PDA

View Full Version : 5U4G in JTM45



llahsraM
18 maart 2009, 14:34
Ik wil de spanning toch iets omlaag brengen. Hij is nu vaak rond de 472volt. Nu zit ik te denken om de 5AR4 (GZ34) buis die er nu in zit te vervangen voor de 5U4G. Ik zag er 2 op tonefactory. Welke is beter?

SED Winged C 5U4G
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_8&products_id=998

Sovtek 5U4G
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_5&products_id=953

llahsraM
18 maart 2009, 22:41
iemand misschien?

Chris Winsemius
18 maart 2009, 22:45
Spanning zal ongeveer 30V lager uitkomen MAAR (!!!)

een GZ34 trekt 2A gloeistroom op de 5V-wikkeling en 'n 5U4 3A, moet de PT wel aan kunnen....

llahsraM
18 maart 2009, 22:47
mmm... misschien niet verstandig dus...?

fredjuh
18 maart 2009, 22:52
Het makkelijkste is denk ik een hele grote weerstand erin jassen. (Met groot bedoel ik veel vermogen.) Gewoon recht na de gelijkrichter, heb je ook nog leuke sag en je spaart je elco's iets meer. U/I=R en P=I^2*R en dan weet je zo wat voor een je moet hebben.

Puerco
19 maart 2009, 17:21
Je zou ook nog kunnen overwegen om er een weber copper cap (directe vervanging gelijkrichterbuis) in te zetten, als je die besteld kun je opgeven hoe groot je het spanningsverschil wilt hebben (ik meen dat je ook kunt kiezen of je veel of weinig sag wilt hebben). Voordeel: past gewoon in je socket dus geen verbouwing nodig en hoef je in principe nooit meer te vervangen. Wel even opniew de bias instellen natuurlijk.
Linkje: http://www.webervst.com/ccap.html

llahsraM
19 maart 2009, 19:32
Het makkelijkste is denk ik een hele grote weerstand erin jassen. (Met groot bedoel ik veel vermogen.) Gewoon recht na de gelijkrichter, heb je ook nog leuke sag en je spaart je elco's iets meer. U/I=R en P=I^2*R en dan weet je zo wat voor een je moet hebben.

Het klinkt misschien makkelijk, maar ik snap er niet veel van :chicken:
Waar moet ik die weerstand precies zetten? hoeveel vermogen? hoeveel ohm? Ik wil eigenlijk 20volt minder

fredjuh
19 maart 2009, 20:05
P=vermogen, dus kort gezegd hoe groot je weerstand moet zijn. (qua maat, niet weerstand)
R=weerstand
U=het spanningsverschil tussen de 2 kanten van de weerstand
I=de stroom
^2=kwadraat
Stel je wilt 20V minder, en je hebt een stroom lopen van 200mA.
Eerst de weerstand: 20V/0,2A=100 Ohm
Nu het vermogen: 20V*0,2A=4W
een 5W weerstand is wat krap, dus we doen een 10 watter.
Maximale stroom:
10W/100 Ohm=I^2
0,1=I^2
I=0,316A=316mA
Om die weerstand te plaatsen soldeer je het draadje aan de kathode los. (pin 8 )
Nu doe je die weerstand tussen dat losse draadje en pin 8. Zorg dat de weerstand niet los bungelt, en klaar. Zorg wel dat je weet waar je aan begint, zo'n buizenversterker is niet zonder gevaar.
Wat je nu te doen staat, is de stroom meten aan pin 8/door de choke, dan de berekening opnieuw doen met de gemeten stroom, dichtstbijzijnde weerstand kiezen en klussen maar. Dit is wel de werkbank, dus we gaan ervanuit dat je wilt klussen, als je je amp origineel wilt laten of je wilt niet klussen, (te begrijpen) zou ik voor zo'n coppercap gaan.
En nog iets, als je de stroom wilt meten zonder dingen los te solderen kun je de spanning over de choke meten en die delen door de weerstand van de choke. (ook meten) Of krijg je dan een rare meting door de inductie mensen?