PDA

View Full Version : IBANEZ JEM777-alike



Dootch
18 maart 2009, 10:51
Hoi,
Ik zou graag een elektrische gitaar bouwen. Ik heb al een klassieke gebouwd "from scratch" en dit moet dus ook lukken.

Onze keuze is gevallen op de JEM777. De blueprint van de body vond ik op de jem-site.

Het moet echter geen exacte copy worden! Waar mogelijk wil ik de gitaar aanpassen/verbeteren/personaliseren. Het is een gezamelijk project met mijn zoon die ook wil leren gitaren bouwen.

Ik heb al heel wat afgelezen op dit forum en het JEM forum. Maar sommige dingen raak ik niet uit. Verdere problemen/adviesvragen zal ik toevoegen als ze zich stellen.

Probleem 1:
Met tremelo's heb ik geen ervaring. Wel al veel over gelezen. De lo pro edge is degene die meest voorkomt in mijn zoektocht over de JEM. Deze kost al gauw 180€ (vb thomann). Geld is :soinnocent: niet echt een probleem want ik wil een goede gitaar bouwen. Maar als ik dan toch 180€ uitgeef aan de trem, zijn er dan nog andere (lees betere) voor dit type gitaar?

Probleem 2
De humbucker pickups Dimarzio PAF PRO DP-151 zou ik willen vervangen door PAF JOE DP213. Die hebben wat meer tone (kan je horen op de dimarzio website). Welke single coil zou daar bij kunnen passen? Ik weet dat dit een kwestie van smaak is maar suggesties welkom. Zijn er technicallities die bepaalde pick ups uitsluiten? (ben geen elektrieker he :sssh:)

Probleem 3
De neck-body joint. Op de blueprint staat de klassiek joint. Ik zou echter graag een AANJ (of zelfs een gelijmde?) hals maken. Heeft iemand dit al gedaan. Is er een schema? Op JEM site staan wel foto'tjes van beide halsen; maar ik vind nergens maatvoeringen.

Bram+
18 maart 2009, 11:35
De Lo Pro Edge is op zich een prima tremolo, gebaseerd op het lo pro ontwerp van Floyd Rose zelf maar met aanpassingen (verbeteringen) van Ibanez. Een andere optie is een Edge (ook van Ibanez, zat in de periode 1987-1990 op de JEMs) die in dezelfde routing past. Natuurlijk is een Gotoh of Ping Floyd altijd een optie, of die in dezelfde routing past als op de tekeningen zou ik moeten opzoeken.

Een hele andere optie is om een 'donorgitaar' op de kop te tikken, bijvoorbeeld een oude RG550/RG570 en ๓f die te kanibaliseren (brug, eventueel mid-pickup, electronica, andere hardware) ๓f die zover te modificeren dat het meer op een JEM lijkt (hoewel dat natuurlijk minder 'leuk' is dan een hele gitaar opnieuw bouwen).

Wat betreft de midpickup: een DiMarzio FS-1 is het correcte antwoord, maar er zijn meer opties bij DiMarzio. De FS-1 werkt in ieder geval goed tussen twee PAF Pro's, waarschijnlijk ook wel tussen twee PAF Joe's.

Wat betreft de 'All Access Neck Joint': er zijn al een paar bouwers hier op gitaarnet geweest die een Ibanezachtige met AANJ hebben gebouwd, die kunnen je daar waarschijnlijk mee verder helpen. Overigens is de originele neckjoint op de JEM777 niet eens zo heel flink, maar volgens sommigen wel weer flink genoeg voor een betere 'tone' in vergelijking met AANJ (o.a. Paul Gilbert die op zijn nieuwste signature ook weer de originele cutaway heel heeft).

Sanderltd
18 maart 2009, 16:47
Even over die neck pocket; ik ben ook een ibanez jem-achtige aan het bouwen ("Eerste zelfbouw gitaar" bij de zelfbouwtopics), maar vond die dikke neck joint ook wat lomp. Aan de andere kant vond ik de nieuwe versie van Ibanez wat te kort ogen en dus heb ik zelf een middenmaat gemaakt. Ik heb me hierbij vooral gebaseerd op de neck joint van Caparison. Op deze manier is de nek enorm goed toegankelijk en is er nog genoeg hout over voor een stevige verbinding. :)

G.G.
18 maart 2009, 17:03
Probleem 1:
Met tremelo's heb ik geen ervaring. Wel al veel over gelezen. De lo pro edge is degene die meest voorkomt in mijn zoektocht over de JEM. Deze kost al gauw 180€ (vb thomann). Geld is :soinnocent: niet echt een probleem want ik wil een goede gitaar bouwen. Maar als ik dan toch 180€ uitgeef aan de trem, zijn er dan nog andere (lees betere) voor dit type gitaar?


Gotoh is een prima optie of zoals eerder genoemd een Ibi kanibaliseren. Rest van de onderdelen kan al aardig wat opleveren.


Probleem 2
De humbucker pickups Dimarzio PAF PRO DP-151 zou ik willen vervangen door PAF JOE DP213. Die hebben wat meer tone (kan je horen op de dimarzio website). Welke single coil zou daar bij kunnen passen? Ik weet dat dit een kwestie van smaak is maar suggesties welkom. Zijn er technicallities die bepaalde pick ups uitsluiten? (ben geen elektrieker he :sssh:)


Het middenelement kan je kiezen wat je wilt, maar ik zou in ieder geval kijken naar iets dat een beetje qua output een match is.



Probleem 3
De neck-body joint. Op de blueprint staat de klassiek joint. Ik zou echter graag een AANJ (of zelfs een gelijmde?) hals maken. Heeft iemand dit al gedaan. Is er een schema? Op JEM site staan wel foto'tjes van beide halsen; maar ik vind nergens maatvoeringen.

Je kan in principe alle kanten op. Je kan de hals bij een gelijmde verbinding verder onder het hals element doorsteken zodat je weer meer kan verwijderen aan de hiel. Hou er wel rekening mee dat bij verlijmen alle mogelijkheden van het stellen van de halshoek weg zijn, dus zorg dat de hoek klopt. Bolt-on geeft een iets fellere attack, en dat wil je waarschijnlijk bij een JEM, dus neem dat in je overweging mee.

evEndzhar
18 maart 2009, 17:35
Wat wil je nou eigenlijk van de JEM overnemen? De vorm van de body (met monkeygrip)? 24 frets? HSH-combinatie? Wat je zijn je redenen om zelf een JEM-achtige gitaar te bouwen in plaats van een andere gitaar of om gewoon een kant en klare JEM te kopen?

Vai gebruikt zelf de originele Edge en de Lo-Pro Edge. Kwalitatief net zo goed of zelfs beter dan een OFR, dus dat lijkt me dan ook een goede keuze. Is ook een stuk trouwer aan de gitaren van Vai dan de JEM's die Ibanez nu verkoopt met een Edge Pro (of is het inmiddels Edge Zero?).

De PAF Joe is natuurlijk een Satriani signature. Een Evo of Breed zou hier ook weer trouwer aan de originele JEM's zijn.

G.G.
18 maart 2009, 17:43
Wat je zijn je redenen om zelf een JEM-achtige gitaar te bouwen in plaats van een andere gitaar of om gewoon een kant en klare JEM te kopen?


Zie eerste post:


Het is een gezamelijk project met mijn zoon die ook wil leren gitaren bouwen.

En verder vind zoonlief de Jem waarschijnlijk gewoon een tof model.

evEndzhar
18 maart 2009, 18:29
En verder vind zoonlief de Jem waarschijnlijk gewoon een tof model.
Dat kan ik me prima voorstellen. Maar dan zou ik de gitaar zo natuurgetrouw mogelijk proberen te maken. Maar goed, dat is mijn mening maar. ;)

Dootch
18 maart 2009, 19:25
En verder vind zoonlief de Jem waarschijnlijk gewoon een tof model.

Dat is inderdaad de juiste reden:cheerup:

Bovendien wil hij iets met een goede trem om Bad Horsie in te studeren.:punk:

De keuze voor PAF JOE's is omdat het "meer scheurt" en gewoon dat hij in het algemeen meer houdt van de sound van Satch.

Daarom dus geen "true Jem" maar een gepersonaliseerde hybride.

Alvast iedereen bedankt voor de reacties.

Dootch
18 maart 2009, 21:59
Ik heb me hierbij vooral gebaseerd op de neck joint van Caparison. Op deze manier is de nek enorm goed toegankelijk en is er nog genoeg hout over voor een stevige verbinding. :)


Hoi Sanderltd,
is dit wat je bedoelt?
http://www.caparison.jp/caparison-eng/e-09product/e09dellinger2mc.html

Sanderltd
18 maart 2009, 23:34
Daarop heb ik me inderdaad gebaseerd ja. Maar dit is wat het dus uiteindelijk bij mijn jem is geworden:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/P3160006.jpg

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/P3160011.jpg

Orpheo
19 maart 2009, 00:35
heel eentonig, maar ik zou gaan voor een kahler brug, en niet een floyd achtige. de kahler heeft even veel travel als een floyd,maar voelt veel soepeler,lchter en prettiger aan dan een floyd. vind ik. en; je hoeft VEEL minder hout weg te frezen! echt..VEEL minder hout.

Bram+
19 maart 2009, 09:23
Wat wil je nou eigenlijk van de JEM overnemen? De vorm van de body (met monkeygrip)? 24 frets? HSH-combinatie? Wat je zijn je redenen om zelf een JEM-achtige gitaar te bouwen in plaats van een andere gitaar of om gewoon een kant en klare JEM te kopen?

Vai gebruikt zelf de originele Edge en de Lo-Pro Edge. Kwalitatief net zo goed of zelfs beter dan een OFR, dus dat lijkt me dan ook een goede keuze. Is ook een stuk trouwer aan de gitaren van Vai dan de JEM's die Ibanez nu verkoopt met een Edge Pro (of is het inmiddels Edge Zero?).

De PAF Joe is natuurlijk een Satriani signature. Een Evo of Breed zou hier ook weer trouwer aan de originele JEM's zijn.
De JEMs hebben (nog) een Edge Pro. Steve zelf gebruikt alle drie (Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro). Op een gitaar als Evo die een routing heeft voor Lo Pro Edge zit dan ook meestal een Edge/Lo Pro Edge (zelfde routing).

Evo's of Breeds in een JEM777 slaan historisch gezien ook nergens op, die bestonden toen ook nog niet. PAF Joe's zijn gebaseerd op de PAF Pro's die ook in de JEM777 zaten. Zo vreemd vind ik het dus ook weer niet :)

F*R*E*A*K
19 maart 2009, 16:38
Ziet er al heel strak uit!

Ik ben het met Orpheo eens over de tremolo, Kahlers zijn en blijven altijd lekker soepel.

Speelt Steve Bad horsie trouwens niet op een 7 snaar?

Dootch
19 maart 2009, 19:43
de kahler heeft even veel travel als een floyd,

Bedoel je hiermee dat deze Kahler hetzelfde toonbereik hebben (hoe zeg je dat eigenlijk) als een lo pro edge? Ik bedoel: kan je daar "Bad horsie"-achtige dives en ups mee doen? Overleven die zulke mishandelingen?


Eens gekeken Bij Thomann. zien er zeer mooi uit! Zien er ook zeer degelijk uit (zijn ook zeer duur +-350€).
http://www.thomann.de/be/search.html?xsid=c6bf4859bd5968e7faa1695386aa584b&gk=giettrlp&bn=KAHLER&kf=on&oa=ala&pc=show&chk115051=on&chk115047=on&chk115052=on&chk115055=on&chk115056=on&chk115054=on&chk115061=on&chk115062=on&chk115060=on&chk115058=on&chk115057=on&chk115059=on&checkall=on



Bad horsie op 7-snarige weet ik niet; ik beschik echter over een tab voor 6 snarige

Is het mogelijk (denk het wel na wat jullie al antwoordden) om de PAF PRO en de PAF JOE te combineren ? We denken dan aan de JOE in de neck en de PRO in de bridge. De Joe heeft meer tone en minder bass voor de solo's en dan de PRO in brugpositie voor het zwaardere werk en slaggitaar?

Bram+
19 maart 2009, 20:46
Er is op zich niks mis met een Kahler, het is het overwegen waard, maar niet pers้ 'beter' dan een Floyd Rose-achtige. Het ligt een beetje aan je persoonlijke voorkeur. Misschien interessant om Orpheo's topic over Kahlers te lezen om meer 'visies' te krijgen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119635

Wat betreft de PAF Joe in de hals met een PAF Pro in de brug: goede combinatie.

Orpheo
19 maart 2009, 23:38
Bedoel je hiermee dat deze Kahler hetzelfde toonbereik hebben (hoe zeg je dat eigenlijk) als een lo pro edge? Ik bedoel: kan je daar "Bad horsie"-achtige dives en ups mee doen? Overleven die zulke mishandelingen?


Eens gekeken Bij Thomann. zien er zeer mooi uit! Zien er ook zeer degelijk uit (zijn ook zeer duur +-350€).
http://www.thomann.de/be/search.html?xsid=c6bf4859bd5968e7faa1695386aa584b&gk=giettrlp&bn=KAHLER&kf=on&oa=ala&pc=show&chk115051=on&chk115047=on&chk115052=on&chk115055=on&chk115056=on&chk115054=on&chk115061=on&chk115062=on&chk115060=on&chk115058=on&chk115057=on&chk115059=on&checkall=on



Bad horsie op 7-snarige weet ik niet; ik beschik echter over een tab voor 6 snarige

Is het mogelijk (denk het wel na wat jullie al antwoordden) om de PAF PRO en de PAF JOE te combineren ? We denken dan aan de JOE in de neck en de PRO in de bridge. De Joe heeft meer tone en minder bass voor de solo's en dan de PRO in brugpositie voor het zwaardere werk en slaggitaar?


jep, hij kan net zo diep en hoog, ik denk nog wel hoger trouwens. de mijne kan ook net zo diep als een floyd, maar ik zie ook gasten die niet zo diep kunnen. kan aan de carved top van de LP liggen dat ie dieper kan, mar hij kan echt DIEP diep...

verder, deze zijn wel heel duur hoor ;) ik zou gewoon de hybrid kopen bij www.wammiworld.com. die is even goed, en heeft nog leuke features erbij, bijvoorbeeld de dropstop (kan je 'm draaien dat ie alleen drop down kan, handig voor dropped D) en de hybrid stoptail feature. kan je 'm dus vast zetten tot een vaste brug. Ikzelf vind dat heel prettig. on the fly kan 't niet, maar daar is t ook niet voor bedoeld. Binnen 30 tellen is ie vast.

ik raad je wel de gewone floyd-locknut aan. die is veeeel beter. maar ik heb nu mijn kahler, en vind 'm echt heel, heel erg soepel. niks mis mee, tis alleen wennen. qua tone is 't gewon de tone die ik gewend was. die lekkere brullende LP sound, maar an met iets meer belletjes in t hoog en mid.