PDA

View Full Version : Substi-tube 6sc7 => 12ax7



pimmetje
18 maart 2009, 09:10
In een oud ampje van me is een voorbuisje klaar voor vervanging.
Voor een iets completer beeld: de amp heeft een 80 gelijkrichter, 2x 6sc7 voor, 2x 6F6 in de eindtrap.

Nu maakt Groove Tubes het produkt Substi-tube: http://www.groovetubes.nl/product_info.php?cPath=31&products_id=90
Zeg maar een soort van yellowjacket voor voorbuisjes. Hiermee zou ik eventueel die 6sc7 kunnen vervangen door een 12ax7.

Vooralsnog houd ik 't bij een verse 6SC7, maar toch... het knaagt :D.
Wat zou ik bij een wissel naar 12ax7 aan veranderd geluid kunnen verwachten?

PeeVee
18 maart 2009, 20:08
Ik vind (ouwe) 6SL7 en 6SC7 veel mooiere warmere textuur hebben dan die schelle 12AX7's. Ik ben juist amps aan het ombouwen naar 6SL7 preamp als ik ergens een octaal voetje kwijt ben. Over smaak valt niet te twisten, maar met de wet van de banaliserende exclusiviteit in het achterhoofd (de gedachte dat iets exclusiefs vaak snel populair wordt en daardoor juist niet meer exclusief) zou ik die 6SC7 lekker laten zitten en genieten van de exclusieve sound voordat over 10 jaar iedere ampbouwer weer 6SL7's / 6SC7's in z'n ampjes prakt ;)

nico verduin
18 maart 2009, 20:19
+1........

pimmetje
19 maart 2009, 00:12
Ja, ik was ook van plan om die 6sc7 lekker te houden, maar ik stuitte vrij toevallig op die verloopjes. Dan kruipt toch de aan GAS grenzende nieuwsgierigheid erin :D.

Maar ok... 12ax7 zou dus scheller worden. Daar zit ik niet op te wachten.
Dank!

PeeVee
19 maart 2009, 00:19
Nou, zo zwart/wit kun je het niet stellen denk ik, er zijn vele 12AX7's en of een buis schel of warm klinkt hangt ook nog van het circuit af. Mijn ervaring met 6SC7 / 6SL7 is dat ze veel warmer / dikker klinken maar ook een mooiere textuur hebben; lastig uit te leggen maar je moet het maar zien als een hogere resolutie (net als bij een foto). Het laag lijkt makkelijker te onderscheiden van het hoog... pff... vaag... :hippie:

pimmetje
19 maart 2009, 07:53
Ja, ok... dat begrijp ik dat 't een wat zwart/wit manier van spreken is.

Ik hoor alvast nog geen argument om een 12ax7 te gebruiken ipv zo'n 6sc7, dus hoef ik geen geld neer te tellen voor zo'n verloopje.

PeeVee
20 maart 2009, 00:31
Zeker niet! Er zijn zat amps met 12AX7, tegenwoordig al voor een appel en een ei dus koester je 6SC7 ampie!