PDA

View Full Version : 2 versterkers tegelijk



miel
18 maart 2009, 13:00
Goeiedag,
Ik ben nieuw hier op dit (of eender welk) forum, maar aangezien ik met een vraag zat dacht ik; laat ik het eens proberen.

Ik treed regelmatig op met m'n band, maar ik vind mijn gitaarsound te kaal/iel. Ik speel momenteel met een fender deluxe 85 (1x12"). Nu had ik het idee om mijn geluid in 2'n te splitsen.
Een door de fuzz/overdrive pedaaltjes naar de fender en een 2de clean geluid naar een 15" versterker (voor voller geluid). Nu is mijn vraag of dit wel goed gaat klinken in combinatie met een 15" "keyboard"versterker.

Ik wilde specifiek voor dit soort versterker gaan, omdat ik m tevens voor m'n synthesizer (ook op podium) en basgitaar (enkel thuis) wil gebruiken.

Heeft er iemand ervaring met dergelijke opstellingen (spelen met 2 versterkers tegelijk) of ervaring met gitaar op keyboard versterkers?


p.s. in de "stereo stack" discussie op dit forum heb ik al enige informatie kunnen inwinnen.

Luke-wannabe
18 maart 2009, 13:07
Ik denk niet dat 1 geluid met overdrive en 1 clean geluid echt je sound zal aandikken. Als je stereo speelt met Delay/chorus/andere modulatie krijg je wel een heel breed geluid.

miel
18 maart 2009, 13:15
Dat was ik vergeten erbij te vermelden. Ik wilde het geluid idd splitten met behulp van een chorus voor de fuzz/do pedalen (daar heb ik hem momenteel ook staat in m'n setup) .
Of eventueel met dd-6 (na m'n pedalen). Het idee om dan 1 kanaal clean te houden kreeg ik uit een eerder discussie op dit forum.

WillemdaGuide
18 maart 2009, 13:18
Allereerst welkom natuurlijk.
Mijn inziens kan er niet veel fout gaan en kun je het gewoon proberen.
Hoe het klinkt durf ik niet te voorspellen.

enige waar ik wel aan denk is dat het uitput signaal van een gitaar een ander ohmage heeft dan de output van een keyboard.

Rinze
18 maart 2009, 13:30
Een paar kanttekeningen:

- over het algemeen klinkt een keyboardversterker kut voor elektrisch gitaar. De voorversterker is er niet op gemaakt om een geluid te maken zoals we graag voor gitaar horen en de speaker is er ook niet echt geschikt voor qua klank
- splitsen met een chorus voor overdrive of fuzz raad ik je ook af, je vervormt dan een chorussignaal wat meestal tot ongedefinieerde bagger leidt. Je kunt het proberen maar waarschijnlijk klinkt het niet echt lekker
- stereo is ok, maar een kant clean en de andere vervormd levert een heel typisch geluid op wat niet echt algemeen bruikbaar is
- gezien je versterker zou ik eerder kijken naar een andere versterker die wat vetter klinkt en meteen de hele keten van gitaar tot en met versterker eens kritisch onder de loep nemen, om zo een vetter geluid te krijgen

Wat voor soort geluid zoek je eignelijk, wat voor muziek speel je? Favoriete gitaristen qua geluid? Dat soort info helpt ons om jou te helpen.

miel
18 maart 2009, 14:13
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Bij deze iets meer informatie:
Onze muziek is misschien nog wel het beste te vergelijken (qua sound alswel muziek) met garbage. Of check www.myspace.com/basicslips en oordeel zelf. Er staat 1 live nummer op waar m'n huidig gitaarsound te horen is.
Ander bands: radiohead/bloc party.. e.d.

Als ik met mn fender rechtstreeks op computer opneem ben ik zeer tevreden over het geluid. Hij is alleen live (op plaatsen zonder degelijk p.a.) te iel. Een extra cabinet is niet mogelijk om erop aan te sluiten. En omdat ik sowieso het geluid van meerdere gitaristen tegelijk probeer te simuleren; dacht ik dat het splitsen na een chorus misschien een goed idee was. Maar het voornaamste op dit moment is een voller (zwaarder) geluid (vandaar de 15").

Pedalen setup: D.O.D. octoplus-sc10 chorus-SAD3 delay-turbo rat-big muff-equalizer (voor soloboost)- dd6 - electrix filter queen (analoog filter) - fender deluxe 85 .

guitarnijboer
18 maart 2009, 15:37
Ik heb ooit noodgedwongen (tijdens optredens in China waarbij de backline door de clubs zelf werd geregeld) eens op een relatief klein Fender FM nog wat versterker moeten spelen. Dat ding klonk leuk maar ook weinig oempf. Ik heb toen een peavey keyboardversterker (die daar ook stond) met de input aangesloten op de 'effect send' van de Fender. EQ van de keyboardversterker zo afgesteld dat deze lekker vet klonk en erbij mixen met de volume tot je tevreden bent over het totaal. Bij mij had het toen een erg goed resultaat!

guitarguru
18 maart 2009, 19:28
Ik heb toen een peavey keyboardversterker (die daar ook stond) met de input aangesloten op de 'effect send' van de Fender. EQ van de keyboardversterker zo afgesteld dat deze lekker vet klonk en erbij mixen met de volume tot je tevreden bent over het totaal. Bij mij had het toen een erg goed resultaat!

Als ik dat doe, hoor ik geen geluid meer uit amp 1 komen........ de gebruikte 'effect send' blokkeert ieder signaal naar de eindtrap........:???:

Wel lekker om 'stille' opnames te maken.

Comfortably Daniel
18 maart 2009, 20:52
Ik gebruik zelf een stereo setup. Fender Twin Reverb en Sound City 50+ met 4x12" cabinet.
Dit klinkt inderdaad erg ruimtelijk en de versterkers vullen elkaar mooi aan. Ook het 4x12" cab helpt hier erg veel mee, doordat het een berg laag met ich mee brengt.
Ik denk niet dat een keyboard versterker veel goeds gaat doen met je setup. Ik zou eerder naar een gitaar versterker kijken die goed past bij je huidige, zodat ze elkaar netjes aanvullen, maar niet te verschillend zijn.

guhlenn
19 maart 2009, 16:12
een passieve splitter helpt! heb zel de Tone bone splitter, werkt prima voor die doeleinden.

guitarnijboer
20 maart 2009, 15:34
Als ik dat doe, hoor ik geen geluid meer uit amp 1 komen........ de gebruikte 'effect send' blokkeert ieder signaal naar de eindtrap........:???:

Wel lekker om 'stille' opnames te maken.

De topicstarter vermeldde dat hij een Fender heeft en bij Fender versterkers (in ieder geval de FM serie en mijn oude Champ 25, maar volgens mij allemaal) wordt de signaalweg niet onderbroken als je een plug in de 'preamp out' (send) steekt. Het signaal wordt alleen onderbroken als je een plug in de 'poweramp in' (return) steekt. Dus...

guitarguru
20 maart 2009, 16:40
De topicstarter vermeldde dat hij een Fender heeft en bij Fender versterkers (in ieder geval de FM serie en mijn oude Champ 25, maar volgens mij allemaal) wordt de signaalweg niet onderbroken als je een plug in de 'preamp out' (send) steekt. Het signaal wordt alleen onderbroken als je een plug in de 'poweramp in' (return) steekt. Dus...

Ja sorry, was ook een verkapt vraagje over mijn eigen zooi.......:chicken: