2009, 00:17
Check ook C4 'es... die wil ook nog wel eens doorpiepen.

Bernardduur
21 maart 2009, 19:43
Yes; alles disconnected, buizen eruit, fuses eruit, C4 eruit..........

nog steeds een doorslag.



Iemand bekend met de Weber W025130EU trafo's? Via een ander forum kreeg ik deze tip.

nico verduin
21 maart 2009, 21:01
Hoor daar wisselende geluiden over. In het verleden liet ie ze maken in China (hij heeft daar een eigen handelskantoor). En die fikten nog wel eens uit.

Bernardduur
9 april 2009, 10:47
Haha, had een Dirk Best gekocht, kom ik er thuis pas achter dat deze units geen 5V aansluitingen hebben............. jammer, maar helaas.

Hmmmmm, opties, opties opties.......

- Nwe trafo kopen
- SS rect erinzetten
- EZ81 rect erinzetten net als de oude AC15's (werkt op 6.3V)

cluseau
9 april 2009, 11:06
Haha, had een Dirk Best gekocht, kom ik er thuis pas achter dat deze units geen 5V aansluitingen hebben............. jammer, maar helaas.

Hmmmmm, opties, opties opties.......

- Nwe trafo kopen
- SS rect erinzetten
- EZ81 rect erinzetten net als de oude AC15's (werkt op 6.3V)

Niet de schoonste oplossing maar misschien kun je een aftakking solderen op de 6,3V wikkeling. Deze ligt meestal aan de buitenzijde en is waarschijnlijk makkelijk toegankelijk.
Frans.

bert k
9 april 2009, 11:53
Vergeef me mijn n00bheid, maar als je 6,3 volt hebt, dan is daar toch best 5 volt van te maken?

Chris Winsemius
9 april 2009, 12:49
Vergeef me mijn n00bheid, maar als je 6,3 volt hebt, dan is daar toch best 5 volt van te maken?

dat is natuurlijk mogelijk MAAR...............

die 5V-wikkeling is voor 'n 5Y3 gelijkrichtbuis en dat kun je niet v/d 6,3V wikkeling voor de gloei v/d pre- en eindbuizen aftappen.

'n EZ80 of EZ81 zou dan wel kunnen MITS de filament-wikkeling de extra stroom aan kan en de gelijkgerichte spanning is natuurlijk (wat) anders.

fredjuh
9 april 2009, 17:36
En de reden waarom je geen 5V voor een gelijkrichter van de 6,3V kunt halen: De 5V-wikkeling ligt op een paar honderd volt. Misschien zou je t kunnen scheiden met 2 grote elco's maar dit lijkt me een beetje... ongebruikelijk:seriousf: De stroom lijkt me niet zo'n probleem. Met een dick best heb je nl. 5A tot je beschikking.

nico verduin
9 april 2009, 18:14
of een 5V trafotje erbij zetten?

cluseau
9 april 2009, 18:57
De 5V-wikkeling ligt op een paar honderd volt.

Shit, ff niet aan gedacht...http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif Ik weet niet of je nog ruimte hebt tussen het "E" blik en de wikkeling anders is het misschien mogelijk er een wikkeling overheen te leggen. Voor tientallen windingen is dit misschien nog te doen. Of toch maar een EZ81, is wel 150mA ipv 125mA voor een 5Y3.

nico verduin
9 april 2009, 19:08
trafo'tje is goedkoper.

Bernardduur
13 april 2009, 20:38
trafo'tje is goedkoper.

Ook goed idee ja; maar waar haal ik een 5V 2A trafo???? (ik zoek ook nog een 15V 2A trafo btw :D)
Edit; nevermind. Verduin Electronics heeft ze. Er komt dus binnenkort (nog een) bestelling aan, Nico!


De EZ81 is een goede tweede.......... moet ik wel de buisvoet aanpassen.

Bernardduur
8 mei 2009, 15:05
Zo, nog effe een berichtje dat de AC15 weer werkt zoals ze deed. De Dick Best trafo doet goed zn best (het de trafo van zn pootjes afgehaald en zoals de oude direct op de behuizing geplaatst). De 5V trafo doet ook goed zn best!

Had nog wel een flinke brom erin die verholpen is door 2 100 ohm weerstanden naar aarde op de heater lijn te gooien.

Frits van Mourik
8 mei 2009, 23:31
Zo dan... da's goed om te vernemen, joh!
Succes gewenst.