PDA

View Full Version : Gitaar om 14-jarige aan het gitaarspelen te krijgen?



Future
18 maart 2009, 14:10
Hallo,

Ik heb al heel wat posts doorgelezen en zie daar voor beginnersgitaren prijzen circuleren van 175, 250, 400, 500 euro...

Ik zou zelf mijn 14-jarige zoon een (tweedehands) gitaar willen kopen, zodat hij aan het gitaar spelen kan beginnen.
Maar - net zoals bij zoveel andere zaken - zeggen ze dat wel, maar blijkt achteraf vaak dat ze toch niet zo volhouden in wat hen "ongelofelijk" boeit.

Ik zou het echter fijn vinden moest hij zich er op toe willen leggen, lessen gaan volgen, enz.
Maar om meteen 400 euro op tafel te leggen voor iets dat hem misschien toch niet zal liggen..?

Hoe zouden jullie het aanpakken? Welke (goedkope) gitaren komen in aanmerking om op zijn minst de interesse te prikkelen?
Benieuwd naar jullie advies

groetjes
van een absolute gitaar-leek !

Farether
18 maart 2009, 14:44
naar welke muziek luistert hij vaak/en zou hij willen spelen?

hendrix2
18 maart 2009, 15:02
Als je een akoestische gitaar zoekt voor weinig geld, dan raadt ik meestal de Yamaha F310 aan.
Dat is een goedkope maar erg goede beginnersgitaar. Ik heb er zelf nog steeds af en toe plezier aan!

Future
18 maart 2009, 15:06
tnx voor jullie reacties

tja zijn muzieksmaak is nog erg breed (en beïnvloedbaar ;) soms ten goede, soms... :sssh:

maar liet hem vorige keer een filmpje zien van luka bloom en daar was hij toch wel van onder de indruk
dus zeker geen heavy, maar eerder soft pop / folk / ....

Kathleen
18 maart 2009, 15:18
Wat ik mij afvraag, zou je zelf ook gitaar willen leren spelen, want je zegt dat jij graag zou hebben dat hij gitaar leert spelen? Jij lijkt mij enthousiaster dan hem. Sorry voor mij vrouwelijke nieuwsgierigheid :)

Chocola
18 maart 2009, 15:41
Yamaha heeft wel wat goede, Epiphone ook :-). En zo zijn er nog 5 quadriljard merken :p.

Speel je zelf gitaar?

Future
18 maart 2009, 15:55
Wel, euh...
ik speel zelf zeer zeer goed ... luchtgitaar
maar daar blijft het ook wel bij ;-)
speel helaas geen letter muziek..., maar wie weet ...:lp:

Nee, hij heeft zelf al een paar keer aangehaald dat hij het zou willen leren, blijft er geboeid naar kijken en het lijkt dan (met een verjaardag in het verschiet) een mogelijk nuttig en prettig cadeau
Alles liever dan een soort "guitar hero" spel op play station denk ik (ze zitten al zo lang achter de pc :-)

Was al eens was rondkijken op tweedehands-sites, maar als leek is het gewoon moeilijk om (zelfs geen goedkope) kat in een zak te kopen ;-)
Voor mij lijkt het gewoon een beetje dubbel: 100-150 euro nu aan een gitaar geven als hij er zich nadien toch niet op toelegt, lijkt weggegooid geld, maar als hij wel doorzet is het misschien ook jammer niet meteen wat beter materiaal aangeschaft te hebben...

alvast allemaal bedankt voor de interesse en de feedback

hendrix2
18 maart 2009, 15:58
één tip, ga écht niet onder de 125 euro... Dan koop je gewoon 'speelgoed'...

Wil je trouwens een akoestische of een elektrische? Gezien het subforum waar je plaatst denk ik akoestisch, maar ben je ook zeker dat hij dat het liefste wil? Of toch liever een elektrische?

Banni
18 maart 2009, 16:52
Anders misschien op zoek naar een beginnerscursus of zo op een muziekschool, dan kan hij het vrijblijvend uit proberen?

Ben zelf ook op zoek, kent iemand iets in de omgeving Amersfoort?
Heb al gevonden Scholen in de Kunst.

Tony L
18 maart 2009, 17:09
Ken je niemand in je buurt waar je een gitaar van kan lenen? Ik ben erg blij dat ik een gitaar van mijn oom heb kunnen lenen. Ik heb er een half jaar op gespeeld en heb toen zelf een gitaar aangeschaft. Erg relaxt omdat juist die opstart fase (is het wat of is het niets) lastig in te schatten is.

Flipkoos
18 maart 2009, 23:26
Luka Bloom...wel goeie smaak voor een 14-jarige!
De Yamaha is idd prima, anders een 2e hands Seagull of Simon and Patrick. Dan heb je voor weinig geld een iets betere gitaar.

Pepe
18 maart 2009, 23:50
Het maakt niet zoveel uit, koop een goedkoop ding en kijk of de interesse blijft. Ik ben ooit begonnen op een spaanse eko van 35 gulden waar ik staal snaren opzette en een pickupje van 15 gulden en dat door een oude bandrecoder haalde en na een paar weken waande ik me David Gilmour. Ik heb nu een wand vol gitaren en in elke kamer staat wel een amp. Mijn broer zijn eerste gitaar was nog sneuer, die heeft nou een handvol akoestische Martins en custombuilds.
Het motortje heeft een klein slokje benzine nodig om zelf op gang te komen en zo niet, niks aan de hand.

Zoals mijn vader zei, if it's in the boy, it has to come out.

Flipkoos
19 maart 2009, 08:30
Het maakt niet zoveel uit, koop een goedkoop ding en kijk of de interesse blijft.

Ik heb zelf altijd zoiets van: waarom zou je een beginner opzadelen met troep? Dan lijkt me het logisch dat het niet doorzet. Het lijkt me niet erg stimulerend als een gitaar kut speelt en ruk klinkt...zelfs niet voor een beginner. Want z'n grote voorbeelden klinken zoveel beter en dat ga je zeker niet met cheapo-in-het-kampvuur-gitaren bereiken.
Bovendien, waarom niet iets meer geld uitgeven? Als je tweedehands gaat en het blijkt niets te zijn, zet je het weer op marktlpaats of gitaarmarkt en je raakt het toch wel weer kwijt. Soms zelfs voor meer dan je ervoor betaald hebt. (Dat lukt mij dan weer meestal)...

peter_heijnen
19 maart 2009, 10:05
Zoals mijn vader zei, if it's in the boy, it has to come out.
Jouw vader is een wijs man. Als het jong echt geinteresseerd is haalt ie ook uit een crap gitaar geluid.

Pepe
19 maart 2009, 13:25
Actually, het is een parafrase uit Boogiechillin' van John Lee Hooker:
Let that boy boogie woogie, It's in him, and it got to come out

de drive om geluid te halen uit 6 snaren heeft helemaal niks met merken of kwaliteit te maken, als het genuine is dan is een sigarenkistje en een paar vislijntjes voldoende.
Maar ach, old skool natuurlijk.

Flipkoos
19 maart 2009, 14:03
Erg romantisch allemaal, maar voor mij werd gitaar spelen pas leuk toen niet alle akkoorden onderling onzuiver waren en elke snaar ratelde vanwege de fretbuzz.
Brandhout stimuleert niet en het is volgens mij een utopie te denken dat alleen intrinsieke motivatie noodzaak is een goede gitarist te 'vormen'.

Dootch
19 maart 2009, 15:51
Er zijn zoals altijd twee kanten aan.

Mijn eerste gitaar toen ik 16 was koste toen (30 jaar geleden of zo ;)) een 70 €. Dat merk je niet dat dat el cheapo is als je toch geen noot kan spelen.

Ik ben naar de muziekacademie gegaan en die gitaar heeft me 3 jaar trouwe dienst bewezen. Dan pas voelde ik dat mijn gitaar niet goed genoeg meer was. (OK, anderen bereiken dat stadium misschien eerder) Maar mijn goedkoper gitaartje had ook als voordeel dat ik het gewoon overal mee naar toe kon sleuren zonder angst voor een krasje; mee op kamp met de scouts in het bos; mee op reis in de gloeiend hete auto: who cares.!!!

Ik speel nu op dure en zelfgemaakte klassieke gitaren. Schitterende klank. Maar ik heb ook nog een "el triplex" gitaartje van de Blokker dat ik 2 jaar geleden kocht om mee te nemen op een scoutsreunie en op te rammen aan het kampvuur. Het kostte 20€ en ja de toon is om het zacht uit te drukken niet zo wauw. Maar ik verzeker u dat ik met dat kistje de helft van het forum hier naar huis speel. Het zit echt wel veelal in het koppetje hoor!

Pepe
19 maart 2009, 17:31
yep, nice.
Sterker nog. Die eerste Eko van 35 gulden heeft elke kleur van de regenboog gehad, ik heb hem uiteindelijk weer kaal geschuurd en in de slaapkamer van mijn jongens in een hoek gezet. De ene pakte het op, heeft ondertussen een Ibanez semi en een Epi junior gekocht en speelt daar Johny Cash mee. Die Eko heeft ie mee genomen uit huis dus als ik bij hem langs ga speel ik d'r nog wel eens een riedeltje op.
Dat ding zie ik nog bij een toekomstig kleinkind terecht komen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

LaurentB
19 maart 2009, 18:06
Ik vind ook dat je wel een redelijk instrument moet kopen. En zeker, zoals Flipkoos al opmerkte, de jongen naar Luka Bloom luistert. Die moet een muzikaal oor hebben, dat is niets voor de gemiddelde puber zal ik maar zeggen.
Ikzelf heb een enorme sprong gemaakt op electrische gitaar toen ik eenmaal een echt goede had, dat maakt veel uit.

Bij akoestisch komt ook nog eens dat het al dan niet makkelijk spelen erg belangrijk is voor een beginner, en ook dat wordt beter bij de betere gitaar.

Met tweedehands loop je eigenlijk het minste financiële risico. Voor ca 200 euro moet je tweedehands een redelijke gitaar kunnen vinden, die je daarna ook weer voor 200 euro kwijt kan.

Je woont niet toevallig in de buurt van Eindhoven, min of meer? Ik vind het namelijk altijd leuk om gitaren te testen voor anderen :-)

remmiedepemmie
19 maart 2009, 20:47
Gewoon een ideetje: Stel voor dat je zoon de ene helft betaalt, en jij de andere. Hij mag dan bepalen hoeveel het mag kosten. Op die manier kijkt hij kritischer naar de aanschaf, en zijn motivatie is (mogelijk) beter.

Pais
19 maart 2009, 21:02
Ik ben als beginner redelijk gedesillusioneerd geraakt toen ik het op een gitaar van 3 tientjes moest doen. Na een jaar of wat de gitaar aan de muur te hebben laten hangen, heb ik een degelijke beginnersgitaar gekocht voor rond de 200 euro en toen ben ik er pas plezier in gaan krijgen.
Uit die snarenbak van 3 tientjes krijg ik nog steeds geen zinnig deuntje

RS-Rik
19 maart 2009, 23:45
Muziek maken kun je ook maken met potten en pannen.
Mijn mening is ook dat het een beetje een utopie is om te denken dat een getalenteerde beginnende gitarist net zo makkelijk muziek haalt uit een slechte gitaar als uit een goede.

Het lijkt mij verstandig om niet te veel te budgetteren, grofweg zou je 125 euro als je bottom line kunnen beschouwen. Kijk ook vooral tweede hands.
Klinkt stom, maar alleen mijn eerste gitaar was nieuw, voor de rest heb ik alleen maar zoveelste hands gitaren. Maar als er geen gekke beschadigingen in zitten en de hals is nog recht en hij speelt lekker heb je doorgaans veel meer bang for your buck. Voorbeeld, ik heb een Aria Pro II voor in de band. Ging voor 275 van de hand, maar om dezelfde kwaliteit nieuw te hebben moet je toch in de richting van 5 a 600 euro gaan kijken.

Als je een gitaar gaat kopen, probeer dan iemand met wat verstand van gitaren te regelen om met je mee te gaan, zeker als je tweede hands gaat kopen.

Nog beter is het, als je iemand kent met verstand van gitaren, om een gitaar eventjes te lenen... hahah!!!

Muzieknono
20 maart 2009, 07:45
Inderdaad, laat kinderen niet op rommel spelen, dat is zo verromantiseerd, in achterstandswijken overal ter wereld zal dit wellicht zo zijn, maar die kinderen halen het uiterste uit alles om maar uit de prut te komen en dat zul je bij onze weldoorvoede en redelijk verwende westerse kindertjes niet zo snel aantreffen, (uitzonderingen daargelaten).
Kinderen hebben toch een bepaald idee hoe iets zou moeten klinken en het kan erg frustrerend zijn als daar door een crappy gitaar niets van terecht komt.
Er zijn hier genoeg goed klinkende budget gitaren te koop, nieuw of 2e hands, dus zoek eerst uit waar zijn interesse ligt en schaf vervolgens een fatsoenlijk instrument aan, wordt het niets dan kun je het altijd weer verkopen of zoals ik heb gedaan zelf beginnen met spelen.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Future
20 maart 2009, 08:59
hej thanks allemaal voor de vele interessante reacties

Heb hier al heel wat van opgestoken!

Ik heb ook wel gemerkt dat er zowel believers als non-believers zijn wat het starten met een low budget sigarenkist-alike ;) gitaar betreft
Maar met het op zoek gaan naar een tweedehands gitaar van 125-150-... euro (de suggestie van elk de helft betalen, lijkt me ook wel goed idee) doe ik toch niet echt iets mis, lijkt me.
Tips van de rechte hals, geen te grote beschadigingen,... neem ik zeker mee.

Iemand suggereerde waarom geen elektrische gitaar, maar ... is dat wel verstandig voor een "absolute beginner"? Intuïtief lijkt het mij dat alle grote gitaristen ooit begonnen zijn op een akoestische gitaar...

greetz

Flipkoos
20 maart 2009, 09:06
Als je zoon Luka Bloom :noob: mooi vindt, dan zou ik een akoestische nemen. Was het nu een enorme Satriani-fan :strat: ofzo geweest dan zou je hem geen plezier doen met een klankgat ben ik bang...

espike
20 maart 2009, 12:43
Ben het eigenlijk erg eens met de 50/50 optie.
als ie zelf de helft betaalt, is t budget ook nog ietsje makkelijker, heeft ie zelf invloed, en zal ie waarschijnlijk ook een stuk voorzichter zijn met de gitaar omdat ie zelf mee betaald heeft.
Leuk is mischien wel om er wat lessen bij te doen. Advies zelf zou zijn, een advertenti4e voor gitaarlessen van iemand. Muziek school is wel leuk en aardig, maar meestal leert iemand niet snel wat ie eigenlijk leuk vindt. En als je zo wat basis accoorden leert en een beetje de feeling er voor krijgt, kan conservatorium altijd nog

Blacksteen
20 maart 2009, 14:34
hej thanks allemaal voor de vele interessante reacties.....

....Iemand suggereerde waarom geen elektrische gitaar, maar ... is dat wel verstandig voor een "absolute beginner"? Intuïtief lijkt het mij dat alle grote gitaristen ooit begonnen zijn op een akoestische gitaar...

greetz

ik ben anderhalf jaar geleden ook begonnen op een 40 jaar oude
gitaar met enorme fret buzz, slechte mechanieken enz. maar dat
mocht de pret niet drukken, al zou het wel beter zijn om gelijk een
redelijke gitaar te halen sinds het het speelplezier niet ten goede komt
als de gitaar de hele tijd ontstemt enz.

maar dat terzijde: Elektrisch of Akoestisch?

het ligt er helemaal aan wat voor muziek hij het leukst vind,
Akoestisch en Elektrisch spelen zijn 2 aparte dingen:
de akoestisch (klassieke) gitaar is ideaal voor het "Plukken" van snaren
zie link: Akoestisch spel (http://www.youtube.com/watch?v=On_rs9h6-rA&feature=related)
daarnaast heb je ook nog de grote staalsnarige bakkebeesten
die zich heel goed lenen voor country/bluesy muziek.

terwijl je met een elektrisch gitaar een stuk meer heftiger
bezig bent (meestal) en er komen ook een aantal andere
technieken bij kijken zoals tremelo, tappen en Violin.
ook een link van dit soort gitaarspel: G3 El-Gitaar (http://www.youtube.com/watch?v=GNMItx_akpo)

ik geef wel een paar extreme voorbeelden waar je als beginner
nog niet aan toe komt, maar het is wel goed om te kijken waar je
het liefst naartoe wilt werken.

(ik hoop dat dit veel te lange verhaal je van hulp kan bieden
met het uitkiezen van de goede gitaar :))

Pepe
20 maart 2009, 14:54
Als de interesse elektrisch is, dan houd een akoestiek alleen maar op en andersom ook.
Ik denk wel dat akoestisch gitaar de basis is, niet noodzakelijk om veel lol aan een gitaar te beleven maar uiteindelijk kom je daar toch terecht als je je wil verbreden is 6 snaren maar goed, dan ben je soms al jaren verder.
Ik kom wel eens een gitarist tegen die zo de licks van Eddie v. H. en Vai uit zijn mouw schudt maar een beetje fatsoenlijk een zanger begeleiden ho maar, geen kaas gegeten van fingerpickin', comping en contra-melodieën.
Andersom ook, akoestische gitaristen hebben belabberde bendings en vibrato's maar op de een of andere manier is dat geen punt.

Speulert
14 juni 2009, 13:49
hej thanks allemaal voor de vele interessante reacties
Iemand suggereerde waarom geen elektrische gitaar, maar ... is dat wel verstandig voor een "absolute beginner"? Intuïtief lijkt het mij dat alle grote gitaristen ooit begonnen zijn op een akoestische gitaar...

greetz

Als je zoon graag soep wilt moet je geen vork voor em kopen ;)

Edit: heb nu pas door dat ik een oud topic heb gebumpt excuus , zware nacht gehad

Guitar GoD
14 juni 2009, 15:31
heb je inmiddels al wat?

snaarplukker
14 juni 2009, 16:15
heb je inmiddels al wat?

Zoontje speelt nu al de sterren van de hemel op een Fender CS met Marshall Combie.;)